• Äldre 1 Mar 13:09
    10027 visningar
    19 svar
    19
    10027

    Ni som lämnat nyfött på familjehem

    Hej! Ni som inte kunnat ha vårdnad över barnet pga ekonomi och bostad och som sedan behövt placera barnet på familjehem, hur länge fick barnet vara där? var det nyfött? Var det i några månader eller ÅR barnet fick vara där eller fick ni inte det tillbaka? väldigt viktigt för mig att veta innan jag gör några beslut.

  • Svar på tråden Ni som lämnat nyfött på familjehem
  • Äldre 1 Mar 13:21
    #1

    Helt omöjligt att svara på eftersom det är tusen olika varianter i vad som gäller.

    Men har du ingenstans att bo brukar man hamna på ett familjehem tillsammans med barnet.

  • Äldre 1 Mar 13:39
    #2

    Det sista som görs är att separera barnet från hens föräldrar så att behöva lämna bort barnet pga av boende och ekonomi brukar inte behövas i Sverige. Ekonomin- där finns föräldrapenning, bostadsbidrag, barnbidrag och i nödfall socbidrag så pengar löser sig. Boendet kan vara svårare men ligg på och försök få något i andra hand tills du får ett förstahandskontrskt. Ring alla hyresvärdar och förklara din situation. Många har lyckats få lägenhet på det sättet. Får du inget så brukar vandrarhem vara en lösning och är soc tveksamma till att barnet har det bra brukar förälder och barn hamna på familjehem el liknande lösning. Du behöver aldrig lämna bort ditt barn pga ekonomin och boendet.

  • Äldre 1 Mar 14:38
    #3
    +1

    Finns inte en chans att man i Sverige placerar ett nyfött barn på familjehem endast pga ekonomiska bekymmer. För att sen ta hem det igen efter flera månader eller ÅR? Tror du att en bebis är en tomatplanta man bara kan flytta omkring på liksom? Ett nyfött barn som placeras blir nästan alltid kvar där.

    Rena penga eller bostadsproblem får man man hjälp med om man står utan med ett nyfött barn och inte kan lösa det på egen hand.

    Placera ut ett nyfött barn gör man om det finns omsorgsbrister inte pga ekonomiska problem. Att du på allvar tror att man skulle kunna hantera bebisar på det viset gör att jag stark ifrågasätter hur lämplig du kan bli som förälder.

  • Äldre 1 Mar 17:52
    #4
    Queennr1 skrev 2017-03-01 14:38:49 följande:

    Finns inte en chans att man i Sverige placerar ett nyfött barn på familjehem endast pga ekonomiska bekymmer. För att sen ta hem det igen efter flera månader eller ÅR? Tror du att en bebis är en tomatplanta man bara kan flytta omkring på liksom? Ett nyfött barn som placeras blir nästan alltid kvar där.

    Rena penga eller bostadsproblem får man man hjälp med om man står utan med ett nyfött barn och inte kan lösa det på egen hand.

    Placera ut ett nyfött barn gör man om det finns omsorgsbrister inte pga ekonomiska problem. Att du på allvar tror att man skulle kunna hantera bebisar på det viset gör att jag stark ifrågasätter hur lämplig du kan bli som förälder.


    Tack för ditt positiva svar men nu vet du inte hur min situation ser ut :)
  • Äldre 1 Mar 17:58
    #5
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 17:52:43 följande:

    Tack för ditt positiva svar men nu vet du inte hur min situation ser ut :)


    Fakta kvarstår. Man placerar inte ut en bebis i familjhem

    Några månader eller år enbart för att mamma ska skaffa inkomst och bostad.
  • Äldre 1 Mar 19:05
    #6
    Queennr1 skrev 2017-03-01 17:58:27 följande:

    Fakta kvarstår. Man placerar inte ut en bebis i familjhem

    Några månader eller år enbart för att mamma ska skaffa inkomst och bostad.


    Nu är det så att jag har kontakt med BVC, det är inte bara ekonomi och bostad som är själva problemet utan det finns fler anledningar som är personliga och kan självklart inte gå ut och ge för många detaljer om detta.

    Förstår du? Du har absolut ingen erfarenhet av det jag är med om så tycker du kan knipa igen!
  • Äldre 1 Mar 19:22
    #7
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:05:48 följande:
    Nu är det så att jag har kontakt med BVC, det är inte bara ekonomi och bostad som är själva problemet utan det finns fler anledningar som är personliga och kan självklart inte gå ut och ge för många detaljer om detta.

    Förstår du? Du har absolut ingen erfarenhet av det jag är med om så tycker du kan knipa igen!
    Fast du säger i trådstarten att det är pga av ekonomi och bostad och det är utifrån den faktan du uppgett som du fått svar. Vill du inte ha svar utifrån det du uppgett så bör du inte heller skriva en tråd om det.
  • Äldre 1 Mar 19:30
    #8
    -1
    Griseknoen35 skrev 2017-03-01 19:22:31 följande:

    Fast du säger i trådstarten att det är pga av ekonomi och bostad och det är utifrån den faktan du uppgett som du fått svar. Vill du inte ha svar utifrån det du uppgett så bör du inte heller skriva en tråd om det.


    Jaha en annan som är på team Bad Bitch, precis det jag behöver :) jättekul med er tycker jag. Spela roll, tar ändå inte åt så mycket åt av det ni skriver, skadar inte mina känslor. Kul att ni försökte dock! :)
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 1 Mar 19:31
    #9
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:05:48 följande:
    Nu är det så att jag har kontakt med BVC, det är inte bara ekonomi och bostad som är själva problemet utan det finns fler anledningar som är personliga och kan självklart inte gå ut och ge för många detaljer om detta.

    Förstår du? Du har absolut ingen erfarenhet av det jag är med om så tycker du kan knipa igen!
    Då får du förklara i TS vad du menar. Om du skriver det handlar om bostad och ekonomi så svarar folk angående bostad och ekonomi. 
    antar det är du som skrev för någon dag sen om att din kille inte vill du ska behålla barnet och att det därför är tal om familjehem?
  • Äldre 1 Mar 19:35
    #10
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:05:48 följande:

    Nu är det så att jag har kontakt med BVC, det är inte bara ekonomi och bostad som är själva problemet utan det finns fler anledningar som är personliga och kan självklart inte gå ut och ge för många detaljer om detta.

    Förstår du? Du har absolut ingen erfarenhet av det jag är med om så tycker du kan knipa igen!


    Ok. Du får nog mer svar av den sort du söker om du tydliggör det i trådstarten. Vi kan omöjligt gissa oss till din situation utan kan bara utgå från det du skriver.

    Du är otrevlig mot folk som ger dig råd utifrån den info du gett oss. Inte så snällt.
  • Äldre 1 Mar 19:41
    #11
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:05:48 följande:

    Nu är det så att jag har kontakt med BVC, det är inte bara ekonomi och bostad som är själva problemet utan det finns fler anledningar som är personliga och kan självklart inte gå ut och ge för många detaljer om detta.

    Förstår du? Du har absolut ingen erfarenhet av det jag är med om så tycker du kan knipa igen!


    Fast om din frågeställning i trådstartaren utgår ifrån att det handlar om ekonomi och bostad så förstår du väl att du får svar gällande det. Om du har andra problem som gör att du inte är kapabel att ta hand om en bebis så är det självklart att det kan bli fråga om familjehemsplacering antingen frivilligt eller med tvång. Men då blir ju frågeställningen en helt annan. Herregud.
  • Äldre 1 Mar 19:42
    #12
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:30:03 följande:

    Jaha en annan som är på team Bad Bitch, precis det jag behöver :) jättekul med er tycker jag. Spela roll, tar ändå inte åt så mycket åt av det ni skriver, skadar inte mina känslor. Kul att ni försökte dock! :)


    Du framstår inte som särskilt mogen.
  • Äldre 1 Mar 19:44
    #13
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:05:48 följande:
    Nu är det så att jag har kontakt med BVC, det är inte bara ekonomi och bostad som är själva problemet utan det finns fler anledningar som är personliga och kan självklart inte gå ut och ge för många detaljer om detta.

    Förstår du? Du har absolut ingen erfarenhet av det jag är med om så tycker du kan knipa igen!

    Då är det ju inte pga av ekonomi som barnet kommer familjehemsplaceras. 


    Det hade inte familjehemsplacerats om det bara handlade om ekonomi och bostad. 


    Vad som händer när det är andra saker inblandade är det väldigt beroende på vad som händer. Finns det drog problematik? sjukdomar? Omsorgsbrist (eller då barnet inte är fött anledning att misstänka att det kommer vara ett problem)?


    Alla dessa anledningar leder till olika typer av omhändertagande. Samt att det är individuellt för varje fall. 


    Har familjehem tagits upp så är det för att de vill barnets bästa (och inte nödvändigtvis ditt bästa) så om du verkligen bryr dig om barnet så lyssna på dem. Att du lyssnar är ett första steg till bättring. Det andra är att inte förneka vad som är det riktiga problemet och försöka skylla på något annat. Du vet själv vad de säger till dig. och du säger själv att det finns andra anledningar till varför ditt barn behöver omhändertas. Du behöver inte svara illa bara för att någon påpekar att ett barn inte omhändertas på de premisser du tar upp i din TS. 


    Du måste börja med att erkänna för dig själv att ditt barn om det omhändertas så omhändertas det av andra anledningar. Om du skyller det på andra saker så kommer du ha svårare att få tillbaka ditt barn. 


    Sätt dig ner och tänk efter noga. Älskar du ditt barn? Vad kan du göra för att förändra situationen? Men viktigast av allt, förneka inte det verkliga problemet. För det hjälper inte dig och ditt barn!


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 1 Mar 19:44
    #14

    Att placera ett nyfött barn i familjehem, utan sina föräldrar, är något som görs i endast väldigt allvarliga fall. Ena eller båda föräldrarna utgör en så stor risk för barnets hälsa eller liv, att separation från föräldrarna är det mindre onda. Föräldrarna kan sakna föräldraförmåga, t ex pga missbruk, olika funktionshinder osv.

    Ofta blir läget inte bättre med tiden, och det mest skonsamma för barnet är att stanna och växa upp i familjehemmet. Barnet känner inte sina biologiska föräldrar lika bra som familjehemmet, och det är inte bara att flytta på barnet efter månader eller år.

    Om läget är så illa för dig, så kan du inte räkna med att få tillbaka ditt barn. Lämnar du henne ifrån dig när hon är nyfödd, så är det ett tecken på att du har bristande föräldraförmåga. De flesta fullt fungerande människor gnager hellre av en arm, än lämnar bort sitt barn. Familjehem är inte som dagis, utan för att rädda barnet och ge det en så normal uppväxt som möjligt.

  • Äldre 1 Mar 19:51
    #15
    cappuccino96 skrev 2017-03-01 19:30:03 följande:
    Jaha en annan som är på team Bad Bitch, precis det jag behöver :) jättekul med er tycker jag. Spela roll, tar ändå inte åt så mycket åt av det ni skriver, skadar inte mina känslor. Kul att ni försökte dock! :)

    Ingen försöker såra dig. Däremot så visar dina utbrott tydligt att det finns mycket problematik som du inte vill ta till dig. 


    Sanningen är att ett barn omhändertas inte pga ekonomi och bostad. Så INGEN kan svara på din TS eftersom det inte händer. Barn omhändertas för andra saker. 


    Det finns personer som förstår och jobbar med sina problem och får bo med barnet en första tid som förälder på familjehem och sedan får lov att flytta hem tillsammans utan problem. Andra istället konstaterar man att de inte kan ta hand om barnet utan hjälp och då blir resultatet ett annat.


    Om det istället är så att barnet placeras utan dig direkt så är problemet större och då kan det bli svårare. Men inte omöjligt.


    Prata med din kontakt och be dem förklara vad som händer. Ta till dig vad som de säger och bli inte arg på personer som försöker hjälpa er.  


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Äldre 1 Mar 19:56
    #16

    Är du tjejen som vill lämna bort barnet till familjhem eftersom din kille inte vill bli pappa i väntan på att han ska ändra sig? Om du gör en sån grej kan du bog glömma att få tillbaks barnet igen.

  • Äldre 1 Mar 20:06
    #17
    +1
    Coccolina skrev 2017-03-01 19:51:21 följande:

    Ingen försöker såra dig. Däremot så visar dina utbrott tydligt att det finns mycket problematik som du inte vill ta till dig. 

    Sanningen är att ett barn omhändertas inte pga ekonomi och bostad. Så INGEN kan svara på din TS eftersom det inte händer. Barn omhändertas för andra saker. 

    Det finns personer som förstår och jobbar med sina problem och får bo med barnet en första tid som förälder på familjehem och sedan får lov att flytta hem tillsammans utan problem. Andra istället konstaterar man att de inte kan ta hand om barnet utan hjälp och då blir resultatet ett annat.

    Om det istället är så att barnet placeras utan dig direkt så är problemet större och då kan det bli svårare. Men inte omöjligt.

    Prata med din kontakt och be dem förklara vad som händer. Ta till dig vad som de säger och bli inte arg på personer som försöker hjälpa er.  


    Enligt andra trådar så handlar det om att TS frivilligt vill lämna bebisen till ett familjehem ett tag för att hennes pojkvän inte vill ha barnet. Alltså inget omhändertagande utan ett frivillig överlämnande. Jag tror att TS vill låta ett familjehem ha bebisen från att den är nyfödd tills hon kunnat övertyga sin kille om att bebisen ska bo hos dom....sen ta tillbaka bebisen.

    Inte en tanke på att bebisen kommer knyta väldigt starka band till familjehemsmamman och sedan behöva gå igenom en otroligt smärtsam separation.
  • nernu
    Äldre 2 Mar 21:36
    #18

    Man kan inte lämna ett barn på familjehem. Det är inget man kan ta ett eget beslut om utan det är en kostsam insats som socialtjänsten beslutar om. Prata med en kurator på mvc. Du behöve rhjölp.

  • Äldre 25 Mar 16:35
    #19

    Du lämnar inte bort barnet på familjehem. I Sverige så kan du inte bara lämna barn. (Det är inte som amerikanska filmer)
    Om du har dålig ekonomi så kan du söka hjälp via socialtjänsten vid graviditet, de kan placera dig på ett kvinnoboende en tid. Då är du tillsammans med barnet. Sedan får du lösa din ekonomiska situation. Om du har så dålig ekonomi att du inte kn ta hand om ditt barn bör du göra abort.

Svar på tråden Ni som lämnat nyfött på familjehem