• Sussies

Egna klämmisar

Hej!

Har just upptäckt att der finns en massa fiffiga påsar för de som vill göra egna klämmisar! O det vill jag. Frågan är bara om de påsarna med zip håller tätt? Har nån av er en sån "station" som man mixar i o sen enkelt fäster påsarna på o fyller?

Jag vill ju kunna ha en påse i skötväskan utan att den går upp liksom, så utan zip kanske är bättre? Men isf behöver jag ju en station. Finns fler olika märken oxå! Tipsa mig gärna!!

• Svar på tråden Egna klämmisar
  • HippHipp

Jag vet faktiskt inte om jag ska koka rödbetorna och broccolin- har en jättestark mixer hehe. Testar rått först så får vi se.

Gröt: bra förslag. Blir ju ordentligt mättande.

• lillterror

Minsqueeze används här och är kalasbra! :) inget kladd eller klet alls i skötväskan! Vi kör oftast på mannagrynsgröt eller havregrynsgröt, med eller utan hemgjord fruktpure. Försöker fortfarande få in den perfekta klämmiskonsistensen på gröten men det börjar ta sig

• Sussies
    lillterror skrev 2017-02-03 05:42:30 följande:

Minsqueeze används här och är kalasbra! :) inget kladd eller klet alls i skötväskan! Vi kör oftast på mannagrynsgröt eller havregrynsgröt, med eller utan hemgjord fruktpure. Försöker fortfarande få in den perfekta klämmiskonsistensen på gröten men det börjar ta sig

Har du gröten kall då? Har du prövat frysa nångång?
  • lillterror
    Sussies skrev 2017-02-03 19:28:27 följande:

Har du gröten kall då? Har du prövat frysa nångång?

Jag har aldrig gjort så mycket gröt så jag testat att frysa.. igår gjorde jag en halv portion havregrynsgröt (0,5 dl havregryn) och när gröten var klar rörde jag ner några frusna istärningar med päron och aprikospure, så gröten blev ljummen. Delade upp i två påsar, serverade ena ljummen som kvällsmat och den andra påsen åkte in i kylen för att vara mellis idag när vi ska iväg. Kall gröt kan lätt bli för tjock för att vara bekväm att suga ur en klämmis, så ibland får man ha i mer vätska har jag märkt..
  • Sussies

Jag måste bara berätta hur nöjd jag är nu! Gjorde mos på ca 10 små päron, 5 äpplen, 2 morötter o ett kg frysta jordgubbar. Detta blev 20st påsar med ca 150ml i varje. Det är alltså ungefär 1 frukt/påse, o resten jordgubbar.

Priset är verkligen fantastiskt: använde visserligen inte ekologisk frukt denna gång, men priset per påse blev alltså ca 3kr! Kanske kan räkna på det dubbla då om man hör ekologisk, vilket alltså ff blir hälften eller mindre än vad köpepåsarna kostar.

• HippHipp
    Sussies skrev 2017-02-11 16:14:27 följande:

Jag måste bara berätta hur nöjd jag är nu! Gjorde mos på ca 10 små päron, 5 äpplen, 2 morötter o ett kg frysta jordgubbar. Detta blev 20st påsar med ca 150ml i varje. Det är alltså ungefär 1 frukt/påse, o resten jordgubbar.

Priset är verkligen fantastiskt: använde visserligen inte ekologisk frukt denna gång, men priset per påse blev alltså ca 3kr! Kanske kan räkna på det dubbla då om man hör ekologisk, vilket alltså ff blir hälften eller mindre än vad köpepåsarna kostar.

Det ser jag verkligen fram emot! Knycker ditt recept, hihi. Mina beställda påsar har inte kommit ännu tyvärr. Hoppas på nästa vecka.
  • Lynxsa

Nu har ni inspirerad mig med. Beställt påsar idag från brands of kids. Ska bli roligt att börja experimentera!

• Anonym föräldraledig
    Sussies skrev 2017-02-11 16:14:27 följande:

Går det bra att frysa påsarna också?
  • lillterror
    athanatos skrev 2017-02-11 20:39:59 följande:

Frågan är hur nyttiga ziplockpåsarna är.

Hur menar du då? :)
  • athanatos
    lillterror skrev 2017-02-11 21:10:36 följande:
    Hur menar du då? :)
    Plasten i dom, väldigt många såna produkter är ganska onyttig och gör att man får i sig väldigt många kemikalier som man borde undvika.
  • HippHipp
    athanatos skrev 2017-02-11 21:12:55 följande:

Plasten i dom, väldigt många såna produkter är ganska onyttig och gör att man får i sig väldigt många kemikalier som man borde undvika.

På de jag beställde, från Minsqueeze.se, står det stt plasten är godkänd ut miljösynpunkt, giftfri etc. De var iochförsig dyra, men eftersom de är återanvändbara är det ju ändå ett både billigare och miljövänligare val än engångsklämmisar.
  • Hazel Grace

Jag har haft tankar på att prova detta. Kan man värma dom också? Så najs att man kan blanda smaker själv :)

• lillterror
    athanatos skrev 2017-02-11 21:12:55 följande:

Dom vi har är fria från bpa, PVC och ftalater om det var dom kemikalierna du syftade på? Och eftersom dom går att använda om och om igen så är dom även ett bättre alternativ för miljön än engångsförpackningar av alla de slag :)
  • Sussies

Det är ju naturligtvis bättre att inte stoppa mosad frukt i en plastpåse. Plast är ju plast oavsett hur godkänd den är. Men det problemet kommer man ju inte ifrån med köpepåsarna heller, de är dessutom hemska ut miljösynpunkt. Men naturligtvis är det bättre att förvara mat i glasförpackning. Det allra bästa vore väl att inte purea o frysa frukten alls utan äta som den är.

Mina påsar är snart slut! Dessa har gått åt på utflykter, till smoothies, ist för fika och tom till fredagsmyset! Nu när vi varut sjuka o barnet inte velat äta nånting har de varit kanon! Jag kommer definitivt göra fler!

Prövade även att blanda fruktmoset med lite mannagrynsgröt nu under sjukdomstiden för att han skulle få i sig nånting. Det var ingen hit. Kan varit extra kräsen iom sjuk o feber, men det äe nog klokt o pröva med en innan man gör föer laddningar!

• Lynxsa

Har mixar bär och yoghurt. Funkar väldigt bra och barnen gillar det. Provade att smuggla i lite kikärter i en annan laddning. Ingen hit, tog kanske för mycket. Ska prova igen.

Gjorde mannagrynsgröt med blåbär men all gick att till frukost så fick inget till påsarna. Måste göra mer och testa

• Sussies

De påsarna jag har, cherub baby, går bra att frysa o micra för er som undrar! Har dock inte prövat micra än

• Hazel Grace

Jag har vart lite inne på fill and squeeze. Påsarna är lagom storlek och dessutom billiga, men måste man köpa den där stationen för att fylla påsarna? Kan man inte använda en vanlig sprits? Eller blir det inte tätt och sådär? Någon som vet? :)

Svar på tråden Egna klämmisar