SupersurasunkSara skrev 2017-02-18 16:34:09 följande:
Hej på er alla matkunniga. Jag undrar om det finns någon sida jag kan kolla på för att få veta hållbarhet på olika tillbehör som man gör?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-02-18 16:45
Även soppor och liknande vill jag veta hållbarhet på och det gäller både i kyl och i frys. Och gärna tips på hur man förpackar på bästa sätt. Tack på förhand.
Frysen så räcker det med en bra förpackning, så ska det väl hålla väldigt länge.
Minst ½år.
Annars med många ingredienser och rätter, så är det bra och få det lufttätt.
För frysmak eller kylskåpssmak är INTE gott, även risk för frystorkning, dock enkelt att ta bort.
Kylen 4-7 dagar om det är rätt snabbt fryst.
Men 4 dagar utan som helst problem.
När det kommer till mat så ska man alltid leva under principen titta, lukta och smaka(en i taget, och man smakar/luktar givetvis inte om man ser ett tjocklager med tex, utan smakar göra man bara när de första två inspektionerna klassar det som ok).
Det är bara vissa saker denna princip kan fallera, och det är tex skaldjur.
Som kan vara dåliga men ändå inte lukta eller smak dåligt.
har man en katt på skaldjur, så kan man pröva på katten först.
äter den inte nått den normalt älskar, så bör man undvika äta detta själv.
Jag tittar ALDRIG på bästföredatum när det komemr till mejeriprodukter(endast om jag har flera, så jag tar den som är äldst).
Ta bara crämfräs(oöppnad då, en öppnad brukar börja mögla relativt snabbt), som efter 6 månader efter bästföredatum smakar så mycket bättre än före bästföredatumet.
Så inte titta på bästföredatum på mejeriprodukter, titta, lukta och smaka, tycker man det är ok där, så är det ok att äta.
Mjölk är en lustig sak, där det kan bli dåligt före man ens nått bästföredatumet, för nästa gång håla många veckor över.
Garant mejeriprodukter har kortare hållbarhet än andra märken, vet inte varför: