• LillyL

Varför vaknar han helt hysterisk?

Hejsan,
    är moster till en liten kille på dryga 2,5 år. Han är en glad liten kille men sist jag var barnvakt åt honom över natten fick jag vara med om en väldigt obehaglig sak. Pratade med min syster om detta och hon berättade att detta även hänt vid /några tillfällen med både henne och barnets pappa (de är separerade).

Efter att ha sovit cirka två timmar då jag var barnvakt började lillkillen skrika hysteriskt från ingenstans. Jag rusade in i rummet och försökte se om något hänt men ingenting verkade konstigt. Försökte trösta och ge napp men det fungerade inte. Ju mer jag sjöng eller försökte prata blev han ännu mer hysterisk och började sparka och slå vilt omkring sig. Ville inte ha napp, inte täcke, ingenting. Skrek bara nej och slogs. Detta höll säkert i sig tjugo-tjugofem minuter och jag upplevde det som väldigt obehagligt. Försökte lyfta upp honom för att trösta i famnen men det vart också värre. Till slut var jag så rådvill att jag satte på TV:n (kom inte på något annat) och först slutade han inte gråta men sen lugnade han sig. Vi kröp ihop och såg tv kanske 15 minuter innan jag släckte men det tog lång tid att natta igen. Vill tillägga att lillkillen är van att jag är barnvakt ibland då hans mamma jobbar natt.

Efter detta började jag så klart rannsaka mig själv och googla runt och det enda jag kunde hitta var nattskräck.
    Dock tycker jag inte att allt stämmer in, jag tycker att min systerson var alldeles för med och vaken för att det skulle vara nattskräck. Han svarade ju på frågor och visste vad han gjorde då han kastade nappen och när TV:n kom på började han ju berätta vad karaktärerna hetta och så. Samma sak läste jag att barn brukar däcka efter en nattskräck men inte han, låg och pratade och vände sig och höll på väldigt länge.
    Kan det ändå ha varit nattskräck eller vad tror ni? 

Vill tillägga att pojken är trygg, mår bra och ja det finns ingenting annat som jag kan få det här till. 

/Tims moster. 

• Svar på tråden Varför vaknar han helt hysterisk?
  • Famous

Det låter som nattskräck. När sonen hade nattskräck och jag kom in då han illskrek var det som om han såg ett monster och inte sin mamma. Ville inte att jag skulle lyfta upp honom. Istället viftade han bort mig. Otäckt att se innan vi förstod vad det var. Han hade det ända upp i 10-11 års åldern och sen försvann det.

• tulip79

Det är samma med min dotter. Hon är 3 år. Det har hållit på i några månader. Det händer nån gång i veckan nu, men var oftare innan. Jag vet inte om det är nattskräck, trodde det först, men funderar på om det kan vara mardrömmar. Jag brukar lägga mig hos henne, men inte så nära att jag rör henne (blir värre då), så pratar jag lugnt eller sjunger för henne tills hon lugnat ner sig. Tar vanligtvis 15-20 min. Sen rullar hon nära och somnar.

Svar på tråden Varför vaknar han helt hysterisk?