Anonym (Ensamma mamman) skrev 2017-02-13 20:51:26 följande:
Mina barn har snattat idag
Idag blev jag stoppad i affären av en kassörska. Hon hade tidigare idag kommit på mina tre barn att försöka snatta godis. Det var tydligen inte första gången heller.
Jag blev helt chockad!
Mina barn är 7,8 och 10 år gamla. Jag är ensam med dem och har varit det nu i flera år. Min största har börjat få problem i skolan med att inte vara fokuserad och att störa på lektionerna.
Det känns som att jag tappar kontrollen!! Jag jobbar hårt för att försörja oss och för att vi ska ha det vi behöver. Jag har gett mina barn mycket frihet. Antagligen för mycket. Jag känner mig verkligen som den sämsta mamman i världen. Att stjäla hade jag inte i mina vildaste drömmar trott att de skulle göra!!
Mina barn fick gå med mig och be om ursäkt i affären och nu är de i säng.
Men jag behöver hjälp och råd!!
Hur gå vidare med detta!!
Ungefär hälften av alla barn har snattat någon gång.
Bra att du gick med dem till affären så att de fick be om ursäkt till personalen, av flera anledningar.
Bra att du är tydlig inför dem om att du verkligen blir förtvivlad över vad de har gjort.
Prata med dem om att ifall de blir godissugna någon annan gång så kan ni göra chokladbollar t.ex. till helgen hemma, eller koka knäck/kola (Det är inte så jobbigt som det låter, man låter bara den kokta massan rinna ut på ett bakplåtspapper och sedan stelna).
Låt dem få lite nötter/mandel/jordnöttet, (osaltade rostade men gärna rostade), om de är sugna på en snack när de kommer hem från skolan.
Då är det lättare att stå emot godissug, som kommer när man är hungrig.
Har din äldsta svårt att fokusera på lektionerna och inget speciellt har hänt i hemmet, med relationer eller med kompisar i skolan eller personalen. Så kan han ju ha ADHD och/eller dyslexi (svårigheter att läsa kan göra att det är svårt att koncentrera sig på skolarbete.)
Personer med ADHD äter eller dricker gärna söta saker, under flera tillfällen under dagen. Håller dem piggare.