• Fröken W

Barn födda i slutet av månader

Hej!

Jag har en väldigt oviktig fundering men då jag inte riktigt kan släppa det så måste jag fråga.

De flesta månaderna har ju 30 eller 31 dagar, och februari 28/29. Ni som har barn födda 31:a i någon månad, när räknar ni att de "byter ålder" från t.ex 1 till 2 månader osv?

• Svar på tråden Barn födda i slutet av månader
  • FrökenCarlsson

Nu är min dotter inte född den 31:e men fira månader? Första året kommer gå så snabbt så det hinner man knappt med! :)

• halfbaked

Hmm min dotter är född 9:e men inte tusan säger jag den 1:a i varje månad att hon blivit en månad äldre, säger typ att hon är 8.5 mån då. Om nån frågar runt den 5:e-6:e säger jag kanske att hon är den månad hon ska fylla haha :,)

• Fröken W
    FrökenCarlsson skrev 2017-03-02 20:13:06 följande:

Nu är min dotter inte född den 31:e men fira månader? Första året kommer gå så snabbt så det hinner man knappt med! :)

Nä, fira månader är inget jag gör och det var inte det jag var ute efter heller. Men ju yngre barnen är desto kortare "perioder" räknar man, eller det gjorde jag iaf. När dottern var nyfödd var det ju "hon är nio dagar" sen blev det "2 veckor" "3,5 veckor". Och nu är det ju månader jag räknar.

Jag vet att jag inte är ensam om detta så därför funderar jag över hur de som har barn födda 31:a räknar. Och som jag skrev så är jag medveten om att det inte är en superviktig fråga men att jag ändå vill veta.
    halfbaked skrev 2017-03-02 20:43:25 följande:

Hmm min dotter är född 9:e men inte tusan säger jag den 1:a i varje månad att hon blivit en månad äldre, säger typ att hon är 8.5 mån då. Om nån frågar runt den 5:e-6:e säger jag kanske att hon är den månad hon ska fylla haha :,)

Den 1:a blir hon ju inte en månad äldre heller, hon blir ju en månad äldre 9:e varje månad. Jag säger också att min dotter är t.ex. 4 månader, och när det gått ca två veckor så säger jag att hon är 4,5 månader även om det kanske inte är på pricken. Hon är född 28:e så runt den 20:e brukar jag säga att hon snart är 5 månader (eller vilken månad det nu blir).
  • Jemp

Jag förstår hur du menar. Jag räknar den sista varje månad (barnet född 31/1) men det kändes inte helt självklart just den första månaden.

• Badskum

Fick min son 31/8 och kände också just den månaden att det blev knepigt. Det fick bli den sista.

Men det är ju bara första året man håller koll.

• syntharen

Fast brukar man liksom "byta" månad precis när barnet passerat sitt datum. Min son är född den 27/9 och jag säger ju nu att han är 5 månader men när det börjar närma sig den 27:e kommer jag ju säga 6 månader. Jag kommer ju inte säga att han är 5 månader den 25 mars liksom. Sedan är det lite olika när jag byter, ibland kanske jag säger snart 6 månader eller 5,5 månad.

Svar på tråden Barn födda i slutet av månader