• Fitnessmamman

Lån från föräldrar, kommer banken fråga?

Hej på er!

Jag sitter och funderar lite. En väninna till mig driver ett företag och behöver ta ett lån för att utveckla företaget. 

Hennes föräldrar har erbjudit sig att låna henne pengar. Vi pratar om 50-70 000kr

Om de gör en total överföring till hennes konto, kommer inte då banken eller skatteverket eller så fråga vart penagarna kommer ifrån? Har för mig att de gör det. Och är det okey lagligt att föra över så mycket pengar som dem då i sin tur lånat? 

Vad säger lagen, banken? Jag ahr försökt och googla men hittar inte riktigt ;)

• Svar på tråden Lån från föräldrar, kommer banken fråga?
  • Nyfikna72

Nej de kommer inte att fråga, möjligen om det börjar komma likartade summor regelbundet.

• Nyfikna72

Dessutom kan ni ju visa var de kommer ifrån så även om de nu mot förmodan frågar så spelar det ingen roll iallafall.

• Nyfikna72

Ja det är inte olagligt att låna ut pengar. Hade ni däremot inte kunnat redogöra från vem de kommer ifrån och det är kriminella pengar i slutändan blir det en annan femma......

• Fitnessmamman
    Nyfikna72 skrev 2017-02-07 07:54:43 följande:

Ja det är inte olagligt att låna ut pengar. Hade ni däremot inte kunnat redogöra från vem de kommer ifrån och det är kriminella pengar i slutändan blir det en annan femma......

Ja men det är sant =) Tack snälla för ditt svar!!
  • Nyfikna72

Jag fick faktiskt in 130 000 på mitt konto för nån månad sen för jag och exet skulle avsluta ett gemensamt lån och bankchefen på min bank sa faktiskt att " jag såg att du redan fått in hälften" .......så nå signaler får de väl på större belopp antar jag.

• Fitnessmamman

Ja, det gör dem ju! Men frågan behöver man ju egentligen inte va nervös för om man då kan berätta vart dem kommer ifrån! Vilket är fullt lagligt!?

• gahadas

Är väl olika. Min mor överförde 120 000 till mig en gång utan att dom frågade.

• Mandel

Eftersom hon har ett företag och pengarna ska in i företaget så bokför hon det som vilket lån som helst. 
    Man kan ha lån från olika låneinstitut och om man vill kan man specificera dem med olika konton under lån näringsverksamhet.
    När pengarna kommer in så bokför man det på bankgirot och sedan mot lånekontot.

Om hon sedan ska ta mer lån i bank så vill de så klart se hennes hela lånebild och det är därför lånet av föräldrarna ska finnas med i bokföringen.

Är pengarna däremot en privat gåva som hon ska använda privat istället för att ex ta ut lön ur företaget så kan man skriva ett gåvobevis för att vara på den säkra sidan.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Lån från föräldrar, kommer banken fråga?