• LHUF

hur länge varva Ipren/alvedon?varit hos läkare

hur länge ok att ge alvedon/Ipren. har varit hos läkare

LHUF
    Idag 11:21
    Båda mina killar har förmodligen influensa, ena har haft feber sedan i lördags med upp till 39.9 i söndags. De är även förkylda

Har varit hos läkare 2 ggr för febern och kolla sänkan. Andra gången var för att läkare 1 sa att vi skulle återkomma om febern var kvar. Allt ser bra ut, inget i öronen, lungorna låter bra. Så virus

Hon sa att fortsätta behandla med alvedon/Ipren. Men när jag frågade henne om vad som är bäst sa hon att alvedon inte var ngn fara att ge längre men försiktig med Ipren.

Men på alvedonflaskan står det 2 dagar om inte läkare råder till annat. Men i vårt fall sänker inte alvedonen den höga febern..

Ger ju bara om det verkligen behövs och till natten så den blir dräglig. Men hur länge kan man hålla på? Nu hoppas jag att det snart är över för nu är det dag 5!

Tilde 080319, Hugo 110203

LHUF
    Idag 11:21
    Båda mina killar har förmodligen influensa, ena har haft feber sedan i lördags med upp till 39.9 i söndags. De är även förkylda

Har varit hos läkare 2 ggr för febern och kolla sänkan. Andra gången var för att läkare 1 sa att vi skulle återkomma om febern var kvar. Allt ser bra ut, inget i öronen, lungorna låter bra. Så virus

Hon sa att fortsätta behandla med alvedon/Ipren. Men när jag frågade henne om vad som är bäst sa hon att alvedon inte var ngn fara att ge längre men försiktig med Ipren.

Men på alvedonflaskan står det 2 dagar om inte läkare råder till annat. Men i vårt fall sänker inte alvedonen den höga febern..

Ger ju bara om det verkligen behövs och till natten så den blir dräglig. Men hur länge kan man hålla på? Nu hoppas jag att det snart är över för nu är det dag 5!

• Svar på tråden hur länge varva Ipren/alvedon?varit hos läkare
  • LHUF

Han har aldrig fått maxdos någon dag , i söndags när febern låg nära 39.5-39.9 hela dagen fick han alvedon 3 ggr och Ipren 3 ggr. Någon dag har han fått alvedon 2 ggr och Ipren 1 gång.

• LHUF

Ok, både Ipren/alvedon? Läste lite läskigt om Ipren men det är kanske om man tar maxdos dygnet runt längre period?

Men idag när han vaknade så hade han 39.7 och var helt slut och hade ont i huvudet, matt. Så blev lite Ipren.. Sedan hostade han så han kräktes efter 1 timme men det har gett effekt. Nu orkar han iaf leka och äta.

• Långbenopluto
    LHUF skrev 2017-02-01 15:01:50 följande:
    Ok, både Ipren/alvedon? Läste lite läskigt om Ipren men det är kanske om man tar maxdos dygnet runt längre period? Men idag när han vaknade så hade han 39.7 och var helt slut och hade ont i huvudet, matt. Så blev lite Ipren.. Sedan hostade han så han kräktes efter 1 timme men det har gett effekt. Nu orkar han iaf leka och äta.
    Varför låter det läskigt? Det är ju det enda som funkar på mina barn i alla fall, det är mer läskigt tycker jag.
  • LHUF

Nej men läste om några läkare som avrådde från Ipren, för det kunde ge en extremt ovanlig sjukdom.. Men det var en gammal artikel iofs.. Men läkaren igår och i söndags sa använd alvedon. När jag frågade om Ipren så sa dom att det kan man ju också ge, känns som läkarna helst vill ge alvedon. Men på akuten så gav dom dubbel dos Ipren när febern var så hög..

• Långbenopluto
    LHUF skrev 2017-02-01 15:47:34 följande:
    Nej men läste om några läkare som avrådde från Ipren, för det kunde ge en extremt ovanlig sjukdom.. Men det var en gammal artikel iofs.. Men läkaren igår och i söndags sa använd alvedon. När jag frågade om Ipren så sa dom att det kan man ju också ge, känns som läkarna helst vill ge alvedon. Men på akuten så gav dom dubbel dos Ipren när febern var så hög..
    Du gör som du vill. Men mina barn far mer illa av den höga febern än av ipren.
  • LHUF

Jag har alltid gett mina barn Ipren/alvedon, men dom har aldrig haft feber såhär länge så jag behövt tänka på det så mkt.

Ja inte mår han bra vid superhög feber så klart jag ger det då

• modsey

skulle inte vara orolig att ge det vid hög feber en vecka och mer därtill om det behövts.

• Trippelmamma76

Ger du alvedon efter vikt? Eller bara enligt intervallenpå förpackningen? För i så fall kan det bli för lite för att ge effekt. Det felet har vi (liksom många andra) gjort och blivit rättade på barnakuten. Alvedon tar ju inte ner febern om dosen är för låg (därmed inte sagt att du ska överdosera förstås!)

• Mascaraklumpar

Man kan ge alvedon i flera år om det skulle finnas skäl till det, det finns ingen egentlig gräns. Att det står som det gör på förpackningen är för att det kan finnas en bakomliggande orsak till febern/smärtan som måste behandlas, inte för att medicinen i sig blir farlig efter en viss tid.

Sen finns det förstås risk för biverkningar med alla mediciner, så man ska ju inte ge något längre än det behövs.

• LHUF

Det var mest Ipren jag var orolig för då jag råkade snubbla på den artikeln om att vissa avrådde fr det..

Men nu hoppas jag att den här influensan är över snart..

• Dumbledore

Ipren ska man inte ge för länge, men tio-fjorton dagar är inga problem om läkaren sagt att det är okej. Det som står på förpackningarna är ju oftast att man inte ska ge febernedsättande mer än tre dygn eller något, utan att kontakta läkare.

• Mascaraklumpar
    LHUF skrev 2017-02-01 21:13:38 följande:

Det var mest Ipren jag var orolig för då jag råkade snubbla på den artikeln om att vissa avrådde fr det..

Men nu hoppas jag att den här influensan är över snart..

Okej, ja jag är själv nojig när det gäller Ipren och undviker det till mina barn. När det gäller att varva så blir inte effekten på febern så jättemycket större än om man ger små doser alvedon och ofta (tex en fjärdedels dos var 90e minut), så är barnet inte jättepåverkat finns det oftast ingen anledning att ge både och. Samtidigt är ju de allvarliga biverkningarna väldigt ovanliga och har man ett påverkat barn som tex inte får i sig den vätska det behöver så är det förstås bättre att ge än att låta bli.

Precis som med alvedon finns det ingen gräns utan det är behovet som avgör. Men ju kortare behandlingstid desto bättre.
Svar på tråden hur länge varva Ipren/alvedon?varit hos läkare