• Anonym (WTF?)

Utlandssvenskar blir av med svenska körkortet!

Mer idiotiskt skit hävs över Sverige från EU. Nu ska tydligen utlandssvenskar som bor utanför EU/EES bli av med sina svenska körkort. Förut kunde körkorten förnyas trots att personen bodde i Canada, USA, Chile eller var som helst. Som vanligt ställer EU till en massa skit för något som verkligen kvittar för vad spelar det för roll om en utlandssvensk har ett svenskt körkort också jämte sitt "utlandskörkort?"? Svaret är att det inte spelar någon som helst roll men underlättar enormt för personen i sina förehavanden med Sverige.

Så hur kommer det att gå nu för en svensk medborgare som bor i ett annat land men vill legitimera sig när hen är hemma i Sverige? Hur går det om personen flyttar tillbaka till Sverige kommer hen att tvingas att ta om det svenska körkortet igen då? Hur ska personen kunna köra lagligt i Sverige om hen har ett körkort från utlandet?

Om man vill undgå problemet i 10 år framåt kan man förnya sitt körkort nu idag fast man har några års giltighetstid kvar på det gamla körkortet? Hur går man tillväga då? Måste man förlustanmäla sitt körkort och så får man ett nytt som gäller i 10 år eller hur kan man göra för att åtminstone slippa problemet i 10 år?

• Svar på tråden Utlandssvenskar blir av med svenska körkortet!
  • Anonym (WTF?)

Det är bara Japan och Schweiz man kan byta in körkort ifrån så har man ett körkort från ett annat land förutom EU då så blir man ju tvungen att ta om körkortet. Om man har varit utan ett fysiskt körkort i flera år så kan man ju inte bara knalla in på Transportstyrelsen och kräva ett nytt körkort för att man hade ett en gång i tiden. Det står inte heller nånstans som jag har hittat att en person som har haft ett svenskt körkort kan begära att få tillbaka det x antal år senare.

Sen återstår fortfarande frågan om varför man inte kan få behålla körkortet så länge man är svensk medborgare? Vad skadar det att få ha kvar det? Absolut ingenting och inte heller är det någon kostnad att prata om att skriva ut ett körkort vart tionde år och dessutom så betalar man ju för det. Och ni som påstår att det inte är någon big deal att förlora körkortet kan ju själva gå och ta om det bara för skojs skull och se hur roligt det är!

Jag håller med dig grtrthg om att det är helt sjuka saker som Sverige kräver och tar bort av utlandssvenskar och det gör säkerligen inte så att fler vill flytta tillbaka och då bidra till samhället. Tvärtom.

• Anonym (WTF?)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 00:28:32 följande:
    Det är bara Japan och Schweiz man kan byta in körkort ifrån så har man ett körkort från ett annat land förutom EU då så blir man ju tvungen att ta om körkortet. Om man har varit utan ett fysiskt körkort i flera år så kan man ju inte bara knalla in på Transportstyrelsen och kräva ett nytt körkort för att man hade ett en gång i tiden. Det står inte heller nånstans som jag har hittat att en person som har haft ett svenskt körkort kan begära att få tillbaka det x antal år senare.

Sen återstår fortfarande frågan om varför man inte kan få behålla körkortet så länge man är svensk medborgare? Vad skadar det att få ha kvar det? Absolut ingenting och inte heller är det någon kostnad att prata om att skriva ut ett körkort vart tionde år och dessutom så betalar man ju för det. Och ni som påstår att det inte är någon big deal att förlora körkortet kan ju själva gå och ta om det bara för skojs skull och se hur roligt det är!

Jag håller med dig grtrthg om att det är helt sjuka saker som Sverige kräver och tar bort av utlandssvenskar och det gör säkerligen inte så att fler vill flytta tillbaka och då bidra till samhället. Tvärtom.
    Sista stycket blev visst lite fel. Det ska inte vara i fetstil.
  • TheDummy

Det är precis det här jag menar med att det inte är bra att ta ifrån medborgarna sina rättigheter utan grunder! Titta enbart på hur en sådan här struntsak blir till en stor konflikt, helt i onödan.

#LookAtWhatsHappenedInSweden
  • Anonym (B)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 00:28:32 följande:

Men varför har du fått för dig att du måste ta om körkortet när du är tillbaka i Sverige? Du ansöker vara on att förnya ditt körkort. Det är liksom inte så att du "blir av" med körkortet, du får bara inte förnya det så länge du är bosatt utomlands. Att inte förnya det är inte samma sak som att körkortet blir indraget och du måste ta om prov och dyl. För att få ett körkort igen. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Körkort) skrev 2017-02-21 10:36:03 följande:
    Vidare, när jag är i sverige så har jag aldrig haft problem med att identifiera mig. Jag har både mitt nya körkort som jag dessutom hyrt bilar med och mitt svenska pass. Annars är det välkänt från utlandet att i sverige behöver man inte längre identifiera sig då det räcker att hitta på ett namn och ålder. Sverige har ju blivit ett land med fler papperslösa än någonsin och blir också snart ett u-land. Jag beklagar.
    Sverige är det land mest minst antal papperslösa i världen och det har dessutom blivit bättre i nästa alla avseeden. Vi är långt ifrån på väg att bli ett U-land. Tvärtom, Det har aldrig gått så bra för Sverige som det gör nu.
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (B) skrev 2017-02-21 01:02:46 följande:
    Men varför har du fått för dig att du måste ta om körkortet när du är tillbaka i Sverige? Du ansöker vara on att förnya ditt körkort. Det är liksom inte så att du "blir av" med körkortet, du får bara inte förnya det så länge du är bosatt utomlands. Att inte förnya det är inte samma sak som att körkortet blir indraget och du måste ta om prov och dyl. För att få ett körkort igen. Snacka om att göra en höna av en fjäder.
    Och det här vet du med 100% säkerhet?

Du menar alltså att en person som inte har haft ett svenskt körkort "utskrivet" på 20 år bara kan knalla in på Transportstyrelsen och säga att nu vill jag ha tillbaka mitt körkort som jag tog för 35 år sen och så skriver dom snällt ut ett utan några frågor eller teori/uppkörningsprov? Sorry men det låter inte troligt men jag hoppas naturligtvis att det är så.

Sen frågar jag igen vad är problemet med att låta folk ha kvar sina svenska körkort? Tänk på alla svenska kvinnor som bor i Mellanöstern pga mannens utlandsjobb t ex och inte får köra bil där men har ett svenskt körkort och kanske vill köra bil när dom är hemma i Sverige men det kommer ju inte att gå då eftersom att dom inte kommer att ha något körkort alls för att idiotiska EU inte tillåter det. Eller kanske har personen inget utländskt körkort för att dom bor i New York där bil inte behövs men dom behöver köra hemma i Sverige? Men gissa vad? Det får hen inte plötsligt pga någon ny idiotisk regel! Jag skulle kunna ge hundra exempel på varför man kanske inte har ett körkort i utlandet men behöver och vill ha sitt svenska körkort.

Ni tjafsar om allt möjligt i den här tråden men ge mig en enda vettig anledning till VAD DET GÖR OM EN SVENSK MEDBORGARE FÅR HA KVAR SITT FYSISKA SVENSKA KÖRKORT OAVSETT VAR HEN BOR I VÄRLDEN? Man får ju ha kvar sitt pass och ID-kort så varför inte ett körkort?

Var kan man protestera mot det här idiotiska lagförslaget förresten?

• Anonym (WTF?)
    Anonym (Körkort) skrev 2017-02-21 17:17:23 följande:
    Det är faktiskt så enkelt, det var så jag gjorde när jag konverterade mitt körkort och det är så jag kommer göra "om" jag återvänder till Sverige. Inga prov och ingen uppkörning alltså. Man sätter sig enbart i fotobåset och tar en ny bild, fyller i ett formulär och skriver en handunderskrift. Jätteenkelt.
    Men det låter som om du bor i EU/EES och där skiljer sig reglerna rejält från resten av världen. Man får inte konvertera körkort till ett svenskt om det inte är från EU, Japan eller Schweiz.
  • Anonym (B)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 17:00:28 följande:

Och det här vet du med 100% säkerhet?

Du menar alltså att en person som inte har haft ett svenskt körkort "utskrivet" på 20 år bara kan knalla in på Transportstyrelsen och säga att nu vill jag ha tillbaka mitt körkort som jag tog för 35 år sen och så skriver dom snällt ut ett utan några frågor eller teori/uppkörningsprov? Sorry men det låter inte troligt men jag hoppas naturligtvis att det är så.

Sen frågar jag igen vad är problemet med att låta folk ha kvar sina svenska körkort? Tänk på alla svenska kvinnor som bor i Mellanöstern pga mannens utlandsjobb t ex och inte får köra bil där men har ett svenskt körkort och kanske vill köra bil när dom är hemma i Sverige men det kommer ju inte att gå då eftersom att dom inte kommer att ha något körkort alls för att idiotiska EU inte tillåter det. Eller kanske har personen inget utländskt körkort för att dom bor i New York där bil inte behövs men dom behöver köra hemma i Sverige? Men gissa vad? Det får hen inte plötsligt pga någon ny idiotisk regel! Jag skulle kunna ge hundra exempel på varför man kanske inte har ett körkort i utlandet men behöver och vill ha sitt svenska körkort.

Ni tjafsar om allt möjligt i den här tråden men ge mig en enda vettig anledning till VAD DET GÖR OM EN SVENSK MEDBORGARE FÅR HA KVAR SITT FYSISKA SVENSKA KÖRKORT OAVSETT VAR HEN BOR I VÄRLDEN? Man får ju ha kvar sitt pass och ID-kort så varför inte ett körkort?

Var kan man protestera mot det här idiotiska lagförslaget förresten?

Men vad är det du inte fattar? Du blir inte av med körkortet. Vad tror du är skillnaden mot någon som förnyat sitt körkort två gånger jämfört med någon som vart utskriven ur Sverige ord därför inte förnyat? Ring Transportstyrelsen och få det bekräftat om det känns så ovisst för dig.

Om du bor i ett land eller med andra man som inte tillåter dig att köra har du nog större problem än att du inte har ditt svenska körkort. Står ju alla helt fritt att inte leva under sådana omständigheter, och kan man inte lämna pga hot eller inte får så är det nog en meningslös idé att ens tro att samma person ens skulle få åka till Sverige alls och definitivt inte själv.

Om du har körkort i Sverige kommer du ha noll problem att ta körkort i USA, bara att läsa igenom en kort handbok innan provet. Kostar inte alls särskilt mycket att göra proven veller. Väljer man att inte göra det för att man inte har behov av bil så får väl det stå för en själv. Men rätt dumt, bara för att man inte behöver bil till vardags betyder det ju inte att man aldrig behöver det. Känns tveksamt att man alltid tänkt stanna på Manhattan eller att man alltid har en kompis som kan köra. Utöver det bör man ändå skaffa ett körkort där man bor om man planerat stanna länge eftersom det är mycket bättre att ha ett ID från staten man orkar i. Men känns det ändå för jobbigt så kan man ju passa på att förnya nu och köra på det i 10 år framåt när man är i Sverige. Bor man fortfarande kvar i New York efter 10 år och ändå inte skaffat körkort får man skylla sig själv för att man är lat.

En del av anledningen att denna regel finns är för att man ska ha körkort (som är en form av ett nationellt ID-kort) där man är permanent bosatt. Vilket jag kan förstå, har vid ett tillfälle haft tre olika körkort i min plånbok. Vad är poängen med det? Varför ska man ha ett körkort i landet man inte är bosatt? Om du inte ser poängen med regeln så får du väl ta reda på den. Har du ens läst varför man gör såhär?
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 17:23:44 följande:

Men det låter som om du bor i EU/EES och där skiljer sig reglerna rejält från resten av världen. Man får inte konvertera körkort till ett svenskt om det inte är från EU, Japan eller Schweiz.

Dude, vad är det du inte fattar? Har du tagit ett svenskt körkort redan som inte blivit indraget pga att du misskött dig så behöver du inte konvertera ditt utländska körkort. Du har redan ett svenskt körkort.
  • Anonym (***)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 17:23:44 följande:
    Varför ska du konvertera ett utländskt när du har ett svenskt?

Läser du det folk skriver, och om du göt det, förstår du det?
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (B) skrev 2017-02-21 17:40:24 följande:
    Men vad är det du inte fattar? Du blir inte av med körkortet. Vad tror du är skillnaden mot någon som förnyat sitt körkort två gånger jämfört med någon som vart utskriven ur Sverige ord därför inte förnyat? Ring Transportstyrelsen och få det bekräftat om det känns så ovisst för dig.

Om du bor i ett land eller med andra man som inte tillåter dig att köra har du nog större problem än att du inte har ditt svenska körkort. Står ju alla helt fritt att inte leva under sådana omständigheter, och kan man inte lämna pga hot eller inte får så är det nog en meningslös idé att ens tro att samma person ens skulle få åka till Sverige alls och definitivt inte själv.

Om du har körkort i Sverige kommer du ha noll problem att ta körkort i USA, bara att läsa igenom en kort handbok innan provet. Kostar inte alls särskilt mycket att göra proven veller. Väljer man att inte göra det för att man inte har behov av bil så får väl det stå för en själv. Men rätt dumt, bara för att man inte behöver bil till vardags betyder det ju inte att man aldrig behöver det. Känns tveksamt att man alltid tänkt stanna på Manhattan eller att man alltid har en kompis som kan köra. Utöver det bör man ändå skaffa ett körkort där man bor om man planerat stanna länge eftersom det är mycket bättre att ha ett ID från staten man orkar i. Men känns det ändå för jobbigt så kan man ju passa på att förnya nu och köra på det i 10 år framåt när man är i Sverige. Bor man fortfarande kvar i New York efter 10 år och ändå inte skaffat körkort får man skylla sig själv för att man är lat.

En del av anledningen att denna regel finns är för att man ska ha körkort (som är en form av ett nationellt ID-kort) där man är permanent bosatt. Vilket jag kan förstå, har vid ett tillfälle haft tre olika körkort i min plånbok. Vad är poängen med det? Varför ska man ha ett körkort i landet man inte är bosatt? Om du inte ser poängen med regeln så får du väl ta reda på den. Har du ens läst varför man gör såhär?

Dude, vad är det du inte fattar? Har du tagit ett svenskt körkort redan som inte blivit indraget pga att du misskött dig så behöver du inte konvertera ditt utländska körkort. Du har redan ett svenskt körkort.
    Vad du yrar... Obestämd Det går ju inte att förnya ett körkort i 10 år framåt i förtid. Dvs om du tappar ditt körkort som går ut i december 2018 och förnyar det idag så kommer det körkortet också att gå ut i december 2018 och inte i februari 2027. Så att försöka förnya körkortet innan 1 maj för att undkomma det här problemet går inte. 

Om man är svensk medborgare och är utomlands under några år så ska man fan få behålla sitt körkort som man har tagit med blod, svett, tårar och pengar oavsett var man bor för det skadar ingenting att få ha kvar det. Varför ska man försvåra allt praktiskt för svenska medborgare för att dom väljer att bo i ett annat land just nu? Vad är det du inte fattar?
  • Anonym (WTF?)
    Anonym (***) skrev 2017-02-21 18:32:42 följande:
    Varför ska du konvertera ett utländskt när du har ett svenskt?

Läser du det folk skriver, och om du göt det, förstår du det?
    Om man inte får förnya sitt körkort så har man ju inget svenskt körkort längre. Förstår du det?

Det är ingen här som har kunnat bevisa att ett svenskt körkort kan ligga i träda, dvs att man inte har ett fysiskt körkort, i x antal år och att man sen får det tillbaka utan krångel så fort man begär det.

• Anonym (Så här)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 18:43:29 följande:

Om man inte får förnya sitt körkort så har man ju inget svenskt körkort längre. Förstår du det?

Det är ingen här som har kunnat bevisa att ett svenskt körkort kan ligga i träda, dvs att man inte har ett fysiskt körkort, i x antal år och att man sen får det tillbaka utan krångel så fort man begär det.

Det som händer är att du måste ansöka om körkortstillstånd igen, med hälsodeklaration och syntest. När du får ditt körkortstillstånd så kan du få ditt körkort igen eftersom du redan klarat teori och uppkörning. Samma sak som om man bor i Sverige och struntar i att förnya sitt körkort. Ring Transportstyrelsen så får du det bekräftat.
  • TillFlorida

Propositionen i sin helhet kan läsas här:

www.regeringen.se/48fc4c/contentassets/ce3bad40e20c43f289f62ff3e303c243/nagra-korkortsfragor-prop.-20161783

Det intressanta i denna diskussion kan läsas p[ sidan 17:

"Vidare gäller att svenska körkortshavare, som efter att ha bott permanent utomlands återvänder till Sverige, har rätt att återfå sitt svenska körkort vid återflytt utan att avlägga förarprov, se avsnitt 5.2 och 8."

• Anonym (WTF?)
    Anonym (Så här) skrev 2017-02-21 19:04:17 följande:
    Det som händer är att du måste ansöka om körkortstillstånd igen, med hälsodeklaration och syntest. När du får ditt körkortstillstånd så kan du få ditt körkort igen eftersom du redan klarat teori och uppkörning. Samma sak som om man bor i Sverige och struntar i att förnya sitt körkort. Ring Transportstyrelsen så får du det bekräftat.
    Äntligen lite bra information och inte massa blaj bara! Vad innebär hälsodeklarationen och syntestet lite närmare? Är det något en "normal" person utan sjukdomar och med "vanliga" ålderssynproblem kan få avslag på?
    TillFlorida skrev 2017-02-21 19:05:23 följande:
    Propositionen i sin helhet kan läsas här:

www.regeringen.se/48fc4c/contentassets/ce3bad...

Det intressanta i denna diskussion kan läsas p[ sidan 17:

"Vidare gäller att svenska körkortshavare, som efter att ha bott permanent utomlands återvänder till Sverige, har rätt att återfå sitt svenska körkort vid återflytt utan att avlägga förarprov, se avsnitt 5.2 och 8."
    Jag har varit igenom Transportstyrelsens hemsida och någon annan myndighet jag inte minns just nu men har inte hittat det din länk säger. 

Men innebär det alltså att man efter t ex 22 år utan ett svenskt fysiskt körkort bara säger; Ge hit mitt körkort tack! så måste dom göra det? Jag läste att man måste ha varit inskriven minst 6 månader innan man kan få tillbaka körkortet.

Du verkar bo i Florida (?) vad tycker du om det här skitförslaget? Det lär ju försvåra en hel del för dig om det går igenom och ännu mer om du fortfarande har business i Sverige som bankkonton etc och kanske vill återvända en dag?

• Anonym (FF)
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 19:21:54 följande:

Äntligen lite bra information och inte massa blaj bara! Vad innebär hälsodeklarationen och syntestet lite närmare? Är det något en "normal" person utan sjukdomar och med "vanliga" ålderssynproblem kan få avslag på?Jag har varit igenom Transportstyrelsens hemsida och någon annan myndighet jag inte minns just nu men har inte hittat det din länk säger. 

Men innebär det alltså att man efter t ex 22 år utan ett svenskt fysiskt körkort bara säger; Ge hit mitt körkort tack! så måste dom göra det? Jag läste att man måste ha varit inskriven minst 6 månader innan man kan få tillbaka körkortet.

Du verkar bo i Florida (?) vad tycker du om det här skitförslaget? Det lär ju försvåra en hel del för dig om det går igenom och ännu mer om du fortfarande har business i Sverige som bankkonton etc och kanske vill återvända en dag?

Om detta miniatyrarbetebverkar besvärligt kanske du inte ska ska tillbaka till Sverige?
  • TillFlorida
    Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 19:21:54 följande:

Jag hade ju gärna behållit det svenska kortet. Det hade varit bra som legitimation, speciellt som jag tänkte låta mitt svenska pass löpa ut och bara resa på mitt Amerikanska. I sådant fall kommer jag inte ha någon giltig svensk legitimation vilket säkert kan ställa till besvär. Jag kan ju i och för sig ansöka om Svenskt ID kort istället. 
    Om jag skulle flytta tillbaka så kan jag ju köra på mitt Amerikanska körkort i ett år, så om det tar sex månader att få ett svenskt gen så är det inte hela världen.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Körkort) skrev 2017-02-21 14:03:38 följande:
    Om man anser att det går bra för ett land där räddningstjänsten blir angripen av arga utom-europeiska människor, där sjukvården har brist på folk, där ökad våldtäktsstatistik pekar på otrygghet, där politiker finansierar välfärden med lånade pengar utifrån och tar från pensionsfonden för att ge till obildat folk som inte lyft ett finger för att bidra, där bidragstagarna är fler än någonsin, där offentliga platser som bibliotek behöver väktare och får besök av polis, där bilar står i brand oftare än någonsin, no-go zoner, där journalister blir anfallna av arga muslimer som inte tål kameror, ett land som exporterar flest ISIS krigare till att skära av huvuden på små barn, ett där media ljuger för befolkningen så har du rätt.
    Det är precis det som PK media försöker få oss att tro. Allt du säger spys ut av den så kallade fria pressen. Sanningen att Sverige aldrig haft det så bra kommer att komma fram och då ryker varenda politiker och hela feminstmaffian.
  • Anonym (Häpp)
    Anonym (Körkort) skrev 2017-02-22 09:02:07 följande:
    Sanningen är att det är katastrofalt dåligt i Sverige. Har aldrig varit sämre och jag är gammal nog att jämföra med då och nu.
    Det är konstigt att vi upplever det som sämre när det rent faktiskt har blivit bättre. Lägre arbetslöshet, minskad brottslighet, lägre skattetryck, fler företag, kortare arbetstider, längre livslängd.

Jag är också gammal att jämföra då och nu. Och när jag växte upp på 70talet så var det mycket sämre, man dog av cancer, nu kan många räddas, det dog 1000 om året i trafiken, nu är det ett par hundra. Arbetslösheten var högre, fler dog av arbetsskador. Brottsligheten var mycket högre. Skattetrycket var mycket värre, räntorna var svinhöga.
Svar på tråden Utlandssvenskar blir av med svenska körkortet!