Bosan skrev 2017-02-03 21:31:37 följande:
Vad intressant att läsa allas egna historier! Så min teori kan jag kasta... Verkar ju i te riktigt finnas något mönster utan handlar väl mycket om som någon skrev om ens förväntningar och inställning... Samt kanske om det är sk "krävande" eller "lugna" bebisar..
Sen funderade jag på en grej jag hörde Louise Hallin säga... "Att dåligt anknutna barn, exempelvis vid komplikationer hos mamman vid förlossningen, förlossningsdepression etc där mamman varit fysiskt frånvarande eller mentalt frånvarande den första tiden, dessa bebisar blir ofta sk "krävande" och tidigt motoriska och aktiva bebisar" hur tolkar ni?
Att alla tidiga och krävande bebisar beror på dålig anknytning eller att de som har dålig anknytning blir krävande och är tidiga? För det är ju en viss skillnad...
Egna erfarenheter?
Nej, jag skulle inte hålla med om att alla krävande barn beror på dålig anknytning! Kanske åt andra hållet, men hur krävande bebisen är beror på deras läggning, enligt min åsikt. Jag har fått höra att jag och min äldsta har ett väl utvecklat band till varandra, han var visserligen inte så väldigt krävande som bebis (tyckte jag) men tidig med motoriken.
Tvillingarna var senare motoriskt, men hade som sagt kolik som nyfödingar, de har inte heller någon dålig anknytning, vad någon kunnat se i alla fall.