• 1990amanda

Föräldraledighet, men jobbet sig nej

Hej har sökt föräldra ledigt 2 veckor i augusti och på vårt jobb har man antligen tidig semester eller sen! Har detta året tidigt och tänkte därför ta sen föräldraledigthet då i augusti.. min chef säger att de ej går då dem ej har personal att sätta in och att det är så många sommar jobbare då ..

Han säger också att han egentligen inte kan neka mig då de är 6 månader tid.. men hur populär kommer man bli om man tar ledigt!! Min son fyller 8 år nästa januari och har va 40 låg dagar kvar så vill helst ta ut dem ... i sommar o inte i vintern.. vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Föräldraledighet, men jobbet sig nej
  • Bullimor
    Queennr1 skrev 2017-02-18 21:49:18 följande:
    Du kan ju alltid engagera dig politiskt för ett upphävande av rätten till föräldraledighet. Suck.
    Jo, absolut kan jag det.
    Vem vet, jag kanske är politiskt aktiv?

Jag är inte emot föräldraledighet totalt, jag är emot de alldeles för generösa reglerna.
    Suck.
  • Bullimor
    elyse skrev 2017-02-18 21:57:52 följande:
    Vad skulle det vara för skyldigheter? Mer än att vara en trevlig kollega?

Jag är själv småbarnsförälder och försöker jobba över ibland (när det behövs), tar inte FL hela lov, säger alltid Ja till kollegor som vill ha semester utanför semestertider och tänker att nu är det jag som är småbarnsförälder och om några år är det nån annan på jobbet... Vad mer kan man göra?
    Rättigheter och skyldigheter rent generellt. 
    Många, många har hundra koll på sina rättigheter men är inte på långt när lika vakna när det kommer till skyldigheterna.

Du verkar iaf se längre än till din egen nästipp. Det är bra.
  • Fru Ve
    Bullimor skrev 2017-02-18 22:17:22 följande:
    Rättigheter och skyldigheter rent generellt. 
    Många, många har hundra koll på sina rättigheter men är inte på långt när lika vakna när det kommer till skyldigheterna.

Du verkar iaf se längre än till din egen nästipp. Det är bra.
    Ja men att ta två veckors FL utöver sin semester på sommaren kan väl ändå inte anses som speciellt egoistiskt. Det gör väl de flesta som har barn någon gång? Faktiskt sånt man får räkna med om man har anställda som har barn.
  • Ascendere

På vilket sätt är det här ditt problem egentligen?
    Chefen kan inte neka dig enligt lag, och att lösa personalfrågan är inte din sak.
    Bara att vara ledig med gott samvete med andra ord!

• 1990amanda

Nej jag vet, trodde inte heller de skulle varit något problem då ja sagt till mer än 6 månader innan!

Men dem blickar och svaret jag fick av chefen och den som har han om schemat.. gjorde att jag tänkte om..

om jag väljer att ta ledigt kommer man verkligen inte bli populär bland många av jobbar kompisarna...

• Anotherone
    1990amanda skrev 2017-02-20 07:55:56 följande:

Nej jag vet, trodde inte heller de skulle varit något problem då ja sagt till mer än 6 månader innan!

Men dem blickar och svaret jag fick av chefen och den som har han om schemat.. gjorde att jag tänkte om..

om jag väljer att ta ledigt kommer man verkligen inte bli populär bland många av jobbar kompisarna...

Nej det kanske du inte kommer bli men vem tackar dig för det om hundra år?
    Det är sista sommaren som du kan ta ut dagar om jag läst trådstarten rätt. Klart att du ska vara föräldraledig!
  • JGrind

Resonemanget att det skulle vara ojuste kan jag inte riktigt förstå. Vi har de lagar vi har i Sverige för att göra det så bra som möjligt för våra barn. Att barnen får extra långledigt med sina föräldrar på sommaren kan väl knappast vara något dåligt? 

• nevermind
    GrönaDruvan skrev 2017-02-18 21:34:16 följande:
    Jaha...varför det? Så gör väl de flesta. Ledighet som ledighet.
    Som man råååååkar ta när det är sommar och alla vill vara lediga. Egoskitar som viftar med FL-triumfkortet.
  • Tom Araya
    1990amanda skrev 2017-02-18 13:04:41 följande:

Hej har sökt föräldra ledigt 2 veckor i augusti och på vårt jobb har man antligen tidig semester eller sen! Har detta året tidigt och tänkte därför ta sen föräldraledigthet då i augusti.. min chef säger att de ej går då dem ej har personal att sätta in och att det är så många sommar jobbare då ..

Han säger också att han egentligen inte kan neka mig då de är 6 månader tid.. men hur populär kommer man bli om man tar ledigt!! Min son fyller 8 år nästa januari och har va 40 låg dagar kvar så vill helst ta ut dem ... i sommar o inte i vintern.. vad hade ni gjort?

Kan du inte ta ut dem före din semester eller efter jobbets sena semesterperiod?

Även om du har rätt att ta ut dagarna är det ju lite taskigt mot arbetsgivaren att ta ut dem just när det är svårt med personal för att man själv vill ha extra lång semester. Här måste man nog tänka efter lite hur man själv vill bli behandlad.
  • Mandelkanel

Du har rätt att ta ut föräldraledighet när du säger till så långt i förväg så vill du driva det så är det din rätt. Men sen vill man ju ha en god relation med sin arbetsgivare och sina arbetskamrater. Förstår dilemmat. Jag jobbade länge med flera småbarnsföräldrar och varje sommar skulle de ta ut föräldraledigt juni-aug. Ibland fick vi vikarier men de var helt gröna och det blev merjobb att hålla rätt på dem. Så det blev jag och ett par till som fick slita häcken av oss plus att vi inte fick semester när man ville. Föräldralediga fick ju förtur för det kunde inte arbetsgivaren neka till. Nu är jag själv förälder och jag kommer aldrig bete mig så mot mina kollegor. Man får tänka på hur man själv vill att andra ska göra i samma situation om man är den som är kvar på jobbet. Ha en dialog med arbetsgivaren. När passar det att du tar ut ledighet? De måste ju fatta att du måste ta ut den när barnet är ledigt från skolan. Kanske kan du skjuta på ledigheten, ta ut kortare tid, dela upp det osv. Tror man ändå vinner på att vara lite flexibel och smidig i längden, för sin egen arbetsmiljös skull.

• Bullimor
    nevermind skrev 2017-02-20 13:24:20 följande:
    Som man råååååkar ta när det är sommar och alla vill vara lediga. Egoskitar som viftar med FL-triumfkortet.
    Som sagt, alldeles för generösa regler till egoister.
  • Anotherone
    Bullimor skrev 2017-02-20 16:21:04 följande:
    Skulle också vilja flika in att det ofta handlar om chefer som har dålig koll. All föräldraledighet behöver inte godkännas.
    Det som chefer generellt sett har dålig koll på är att man som arbetstagare max har rätt till tre perioder per år. Har du redan haft ledigt kring trettonhelgen + sportlov + påsklov så har du haft dina tre perioder och kan bli nekad om du söker ledigt på sommarlovet.
    Eller om det är så att du inte har några dagar kvar utan tänker att du har "råd" att vara f-ledig ett par veckor utan lön. Det är inte heller ok. Enligt lag bygger din rätt på ledighet för barn äldre än 18 mån på att du har dagar kvar att ta ut.

• Queennr1
    Bullimor skrev 2017-02-20 16:21:04 följande:

Haha... TS aviserar FL 7 fucking månader i förväg till en sketen ICA-butik. Så mycket BS att arbetsgivaren inte skulle kunna lösa det. Men arbetsgivare som jävlas är tydligen inget problem för dig...
  • jennyz

Hon måste ju ta dagarna då barnet har lov, annars ska ju barnet gå i skola eller hur? Skolplikt.... och det är väl aldrig populärt jullov, sommar, påsk....

• Bullimor
    Queennr1 skrev 2017-02-20 17:49:10 följande:
    Haha... TS aviserar FL 7 fucking månader i förväg till en sketen ICA-butik. Så mycket BS att arbetsgivaren inte skulle kunna lösa det. Men arbetsgivare som jävlas är tydligen inget problem för dig...
    Trevligt att kunna roa dig lite. 
    Nästan lika otrevligt att du ser ner på vissa jobb.

Däremot håller jag med om att det borde gå att lösa en butiksarbetare med sju månaders varsel.
    Det är som det är med lagen, i mina ögon är det inte rättvist mot medarbetarna.

Och till sist, jo jag har barn.
    Nej, mina kollegor har inte lidit för det och tiden är förbi för framtida f-ledigheter. (Som ändå inte skulle drabbat någon kollega.)
  • 1990amanda

TOg ett förslag om att ta ut FL ist för semester under den perioden jag skulle ha semester! Dvs ta ut mina sista dagar FÖräldra dagar och sen spara på min semester... men det gick min chef inte heller med på!!

Vad ska man då göra lixom!! Vill ju inte ta ut dagar i vinter ????

Så trött på mitt jobb o min chef

• matben

Varför vill du inte ta ut dagar i vinter?

• Mandelkanel

Men när tycker din chef att du ska ta dem då? Sonen har väl påsklov, sommarlov, höstlov och jullov innan jan. Om du har 40 dagar kvar måste du ju ta dem under dessa lov. Om du ställer frågan så, vad tycker din chef att du ska göra?

Kan du inte ta lite under sommaren utanför semesterperioden. Om a-givaren säger att du inte får ta ut dem alls så är det en annan sak. Då får du kontakta facket.

• matben

Lägstanivådagarna får man som jag förstår ta ut även helger när man jobbar samtidigt? Så handlar det enbart om att du vill "maxa" föräldrapenningen kan du ju bara ta ut det helgtid de kommande 20 veckorna.

Länk till fråga ställd till försäkringskassan där de svarar på just detta (kan inte garantera att reglerna inte ändrats dock):

m.facebook.com/foralder/posts/444610658953466

• Anotherone
    1990amanda skrev 2017-02-27 17:32:40 följande:

TOg ett förslag om att ta ut FL ist för semester under den perioden jag skulle ha semester! Dvs ta ut mina sista dagar FÖräldra dagar och sen spara på min semester... men det gick min chef inte heller med på!!

Vad ska man då göra lixom!! Vill ju inte ta ut dagar i vinter ????

Så trött på mitt jobb o min chef

Semesterdagarna måste en arbetsgivare enligt lag lägga ut under sommartid. Det kan finnas kollektivavtal som styr där. En vettig arbetsgivare kan dock jämka. Om vi säger att du vill vara ledig 8v tex. Du har fp så att du skulle kunna ta f-ledigt 8v utan problem. Du har rätt att söka f-ledigt och bli beviljad om du söker i tid och du kommer att vara borta oavsett vilket chefen borde förstå.
    Alltså har chefen inget att förlora på att låta dig ta 4v semester och 4v f-ledigt om du skulle önska det, du kommer som sagt inte vara där ändå dessa veckor.

Svar på tråden Föräldraledighet, men jobbet sig nej