• Anonym (Anton)

Skulle du kunna leva på att bara äta en närings-sörja?

Hear me out! Såg detta i en annan tråd och tyckte det var intressant då jag faktiskt inte tyckte det lät så dumt.

Tänk scenariot:
    Det finns en blandning som inte smakar något speciellt, men den innehåller allt protein, fett och kolhydrater du behöver och alla vitaminer och mineraler.
    Blandningen är inte dyr, kanske 10 kronor för 5 portioner (en portion skulle kanske vara 400 kcal).

Skulle du köpa en sån blandning istället för annan mat?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna leva på att bara äta en närings-sörja?
  • Anonym (Anton)

Jag ger denna enormt intressanta tråd en puff och hoppas på lite uppmärksamhet.

• Tecum

Men kan överleva på det, precis som man överlever på dropp.

Men det är inte att leva. God, omväxlande och allsidig mat är en av livets stora njutningar.

• Bibbidi

Menar du resten av livet? I sådana fall nej. Jag har bara ett liv och det vill jag inte slösa bort på tråkig och enformig mat. Smakupplevelser är upplevelser i sig och ger livskvalitet tycker jag! 

För övrigt tycker jag att "maten" du beskriver låter som Nutrilett eller något av de alla andra måltidsersättnings-målen som finns. Innehåller allt man behöver, inte för mycket kalorier, men inte superkul att leva resten av sitt liv på. Cool

• Anonym (barbafrisk)

Skulle kanske funka om man var på språng och inte hann med riktig mat. Som ett alternativ i vissa undantagsfall oavsett. Inget jag skulle vilja äta för ofta

• Meriall

Vet inte vad jag ska svara. Självklart hade jag kunnat överleva på det men äter ju hellre vanlig mat. Men om det valet fanns hade jag kanske valt det ibland för skojs skull.

• Anonym (Metoo)

Jag skulle välkomna detta. Bara jag blir mätt så. Har alltid varit ganska ointresserad av mat. Inget riktigt sug efter nåt. Men har normal hunger 'i magen' så äta gör jag ju, måste ju få i mig energi också. Mrn skulle gärna ersätta med en tablett eller dryck eller nåt, i alla fall 6 dagar i veckan.

• Anonym (Nova)

Jag skulle aldrig kunna välja det istället för mat, men jag har råd med mat. Jag vill njuta av min mat och få använda mina smaklökar. Salt, sött, crispigt, krämigt, kryddigt. Jag älskar smaker och konsistenser och tappar helt matlusten om jag äter något som jag inte längtar till. Däremot är det en helt fantastisk uppfinning som skulle behövas i alla länder där svält är ett stort problem. Man skulle kunna donera denna "livsdryck" till fattiga länder. Det skulle vara jättebra. Men har man valet att välja och inte svälter så tror jag att man skulle välja mat.

• Alvina

Jag skulle välja det ibland, några gånger i veckan, om jag blev mätt på det. Inte alltid jag hinner laga ordentlig mat, så händer att jag äter onyttiga saker i stället, då verkar ju detta helt klart bättre.

• John22

Vilken ära att någon skapar en tråd om min idé (som jag visserligen helt och hållet snodde från The Matrix).

Jag skulle helt klart kunna ersätta några måltider med denna sörja om den var billig och nyttig. Jag käkar redan rinnig havregrynsgröt varje dag, så det skulle nog inte bli så stor skillnad.

• Anonym (Anton)
    Bibbidi skrev 2017-02-13 20:04:44 följande:
    -
    För övrigt tycker jag att "maten" du beskriver låter som Nutrilett eller något av de alla andra måltidsersättnings-målen som finns. Innehåller allt man behöver, inte för mycket kalorier, men inte superkul att leva resten av sitt liv på. Cool
    Ja, jag tänkte på det också. Nutrilett är dock smaksatt, lågkalori och inte så billigt, men annars är det väl liknande!
    John22 skrev 2017-02-14 06:19:38 följande:
    Vilken ära att någon skapar en tråd om min idé (som jag visserligen helt och hållet snodde från The Matrix).

Jag skulle helt klart kunna ersätta några måltider med denna sörja om den var billig och nyttig. Jag käkar redan rinnig havregrynsgröt varje dag, så det skulle nog inte bli så stor skillnad.
    Jasså, var det du? Måste erkänna att jag förträngde namnet och bara behöll idén. Nu när du säger det så minns jag det här från matrix också. Känns som att jag kanske har sett det här i fler filmer men det dyker inte upp något i huvudet just nu.

Själv hade jag absolut kunnat äta bara en sådan sörja, men det finns ju så mycket lockande runt omkring. Jag tror att jag hade kunnat hålla mig endast till sådan mat, men jag hade nog garanterat saknat annan mat. Det mest realistiska för mig, om det här kom en dag, hade varit att äta blandningen 95 % av tiden och sedan "fuska".
  • Stårschan

När jag var barn och tyckte att måltider bara var slöseri med tid hade jag nog kunnat göra det. Nu skulle jag vara intresserad av att testa någon gång för skojs skull, och kanske ha det hemma som nödmat. Men annars - nej. Jag anser att livet är till för att levas, inte bara överlevas. Mat och dryck hör till livets njutningsämnen, liksom onyttigheter som alkohol, godis och även nikotin som jag unnar mig ibland. Inte för att det är nyttigt, utan för att jag tycker om det.

• Tecum
    Stårschan skrev 2017-02-14 08:03:38 följande:
    När jag var barn och tyckte att måltider bara var slöseri med tid hade jag nog kunnat göra det. Nu skulle jag vara intresserad av att testa någon gång för skojs skull, och kanske ha det hemma som nödmat. Men annars - nej. Jag anser att livet är till för att levas, inte bara överlevas. Mat och dryck hör till livets njutningsämnen, liksom onyttigheter som alkohol, godis och även nikotin som jag unnar mig ibland. Inte för att det är nyttigt, utan för att jag tycker om det.
    En sund inställning, varför ska man späka sig i onödan? Problem och svårigheter kommer tids nog. Men det verkar som att ju mer fritid och trygghet som folk har, desto mer tid läggs på att fundera och krångla till saker. Som att bli vegan t ex...
  • Anonym (M)

Nej, jag älskar mat. 400 kcal för ett mål är dessutom ganska mycket för mig som äter ofta men lite. Att "slösa bort" 400 kcal på nåt som inte ens smakar nåt hade inneburit att jag fått hoppa över flera smarriga måltider för att hålla intaget optimalt. Hade det inte funnits mat som alternativ hade jag antingen stått över helt eller ätit nåt mindre.

• fluu

Nej, det är min mardröm att det ska gå så långt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Skulle du kunna leva på att bara äta en närings-sörja?