• Anonym (Findout)

Får man reda på om förälder gått bort?

Hej!

Jag har läst runt lite men inte hittat ett svar som riktigt funkar i min situation. Jag har ingen kontakt med min pappa sen några år tillbaka men det jag vet är att han inte har något boende, inkomst eller arbete. Han har haft problem med alkohol men kan även vara droger.

Kommer jag få reda på om han går bort och hur i såna fall? Oavsett dödsorsak, olycka eller sjukdom kommer någon kontakta mig?

Jag är 25 år gammal och min mamma har haft ensam vårdnad om mig sen jag var 13, tänkte om det förändrar nåt?

• Svar på tråden Får man reda på om förälder gått bort?
  • Anonym (Findout)
    Anonym (M) skrev 2017-02-01 16:23:21 följande:
    Okej jag förstår. Det borde ju vara du som är närmst kan man tycka men vet inte...

Ja verkligen! Mår verkligen dåligt av den tanken, att pappa kan vara död just nu och jag vet inte ens om det.
    Ja samma här, jag brukar googla hans namn och ser hans adress så antar då att han lever, men jag vet inte hur det funkar med sånt..
  • Anonym (Inga)

Du som barn är närmare anhörig än din pappas syskon och därför den som handläggaren från kommunen som får i uppdrag att söka upp din pappas anhöriga kommer att kontakta först.

• Anonym (M)
    Anonym (Findout) skrev 2017-02-01 17:58:06 följande:

Ja samma här, jag brukar googla hans namn och ser hans adress så antar då att han lever, men jag vet inte hur det funkar med sånt..

Jag tror tyvärr att det kan ta ett tag innan sådant uppdateras, så var det när min mormor dog iaf. Tog typ 3 månader innan det uppdaterades... men man kanske kan ringa till någon form av myndighet någon gång då och då. Men jag tror inte du behöver oroa dig, du borde ju ses som närmare din pappa än hans syskon även fast ni inte har kontakt.
  • monkees
    Anonym (Findout) skrev 2017-02-01 17:58:06 följande:
    Varför blir din pappa så viktig som död så du plötsligt vill råka honom? Om du inte träffat honom på flera år och han inte brytt sig ett vitten om dig så fattar jag inte varför ngt förändras för att han dör och absolut är FULLSTÄNDIGT okontaktbar. Vill du ordna med begravning? När man är död så har man inte en susning om vem som begraver en eller vem som ger en blommor.......hur stor buketten än är.
  • Anonym (Inga)
    monkees skrev 2017-02-02 05:47:51 följande:

Varför blir din pappa så viktig som död så du plötsligt vill råka honom? Om du inte träffat honom på flera år och han inte brytt sig ett vitten om dig så fattar jag inte varför ngt förändras för att han dör och absolut är FULLSTÄNDIGT okontaktbar. Vill du ordna med begravning? När man är död så har man inte en susning om vem som begraver en eller vem som ger en blommor.......hur stor buketten än är.

Av trådstarten att döma verkar det som om TS pappa är en hemlös missbrukare och det kanske faktiskt är han som inte velat ha kontakt. Det är många som skäms för att de inte klarar av att hålla sig rena och finnas där för sina barn.

Annars är det helller inte ovanligt att anhöriga till missbrukare till slut inte längre orkar se den de älskar gå ned sig, men det betyder ju inte att de slutar älska personen och därför vill ha möjlighet att ta ett sista farväl.
  • Anonym (Findout)
    monkees skrev 2017-02-02 05:47:51 följande:
    Allt är väl inte så enkelt? Han är fortfarande min pappa även om man inte har kontakt. Tänker mycket på honom inte bara vad som skulle hända om han dog. Detta var bara något jag inte hade svar på, hur allt går tillväga. Du vet inte ens hela historien så du behöver inte kommentera så där dömande.
  • elin1989
    Anonym (I) skrev 2017-01-31 16:31:06 följande:

Njae, finns anhöriga så gör kommunen ingenting rent praktiskt. Om pengar inte finns så kan kommunen gå in med pengar (ekonomiskt bistånd). Finns pengar så kan ts betala en begravningsbyrå för att ordna allt. De har begravningar i alla prisklasser. Jobbar inom ekonomiskt bistånd, men det var några år sedan jag handlade dödsbon. Om ts googlar "dödsboanmälan " så är första träffen från Göteborgs stad, de har beskrivit processen bra

Om det inte finns pengar i dödsboet kan man ansöka om bistånd för begravning, även om det finns anhöriga.
  • elin1989
    Anonym (jo då) skrev 2017-01-31 15:12:14 följande:

Det räcker med att man kollar upp konton via skatteverket.

Bouppteckning innebär uppteckning av förmögenhet och egendom samt fördelandet av desamma.

Du har fel. Bouppteckning görs alltid, jag var själv tvungen att göra det när min mamma dog och hon hade inga tillgångar. Det är så man får reda på vilka tillgångar och skulder som finns.
  • Anonym (vet)

Jag känner igen mig mycket i hur du tänker eftersom jag har upplevt något liknande. Jag hade ingen kontakt med min pappa och han dog ganska plötsligt för 10 år sedan. Min syster och jag fick inte någon som helst information om detta, ingen bouppteckning, inga papper.. Ja, inget över huvud taget. 

Min pappa var dock inte hemlös, han hade en sambo och det var hon som till slut informerade mig och min syster om det som hade hänt. Vi har dock aldrig fått se några papper på någonting, och det är verkligen inte något som "per automatik". Känns väldigt fint att människor tycks tro det, men så ser det alltså inte ut.

Vill du med säkerhet veta om din pappa lever så föreslår jag att du kontaktar skatteverket och tar reda på vilken blankett som du behöver fylla i för att ta reda på det. Inte alls säkert att du får någon info annars. Tyvärr.

Iof var det 10 år sedan som det här hände, men jag har svårt att tro att något har förändrats...

• monkees
    Anonym (Findout) skrev 2017-02-02 08:35:16 följande:
    Allt är väl inte så enkelt? Han är fortfarande min pappa även om man inte har kontakt. Tänker mycket på honom inte bara vad som skulle hända om han dog. Detta var bara något jag inte hade svar på, hur allt går tillväga. Du vet inte ens hela historien så du behöver inte kommentera så där dömande.
    Dömande? Nja jag vet inte det. Jag har en väldigt "oromantisk" syn på döden och ser inget värde i att hålla på och "hylla" en person som ligger kall som en gråsten i en trälåda. Man kan ju tro på ett liv efter döden och att den dödes ande svävar över platsen...............men nä!
  • Anonym (Findout)
    monkees skrev 2017-02-02 14:21:09 följande:
    Dömande? Nja jag vet inte det. Jag har en väldigt "oromantisk" syn på döden och ser inget värde i att hålla på och "hylla" en person som ligger kall som en gråsten i en trälåda. Man kan ju tro på ett liv efter döden och att den dödes ande svävar över platsen...............men nä!
    Det handlar inte om min syn på döden, livet efter döden och jag vill inte hålla i någon begravning, har svårt att tro att jag ens skulle gå på begravningen om det hände nu, av många olika anledningar. Så det handlar inte om något sådant.
Svar på tråden Får man reda på om förälder gått bort?