Anonym (Frisk idag) skrev 2017-02-18 03:03:18 följande:
Jag hade inte haft kontakt med min familj på ett bra tag när mina föräldrar hittade mig där i hallen, inte för att dom inte ville, utan för att jag tagit avstånd på grund av rädsla för vad som skulle hända med dom och mig om jag släppte in dom.
Efter den kvällen blev jag dock inte av med dom, oavsett vad jag sa. Vilket var otroligt skönt och en del i min räddning.
När jag vaknade upp på sjukhuset satt dom där runt sängen, allihopa. Dom hade läst lappen jag skrev innan jag försökte ta mitt liv, den förklarade kort varför jag inte orkade leva längre och innehöll citatet som etsat sig fast mest från honom "Ingen kommer någonsin kunna älska dig"
Jag berättade egentligen ingenting då på sjukhuset, vi var mest bara tillsammans ett par timmar där och sen åkte jag vidare till akutpsyk och blev inlagd.
Där inne kände jag mig trygg, för första gången på väldigt länge kunde jag sova ordentligt, fick bra mat på regelbundna tider och inledde medicineringen som efter ett tag hjälpte mig att slappna av.
Det fanns fantastiska sköterskor som jag efter nån eller ett par veckor började prata med, att få berätta vad jag varit med om även om vi bara skrapade på ytan var skönt efter att ha varit tyst så länge. En av sköterskorna satt inne hos mig de första nätterna tills jag somnat.
När jag kom hem flyttade min mamma in hos mig, jag gick på samtal på beroende enheten med inriktning KBT för mina missbruk, 2 dagar i veckan plus samtal med öppenvården psyk 3 dagar i veckan. På öppenvården fick jag lika med noll hjälp genom samtalen. Fick byta person att prata med 5 gånger på under ett år, fick aldrig veta i förväg utan gick hos en tjej 6 gånger, fick fylla i massa papper mellan samtalen vid 2 tillfällen och 7e samtalet satt en ny tjej där och sa att jag skulle prata med henne istället då den tidigare inte velat ta mitt ärende pga. kompetensbrist, samma sak hände 4 gånger till och till slut gav jag upp och samtalen hos beroendeenheten ökade istället, dom hjälpte mig väldigt mycket.
Jag pratade mycket med min familj om vad som hänt, även om jag aldrig berättat om detaljer i händelser för dom, mest för att bespara dom det, så har de hjälpt massor.
Jag skrev en bok om allt jag varit med om, jag har inte ens försökt skicka in den till något förlag, men den ligger på min hårddisk och det var skönt att få ut allt och sätta ord på saker och ting.
Jag pratar så mycket jag kan om det som hänt med folk i min närhet, idag skäms jag inte och är inte längre rädd, även om mardrömmarna kommer ibland så har jag lärt mig att hantera det.
Jag hade mina svaga stunder, överdoserade min medicin en gång med tanken att jag inte skulle behöva vakna igen men det resulterade bara i att jag vaknade med huvudvärk och ångest.
Hade 1 återfall där jag drack mängder med alkohol i kombination med xanor och propavan, den gången kom mamma tidigare från jobbet och ringde ambulans när hon inte kunde väcka mig och jag vaknade ännu en gång på sjukhus med min familj runt mig, jag glömmer aldrig pappas tårar den gången, där och då insåg jag att Han hade haft fel, de gick visst att älska mig och jag bestämde mig för att jag skulle leva, om inte för min så för deras skull.
Köpte en hund efter ungefär ett år, han hjälpte mig att stanna kvar, det räckte med en blick så insåg jag att jag aldrig skulle kunna lämna honom.
Jag gick upp 50kg på 1,5 år och jag som alltid varit liten fick panik när jag såg mig själv på bild och bestämde mig för att ta tag i det, efter 3 månader med promenader varje dag och 100% koll på kalorierna visade vågen -1,5kg. Då bestämde jag mig för att avbryta medicineringen och efter ett år hade jag tappat 48kg. Tränade flera pass per dag sista halvåret och träffade under den tiden min nuvarande man. Trakasserierna upphörde när vi flyttade ihop, 9 år efter att jag brutit med Honom.
Med tanke på mina missbruk skrevs inga tabletter innehållande benzo ut till mig, de tabletter som innehåller det är starkt beroendeframkallande och absolut inte lätta att sluta med. Jag fick lämna urinprov en gång i veckan hos beroendeenheten på mitt initiativ så att jag inte skulle kunna falla tillbaka utan att någon märkte det. Att sluta med det jag hade på recept var en enkel match i jämförelse med alkoholen och tabletterna jag missbrukat tidigare, men det ställer till det i hjärnan på alla möjliga obehagliga sätt, så man ska definitivt följa nedtrappningsplanen.
Blev ett jäkligt långt inlägg men det är så mycket som gjort att jag är där jag är idag.
Men det som hjälpte mig i korta drag:
- Medicinering för att slappna av och kunna sova
- Samtalshjälp
- Min familj
- Min hund
- Träning
- Att prata och skriva om det
Klarar man sig utan medicin så är det självklart det bästa alternativet, jag hade aldrig lyckats utan dock.
Vad stark du varit - eller varit tvungen att vara.
Skönt att din familj fanns där för dig när du behövde dem. När man mår dåligt behöver man sin familj eller någon annan som verkligen bryr sig om en. Jag är inte medicinförespråkare, men när det verkligen behövs skall man inte tveka att ta emot den hjälp man behöver. Precis som du gjorde.
Jag respekterar dig även för att du även lyckats trappa ned när du kände att tabletterna inte hjälpte dig längre.
Sorgligt att du blivit så dåligt bemött i öppen psykiatrin - förtroende för sin terapeut är A &O. Jag har gått till samma terapeut i 2,5 år nu och inte förrän nu känner jag förtroende - det tar lång tid att utveckla förtroende när man blivit sviken i sitt tidigare liv. På vårdcentralen kan jag max få 25 samtal utskrivna på recept. Det hade inte varit tillräckligt för mig. Jag är fortfarande inte "klar" efter mer än 50 samtal. Jag är bara så tacksam för att jag kunnat få obegränsad hjälp tillslut.
Dessutom är många läkare oförstående för detta - att det tar så lång tid och så mycket kraft att läka - men att det går att blir bra igen. (I stort sett alla läkare jag mött genom de 10 år jag försökt förstå vad som är fel på mig har inte kunnat förstå min situation där jag haft psykosomatiska symptom.) Jag önskar att det fanns fler psykologer där ute som kunde förklara lite för läkarna hur psyket hänger ihop och fungerar. Tänk om jag kunde fått hjälp tidigare, samhället hade tjänat pengar om jag kunnat undvika den långa sjukskrivning jag nu går igenom. Tyvärr har jag mött många socionomer/beteendevetare/coacher och även en del dåliga psykologer som inte heller lyckats "knäcka" mig (alltså få nöten att öppna upp sig) utan snarare i vissa fall skadat ännu mer. Det är svårt att hjälpa andra. Man kan ju bara hjälpa sig själv - men andra kan hjälpa en att få perspektiv på sina problem som möjliggör självhjälp. Dock har vissa kunnat hjälpa mig lite på vägen - men inte helt i mål.
Du berättar även om att det finns människor som arbetar inom psykiatrin och beroendeenheten som hjälpt dig - jag har även tillslut fått hjälp inom det offentliga, så allt är inte dåligt. Det finns människor där ute som är duktiga - jag önskar bara att de kunde bli ännu flera. Samhället tjänar på att hjälpa oss - synd bara att det i Sverige inte anses så viktigt med samtalshjälp och dessutom att det tar LÅÅÅÅNG tid att må bra. Tio samtal är en droppe i havet. Medicin får då ofta överhanden. (Men som sagt så behövs båda alternativen.)
Tack för att du delar med dig av din historia och vad som fick dig att må bra igen. Det hjälper mig att känna hopp.