• abovePolitico2017

brottsutredning mot föräldrar som har barn under 15 år

Vad säger lagen om brottsutredning mot föräldrar som har barn under 15 år? Med andra ord, inom vilken tidsgräns måste en åklagare kalla in den "misstänkte" förälder, när barnen är under 15 år?

Jag har hört att det får inte dröja mer än 3 månader för en kallelse, men sen kan det vara några veckor plus eller minus?

Som sagt, vad säger lagen?

• Svar på tråden brottsutredning mot föräldrar som har barn under 15 år
  • Kjell2
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-17 16:58:01 följande:

Vad säger lagen om brottsutredning mot föräldrar som har barn under 15 år? Med andra ord, inom vilken tidsgräns måste en åklagare kalla in den "misstänkte" förälder, när barnen är under 15 år?

Jag har hört att det får inte dröja mer än 3 månader för en kallelse, men sen kan det vara några veckor plus eller minus?

Som sagt, vad säger lagen?

Är det en förälder som är misstänkt för något brott, stöld t ex, så finns ingen tidsgräns.
  • Kerubmamman

Finns inga gränser från åklagarsidan. 

Tänker du på ev soc.anmälan?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • abovePolitico2017
    Kerubmamman skrev 2017-02-17 17:35:13 följande:

Finns inga gränser från åklagarsidan. 

Tänker du på ev soc.anmälan?

Soc är blandat sedan nästan början av förra året och ca 4-5 månader sedan fick jag veta om en anmälan om grov kvinnofridskränkning och fortfarande har inte blivit kallad till ngt förhör. Därför undrar jag!
  • Kjell2
    abovePolitico2017 skrev 2017-02-17 20:39:15 följande:

Soc är blandat sedan nästan början av förra året och ca 4-5 månader sedan fick jag veta om en anmälan om grov kvinnofridskränkning och fortfarande har inte blivit kallad till ngt förhör. Därför undrar jag!

Bara att vänta, kan ta lång tid eller inte bli någonting.
  • abovePolitico2017
    Kjell2 skrev 2017-02-17 20:57:32 följande:
    Bara att vänta, kan ta lång tid eller inte bli någonting.
    Du menar att det finns en chans att åklagaren kanske inte alls kalla in mig på ett förhör? :S
Svar på tråden brottsutredning mot föräldrar som har barn under 15 år