• pinglan137

Ni som har barn som mår dåligt i skolan..

Jag har fyra barn och ingen av mina barn har mått dåligt i skolan förrän nu. Vi bor i Göteborg och varit nöjda med skolan.
    Min yngsta dotter som går i mellanstadiet har alltid haft vänner i skolan, tyckt det varit roligt att gå till skolan, det har gått bra i alla ämnen i skolan m.m. Jag fick nästan tjata på henne att vara hemma när hon varit sjuk.

Men sedan denna termin börjat så har hon blivit utfryst av ett par tjejer i klassen allt var bra innan jullovet.
    Dom pratar inte med henne och dom hälsar inte på henne.
    Det gjorde att hon inte ville gå in i klassrummet och satt utanför i skåphallen. Efter ett par dagar så ringde jag och pratade med mentorn för klassen vad som hänt och jag pratade även med skolkuratorn om detta. Dom pratade med dottern men aldrig med tjejerna i klassen som höll på med utfrysningen.
    Dagarna gick, veckorna gick och jag fick bara sms om frånvaro på varje lektion. Skolan gjorde ingenting, min dotter mådde sämre och sämre fick ångest, blev orolig, åt dåligt, sov oroligt.
    Jag ringde kuratorn återigen och sa att dagarna bara går och det händer inget. Fick till svar att dom vill vänta in och se om min dotter kommer till kuratorn eller mentorn och pratar vad det är som är problem.
    Kan tillägga att jag redan hade berättat för dom både vad problemet var redan första veckan.

Efter fem veckor kom dom på en plan för dotter och det var att sätta henne i en liten grupp och jobba med övriga elever på skolan som kommer och går i gruppen.
    Det var deras lösning på det hela att ta bort den som blev utsatt och mådde dåligt. Tjejerna i klassen har dom fortf inte pratat med vad jag vet.
    Min dotter har kompisar i andra klasser men lärarna har varit tydliga med att hon måste gå efter sin klass schema även om hon har vänner i andra klasser så måste hon ta rast när sin klass har rast och där hon inte just nu har vänner. Så hon blir själv på rasterna.

Det har gått så långt att min dotter inte vill gå till skolan och hon har blivit deprimerad.
    Ett mindre tjejtjafs som kunde lösts från första veckan har blivit till något mycket större.
    Nu har min dotter pratat om att byta skola få en nystart börja om och få nya vänner i en ny klass.
    Jag som förälder är väldigt besviken och frustrerad över hur skolan skött det hela.
    Att låta det gå 5 veckor innan någon åtgärd gjordes. Hon har alltså 5 veckors frånvaro plus missat i skolan.
    Ingen vuxen som reagerade när hon satt i skåphallen dag ut och dag in?

Har ni varit med om något liknande?
    Hur hade eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ni som har barn som mår dåligt i skolan..
  • Anonym (lärare och förälder)
    pinglan137 skrev 2017-02-18 09:10:43 följande:

Vi ska gå och besöka en ny skola i veckan som ligger i närheten också. När jag pratade med rektorn där så var han väldigt trevlig och sa att det är nog inga problbem med nya vänner där då den skolan tar emot elever från 3 andra skolor år 7 och det är 44 stycken nya elever från andra skolor och även 10 stycken från min dotters skola. Så hon blir inte ensam ny isf.

Det kan ju verkligen bli en lyckträff, att byta skola. Förhoppningsvis kan din dotter se det så. Det är viktigt hon får en bra start i så fall.

Om ni nu byter kanske du inte orkar "bråka" med den gamla skolan men vad du skulle kunna göra är att höra av dig till skolinspektionen och fråga dem om de tycker du borde göra en anmälan om fallet, man kan ringa dem. Jag är av den åsikten att skolor där det brister behöver få anmälningar så att de får chansen att bättra sig (ångrar att jag själv inte anmälde min sons högstadieskola, inte det jag skrivit om innan, det var på mellanstadiet, men det var mkt som inte fungerade och när vi hotade med anmälan, ja då gick det plötsligt att göra nästan allt det vi hade efterfrågat för sonens skull, han har en diagnos).
  • Anonym (mq)

Personalen på din dotters skola verkar incompetent. Anmäl till skolinspektionen.
    Min son bytte skola till sexan och trivdes inte alls. Skolan gjorde inget åt trakasserierna. Bytte till ny skola i sjuan och han mår mycket bättre nu, men efter året med trakasserier har han blivit betydligt känsligare.

• pinglan137

Den här veckan har varit hemskt jag är så psykiskt slut av allt och denna frustration Min dotter har sagt till skolkuratorn varför hon mår dåligt hon sa i v att hon inte trivs och att hon känner sig väldigt ensam. Lösningen på det blev ett eget rum ensam att sitta och jobba i. Vilket resulterade i att hon mådde ännu sämre och sen gick därifrån till slut.
    Så nu är lösningen efter lovet sätta henne i liten grupp där elever med lite problem eller diagnoser sitter i vilket inte alls är hennes problem.
    Skolan har nu sagt till mig att dom har ingen lösning direkt för henne längre???
    Vart vänder jag mig som förälder tänker jag? Det är ändå 3 1/2 månad kvar på terminen...2 har redan gått och ingen förändring utan hon mår bara sämre.

• pinglan137

Jag måste bara fråga er här inne då jag fått olika kommentarer ang denna situation inte just här men från vänner och bekanta.
    Borde jag vara hård mot min dotter och "tvinga" henne in i klassrummet då det är skolplikt?
    Eller har skolan något ansvar då det är skolplikt men å andra sida skolans skyldighet att eleverna mår bra och inte gråter, ont i magen och får ångest i skolan?
    Överreagerar jag?

• inte lätt att vara kund

Kräv ett möte med rektor och de anställda som är inblandade omgående. Stå på dig och he dig inte för din dotters skull.

Ta gärna med dig ett stöd och ifråga sätt deras tillväga gångssätt.

Visst har du och dottern skyldigheter men det har de också.

Inget de har gjort verkar vara för att hjälpa din dotter utan mer gör att soppa problemet under mattan.

Jämför med deras arbetsplats, för det här är din dotters arbetsplats.

Varför få honn tex inte byta klass, vilket ioförsig borde vara en av de sista åtgärdena.

Be gärna din dotter skriva ett brev om denna tid som de får läsa och anmäl till skolinspektionen.

Sist men inte minst hoppas jag det löser sig för er och att dottern snart mår bättre oavsätt vilken skola hon fortsätter på.

• pinglan137

När jag träffade rektorn sa han att man måste vara hård mot henne säga att jon har skolplikt går jon inte in i klassrummet att då säga att polisen kommer och tar in henne dit????Helt opsykologiskt enligt mig.

Hennes problem är inte att hon är lat och inte har någon lust att gå in.

Hon får ångest, hon har blivit nedstämd, hon säger att hon känner sig sviken av dom vuxna på skolan.

Dom säger till henne att om du säger varför du mår dom du gör så hjälper vi dig, men ist har dom gjort allt mycket värre och så hon mått mycket sämre.

• inte lätt att vara kund

Hota henne dit till den plats som hon blir psykiskt misshandlad på! Usch!

Kan man kanske be om stöd från tex BUP så de inte kör över er?

Nä jag tror ni måste vara hårda mot skolan.

Säg att du INTE kommer hota och ljuga för din dotter.

Berätta vad du nu kräver att de gör. Tex pratar med de här andra eleverna.

Att ni även kräver ett möte med de eleverna och deras vårdnadshavare på skolan.

Du ska även säga att du vill ha ut händelserapportena som borde blivit skrivna.

• ABC73

Finns det ingen möjlighet att byta till klassen där hon har vänner?

Annars skulle jag nog satsa på att byta skola, och försöka hitta en skola som har en fungerande elevvård.

Hej TS, du har inte skrivit på ett tag så jag hoppas saker har blivit bättre. Om de inte har det är det hög tid att göra en anmälan till skolinspektionen. Meddela rektor att du vill ha ut allt som står i din dotters elevakt, frågar de vad du ska med det till talar du om att det är för en anmälan. 

Hur gick det med att besöka en annan skola som du skrev om tidigare?

• pinglan137

Det har blivit bättre nu efter påsklovet då några tjejer i hennes klass har börjat prata med henne. Men vi har ändå sökt till en annan skola och det vill dottern också.
    Det känns bäst så ifall detta händer igen då vet man att man inte får någon hjälp via skolan vill inte riskera det.
    Så just nu mår dottern bra och ser fram mot hösten :)

pinglan137 skrev 2017-04-22 13:54:40 följande:

Det har blivit bättre nu efter påsklovet då några tjejer i hennes klass har börjat prata med henne. Men vi har ändå sökt till en annan skola och det vill dottern också.
    Det känns bäst så ifall detta händer igen då vet man att man inte får någon hjälp via skolan vill inte riskera det.
    Så just nu mår dottern bra och ser fram mot hösten :)

Vad skönt att höra. Då blir det säkert en bra nystart i höst. 
  • pinglan137

Hört att det är ca 15 stycken som ska byta skola från den hon går i nu till den som min dotter sökt...Jag tror också det blir en bra nystart ny skola, ny personal och nya vänner :)

Svar på tråden Ni som har barn som mår dåligt i skolan..