• sigge1235

Tjänstledig - bli gravid - gå tillbaka till jobb?

Hej,

Jag har ett fast jobb sen flera år och nu söker jag nya jobb. Jag har varit på några intervjuer och känner att det kanske händer snart. Men flera av dem är vikariat. Jag vet att det är upp till min AG att bevilja den tjänstledighet som då krävs eller ej. 

Sedan ett år tillbaka ungefär försöker vi få barn och jag har haft en del tidiga missfall. Jag vet ju inte hur länge det dröjer varken barnskaffade eller jobbskaffande så jag vill inte lägga något på hyllan till förmån för det andra. Eventuellt är jag gravid igen nu eller så blir jag snart och jag undrar hur det fungerar då i det fall att jag skulle få tjänstledigt för att prova annat jobb - kan jag "gå tillbaka" till nuvarande jobb fast som föräldraledig? Pengar får jag ju från FK ändå men vi har föräldralön på jobbet med som jag gärna vill åt, plus att det är ju bättre för nya AG att jag slutar där helt när jag går hem då. 

Funkar det _för mig_ att göra såhär i praktiken? Någon som varit i en liknande situation?

Obs! Jag vet att det är jättesvinigt att göra så mot den arbetsplats man vikarierar på men arbetsmarknanden i min bransch är stenhård och tyvärr måste jag nog spela lite fult om jag någonsin ska komma vidare och kunna skaffa familj också. Jag är ingen ungdom längre. Jag har själv jobbat som chef och jag skulle inte bli varken jätteförvånad eller upprörd om det hände mig.

• Svar på tråden Tjänstledig - bli gravid - gå tillbaka till jobb?
  • Kjell2

Finns två saker du måste reda ut i så fall.

Din uppsägningstid på vikariatet. Inte alltid det finns något utan du har skyldighet att jobba vikariatet ut. Hänger helt på det avtal du tecknar med nya arbetgivaren.

Hur din tjänstledighet är utformad. På vilka premisser får du  komma tillbaka i förtid?

Svar på tråden Tjänstledig - bli gravid - gå tillbaka till jobb?