• Svensksommar83

Gå med på äldsta barnets önskan om inga fler syskon?

Jag o maken har 3 barn på snart 10, 7 o 4 år. Vi var inställda på att vi var klara med avlandet men efter jul insåg vi att vi båda har bebislängtan var. Pratat om att försöka skaffa en fjärde o sista. Barnen har hört oss prata o den mellersta o yngsta tycker det låter kul o spännande med ett syskon (även om yngsta inte förstår innebörden fullt ut). Vi har på kul pratat om vad ett ev. syskon skulle heta och lite sånt. Våran äldsta dotter däremot blir arg o ledsen. Hon säger att om det blir ett syskon till så kommer hon inte räkna det som sitt syskon och hon har även sagt att hon kommer flytta om det blir nåt. Hon har frågat min lillasyster om hon kan bo hos henne om vi får tillökning. Min lillasyster som är väldigt svag för dottern tycker vi kör över henne totalt o struntar i hennes tankar o känslor om vi ändå väljer att försöka utöka familjen. Jag har pratat mycket med dottern om oron och mycket grundar sig i rädslan för förändringar (minsta lilla förändring kan kännas hemskt jobbigt för henne men hon smälter det så småningom). Samt rädslan att vi inte ska hinna med henne o ge henne tillräckligt med kärlek. Jag har förklarat att även om vi så skulle ha 20 barn så skulle våra känslor aldrig ändras för henne eller hennes syskon. Dom är alla 3 unika och fantastiska individer o speciella för oss. Hon är äldst o kommer alltid varit våran förstfödda osv. Vi ger alla tre massvis med kärlek och vi prioriterar alltid barnen och deras behov sätts alltid främst osv. Vi låter alla i familjen komma till tals och vara delaktiga i de allra flesta beslut, förutom de allra största o mest svåra besluten så klart. Vi ser till att ha egentid med varje barn men gör mest saker tillsammans alla 5. Jag personligen anser inte att ett barn kan få avgöra om föräldrarna vil utöka familjen. Det är ju jag o min man som tar hand om ev. bebis, vi lämpar inte över ansvaret på henne eller nån annan. Förstår att det är jobbigt att vara äldsta syskonet o allt det innebär. Men jag är själv näst äldst av 4 syskon o jag har bara haft glädje av mina syskon (även om man bråkade en del o var less på dom ibland) vi har alltid varit goda vänner och står idag väldigt nära. Är vi egoistiska o kör vi över äldsta barnet om vi skaffar en till mot hennes vilja?

• Svar på tråden Gå med på äldsta barnets önskan om inga fler syskon?
  • Ietsa

Jag tycker att ninhar gjort felmsomhar låtit barnen ta del av er diskussion kring detta. Detta är något som de vuxna bestämmer, inte barnen i familjen.

• Bibbidi

Konstig fråga. Nej ni är inte egocentriska ifall ni "kör över" henne. Hon har inget bestämmande i frågan till att börja med. Det är erat beslut enbart, och har alltid varit.

Sluta prata om eventuellt syskon med barnet, sluta prata "namn" och allt det där. Är bara dumt. Ta upp allt det där den dagen ni eventuellt blivit med barn igen, inte innan.

• Anonym (Mamman)

Har 4 barn och blev gravid med femte. Sonen på 10 år blev jätteledsen och ville inte ha nån mer jävla unge. Gav honom tid att låta det sjunka in och acceptera det. Tog några veckor men sen såg han fram emot det. Tyvärr förlorade vi barnet och han blev jätteledsen över sitt syskon. Nu är han den som tjatar om att vi ska försöka skaffa ett nytt....

Beslutet är aldrig barnens men man måste ge dom tid att acceptera men även lyssna på vad deras oro eller ovilja beror på. Och lösa ev problem utifrån det.

• Svensksommar83
    Bibbidi skrev 2017-02-13 12:48:32 följande:

Konstig fråga. Nej ni är inte egocentriska ifall ni "kör över" henne. Hon har inget bestämmande i frågan till att börja med. Det är erat beslut enbart, och har alltid varit.

Sluta prata om eventuellt syskon med barnet, sluta prata "namn" och allt det där. Är bara dumt. Ta upp allt det där den dagen ni eventuellt blivit med barn igen, inte innan.

Jag vet men det är lite av en dröm för oss o vi gillar att dela våra drömmar med barnen. Försökte "hålla tyst" och hålla det för oss själva ett bra tag men dom lyckades liksom lista ut då de råkade höra telefonsamtal etc. Är svårt när man ALLTID är med sina barn och dessutom svårt att hålla saker inom sig så för att avdramatisera det hela gjorde vi en kul grej av det, som en lek, med namn o lite "OM vi fick ett till barn...." lite sånt bara. Men vi vet att barnen absolut inte behöver veta allt hela tiden o vi försöker "skydda" dom genom att inte ge dom sån information som kan leda till grubblerier eller oro... men som sagt så gjorde vi en tabbe här o planerna "läkte" ut och då försökte vi avdramatisera det hela o mer göra det till "tänk om..." och lite så
  • John22

Hon har inget med det att göra och ska inte ha något som helst att säga till om i frågan, givetvis.

Hon är ett barn som ska göra vad ni säger, inte tvärtom.

• Alexi

Jag måste säga att det är sjukt dåligt föräldraskap att involvera barn i en sån här diskussion. Jättetaskigt att ge dem känsla av att kunna påverka saken, behöva oroa sig och fundera på något som aldrig blir osv. Finns inga ursäkter, skilj på vuxna och barn i era samtal!

• Bibbidi
    Svensksommar83 skrev 2017-02-13 12:57:22 följande:

Jag vet men det är lite av en dröm för oss o vi gillar att dela våra drömmar med barnen. Försökte "hålla tyst" och hålla det för oss själva ett bra tag men dom lyckades liksom lista ut då de råkade höra telefonsamtal etc. Är svårt när man ALLTID är med sina barn och dessutom svårt att hålla saker inom sig så för att avdramatisera det hela gjorde vi en kul grej av det, som en lek, med namn o lite "OM vi fick ett till barn...." lite sånt bara. Men vi vet att barnen absolut inte behöver veta allt hela tiden o vi försöker "skydda" dom genom att inte ge dom sån information som kan leda till grubblerier eller oro... men som sagt så gjorde vi en tabbe här o planerna "läkte" ut och då försökte vi avdramatisera det hela o mer göra det till "tänk om..." och lite så

Förstår men det blir lätt fel när barn blir involverade på det sättet. Ett barn kan ju då se jättemycket fram emot ett syskon efter allt prat, men sedan blir det inget... Om jag var du skulle jag sluta prata barn med barnen. :) Du och din kille behöver ju inte prata om det i telefonen heller när ungarna är i närheten. Fortsätt med erat myspys i sängen och se om det blir något, ifall så vänta några veckor tills missfallsrisken har gått över och SEN berätta för barnen! :D Då slipper de "JAAA ett sysk...... åååh nejjj... ". Dessutom som de andra skrivit är det ju dumt att få ett barn att tro att de har bestämanderätt över en sådan sak. Är som att bädda för bråk, ifall någon inte är.lika sugen på tanken. Varför fråga om man ändå inte får vara med och bestämma liksom? Sånt blir ju även vuxna irritrerade över, haha! Så inget mer bebisprat eller namn-lekar om någon frågar efter min åsikt.

Lycka till med barnskaffandet!! :)))
  • sextiotalist

Säg till er dotter att det är inget som hon varken ska eller bör bestämma, det är endast en fråga för er föräldrar och det var olyckligt att hon drogs in i diskussionen.
    Ta sedan ett snack med din syster och be henne, när dottern kommer med sådana förslag igen, att hon förklarar att det är inget som flickan kan bestämma över, varken om eventuella kommande syskon eller var hon ska bo.

Svar på tråden Gå med på äldsta barnets önskan om inga fler syskon?