• fadeaway

Min hund svälter sig själv

Har en kräsen hund som periodvis slutar äta. Han har inte ätit på två dagar, nu ikväll spydde han upp galla så jag fick honom att äta ett par torrfoderkulor, han åt inte mer än typ 5 stycken. Han tröttnar fort på maten. Jag ska köpa ny när den här sorten är slut men nu har jag en full 4,5 kilos säck som jag inte vill kasta. Vad borde jag göra? Det är inte kul att se på när han svälter ihjäl sig själv.

• Svar på tråden Min hund svälter sig själv
  • BlackStar

Nu var det så va att jag ville bidragit med något här va.. hahah Så ropa inte hej än :P Hunden kanske var extremt hungrig o maten luktade säkert Jättegott xD 

Men tror fortfarande på att den kan störa sig på att skålen åker omkring i normala fall ^^ 

Aaa men ändå.. Nice ! Då behöver den inte gå hungrig igen, hoppas ^^ 

• Aniiee
    fadeaway skrev 2017-03-03 07:13:31 följande:
    Han har en plastskål, den står mot väggen och så är det en vattenskål mellan hans och den andra hundens skål. Den andra hunden vet att han inte får ta hans mat så ja han får äta ifred. Jag har gett honom maten direkt från golvet någon gång och då har han ätit. Kanske borde skaffa en skål som inte flyttar runt när han äter?
    Byt ut plastskålen mot en av keramik.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • micromat

Har du teastat att slänga ut mat på gräsmattan så att han får leta efter maten?

• Fatumeh

Min hund är en "nattätare". Han äter väldigt lite både vid frukost och kvällsmat, men går upp och äter på natten.

Har din hund bra hull eller är den väldigt mager?

• jjeessiicahh

Min hund gör likadant. Åkte till veterinären och de sa att de kan göra så om de fått smaka på något annat. Då slutar de äta sin man och väntar på att få något annat. Senast var nu under veckan, dock var det bara 2 dagar denna gången.

Det är ingen fara, hundar kan inte svälta sig själva om det finns mat framme.

• Gabriella 009

Testa rått malet oxkött, jag ger också råa kycklingvingar, och skivad fläsklägg
    smaka på torrfodret så förstår Du varför han inte vill äta. Jag har Bravo fryst färskt foder som dagligt foder, har en schäfer 45 kg  Lycka till

• Monsta
    Vet att det är lite sent nu, men jag brukade ibland blanda i en matsked grekisk yoghurt. En klick osötad jordnötssmör kan också hjälpa :) Min hund tyckte också om morot och gurka och äpplen så de kan man testa lägga till i matskålen med den vanliga maten. Man behöver ju inte ändra hela portionen om maten annars är passande för hunden, bara lägga till något speciellt alltid nu och då.
  • anna7607
    Monsta skrev 2017-04-05 00:20:55 följande:

Vet att det är lite sent nu, men jag brukade ibland blanda i en matsked grekisk yoghurt. En klick osötad jordnötssmör kan också hjälpa :) Min hund tyckte också om morot och gurka och äpplen så de kan man testa lägga till i matskålen med den vanliga maten. Man behöver ju inte ändra hela portionen om maten annars är passande för hunden, bara lägga till något speciellt alltid nu och då.

Vet du inte att Alla nötter och mandlar är dåligt att ge hund. Biverkningar: Bukspottskörtelinflammation, kräkningar, diareé.
  • anna7607
    anna7607 skrev 2017-04-06 12:24:05 följande:

Vet du inte att Alla nötter och mandlar är dåligt att ge hund. Biverkningar: Bukspottskörtelinflammation, kräkningar, diareé.

Fast din kanske fixar det utan problem. alla e ju olika som tur är :)
  • Snart3sma

Hade en schäferhane som åt extremt sällan. Han var bara löjlig och väldigt påverkad av alla löptikar i området.

Men mitt tips är att antingen lägga ner en äggula eller yoghurt i maten, eller så låter du hunden jobba för maten. Oftast är det lättare att få i hunden mat om den får jobba för det. Lägg portionen i en petflaska som hunden får kämpa med att få ut, eller som någon annan skrev, släng ut på en gräsmatta och låt hunden leta. Det blir både mental stimulering samt att hunden får i sig maten. Lycka till!!

• Monsta
    anna7607 skrev 2017-04-06 12:24:05 följande:
    Jordnötter är ju egentligen inte nötter utan bönor. Jordnötssmör är något hundar älskar. Man måste bara se till att man väljer osötad, osaltad naturell jordnötssmör, eller göra den själv.
  • Yoss

Min hane var väldigt kräsen i början när jag tog över honom (omplacering), vi var till veterinären och kollade igenom honom ordentligt och det var inget mer än att han var väldigt stressad men vi fick pröva oss fram vilken mat som fungerade för honom.

Färskfoder åt han bra en period men han blev hård i magen och till slut började han spy och matvägra på den också (VOM).
    Men nu har vi haft samma sort i över ett år och det går förvånansvärt bra! Nu kör vi Four friends Sensi dog och det tycker han är gott och mage har blivit super på den.

Han slukar fortfarande inte maten som en annan hund hade gjort men man får nog vara nöjd med att han äter ordentligt.

Svar på tråden Min hund svälter sig själv