Anonym (KBT?) skrev 2017-02-11 19:07:32 följande:
De allra flesta som står på tex tuben eller bussen är tvungna att titta åt något håll. Jag har flera gånger blivit anklagad för att glo på någon när jag egentligen bara står stilla och funderar på mitt.
Jag upplever det som att vissa människor tror att andra glor på dem bara för att de råkar befinna sig i blickfånget.
Jag upplever att de flesta som reagerar på det sättet har höga tankar om sitt eget utseende och därför på allvar tror att alla som råkar ha ansiktet vänt i deras riktning studerar dem ingående, när de allra flesta egentligen inte ens har sett dem.
Det finns KBT-grupper på de flesta vårdcentraler, du skulle kunna höra om de kan hjälpa dig?
Ja precis titta åt något håll, de du beskriver får du starta en egen tråd om.
Om man står och glor på en människa länge och noga så bör man nog också vara medveten om att den personen kan uppfatta det som att du glor även om står och funderar på annat.
Kanske kan du ansluta till någon KBT-grupp som hjälper dig få förståelse
och bli mer medveten om detta.
Det du säger är att man får stå och glo och blänga på en annan människa så länge man vill bara man funderar och har tankarna på något annat, utan att ens reflektera över att den personen kanske upplever det obehagligt?