Ni som har barn som mår dåligt i skolan..
Jag har fyra barn och ingen av mina barn har mått dåligt i skolan förrän nu. Vi bor i Göteborg och varit nöjda med skolan.
Min yngsta dotter som går i mellanstadiet har alltid haft vänner i skolan, tyckt det varit roligt att gå till skolan, det har gått bra i alla ämnen i skolan m.m. Jag fick nästan tjata på henne att vara hemma när hon varit sjuk.
Men sedan denna termin börjat så har hon blivit utfryst av ett par tjejer i klassen allt var bra innan jullovet.
Dom pratar inte med henne och dom hälsar inte på henne.
Det gjorde att hon inte ville gå in i klassrummet och satt utanför i skåphallen. Efter ett par dagar så ringde jag och pratade med mentorn för klassen vad som hänt och jag pratade även med skolkuratorn om detta. Dom pratade med dottern men aldrig med tjejerna i klassen som höll på med utfrysningen.
Dagarna gick, veckorna gick och jag fick bara sms om frånvaro på varje lektion. Skolan gjorde ingenting, min dotter mådde sämre och sämre fick ångest, blev orolig, åt dåligt, sov oroligt.
Jag ringde kuratorn återigen och sa att dagarna bara går och det händer inget. Fick till svar att dom vill vänta in och se om min dotter kommer till kuratorn eller mentorn och pratar vad det är som är problem.
Kan tillägga att jag redan hade berättat för dom både vad problemet var redan första veckan.
Efter fem veckor kom dom på en plan för dotter och det var att sätta henne i en liten grupp och jobba med övriga elever på skolan som kommer och går i gruppen.
Det var deras lösning på det hela att ta bort den som blev utsatt och mådde dåligt. Tjejerna i klassen har dom fortf inte pratat med vad jag vet.
Min dotter har kompisar i andra klasser men lärarna har varit tydliga med att hon måste gå efter sin klass schema även om hon har vänner i andra klasser så måste hon ta rast när sin klass har rast och där hon inte just nu har vänner. Så hon blir själv på rasterna.
Det har gått så långt att min dotter inte vill gå till skolan och hon har blivit deprimerad.
Ett mindre tjejtjafs som kunde lösts från första veckan har blivit till något mycket större.
Nu har min dotter pratat om att byta skola få en nystart börja om och få nya vänner i en ny klass.
Jag som förälder är väldigt besviken och frustrerad över hur skolan skött det hela.
Att låta det gå 5 veckor innan någon åtgärd gjordes. Hon har alltså 5 veckors frånvaro plus missat i skolan.
Ingen vuxen som reagerade när hon satt i skåphallen dag ut och dag in?
Har ni varit med om något liknande?
Hur hade eller hur har ni gjort?