• HippHipp

Millimeterrättvisa- vad göra och blir det bättre

Hej!

Fick idén till denna tråd från en annan tråd :)

Precis som rubriken lyder. Antar att det är fler som har problem med detta? Hur tacklar ni problemet?

Ett axplock av vad vi får handskas med dagligen:

- Mammaaaa...Hon satt fram i bilen igår ju.

- Mamma varför får han ta mat först?

- Det är min tur att duscha först.

- Varför kliar ni alltid henne på ryggen längre?

Jag minns inte detta från min barndom. I synnerhet inte det som handlar om vem som får göra saker först, tom sånt som är tråkigt. Jag minns nog mest hur man stod och mätte glasspaketet med linjal när man skulle dela upp det...

Hur har ni det hemma?

• Svar på tråden Millimeterrättvisa- vad göra och blir det bättre
  • mammalovis

Denna veckan har vi fått köra varannan dag med vem som ska få trycka för grön gubbe. Barnen är 6 och 3,5. Annars har vi en mammas flicka och en pappas flicka, så det löser en hel del. Problemen uppstår mer när man ber ena om hjälp som redan är klar och båda vill ... Då skapas kaos.

• Mawa

Hej, millimeterrättvisa blir nog ohållbart. Grejer som ungarna tycker är roligt, som att sitta fram i bilen kan man kanske lösa genom att ha ett rullande (haha) schema. En äggklocka för massage och kli på ryggen. Annat kan man säga spelar ingen roll, vem som får maten först, den räcker till alla. Ett tips när det gäller aktiviteter, vem som ska få sin önskan uppfylld ledde ofta till tjafs. Kom på den briljanta lösningen att säga "nu ska jag gå ut och åka pulka, vem vill följa med". Istället för att fråga ungarna vad de vill göra, för det blev alltid nån som blev missnöjd. Sen kan man göra undantag ibland förstås. Men när jag bestämt något som jag ville göra brukade båda haka på.

• Lena

Det blev mycket bättre hos oss när den äldsta blev 8-9år och lättare kunde förstå att det jämnar ut sig.

• Fru Ve

Jag försöker faktiskt ignorera sånt och förklara att det tyvärr aldrig kommer att bli helt rättvist i livet. Det är en total omöjlighet att vara helt rättvis. Så länge man inte alltid favoriserar ett barn utan försöker efter barnens personlighet och ålder att ge alla sina barn både saker och uppmärksamhet så gör man det man kan.

Jag har två söner som är 5 och 9 år och de är ganska olika i sitt sätt att vara. T.ex. så är 5-åringen mycket aktiv och vill gärna prova på fysiska saker. Så nästa vinter tänkte jag lära honom åka slalom. Detta är inte ens aktuellt gällande 9-åringen som avskyr allt vad vintersport heter och knappt kommer utanför dörren på vintern om vi inte tvingar honom. Vi åker ofta skridskor ensamma med 5-åringen också. Däremot kan 9-åringen uppskatta andra saker, som att gå på restaurang vilket lillebror är noll intresserad av. Så vi delar upp barnen ibland. Jag tycker inte det är orättvist även om de inte får exakt samma.

• Alexi

Jag tror man gör barn en gigantisk björntjänst om man låter dem få allt i livet helt rättvist. En får en glass ena dagen och den andra en annan dag.

• sextiotalist

Sambon körde med tricket, när det gäller att skära upp eller välja först, att en fick t.ex dela upp en kaka eller och den andra fick välja. En fick hälla upp dricka, den andra fick välja.

Svar på tråden Millimeterrättvisa- vad göra och blir det bättre