• Tecum

Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera

Det påstås att bara frivilliga ska kallas in, men när man tagit de initiala kostnaderna för att börja med mönstring är steget inte långt till att utöka. 4.000 nu, sedan 6.000 sedan 10.000 och snart är "behovet" 20.000 osv. Och då faller snabbt den s k frivilligheten...

Försvarets personalbehov förs fram som en orsak, men i all annan offentlig verksamhet måste myndigheten visa sig så attraktiva som arbetsgivare att folk vill söka sig dit. Varför kan inte försvaret anstränga sig lite på den punkten, de skämmer ut sig själva som usla arbetsgivare när de påstår sig inte klara sina behov utan tvångsarbetare.

Det är inte okej att lära unga människor att krig är oundvikligt, konflikter ska lösas med våld och det är viktigt och en god samhällelig plikt att lära sig att döda andra människor. För det är de signaler värnplikten skickar...  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera
  • Flash Gordon
    mamita skrev 2017-03-08 09:01:55 följande:
    Jag är en av dem få som röstat "dåligt" av den enkla anledningen att jag har tre st söner och tycker det hela är jätteläskigt, jag är jätterädd att det hela mynnar ut i att vi sänder de som fullgjort värnplikten ut i krig någonstans. Världen känns överlag lite osäkrare nu är för bara några år sedan. Jag är rädd.
    mamita skrev 2017-03-08 09:03:15 följande:
    Ni som svarat att det är bra:

Har ni söner? Hur tänker ni?
    Det gäller ju döttrar också, om du inte visste det.

Värnplikt, eller motsvarande civilförsvarsplikt, är det mest solidariska du kan göra mot ditt land och mot alla andra svenska medborgare.

Världen kan vara jätteläskig, men så är det. Krig förekommer och folk dör i krig. Ja.

Det är tveksamt om Sverige kommer att drabbas av krig, men inte helt otroligt. Då får vi vara beredda på att hantera situationen.

Av runt 100000 på en årskull kommer 4000 att väljas ut för utbildning. "Risken" att just dina barn får göra någon slags samhällsnyttig utbildning är därför liten.
  • Stårschan
    mamita skrev 2017-03-08 09:01:55 följande:

Jag är en av dem få som röstat "dåligt" av den enkla anledningen att jag har tre st söner och tycker det hela är jätteläskigt, jag är jätterädd att det hela mynnar ut i att vi sänder de som fullgjort värnplikten ut i krig någonstans. Världen känns överlag lite osäkrare nu är för bara några år sedan. Jag är rädd.

Exakt. Världen nu är osäkrare än tidigare. Det är naivt att tro att vi kommer att kunna leva ensamma i vår lilla bubbla och hoppas att ingen är dum med oss. Den dagen det händer oss något så ser jag hellre att mina barn har fått lära sig lite om hur ett vapen fungerar och var skyddsrum och vattentäkter finns, än att de knappt kan byta batteri i fjärrkontrollen.

• athanatos

Känns inte så intressant att försvara Sverige. Jag tar hellre hand om mig själv. Skulle det bli krig så tar jag mina tillgångar och flyr istället.

• Johannus
    athanatos skrev 2017-03-10 19:24:14 följande:
    Känns inte så intressant att försvara Sverige. Jag tar hellre hand om mig själv. Skulle det bli krig så tar jag mina tillgångar och flyr istället.
    Varför fly Sverige och ge det till andra. Varför inte försvara det vi fått av våra föräldrar?????
  • athanatos
    Johannus skrev 2017-03-10 20:49:27 följande:
    Varför fly Sverige och ge det till andra. Varför inte försvara det vi fått av våra föräldrar?????
    Vad ska jag med det till? Tycker inte riktigt att jag har fått något. Bor på en bit mark som råkar ligga här bara. Skulle inte ha några problem att bo någon annanstans.
  • Johannus
    athanatos skrev 2017-03-10 20:55:21 följande:
    Vad ska jag med det till? Tycker inte riktigt att jag har fått något. Bor på en bit mark som råkar ligga här bara. Skulle inte ha några problem att bo någon annanstans.
    Nä det kan vara så att du inte bryr dig om vad våra förfäder byggt upp för oss så ge bort din mark, men vi som vill ändå förvara Sverige svenskt låt oss stå för det och slåss för det. Låt våra ungdomar utbilda sig inom försvarsmakten och göra sin värnplikt. Tror att det är många som vill göra det och alla som gjort det tror jag inte ångrar att dem utbildat sig.
  • Agaton

Jag låg som kustjägare och det var totalt meningslöst. Hjärndöda befäl som körde sitt eget mobbingrace. I dag är det mer perverst än någonsin. Fienden finns redan i landet och vi betalar bidrag till dem varje dag. Vad finns kvar att försvara?

• Johannus
    Agaton skrev 2017-03-10 21:34:53 följande:
    Jag låg som kustjägare och det var totalt meningslöst. Hjärndöda befäl som körde sitt eget mobbingrace. I dag är det mer perverst än någonsin. Fienden finns redan i landet och vi betalar bidrag till dem varje dag. Vad finns kvar att försvara?
    Kanske just att vi kan försvara det bidrag som våran regering ger till Fienden. Det är sjukt att bidragen får till fienden istället för att bidragen går dit det behövs. Så alla som vill ge fienden bidrag ser till att landet Sverige kommer att förloras....Svenskarna kommer att förintas, ÄR DET SÅ VI VILL HA DET?
  • Tecum
    Agaton skrev 2017-03-10 21:34:53 följande:
    Ännu en verklighetsbild av värnplikten...

Fienden kommer inte med stridsvagnar och bombflyg utan med reguljärt flyg, färjor och bil. Terrorister finns redan i landet, otryggheten och våldet ökar för varje dag. Vi behöver inte fler kanoner, Jasplan eller ubåtar, det hjälper inte mot terrordåd. Samhället måste bli mindre sårbart samtidigt som polis och säkerhetsstyrkor måste ges mer resurser. Lägg pengarna som värnplikten kostar på att säkra upp el- och livsmedelsförsörjning och datakommunikation, våga ta itu med invandrargettona och se till att erbjuda de boende jobb. Vill de inte ta de jobb som erbjuds innebär det utvisning direkt.
  • Agaton
    Tecum skrev 2017-03-11 18:35:58 följande:
    Ännu en verklighetsbild av värnplikten...

Fienden kommer inte med stridsvagnar och bombflyg utan med reguljärt flyg, färjor och bil. Terrorister finns redan i landet, otryggheten och våldet ökar för varje dag. Vi behöver inte fler kanoner, Jasplan eller ubåtar, det hjälper inte mot terrordåd. Samhället måste bli mindre sårbart samtidigt som polis och säkerhetsstyrkor måste ges mer resurser. Lägg pengarna som värnplikten kostar på att säkra upp el- och livsmedelsförsörjning och datakommunikation, våga ta itu med invandrargettona och se till att erbjuda de boende jobb. Vill de inte ta de jobb som erbjuds innebär det utvisning direkt.
    Efter militären blev jag polis. På den tiden blev man direktrekryterad efter MUCK. Det var meningsfullt i början, då man kände att man kunde göra en viss skillnad och upprätthålla någon form av balans, men efterhand skiftade oddsen och ser man på utvecklingen i dagsläget är det katastrof. Polisen springer när buset kommer ut och i utanförskapsområden (bara knappt 200 i Sverige) så finns ingen kontroll kvar. Där är det mer rationellt att betala skatt till maffian än till svenska staten. Vanliga människor har ingen aning om vad som komma skall i det här landet och dessvärre är inte Trump så fel ute när han beskriver situationen i Sverige. Det kostar på att sätta svängdörrar på gränsstationerna. Citera mig gärna om 10 år när verkligheten hoppat upp och blivit uppenbar för alla..... 
Svar på tråden Återinförd värnplikt, bra eller dåligt? Motivera