• Anonym (Undrande)

Ni som kan tänkas rösta SD...

SD har onekligen gått framåt och till mångt och mycket pga sin invandringspolitik. Därför undrar jag hur mycket ni bryr er om andra sakfrågor. Är det ok att dom exvis gärna hänger med moderater och deras fanatiska vinsttänk? För mig är det naturligare att dom är ett arbetarparti och det är verkligen inte M. Är det ok att SD verkar ha väldigt lite fokus på miljöfrågor? Är det ok att dom höjer skatter? Är det ok att dom minskar kostnader inom nåt annat område än just invandring? Är det ok att folk i partitoppen gör bort sig? Tänker på Eneroth i detta fall.

Jag kan själv tänka mig att rösta på dom men jag funderar till vilket pris och vill höra hur ni andra resonerar.

Obs! Ni som ändå aldrig kan tänka er rösta på dom... Era tankar får ta utrymme i nån annan tråd.

• Svar på tråden Ni som kan tänkas rösta SD...
  • Anonym (50)
    FDFMGA skrev 2018-02-06 08:22:31 följande:

Hm, jag känner såvitt jag vet inte en enda person som röstar på Feministiskt initiativ, medan hela din bekantskapskrets tycks göra detta och dessutom vara militanta.

Då förstår jag varför du fått för dig att alla vänstersympatisörer alltid ger svenska män skulden för allt dåligtmellan himmel och jord.

Alltså sannolikheten för att man bara känner folk som röstar på Fi är så låg att förklaringen till fenomenet måste återfinnas i din personlighet

Märkligt att man på denna sida har så svårt att hålla sig till sak och inte ge sig på person.

Nåväl, vi kan ta ett annat exempel:

www.kristianstadsbladet.se/ledare/carolin-dahlman-manshatarna-ar-feminismens-storsta-fiender/

Jag arbetade tidigare i en organisation som var partipoltiskt obunden, men kunde placeras som mitten-vänster. Vad flera av mina kvinnliga kollegor (och t.o.m. några manliga) kollegor tillät sig säga om män i allmänhet (och ibland även om specifika män: nedlåtande om utseende och annat ovidkommande) gjorde mig mörkrädd. Hade jag sagt motsvarande om kvinnor hade jag fått sparken - med rätta. Det påverkade mig också politiskt. Jag kom till insikten att mina söner inte skulle behöva växa upp till ett samhälle där människor som instinktivt hatar dem har ett betydande inflytande.

Detta tror jag på många sätt förklarar vänsterns kräftgång i Europa under senare år; en identitetspolitik där grupper ställs mot varandra. Eller ibland alla ställer sig mot de inhemska männen. Det är ju framförallt männen som övergett vänstern. Det är med sorg jag konstaterar detta då jag själv tidigare röstade vänster av övertygelse, men vänstern har till stora delar slutat vara klassbaserat.
  • FDFMGA
    Anonym (50) skrev 2018-02-06 09:09:07 följande:
    Märkligt att man på denna sida har så svårt att hålla sig till sak och inte ge sig på person.

Nåväl, vi kan ta ett annat exempel:

www.kristianstadsbladet.se/ledare/carolin-dah.../

Jag arbetade tidigare i en organisation som var partipoltiskt obunden, men kunde placeras som mitten-vänster. Vad flera av mina kvinnliga kollegor (och t.o.m. några manliga) kollegor tillät sig säga om män i allmänhet (och ibland även om specifika män: nedlåtande om utseende och annat ovidkommande) gjorde mig mörkrädd. Hade jag sagt motsvarande om kvinnor hade jag fått sparken - med rätta. Det påverkade mig också politiskt. Jag kom till insikten att mina söner inte skulle behöva växa upp till ett samhälle där människor som instinktivt hatar dem har ett betydande inflytande.

Detta tror jag på många sätt förklarar vänsterns kräftgång i Europa under senare år; en identitetspolitik där grupper ställs mot varandra. Eller ibland alla ställer sig mot de inhemska männen. Det är ju framförallt männen som övergett vänstern. Det är med sorg jag konstaterar detta då jag själv tidigare röstade vänster av övertygelse, men vänstern har till stora delar slutat vara klassbaserat.
    Fast när du förklarar att du är omgiven av vänstermänniskor som förklarar att allt ont är de svenska männens fel så gör du din person till sak.

Självklart undrar man som vän av ordning varför just du är så drababd eftersom fenomenet måste vara så ovanligt.

Dessutom ger du ingen ordentlig förklaring utan brister ut i citat. Detta är ju iofs ett vanligt fenomen, det vill säga att man i stället för att försöka ge egna förklaringar citerar koranen, bibeln, "Vad bör göras" Maos lilla röda" eller föralldel någon tokslalle som förklarar att vaccinationer är roten till allt ont i världen.

Tage Danielsson skrev en gång "Varför är det så ont om q", själv undrar jag varför det är så ont om självständigt tänkande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (50)
    FDFMGA skrev 2018-02-06 10:33:25 följande:

Fast när du förklarar att du är omgiven av vänstermänniskor som förklarar att allt ont är de svenska männens fel så gör du din person till sak.

Självklart undrar man som vän av ordning varför just du är så drababd eftersom fenomenet måste vara så ovanligt.

Dessutom ger du ingen ordentlig förklaring utan brister ut i citat. Detta är ju iofs ett vanligt fenomen, det vill säga att man i stället för att försöka ge egna förklaringar citerar koranen, bibeln, "Vad bör göras" Maos lilla röda" eller föralldel någon tokslalle som förklarar att vaccinationer är roten till allt ont i världen.

Tage Danielsson skrev en gång "Varför är det så ont om q", själv undrar jag varför det är så ont om självständigt tänkande.

Äntligen ett lite mer vettigt inlägg.

Skulle vilja påstå att det är vänstermänniskorna som gjort min person - i detta fall mitt kön - till sak. Det är ju identitetsvänsterns hela poäng: kön, etnicitet, sexuell läggning är politiskt - alltså saker som man fötts till. Det gör vita heterosexuella män till fienden. Alltså människor som jag.

Varför skulle jag vara ensam drabbad och fenomenet vara ovanligt? Som sagt, det är männen som slutat rösta vänster i hela Europa. Det borde vara en källa till eftertanke att 25 procent av LO-männen i Sverige uppger att de ska röst på SD, åtminstone när jag läste senast. De känner sig helt enkelt inte hemma längre i S. (SD var vid den tidpunkten större än S bland LO-män). Googla ska du se att det är många män som upplever att vänstern hatar dem. Har alla dem personliga problem?

Vet inte vad du menar med att jag brister ut i citat.

Avsluningsvis; är det så att alla som inte håller med dig som inte är självständigt tänkande?
  • FDFMGA
    Anonym (50) skrev 2018-02-06 11:16:05 följande:
    Äntligen ett lite mer vettigt inlägg.

Skulle vilja påstå att det är vänstermänniskorna som gjort min person - i detta fall mitt kön - till sak. Det är ju identitetsvänsterns hela poäng: kön, etnicitet, sexuell läggning är politiskt - alltså saker som man fötts till. Det gör vita heterosexuella män till fienden. Alltså människor som jag.

Varför skulle jag vara ensam drabbad och fenomenet vara ovanligt? Som sagt, det är männen som slutat rösta vänster i hela Europa. Det borde vara en källa till eftertanke att 25 procent av LO-männen i Sverige uppger att de ska röst på SD, åtminstone när jag läste senast. De känner sig helt enkelt inte hemma längre i S. (SD var vid den tidpunkten större än S bland LO-män). Googla ska du se att det är många män som upplever att vänstern hatar dem. Har alla dem personliga problem?

Vet inte vad du menar med att jag brister ut i citat.

Avsluningsvis; är det så att alla som inte håller med dig som inte är självständigt tänkande?
    Det är fint att du börjar lugna ner dig, det är inte så lyckat för den personliga utvecklingen att man känner sig kränkt av minsta lilla inbillade eller verkliga anledning.

Med att du brister ut i citat menade jag att när du skulle ge exempel på alla dessa vänsterpersoner du omges av så har du skickat två länkar, varav en handlade om Fi.

Själv har jag människor av kött och blod i min närhet, inte pappersprodukter - och jag har aldrig upplevt det du drabbas av - att svenska män får skulden för allt som är fel, och detta trots att jag känner fler som är till vänster än till höger.

Jag tror inte att det är bra för sinnesron att dela länkar i syfte att få känna sig kränkt, för bara oss emellan - nog förstår du väl att det här med att vänstern och liberalerna ger männen skulden för alla personliga problem och samhällsproblem är en konstruktion av gossebarn som odlar sin kränkthet i stället för att försöka uppföra sig som män.
  • Anonym (50)

Någon öm tå verkar jag ha trampat på av ditt svar att döma.

Oss emellan, vore det inte bättre att du fick lite styr på din analys så slipper du blanda in Mao, koranen och vaccinationer... Du skulle bli mer sammanhängande i alla fall.

Liberaler är inte ett problem då de utgår från alla människors lika rätt och värde.

Berättade jag inte att jag tidigare arbetat i en organisation och mina erfarenheter därifrån.

• FDFMGA
    Anonym (50) skrev 2018-02-06 15:34:46 följande:
    Någon öm tå verkar jag ha trampat på av ditt svar att döma.

Oss emellan, vore det inte bättre att du fick lite styr på din analys så slipper du blanda in Mao, koranen och vaccinationer... Du skulle bli mer sammanhängande i alla fall.

Liberaler är inte ett problem då de utgår från alla människors lika rätt och värde.

Berättade jag inte att jag tidigare arbetat i en organisation och mina erfarenheter därifrån.
    Det var ju trist att du trampat på din egen tå men så kan det förstås gå om man vinglar på.

Hursomhelst så tycker jag att du ska söka dig ett annat umgänge, det är lika anmärkningsvärt som osannolikt att du ständigt kränks av vänsterkvinnor som anser att allt som är fel är de svenska männens felSkrattande

Min hypotes är att du måste söka förklaringen hos dig själv, snarare än hos svenska kvinnor eller män.
    Anonym (50) skrev 2018-01-31 22:57:54 följande:
    De som jag känner som är till vänster, där jag själv befann mig tidigare, vilka företrädesvis numera är kvinnor, återkommer ständigt till hur allt dåligt i samhället är svenska mäns fel.
  • Anonym (50)
    FDFMGA skrev 2018-02-06 17:01:02 följande:

Det var ju trist att du trampat på din egen tå men så kan det förstås gå om man vinglar på.

Hursomhelst så tycker jag att du ska söka dig ett annat umgänge, det är lika anmärkningsvärt som osannolikt att du ständigt kränks av vänsterkvinnor som anser att allt som är fel är de svenska männens fel

Min hypotes är att du måste söka förklaringen hos dig själv, snarare än hos svenska kvinnor eller män.

De som jag känner som är till vänster, där jag själv befann mig tidigare, vilka företrädesvis numera är kvinnor, återkommer ständigt till hur allt dåligt i samhället är svenska mäns fel.
    Du lägger in Mao, koranen och vaccinationer i ditt resonemang, i samma stycke dessutom, sen tycker du jag vinglar? Tjena... Hur spännande intellektuella diskussioner har dina vänner med dig för övrigt? Resonemanget om att ingen längre, förutom du givetvis, tänker självständigt avslöjar om något din syn på dig själv.
  • nattuw
    Anonym (50) skrev 2018-02-04 21:08:52 följande:
    Förövrigt har jag två högskoleexamina.
    Vilket i sig inte säger någonting alls om vilka kunskaper du verkligen har.
  • Padirac
    Anonym (50) skrev 2018-02-06 07:45:29 följande:
    Möjligen blandade jag ihop dig med nån annan som var nedlåtande...

För det första var mitt inlägg fokuserat på helheten i samhällsekonomin. Låt mig ändå utvidga mitt resonemang.

På kort sikt innebär invandringen en boost för samhällsekonomin då man kan likna det vid ett standard-keynesianskt ingrepp. Det är lite som en vitamininjektion och verkan kan snabbt klinga ur. Att detta ska ha en långsiktigt gynnsam effekt på ekonomin bygger på att det sker i en lågkonjunktur, vilket inte direkt varit fallet under senare år.

Det är komplext att beräkna vilka effekter invandringen ger på samhällsekonomin över tid. Mindre invandring av högutbildade är tveklöst av godo. Massinvandring av personer utan nämnvärd utbildning sannolikt inte. Att det ska ha någon som helst positiv ekonomisk effekt bygger til syvende og sidst på om de kommer i arbete. Det finns dock frågetecken på vilka typer av arbete dessa personer kan få. Sannolikt rör det sig huvudsakligen omenklare servicearbeten. Bidraget till den samlade ekonomin blir litet.

Detta riskerar samtidigt snarast bryta upp samhället. Vi kan se det i parternas (arbetsgivare-arbetstagare) diskussioner om vilka avtalsnivåer som ska gälla, där arbetsgivarna använder invandringen som ett sätt att sänka kollektivavtalade löner. Det kommer givetvis ha många effekter. Det kommer också dra med sig många av dem som redan idag har dåliga löner till ännu lägre. Det bidrog starkt till att man i UK röstade för Brexit. Dvs en effekt är minskad öppenhet i befolkningen mot en global ekonomi och förändring över lag. Samma resonemang kan föras bakom framröstandet av Trump.

Förstår inte ditt resonemang kring att jag tvingas hämta och lämna min familj. (Vill tillägga att det under de senaste två åren varit fyra mord inom en radie av 500 m från där jag bor, samtliga gängrelaterade). Det kan dock relateras till ekonomi. Oron för ökat våld liksom risk att bli utsatt för annan brottslighet påverkar nivån av social tillit i samhället. Det har varit ett svenskt och nordiskt signum att våra samhällen har höga tillitsnivåer. Det gör att vi har låga transaktionskostnader i samhällsekonomi, alltså vi behöver inte som i USA ha en massa advokater. Det gör också att viljan att betala skatt är hög. Båda dessa hamnar nu under press. På sikt leder det, vid sidan av minskad tillväxt samt minskad acceptans för förändringar i befolkningen, slutligen till helt nya samhällsmodeller, sannolikt blir det mer kontroll och mer privata lösningar (försäkringar). Ungefär som i USA.
    Ja, den kriminaliteten är i högsta grad en följd av sociala och socioekonomiska svårigheter.  Den gängrelaterade brottsligheten har ökat och det grova våldet mellan och inom gäng har ökat. Det finns en ökad risk att hamna i skottgluggen som oskyldig civilist i vissa områden. Det är dock något som de allra flesta inte märker något av. 

SD och andra krafter vill öka på och sprida den oro som du så väl beskriver. Det ligger i deras direkt intresse att överdriva påverkan av det ökade gängrelaterade våldet. Användandet av anekdotiska bevis, falska (så kallade alternativa) fakta, rena lögner och rasism är den propaganda som föder deras starkt förenklade populism.

Man behöver inte vara högutbildad för att vara bildad eller för att förstå de politiska krafterna som verkar inte bara i Sverige utan i hela världen. 

Vill du verkligen hjälpa SD att sprida sin förenklade världsbild eller vill du vara del av ett nyanserat samtal om de problem som finns idag och som behöver breda politiska lösningar. SDs medicin hjälper inte, SDs medicin är den sjukdom du själv varnar för.

I övrigt tackar jag för ett nyanserat inlägg och säger igen att du väljer att lägga ut pengar på bensin, och att Svenska staten valt att lägga pengar på mottagning av flyktingar. Inget av det var med baktanken att tjäna pengar - eller tar du betalt av familjemedlemmarna? , Nä - det är andra saker än den sista kronan du lägger på bensin som spelar roll för dig.

Och med det kommer frågorna som jag hoppas att analogin med din bensinräkning kanske kan hjälpa dig med svaret.
    Varför har Sverige tagit emot flyktingar nu och förr? Har du alltid lagt pengar på bensin för att skjutsa familjen? Har Sverige alltid haft öppna dörrar för flyktingmottagning och invandring?

• FDFMGA
    Anonym (50) skrev 2018-02-06 17:38:38 följande:
    Du lägger in Mao, koranen och vaccinationer i ditt resonemang, i samma stycke dessutom, sen tycker du jag vinglar? Tjena... Hur spännande intellektuella diskussioner har dina vänner med dig för övrigt? Resonemanget om att ingen längre, förutom du givetvis, tänker självständigt avslöjar om något din syn på dig själv.
    Precis, det var exempel på företeelser där det var eller är mycket vanligt att man kommer med citat i stället för genomtänkta svar, ungefär som när du svarade på min fråga angående att du är omgiven av vänsterpersoner som anser att allt ont beror på de svenska männen.

Jag tror att du har haft en osannolik otur i valet av umgänge, alternativt att du har en tendens att övertolka och i onödan bli kränkt.

Jag petar in din beskrivning av ditt märkliga umgänge igen:
  • Anonym (s.o.s)

jomenvisst blir det sd i år. 

• FDFMGA
    ThisMan22 skrev 2018-02-06 21:34:32 följande:
    Varför så dryg? Tror månnga här inne tycker lika illa om SD som du gör.
    Av födsel och ohejdad vana kanske - eller också beror det på vad jag replikerar på.

Jag tycker att det minsta man egentligen borde kunna begära är att den som påstår något har ställt sig frågan om påståendet är rimligt.

Det är inte rimligt att att de som är till vänster ständigt återkommer till att allt dåligt i samhället är de svenska männens fel.

Det har inte ens med SD att göra bara att jag anser att inte ens en skröna får vara alltför osannolik.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-05 12:02:38 följande:
    Min uppfattning är att alla dessa anonyma före detta socialdemokrater, moderater med mera, som omges av vänsterkvinnor som menar att allt dåligt i samhället är de svenska männens fel och där våldet i föroterna ständigt bagatelliseras är en del av en illa skriven sagoskildring.
    Om man inte gillar SD och deras politik blir man av vissa automatiskt kallad "vänster" och så klart med den inställningen mot sin omgivning känner dessa människor sig lätt omgivna av "vänstermänniskor".

Om man som i mitt fall dessutom är kvinna och anser att det ska råda jämlikhet mellan människor oavsett jadajadajada och använder "hen" som ett könsneutralt pronomen för att slippa skriva han/hon varje gång, ja då heter det gärna radikalfeminist, Jag är inte ens feminist.

Tycker du att jag ska använda större bokstäver i min sidfot så människor av alla utbildningsnivåer och som har glasögon med fel styrka ser bättre?
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-06 17:01:02 följande:
    Nu har ju jag bara två högskoleutbildningar, det finns ju de med tre som måste veta mycket bättre än mig, men det låter som männen i hens bekanskapskrets i ovanligt hög grad har gjort könskorrigerande operationer eller tillkännagivet att de numer är kvinnor.

Kvar har vi alltså en massa fd män som tycker de är förföljda av sig själva
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-02-07 00:18:43 följande:
    Om man inte gillar SD och deras politik blir man av vissa automatiskt kallad "vänster" och så klart med den inställningen mot sin omgivning känner dessa människor sig lätt omgivna av "vänstermänniskor".

Om man som i mitt fall dessutom är kvinna och anser att det ska råda jämlikhet mellan människor oavsett jadajadajada och använder "hen" som ett könsneutralt pronomen för att slippa skriva han/hon varje gång, ja då heter det gärna radikalfeminist, Jag är inte ens feminist.

Tycker du att jag ska använda större bokstäver i min sidfot så människor av alla utbildningsnivåer och som har glasögon med fel styrka ser bättre? smile2.gif
    Jo, jag har noterat att du är moderat, vilket för mig är obegripligt. 

Men tillvaron är inte så enkel alltid, min närmaste vän är moderat och vi kan vara oense om mycket utan att bli ovänner, fast det bygger ju på premissarna att vi inte diktar ihop sagor om de ondskefulla moderaterna eller socialdemokraterna.

Typ, alla moderater jag känner vill sabotera svensk sjukvård och se till att skattemedlen som är avsatta för vård av sjuka i stället allokeras till parasiter som livnär sig på konsultarvoden eller orimligt dyra sjukhusbyggen-
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-02-07 00:36:29 följande:

Men tillvaron är inte så enkel alltid, min närmaste vän är moderat och vi kan vara oense om mycket utan att bli ovänner, fast det bygger ju på premissarna att vi inte diktar ihop sagor om de ondskefulla moderaterna eller socialdemokraterna.

Typ, alla moderater jag känner vill sabotera svensk sjukvård och se till att skattemedlen som är avsatta för vård av sjuka i stället allokeras till parasiter som livnär sig på konsultarvoden eller orimligt dyra sjukhusbyggen-
    Jag känner iaf inte några socialdemokrater som vill sabba svensk ekonomi genom att dela ut hela statskassan i bidrag till arbetsskygga och belasta arbetsgivare med så mycket skatt och avgifter att företagen förlamas eller går omkull Glad

Jag gillar nog att vi byter block i regeringställning emellanåt så hinner vare sig vänster eller höger dra för långt åt något håll.
  • Padirac
    nihka skrev 2018-02-07 00:31:23 följande:
    Nu har ju jag bara två högskoleutbildningar, det finns ju de med tre som måste veta mycket bättre än mig, men det låter som männen i hens bekanskapskrets i ovanligt hög grad har gjort könskorrigerande operationer eller tillkännagivet att de numer är kvinnor.

Kvar har vi alltså en massa fd män som tycker de är förföljda av sig själva smile2.gif
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2018-02-07 00:36:29 följande:

nihka skrev 2018-02-07 01:31:20 följande:
    Jag känner iaf inte några socialdemokrater som vill sabba svensk ekonomi genom att dela ut hela statskassan i bidrag till arbetsskygga och belasta arbetsgivare med så mycket skatt och avgifter att företagen förlamas eller går omkull Glad

Jag gillar nog att vi byter block i regeringställning emellanåt så hinner vare sig vänster eller höger dra för långt åt något håll.
    hear hear - två människor som inte sprider svartvita bilder om vad andra åsiktsriktningar vill och varför de vill det utan ser nyanserat på olikheter och likheter

Svar på tråden Ni som kan tänkas rösta SD...