• Anonym (xzc)

Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?
  • Jill 79

Plastfolie runt stjälkarna (som någon annan skrev) hjälper sjukt mycket. Kom hem från sommarstugan igår och mina inplastade bananer var fortfarande helt ok fast jag varit borta en vecka.

• Aikido

Man kan även skrämma dem till lydnad. Sätt klasen framför en apa i en bur och hota med att släppa ut apan om de mognar för snabbt. Behöver inte ens vara en riktig apa. Bananer är väldigt godtrogna.

• Skolmaten116

Jag hatar skolans mat. De har slutat med pannkakorna. VI FÅR RÅRÖRDA LINGON SOM E SURA ISTÄLLET FÖR lingonsylt. OCH LEVERBIFFARNA SMAKAR SKIT OCH DE GJORDE DE INTE FÖRUT I SKOLAN. JAG VILL HA MER BIFF STROGANOFF OCH MER KORV STROGANOFF VI FÅR NÄSTAN ALDRIG DET!! SEDAN FÅR VI BARA KÖTTBULLAR 2 GÅNGER PER ÅR!! LÄNGTAR TILL HÖGSTADIET DÄR MAN FÅR HAMBURGARE OCH ALLT!!

• kesapesa
    Skolmaten116 skrev 2017-02-27 00:01:37 följande:

Jag hatar skolans mat. De har slutat med pannkakorna. VI FÅR RÅRÖRDA LINGON SOM E SURA ISTÄLLET FÖR lingonsylt. OCH LEVERBIFFARNA SMAKAR SKIT OCH DE GJORDE DE INTE FÖRUT I SKOLAN. JAG VILL HA MER BIFF STROGANOFF OCH MER KORV STROGANOFF VI FÅR NÄSTAN ALDRIG DET!! SEDAN FÅR VI BARA KÖTTBULLAR 2 GÅNGER PER ÅR!! LÄNGTAR TILL HÖGSTADIET DÄR MAN FÅR HAMBURGARE OCH ALLT!!

Ja säkert hörrudu....
  • Fiorenza
    Rymdmoln skrev 2017-02-26 21:44:12 följande:
    I kylen tycker jag de håller bäst? Undrar om jag bara fått för mig det :p
    Det tycker jag också. Lägger klasen i grönsakslådan och tar fram ett par i taget för att slippa äta dem kalla, de brukar alltid hålla sig sådär perfekt gula.
  • Tom Araya
    Anonym (xzc) skrev 2017-02-26 13:00:31 följande:

Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?

Som rubriken lyder.

Köper färre och äter upp dem innan de är övermogna.
  • kesapesa
    kallebakom skrev 2017-02-27 15:49:10 följande:

jag fryser mina,funkar perfekt

Visst är det ris och potatis man INTE ska frysa ner? Appropå något helt annat...
  • Fjäril kär

Tänk också på att bananer är känsliga i hantering. De blir bruna direkt om de hanteras oförsiktigt i kundvagn och matkasse.

• Rafael90
    kesapesa skrev 2017-02-28 13:57:36 följande:
    Visst är det ris och potatis man INTE ska frysa ner? Appropå något helt annat...
    Varför inte? Potatis blir ju lite äcklig när den frysts och tinats, men varför ris?
  • klyban
    Jag noterar detta omedelbart.
  • klyban

Ris tycker jag funkar att frysa, potatis i många varianter blir inte bra att frysa.
    Då de tappar helt sin konsistens och får rätt stora smakförändringar.

Sen om man har övermogna bananer, så kanske man kan ge sig på nått vin, där bananen används för ge kropp i vinet.
    Och då kokar man bananen, som ska vara bra över mogen för ge bäst resultat.
    Efter koka så passerar man bananen, eller mosar som en tok.

• kallebakom
    gör smootis eller bananröra
  • kallebakom

tänk om jag fick äta istället för dig,älskade skolmaten
Svar på tråden Bananer mognar för fort, hur gör ni för att stoppa detta?