• Meriall

Ersättningproblem (6 mån)

Min lilla har fått ersättning nästan från start och föredragit nan1. Hon är född 2 mån för tidigt så är 4 mån korrigerat.

De senaste dagarna har hon vägrat ersättningen (även andra märken) om hon inte är jättetrött. Får i henne kanske 2-400 ml på natten. Hon äter lite smakis av rotsaker/fruktpure/gröt på dagen. Är jättehungrig men vägrar ersättning.

Testade igår med havrevälling (från 6 mån) och den åt hon nöjt. Provat lite då och då med ersättning men nej. Så har gett havrevälling istället.

Vad är skillnaden på dessa? Något som finns i ersättningen som hon inte får från vällingen? Eller kan jag fortsätta med bara välling och smakisar?

Hon har inga magproblem utan verkar bara "less" på ersättningen.

• Svar på tråden Ersättningproblem (6 mån)
  • LillaJag06

Ersättning är ju istället för att ammas så äter hon inte mat måste hon väl ha mjölk. Jag är inte säker så om jag har fel ber jag om ursäkt.
    Men det räcker ju inte med lite smakisar och välling.
    Min grabb drack ersättning och gröt 2 ggr om dagen ( morgon/kväll) och ett mål mat när han var 6 månader. Och emellan det drack han mjölk och lite frukt.

• MorTillTheo

Våran son vägrade ersättning när han var 4 månader men det var bara att småmata hela tiden trots att han ej ville ha mer än kanske 20ml åt gången nu efter tre veckor äter han allt han får nästan varje gång. Skulle inte bebis få i sig tillräckligt så ska man söka vård. Då barnet kan bli uttorkat. Tror ej att det är så bra att ge smakisar i stället för ersättning. Lycka till!!

Svar på tråden Ersättningproblem (6 mån)