• sanna91

Gifta sig eller skriva papper innan lägenhets köp?

Jag och min sambo ska köpa en ny lägenhet som är färdig om ca ett år. Det behövs ju antigen skrivas papper med jurist(tror jag det är) eller gifta sig för att ha en säkerhet och att det ska vara rättvist om man skulle gå isär. Har hört att det kostar ca 6000 om man ska skriva papper om man inte är gifta. Någon som vet om det är lika smidigt med lägenhets köp när man "bara" är sambo eller om det enklare/billigare att vara gifta? Någon som vet vad det kostar att gifta sig borgerligt? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Gifta sig eller skriva papper innan lägenhets köp?
  • Kjell2
    sanna91 skrev 2017-02-13 12:20:15 följande:

Jag och min sambo ska köpa en ny lägenhet som är färdig om ca ett år. Det behövs ju antigen skrivas papper med jurist(tror jag det är) eller gifta sig för att ha en säkerhet och att det ska vara rättvist om man skulle gå isär. Har hört att det kostar ca 6000 om man ska skriva papper om man inte är gifta. Någon som vet om det är lika smidigt med lägenhets köp när man "bara" är sambo eller om det enklare/billigare att vara gifta? Någon som vet vad det kostar att gifta sig borgerligt? Hur har ni gjort?

Om ni är sammanboende nu kanske det inte behövs skrivas något, beror på hur nu vill ha det. Kolla sambolagen. Är det inte allt för komplicerat med stora tillgångar, särkullsbarn mm kommer ni nog billigare undan än 6000 kr. Kolla t ex med er bank.

Att gifta sig billigt kostar max ett par hundralappar.

• Ms H

Vad lägger du i begreppet "vara rättvist" i det här fallet? Ska ni betala olika mycket vid köpet? Vad vill ni ska hända om någon av er avlider?

• Anonym (Nfnddb)

Vi skrev testamente, detta kostade 4000.

Men då finns det särkullsbarn med i bilden. Hade skrivit papper ändå, eftersom att inte sambos ärver varandra.

• Fia 28

Vi valde att skriva papper. Kostade verkligen inte så mycket som 6000.

• Anonym (Nfnddb)
    Anonym (Nfnddb) skrev 2017-02-13 12:33:55 följande:

Vi skrev testamente, detta kostade 4000.

Men då finns det särkullsbarn med i bilden. Hade skrivit papper ändå, eftersom att inte sambos ärver varandra.

Kan tillägga att vi ägde 50/50 så när vi separerade så gjorde vi det så rättvist som möjligt, splittrade allt rakt av.
  • Anonym (:))

Lägenheten kommer ju delas lika oavsett civilstånd. Som sambor är den ju anskaffad för gemensamt bruk och i ett äktenskap är den ju giftorättgods om ni inte skriver äktenskapsförord (eller samboavtal om ni inte gifter er). Den stora skillnaden är ju att ni eventuellt får köpa ut den andras del från dennes arvingar om en av er avlider om ni inte gifter er eftersom sambor saknar arvsrätt. Däremot kan ni ju skriva testamente om lägenheten annars. Sen finns det ju försäkringar som möjliggör att den efterlevande får bo kvar oavsett om man har arvsrätt efter varann eller inte ..Det är ju också ett alternativ om det tex finns särkullbarn som annars kan kräva ut sin lott direkt oavsett om ni är gifta eller inte.

Vad ni ska göra kan bara ni bestämma, finns både för och nackdelar med äktenskap beroende på vad man vill uppnå. Att gifta sig borgerligt brukar kosta 500-1000 kr beroende på kommun. :)

Svar på tråden Gifta sig eller skriva papper innan lägenhets köp?