• northlane

Kan man äta taco-köttfärs som stått framme över natten (10 h)?

Hej! Jag lagade tacos igår och glömde sedan att ställa in köttfärsen i kylen... Jag märkte det nu på morgonen och ställde då in den. Men jag undrar nu ifall det är okej att äta eller om man kommer bli dålig på något sätt? Vad hade ni gjort? Rösta och kommentera gärna era tankar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man äta taco-köttfärs som stått framme över natten (10 h)?
  • Anonym (Samma)

Jag gjorde samma sak för någon vecka sedan. Hade glömt tacoköttfärsen framme över natten. Jag hällde på lite vatten och "kokade" igenom den innan så den blev ordentligt genomkokad/stekt innan jag åt den och det gick bra.

Tillagad mat är i regel inte lika känsligt som rå mat.

• Minervav

Jag låter i princip alltid maten stå framme över natten, och det har aldrig påverkat mig det minsta negativt.

• Anonym (B)
    Minervav skrev 2017-02-22 19:30:06 följande:

Jag låter i princip alltid maten stå framme över natten, och det har aldrig påverkat mig det minsta negativt.

Varför gör man det?
  • Minervav

Varför inte? För mig så kvittar det om jag ställer in det samma kväll eller nästa dag, så då blir det oftast nästa dag.

• Anonym (micke)

Klart det går att äta, du blir dålig i magen men vaf lite diaree har ingen dött av

• ostpaj

Min mamma är SÄMST vad det gäller mathantering. jag har ätit pizza som stått framme i två dygn, pannkakor som stått framme 18 timmar och både bröd och mjölk som gick ut för en vecka sen. Det har aldrig varit fel på något och ingen har dött pga maten. Inte konstigt att matsvinnet är så stort när folk är rädda för allt.

• enola

Ja, om ni inte har extremt varmt i köket. Har glömt all möjlig mat, inklusive köttfärs (tillagad naturligtvis) framme över natten och har aldrig blivit dålig. 

• Anonym (Börje)

Absolut. Det har jag gjort massor av gånger. Med köttfärs, pizza....
    Har aldrig blivit sjuk av det. Folk är löjligt rädda.

• Solstråle0001

Oj vad olika vi tänker! Jag hade inte ätit den, men man kanske ska tänka om!
    Kan äta fil och använda mjölk som är några dagar gammal i alla fall! För några år sedan trodde jag de smakade illa när bäst före har passerat!

• Anonym (Hua)

Tidigare brydde jag mig inte ifall den stått framme en längre stund. Numera skulle jag tyvärr slängt den. Hade sprutlackat toaletten annars (ibs)..

• Anonym (B)
    Solstråle0001 skrev 2017-02-23 19:17:01 följande:

Oj vad olika vi tänker! Jag hade inte ätit den, men man kanske ska tänka om!

Kan äta fil och använda mjölk som är några dagar gammal i alla fall! För några år sedan trodde jag de smakade illa när bäst före har passerat!

Men vadå trodde du på fullt allvar att smaken ändrades direkt bara pga datumet på paketet? Trodde inte det fanns så dumma vuxna människor
  • Solstråle0001
    Anonym (B) skrev 2017-02-23 19:32:07 följande:
    Men vadå trodde du på fullt allvar att smaken ändrades direkt bara pga datumet på paketet? Trodde inte det fanns så dumma vuxna människor
    Jag kanske inte var vuxen då! Men så har jag ju ändrat mig eller hur?
    Varför den otrevliga tonen förresten?
  • Anonym (B)
    Solstråle0001 skrev 2017-02-23 20:45:04 följande:

Jag kanske inte var vuxen då! Men så har jag ju ändrat mig eller hur?

Varför den otrevliga tonen förresten?

Även en tonåring bör fatta det
  • Solstråle0001
    Anonym (B) skrev 2017-02-23 21:00:27 följande:
    Även en tonåring bör fatta det
    Nä tonåringar tror att bäst-före-datum finns av en anledning!
  • enola
    Anonym (B) skrev 2017-02-23 19:32:07 följande:

Finns gott om vuxna människor som slänger mat så fort den passerat bäst före-datum, eftersom de tror att den blivit dålig/smakar illa. Förhoppningsvis lär sig folk mer och mer att tänka om. Det är helt galet hur mycket fullt ätlig mat som slängs, ett jäkla resursslöseri! 
    Lukta och smaka på maten, är lukt och smak okej så är maten okej. Svårare än så är det inte.

• John22

Inga problem så länge du inte lider av något. Lite skit rensar magen och bygger upp immunförsvaret.

Inte konstigt att folk blir våldsamt sjuka så fort de sätter foten utanför all-inclusive-området när de är så jäkla paranoida när det kommer till mat.

• klyban

Över 50% sagt nej, har folk verkligen så obefintliga kunskaper om mat?
    Självklart kan du äta tacosen utan riskera några matsmittor.

• Anonym (Lädermage)

Här glömmer vi ofta att ställa in maten. Vi äter ofta varor som är efter "bäst före" datumet. Vi luktar och hettar upp all varm mat ordentligt. Kalla varor luktar och smakar vi på. Vi är så gott som aldrig magsjuka. Man blir mörkrädd när hör att folk slänger mat p g a ett datum som tryckts på en förpackning. Hur tror dessa människor att folk klarade sig förr när det inte fanns tryckta datum på förpackningar... kasta mat fanns inte på deras karta. Mina gamla föräldrar är uppvuxna på den tiden när inte fanns så gott om mat och att man skulle ta vara på alla rester. Jag är uppvuxen med att man tar inte mer mat på sin tallrik än man orkar äta upp. Man kunde ta lite och många gånger om man ville men man åt alltid upp. Rester sparades och någon dag i veckan åt man pyttipanna eller någon gryta som diverse rester var blandade i. Detta tänk har jag fört vidare i min familj. Man måste inte äta upp allt på tallriken om själv inte har lagt det på tallriken, som t ex när man är på restaurang.

Svar på tråden Kan man äta taco-köttfärs som stått framme över natten (10 h)?