• Bosan

ni som har två eller fler barn....

Jag har en liten fundering kring att skaffa fler barn och den sk tvåbarnschocken.

En teori jag har är att de som upplevde det som en "chock" att få första barnet tog det lättare med andra, och att de som tyckte det var väldigt enkelt med första fick mer av en "tvåbarnschock" med andra.... Så jag undrar hur var det för er? Tycker ni det kan stämma? :) och hur många år har ni mellan era barn?

• Svar på tråden ni som har två eller fler barn....
  • Dumbledore
    Bosan skrev 2017-02-03 21:31:37 följande:

Vad intressant att läsa allas egna historier! Så min teori kan jag kasta... Verkar ju i te riktigt finnas något mönster utan handlar väl mycket om som någon skrev om ens förväntningar och inställning... Samt kanske om det är sk "krävande" eller "lugna" bebisar..

Sen funderade jag på en grej jag hörde Louise Hallin säga... "Att dåligt anknutna barn, exempelvis vid komplikationer hos mamman vid förlossningen, förlossningsdepression etc där mamman varit fysiskt frånvarande eller mentalt frånvarande den första tiden, dessa bebisar blir ofta sk "krävande" och tidigt motoriska och aktiva bebisar" hur tolkar ni?

Att alla tidiga och krävande bebisar beror på dålig anknytning eller att de som har dålig anknytning blir krävande och är tidiga? För det är ju en viss skillnad...

Egna erfarenheter?

Nej, jag skulle inte hålla med om att alla krävande barn beror på dålig anknytning! Kanske åt andra hållet, men hur krävande bebisen är beror på deras läggning, enligt min åsikt. Jag har fått höra att jag och min äldsta har ett väl utvecklat band till varandra, han var visserligen inte så väldigt krävande som bebis (tyckte jag) men tidig med motoriken.

Tvillingarna var senare motoriskt, men hade som sagt kolik som nyfödingar, de har inte heller någon dålig anknytning, vad någon kunnat se i alla fall.
  • Sommar15
    Bosan skrev 2017-02-03 21:31:37 följande:

Vad intressant att läsa allas egna historier! Så min teori kan jag kasta... Verkar ju i te riktigt finnas något mönster utan handlar väl mycket om som någon skrev om ens förväntningar och inställning... Samt kanske om det är sk "krävande" eller "lugna" bebisar..

Sen funderade jag på en grej jag hörde Louise Hallin säga... "Att dåligt anknutna barn, exempelvis vid komplikationer hos mamman vid förlossningen, förlossningsdepression etc där mamman varit fysiskt frånvarande eller mentalt frånvarande den första tiden, dessa bebisar blir ofta sk "krävande" och tidigt motoriska och aktiva bebisar" hur tolkar ni?

Att alla tidiga och krävande bebisar beror på dålig anknytning eller att de som har dålig anknytning blir krävande och är tidiga? För det är ju en viss skillnad...

Egna erfarenheter?

Stämmer på mig. Krävande bebis och förlossningsdepression. Men man kan ju fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget som du skriver. Hade jag t.ex. Fått sova ordentligt som jag förstått är en form av "botemedel" mot förlossningsdepression hade jag kanske inte blivit lika deppig, men sova kunde jag inte göra pga extremt vaket barn. Har iofs aldrig upplevt några anknytningsproblem precis...intressant teori dock!
  • Bosan

Jo just det, hon menade att bebisarna i de fallen blir krävande just för att dom märker att "mamma är inte här mentalt, så jag måste hela tiden kräva hennes uppmärksamhet och att något ständigt ska hända, för då är mamma närvarande"

• Bosan
    Sommar15 skrev 2017-02-03 21:46:21 följande:

Stämmer på mig. Krävande bebis och förlossningsdepression. Men man kan ju fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget som du skriver. Hade jag t.ex. Fått sova ordentligt som jag förstått är en form av "botemedel" mot förlossningsdepression hade jag kanske inte blivit lika deppig, men sova kunde jag inte göra pga extremt vaket barn. Har iofs aldrig upplevt några anknytningsproblem precis...intressant teori dock!

Vad tufft med förlossningsdepression! Hur kom du ur den? Ja den där sömnen kan göra mycket konstiga saker med oss..

Det förstod man inte på riktigt innan man fick barn
  • Sommar15
    Bosan skrev 2017-02-03 22:13:05 följande:

Vad tufft med förlossningsdepression! Hur kom du ur den? Ja den där sömnen kan göra mycket konstiga saker med oss..

Det förstod man inte på riktigt innan man fick barn

Jag var deprimerad innan också men förstod inte hur illa det var förrän barnet var 7-8 mån och jag höll på att klappa ihop. Gick i terapi! Läste senare en artikel om förlossningsdepression och förstod att det var det jag haft. Jag slank väl igenom testet på BVC för där pratades det aldrig om något sånt. Men det känns ändå skönt att ha en "diagnos" för då vet jag att det finns ett annat sätt att må om jag skulle få ett barn till! Inte så sugen på det just nu dock :)
  • Bosan
    Sommar15 skrev 2017-02-04 10:06:33 följande:

Jag var deprimerad innan också men förstod inte hur illa det var förrän barnet var 7-8 mån och jag höll på att klappa ihop. Gick i terapi! Läste senare en artikel om förlossningsdepression och förstod att det var det jag haft. Jag slank väl igenom testet på BVC för där pratades det aldrig om något sånt. Men det känns ändå skönt att ha en "diagnos" för då vet jag att det finns ett annat sätt att må om jag skulle få ett barn till! Inte så sugen på det just nu dock :)

Fy vad jobbigt, men skönt att terapi hjälpt. Mår du bra nu?

Ja det är väl ingen idé att stressa på med ett till barn:) Hur gammal är ditt barn nu?
  • ostpaj

Nope. Inga chocker här inte. Första barnet var (och är) jätteenkel. Så tänkte att när tvåan kom, 3 år senare, skulle den vara tvärtom den första för att inget ska ju gå obemärkt förbi. Men nä! Lika snälla och enkla båda två.

• Sommar15
    Bosan skrev 2017-02-04 12:31:57 följande:

Fy vad jobbigt, men skönt att terapi hjälpt. Mår du bra nu?

Ja det är väl ingen idé att stressa på med ett till barn:) Hur gammal är ditt barn nu?

Tack, nu mår jag helt ok! Mitt barn är 1,5 år.
  • capy

Jag tycker att den stora "chocken" ligger i hur känslomässigt jobbigt jag faktiskt tycker att det är att inte kunna finnas där till 100% för något av barnen. Det ständigt dåliga samvetet av att den lilla inte får lika mycket uppmärksamhet som den stora fick som bebis exempelvis. Har två barn med fyra års åldersskillnad.

• fjanten

12,5 månader mellan barnen. Första har varit, och är, väldigt enkel och nöjd. Alltid sovit bra, utvecklingsfaserna passerar oftast fort och hyfsat lindrigt o.s.v. Vårt andra barn är bara några veckor ännu, så det går ju inte att säga något med säkerhet, men än så länge är hon ÄNNU enklare än hennes bror var i samma ålder.

Ingen direkt tvåbarnschock att tala om alltså. Men det är klart att allt tar längre tid o.s.v., men vi är föräldralediga båda två i minst ett halvår. Så vi kan alltså ha hand om varsin unge åt gången.

• Pappa2006

Barn nr 1 var ingen chock men det var ändå då allt ändrades. Det var ju då vi blev "föräldrar med stort F". Att gå från 0% barn till 100% barn var en häftig grej. Sedan har det med resten av barnen bara rullat på tycker vi. Vi har exakt på dagen 2 år mellan nr 1 och nr 2. Sedan är det ca 2 år mellan 2 och 3. Mellan 3 och 4 är det 1 år och 7 mån. Mellan 4 och 5 är det 1 år och 6 mån. Mellan 5 och 6 är det 2 år och 8 mån och nu kommer nr 7 när nr 6 är 1 år och 4 mån. Jag arbetade inom förskolan innan vi fick vårt första och tyckte nog att jag hade ganska bra koll på allt det praktiska även om man lika förbaskat känner sig lika valhänt varje gång man håller ett nyfött barn i famnen.

Flört

Svar på tråden ni som har två eller fler barn....