• Anonym (Liten)

Erfarenheter av tiggare?

Vad har ni för olika erfarenheter av tiggare?

Efterlyser exempel på om de gör något utöver att bara sitta där utanför affären med sin mugg (med eller utan plakat), och gärna speciella grejer eller något extraordinärt sådär

När jag skulle in på Biltema så var det en som klev framåt och stampade i backen så fort det kom någon, för att dörren skulle gå upp (jag förmodar att det var avsikten), det var något nytt för mig iallafall

• Svar på tråden Erfarenheter av tiggare?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (inte en blick) skrev 2017-02-18 14:39:37 följande:

Negativa erfarenheter har jag tusen...

*försökte ta mina pantburkar när jag stod och pantade, alltså kom fram tog tag i min påse och sa "tack tack" och ryckte och ryckte... 

*spottade på mig när jag gick förbi

*ryckt i mina kläder osv när jag gått på Järntorget..

Positiv erfarenhet...

Såg en som vaktade en hund för en gammal tant engång... det var snällt

Det känns rätt hemskt att erkänna med jag inte vågat låta en tiggare vakta min hund. Jag lämnar aldrig mina hundar bundna utan uppsyn. Jag är för rädd att någon ska stjäla dem. Har en mycket ovanlig ras.
  • Anonym (Liten)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-02-18 14:47:39 följande:
    Det känns rätt hemskt att erkänna med jag inte vågat låta en tiggare vakta min hund. Jag lämnar aldrig mina hundar bundna utan uppsyn. Jag är för rädd att någon ska stjäla dem. Har en mycket ovanlig ras.
    jaha vad är det för ras?
  • Anonym (Liten)
    Anonym (inte en blick) skrev 2017-02-18 14:39:37 följande:

Negativa erfarenheter har jag tusen...

*försökte ta mina pantburkar när jag stod och pantade, alltså kom fram tog tag i min påse och sa "tack tack" och ryckte och ryckte... 

*spottade på mig när jag gick förbi

*ryckt i mina kläder osv när jag gått på Järntorget..

Positiv erfarenhet...

Såg en som vaktade en hund för en gammal tant engång... det var snällt

usch obehagligt, de negativa alltså
  • Anonym (E)

Alla tiggare är ifrån Indien, från början...har googlat på det...

• Anonym (T)
    Anonym (Liten) skrev 2017-02-18 13:16:52 följande:

jaha kan du rumänska?

Ja , lite grann. Jag är från ett grannland till Rumänien.

Vissa förolämpningar är samma och andra känner man till .

;)
  • Anonym (T)
    Anonym (Liten) skrev 2017-02-18 13:16:52 följande:

jaha kan du rumänska?

;)

Detta är ett exempel på ett mindre trevligt uttryck. Inte riktat åt dig.
  • fornminne

Jag gav en luggsliten man i 60-årsåldern en tia idag. Han satt utanför en affär och såg så frusen och ledsen ut.

Jag vet att man egentligen inte ska ge. Att det cementerar problemet. Att dessa människor måste få hjälp på andra sätt. Att det är ett problem att det kommer tusentals tiggare till Sverige och skräpar ner och slår upp olagliga bosättningar på privat mark osv. (Några få tiggare gör knappast varken till eller från).

Men ibland gör jag avkall på mina principer och skänker en slant om jag har kontanter på mig. Trots att jag vet att det kanske bidrar till att upprätthålla tiggeriet och kanske t om får fler att åka hit. Även om antalet snarare har minskat något eftersom färre ger.

• fornminne

Kan tillägga att jag har erfarenheter av tiggare som är påflugna, skramlar med muggen framför ansiktet på mig, över min mat, följer efter osv.

Det är helt oacceptabelt och sådant beteende borde absolut vara förbjudet. Man måste kunna röra sig på stan eller sitta på en servering utan att bli ofredad.

MEN de flesta tiggare beter sig ju inte så. De flesta tigger passivt. Dem har jag inga problem med, även om jag givetvis kan se de strukturella problemen bakom.

• fornminne
    Anonym (T) skrev 2017-02-18 13:13:59 följande:
    Jag såg en tiggare som log trevligt sa tack så mycket osv. och la till olika förolämpningar på rumänska.

Folk log och hejade tillbaka och vissa gav honom pengar tydligen lyckligt ovetandes att de kallades för h.ra eller uppmanades att suga hans k.k.

Trevlig prick...
    Obehagligt och oacceptabelt beteende. Men kanske var det hans sätt att "stå ut" med sin hopplösa situation.

Dock tar ju tiggare som svär eller kallar förbipasserande för otrevligheter på rumänska, en stor risk. Inser de inte att det finns relativt många människor i Sverige som fattar vad de säger? Många från Balkan t ex. 

De kan råka riktigt illa ut om det vill sig illa. Om de förolämpar fel person. Eller om någon översätter det de säger t ex.
  • Cvicky

Jag har sett en som öppnade dörren åt folk med automatöppnarknappen. Sen vet jag flera som lånar mynt av tiggarna när de saknar till kundvagnen. Sen ger de tillbaka myntet med rätt bra ränta.

En annan fick stickade kläder till barnen av tiggaren efter att ha gett ganska mycket till en tjej. Hon ville ge ngt tillbaka.

• Anonym (cindy)

Utanför affären sitter det en tjej som är invandrare, och drygar ut kassan genom att tigga. Hennes kille skjutsar henne med sin Mercedes. Hon är mycket otrevlig och knuffade en gång till en äldre dam för att hon "stog i vägen". När jag gick förbi skrek hon "pengar"! När jag då sade att hon har pengar, och inte behöver tigga på det här sättet, så blev hon ganska paff. Detta är bedrägeri!

• Anonym (Barnvakt)

Har en tiggare utanför den närmsta mataffären och där har jag sett mammor som lämnar sina spädisar i barnvagn för tiggaren att vakta. (?!) Fattar inte hur de vågar-även om risken naturligtvis är mycket liten att tiggaren ränner iväg med barnet - men ändå.

• Cvicky
    Anonym (cindy) skrev 2017-02-18 19:55:36 följande:

Utanför affären sitter det en tjej som är invandrare, och drygar ut kassan genom att tigga. Hennes kille skjutsar henne med sin Mercedes. Hon är mycket otrevlig och knuffade en gång till en äldre dam för att hon "stog i vägen". När jag gick förbi skrek hon "pengar"! När jag då sade att hon har pengar, och inte behöver tigga på det här sättet, så blev hon ganska paff. Detta är bedrägeri!

Där verkar det ju vara en skruv lös... Vi har en kvinna (svensk) där jag bor som tigger och sen skriker åt folk och ibland slåss om hon inte får något eller om hon tycker att hon får för lite. Det är en liten stad och jag har hört på ganska säkra vägar att hon har kontakt med psyk och soc.
  • fornminne
    Anonym (Barnvakt) skrev 2017-02-18 19:58:47 följande:
    Har en tiggare utanför den närmsta mataffären och där har jag sett mammor som lämnar sina spädisar i barnvagn för tiggaren att vakta. (?!) Fattar inte hur de vågar-även om risken naturligtvis är mycket liten att tiggaren ränner iväg med barnet - men ändå.
    En kompis brukar låta tiggaren utanför hennes närmsta affär vakta hennes hund. Ca 10 min och tiggaren brukar få en 50-lapp för besväret. Ganska bra timpenning. 

Men ett spädbarn skulle jag aldrig lämna till en främling så där. Aldrig! Hur vågar de? Spelar ingen roll om det är en tiggare eller VD, jag tror inte heller att det är någon större risk att just fattiga EU-migranter skulle dra iväg med barnet.
    Men i alla fall. Jag hade ALDRIG utsatt mitt barn för den risken, oavsett vem det var.

Om något händer skulle man ju aldrig förlåta sig själv. Inte riktigt samma sak med en hund, även om jag inte skulle lämna min vovve till vem som helst heller.
  • volvo142

Negativa grejer

En SVIN jobbig tiggartant som på stan verkligen kommer fram och gapar pengar.
    En som försökte ta min pant.

positiva grejer har jag inte riktigt eller ja när dom bara hejar är skönt. Det stör inte alls..  Gav lite förut men slutat med det helt. Tycker synd om dom även om vi inte kan hjälpa dom igenom att ge pengar enligt mig.

• Anonym (Liten)
    Cvicky skrev 2017-02-18 19:52:12 följande:

Jag har sett en som öppnade dörren åt folk med automatöppnarknappen. Sen vet jag flera som lånar mynt av tiggarna när de saknar till kundvagnen. Sen ger de tillbaka myntet med rätt bra ränta.

En annan fick stickade kläder till barnen av tiggaren efter att ha gett ganska mycket till en tjej. Hon ville ge ngt tillbaka.

hur ger dom den räntan om de inte har några mynt?
Svar på tråden Erfarenheter av tiggare?