Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 17:00:28 följande:
Och det här vet du med 100% säkerhet?
Du menar alltså att en person som inte har haft ett svenskt körkort "utskrivet" på 20 år bara kan knalla in på Transportstyrelsen och säga att nu vill jag ha tillbaka mitt körkort som jag tog för 35 år sen och så skriver dom snällt ut ett utan några frågor eller teori/uppkörningsprov? Sorry men det låter inte troligt men jag hoppas naturligtvis att det är så.
Sen frågar jag igen vad är problemet med att låta folk ha kvar sina svenska körkort? Tänk på alla svenska kvinnor som bor i Mellanöstern pga mannens utlandsjobb t ex och inte får köra bil där men har ett svenskt körkort och kanske vill köra bil när dom är hemma i Sverige men det kommer ju inte att gå då eftersom att dom inte kommer att ha något körkort alls för att idiotiska EU inte tillåter det. Eller kanske har personen inget utländskt körkort för att dom bor i New York där bil inte behövs men dom behöver köra hemma i Sverige? Men gissa vad? Det får hen inte plötsligt pga någon ny idiotisk regel! Jag skulle kunna ge hundra exempel på varför man kanske inte har ett körkort i utlandet men behöver och vill ha sitt svenska körkort.
Ni tjafsar om allt möjligt i den här tråden men ge mig en enda vettig anledning till VAD DET GÖR OM EN SVENSK MEDBORGARE FÅR HA KVAR SITT FYSISKA SVENSKA KÖRKORT OAVSETT VAR HEN BOR I VÄRLDEN? Man får ju ha kvar sitt pass och ID-kort så varför inte ett körkort?
Var kan man protestera mot det här idiotiska lagförslaget förresten?
Men vad är det du inte fattar? Du blir inte av med körkortet. Vad tror du är skillnaden mot någon som förnyat sitt körkort två gånger jämfört med någon som vart utskriven ur Sverige ord därför inte förnyat? Ring Transportstyrelsen och få det bekräftat om det känns så ovisst för dig.
Om du bor i ett land eller med andra man som inte tillåter dig att köra har du nog större problem än att du inte har ditt svenska körkort. Står ju alla helt fritt att inte leva under sådana omständigheter, och kan man inte lämna pga hot eller inte får så är det nog en meningslös idé att ens tro att samma person ens skulle få åka till Sverige alls och definitivt inte själv.
Om du har körkort i Sverige kommer du ha noll problem att ta körkort i USA, bara att läsa igenom en kort handbok innan provet. Kostar inte alls särskilt mycket att göra proven veller. Väljer man att inte göra det för att man inte har behov av bil så får väl det stå för en själv. Men rätt dumt, bara för att man inte behöver bil till vardags betyder det ju inte att man aldrig behöver det. Känns tveksamt att man alltid tänkt stanna på Manhattan eller att man alltid har en kompis som kan köra. Utöver det bör man ändå skaffa ett körkort där man bor om man planerat stanna länge eftersom det är mycket bättre att ha ett ID från staten man orkar i. Men känns det ändå för jobbigt så kan man ju passa på att förnya nu och köra på det i 10 år framåt när man är i Sverige. Bor man fortfarande kvar i New York efter 10 år och ändå inte skaffat körkort får man skylla sig själv för att man är lat.
En del av anledningen att denna regel finns är för att man ska ha körkort (som är en form av ett nationellt ID-kort) där man är permanent bosatt. Vilket jag kan förstå, har vid ett tillfälle haft tre olika körkort i min plånbok. Vad är poängen med det? Varför ska man ha ett körkort i landet man inte är bosatt? Om du inte ser poängen med regeln så får du väl ta reda på den. Har du ens läst varför man gör såhär?
Anonym (WTF?) skrev 2017-02-21 17:23:44 följande:
Men det låter som om du bor i EU/EES och där skiljer sig reglerna rejält från resten av världen. Man får inte konvertera körkort till ett svenskt om det inte är från EU, Japan eller Schweiz.
Dude, vad är det du inte fattar? Har du tagit ett svenskt körkort redan som inte blivit indraget pga att du misskött dig så behöver du inte konvertera ditt utländska körkort. Du har redan ett svenskt körkort.