Crazy catlady skrev 2017-03-05 19:19:15 följande:
Tack för alla svar ! Detta är en djungel för mig.. vi kan tänka helt fel nu..
Just för att mannen är egenföretagare så blir det mer komplicerat då han inte kan vara hemma flera dagar/månader på raken..
Om han tar söndag och måndag (heldagar) så kommer han så klart jobba tisdag-lördag..
Jag tjänar mest och har högst SGI så därför är jag den som kommer vara hemma mest..
Skulle det funka för mannen och ta 2 dagar i veckan så kan han göra det till mars 2018.. sedan kör jag istället 5 dagar sgi och 2 dagar lägsta nivå tills barnet ska börja förskolan..
förstår ni hur jag tänker ?
Fast du kan inte ta 7 dagar föräldrarpenning, oavsett typ av ersättningsdag, samtidigt som din man tar två sgi-dagar samma veckor. Då anses ni få ersättning för samma tid vilket gör det till dubbeldagar. Det är ok med dubbeldagar under barnets första år men det finns inte obegränsat antal sådana (är väl 30?) och det tar från båda era dagar (alltså blir det totalt 60 ersättningsdagar som dras från barnet) vilket förkortar er totala tid för möjlighet till ersättning för föräldrarledighet
Det går inte heller att göra dubbeldagar av de öronmärkta dagarna som hör till vardera förälder.