• Alexi

Är föräldrar helt oförmögna att styra sina barn så att barnen mår bra?

Ser ett inslag på Aktuellt om att oerhört många barn i åldern 13-15 år sover alldeles för lite. De lägger sig och somnar alldeles för sent framför allt på vardagarna. Vilket ju påverkar både hälsan och skolarbetet.

Förklaringen är ju förstås mobiler, framgick av reportaget (intervjuade ungdomar) och forskaren.

Hur kan så många föräldrar tillåta sina barn ligga med mobiler i sängen till 23-24 på kvällarna? Hur kan man göra så mot sina barn? Vad hände med föräldraansvaret?

• Svar på tråden Är föräldrar helt oförmögna att styra sina barn så att barnen mår bra?
  • Alexi
    sextiotalist skrev 2017-02-14 08:01:45 följande:
    Inte här inte, eftersom larmen är i telefonen och jag tillhör de som tittar i telefonen innan jag lägger mig.
    Men nu är det inga problem hemma hos oss, jag sover gott om natten, sonen har alltid fixat sina läggtider bra.

Böcker har inte fungerat för mig, läser jag innan jag lägger mig, så sover jag sämre, bättre då att köra ett par patienser på telefonen.

Det viktigaste är inte att man ska göra på ett sätt, utan att man hittar det bästa sättet att somna på.
    Jag vill ha lite ljud och ljus när jag somnar, sambon ska ha mörkt och tyst. Är det mörkt och tyst så ligger jag och lyssnar efter ljud.
    Absolut är det viktigt att hitta sitt sätt. Men uppenbarligen misslyckas ju väldigt många föräldrar med det...

Och apropå mobilen som larm och generationen din son tillhör, har du sett det här klippet?

m.youtube.com/watch&v=hER0Qp6QJNU
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2017-02-14 08:40:37 följande:
    Absolut är det viktigt att hitta sitt sätt. Men uppenbarligen misslyckas ju väldigt många föräldrar med det...

Och apropå mobilen som larm och generationen din son tillhör, har du sett det här klippet?

m.youtube.com/watch&v=hER0Qp6QJNU
    Kommer inte åt det.
  • Längtar88

Min son som fyller 12 när som är helt mobilberoende. Vi tog bort mobil i 6 månader fram tills nyss i hopp om att han ska hitta rutiner och prioriteringar... nyligen gav sambon honom en mobil då allt började flyta på rätt bra och redan får jag tjata och tjata och påminna om att fixa det som behövs först och SEN kolla mobilen. Hoppas att det rättar till sig snabbt.

Sonen ska lägga sig i sängen 20 på kvällen (blir oftast 20.30 pga sena aktiviteter efter skolan) gärna läsa lite i en bok innan han somnar och har eget ansvar att vakna och hinna med rutinen på morgonen. Alltid varit en morgonmänniska men alltid kommit försent pga distractions från antingen tv eller mobil trots våra försök att begränsa och vägleda. Tror att vissa har lättare att bli beroende och det är upp till oss föräldrar att guida dom i tid innan det är försent. Svårt börja säga till en 17 åring helt plötsligt tex.

Lättare sagt än gjort dock

• Påven Johanna II
    Mascaraklumpar skrev 2017-02-13 23:38:56 följande:

Och om jag själv ska spekulera så tror jag att detta enorma sömnstyrande som föräldrar sysslar med idag är en bidragande orsak till problemet. Barnen blir så curlade med läggtider och sömnmetoder under hela barndomen att de inte klarar att ta eget ansvar när de börjar närma sig vuxen ålder och föräldrarna tvingas släppa lite på tyglarna.

Här har vi alltid kört med fria läggtider och det är sällan sonen inte får sitt sömnbehov tillgodosett.

Så tror jag också. Barnen ska "synkas" och alla ska läggas oavsett hur deras egentliga rytm och behov ser ut så att föräldrarna får vara ifred.
  • Alexi

Googla på:
    "Simon Sinek on Millennials in the Workplace"
    På youtube

• sextiotalist
    Alexi skrev 2017-02-14 09:55:27 följande:

Googla på:
    "Simon Sinek on Millennials in the Workplace"
    På youtube

För långt att titta på. För att förtydliga. Sonen tittar inte på sin mobil på kvällarna, han är en sådan person som somnar så fort han lägger huvudet på huvudkudden. Att vi sedan har larmen på mobilen är inget konstigt.
  • Alexi

Alltså den var intreessant ur många perspektiv. Handlar om varför den generationen är dåligt förberedda för arbetslivet. Typ.

Men hans poäng med mobilen som larm är just att många säger att de måste ha mobilen i sovrummet för att man har den som larm. Vilket är typ det dummaste argumentet ever, en väckarklocka kostar typ ingenting...

• sextiotalist
    Alexi skrev 2017-02-14 12:39:08 följande:

Alltså den var intreessant ur många perspektiv. Handlar om varför den generationen är dåligt förberedda för arbetslivet. Typ.

Men hans poäng med mobilen som larm är just att många säger att de måste ha mobilen i sovrummet för att man har den som larm. Vilket är typ det dummaste argumentet ever, en väckarklocka kostar typ ingenting...

Och jag förstår inte varför jag måste ha en väckarklocka när jag ändå har ett larm sedan tidigare. Vi hade väckarklocka förut, men när den sa adjö, så brydde vi oss inte om att köpa en ny, för vi hade funktionen redan i telefonen.

Det argumentet att man ska köpa en väckarklocka för att den är billig, är ännu dummare än att ha mobilen med sig i sovrummet för att man har den som väckarklocka (dessutom är den perfekt, för den är med överallt, så jag slipper tänka på telefonväckning och sådant när man är på tjänsteresor)
  • hammarhajen
    volvo142 skrev 2017-02-14 00:19:35 följande:

Tror inte att alla föräldrar har koll på om sin 15åring. Ligger med mobilen heller, liksom ska dom ta den varje kväll? e

Varför inte? Är det vad som behövs för att barnet ska kunna varva ner och somna så kanske man måste göra så. 
  • hammarhajen
    BahHumbug skrev 2017-02-13 22:09:17 följande:

Många blir helt hysteriska om en förälder försöker ta mobilen från dem. Många i dag har utvecklat ett beroende och måste vara på sociala medier hela tiden. De måste veta allt om alla och låta alla veta allt om dem. Många kan inte stänga av sin mobil för att de är rädda för att inte vara anträffbar. Det finns bruk och missbruk av precis allting.

Att ens barn bli arg om telefonen försvinner får man liksom ta, i föräldraansvaret ingår att sätta gränser och "stå ut" med att barnet blir arg och besviken på en. 

Missbrukar man något måste beteendet för övrigt brytas, så det talar ju för att ta telefonen i beslag. Missbrukar man alkohol kan man inte dricka bara lite, shoppar man för mycket måste man klippa kreditkort och göra shoppingen svårare. Är barnet på riktigt beroende av sin telefon måste de vuxna hjälpa till och sätta tydliga gränser, t.ex. aldrig telefon efter 22 och aldrig vid matbordet. 
Svar på tråden Är föräldrar helt oförmögna att styra sina barn så att barnen mår bra?