Anonym (50) skrev 2018-02-06 07:45:29 följande:
Möjligen blandade jag ihop dig med nån annan som var nedlåtande...
För det första var mitt inlägg fokuserat på helheten i samhällsekonomin. Låt mig ändå utvidga mitt resonemang.
På kort sikt innebär invandringen en boost för samhällsekonomin då man kan likna det vid ett standard-keynesianskt ingrepp. Det är lite som en vitamininjektion och verkan kan snabbt klinga ur. Att detta ska ha en långsiktigt gynnsam effekt på ekonomin bygger på att det sker i en lågkonjunktur, vilket inte direkt varit fallet under senare år.
Det är komplext att beräkna vilka effekter invandringen ger på samhällsekonomin över tid. Mindre invandring av högutbildade är tveklöst av godo. Massinvandring av personer utan nämnvärd utbildning sannolikt inte. Att det ska ha någon som helst positiv ekonomisk effekt bygger til syvende og sidst på om de kommer i arbete. Det finns dock frågetecken på vilka typer av arbete dessa personer kan få. Sannolikt rör det sig huvudsakligen omenklare servicearbeten. Bidraget till den samlade ekonomin blir litet.
Detta riskerar samtidigt snarast bryta upp samhället. Vi kan se det i parternas (arbetsgivare-arbetstagare) diskussioner om vilka avtalsnivåer som ska gälla, där arbetsgivarna använder invandringen som ett sätt att sänka kollektivavtalade löner. Det kommer givetvis ha många effekter. Det kommer också dra med sig många av dem som redan idag har dåliga löner till ännu lägre. Det bidrog starkt till att man i UK röstade för Brexit. Dvs en effekt är minskad öppenhet i befolkningen mot en global ekonomi och förändring över lag. Samma resonemang kan föras bakom framröstandet av Trump.
Förstår inte ditt resonemang kring att jag tvingas hämta och lämna min familj. (Vill tillägga att det under de senaste två åren varit fyra mord inom en radie av 500 m från där jag bor, samtliga gängrelaterade). Det kan dock relateras till ekonomi. Oron för ökat våld liksom risk att bli utsatt för annan brottslighet påverkar nivån av social tillit i samhället. Det har varit ett svenskt och nordiskt signum att våra samhällen har höga tillitsnivåer. Det gör att vi har låga transaktionskostnader i samhällsekonomi, alltså vi behöver inte som i USA ha en massa advokater. Det gör också att viljan att betala skatt är hög. Båda dessa hamnar nu under press. På sikt leder det, vid sidan av minskad tillväxt samt minskad acceptans för förändringar i befolkningen, slutligen till helt nya samhällsmodeller, sannolikt blir det mer kontroll och mer privata lösningar (försäkringar). Ungefär som i USA.
Ja, den kriminaliteten är i högsta grad en följd av sociala och socioekonomiska svårigheter. Den gängrelaterade brottsligheten har ökat och det grova våldet mellan och inom gäng har ökat. Det finns en ökad risk att hamna i skottgluggen som oskyldig civilist i vissa områden. Det är dock något som de allra flesta inte märker något av.
SD och andra krafter vill öka på och sprida den oro som du så väl beskriver. Det ligger i deras direkt intresse att överdriva påverkan av det ökade gängrelaterade våldet. Användandet av anekdotiska bevis, falska (så kallade alternativa) fakta, rena lögner och rasism är den propaganda som föder deras starkt förenklade populism.
Man behöver inte vara högutbildad för att vara bildad eller för att förstå de politiska krafterna som verkar inte bara i Sverige utan i hela världen.
Vill du verkligen hjälpa SD att sprida sin förenklade världsbild eller vill du vara del av ett nyanserat samtal om de problem som finns idag och som behöver breda politiska lösningar. SDs medicin hjälper inte, SDs medicin är den sjukdom du själv varnar för.
I övrigt tackar jag för ett nyanserat inlägg och säger igen att du väljer att lägga ut pengar på bensin, och att Svenska staten valt att lägga pengar på mottagning av flyktingar. Inget av det var med baktanken att tjäna pengar - eller tar du betalt av familjemedlemmarna? , Nä - det är andra saker än den sista kronan du lägger på bensin som spelar roll för dig.
Och med det kommer frågorna som jag hoppas att analogin med din bensinräkning kanske kan hjälpa dig med svaret.
Varför har Sverige tagit emot flyktingar nu och förr? Har du alltid lagt pengar på bensin för att skjutsa familjen? Har Sverige alltid haft öppna dörrar för flyktingmottagning och invandring?