• Crazy catlady

Planera föräldraledigt...

Nu är det dags att börja planera föräldraledigheten inför kommande bebis.. 

Vi har tankarna att jag tar ut 5 dagar i veckan.. måndag-fredag 
    och min karl tar ut lördag och söndag .. 

Kan man göra så? 
    Min man är egenföretagare och har därför inte möjlighet att ta alla sina reserverade dagar på en gång och tänkte att detta kunde vara en bra lösning.. jag får sedan hans resterande dagar så jag kan vara hemma ett tag..

Som sagt.. kan man göra så?

• Svar på tråden Planera föräldraledigt...
  • nnnnnnnn
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:20:28 följande:
    Ja, vi måste nog göra så av ekonomiska skäl... 
    Läs gärna mitt långa, långa inlägg. Det innehåller tips om hur ni kan planera med tanke på vem som har högst SGI dvs vems dagar som är värda mest = få ut så mycket pengar som möjligt...
  • Seven Costanza

För SGI-dagarna är det så som beskrivs i inlägg 1. Lägstanivådagarna kan man dock ta på helgen utan att ta en vardag i anslutning, men man måste ta ut 180 SGI-dagar innan man får börja ta ut lägstanivådagarna. Men om ni inte behöver mer inkomst i form av hans föräldradagar utöver hans lön och dina föräldradagar så är det ju smartare att spara hans dagar till senare om han har lättare att ta ut om några år.

• Wooden
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 18:19:50 följande:

Kan han ta söndag måndag då? om han bara vill ta två dagar per vecka ? och jag tar tis-lördag... 

Ja, det utgår jag ifrån, men han måste ju vårda barnet de dagar han tar ut fp. Men om han är egen företagare och kan jobba vilka tider som helst så kanske han då lika gärna kan ha sina arbetsdagar tis-lör och ledigt söndag och måndag.

Tyvärr klurigt för egenföretagare eftersom de sällan är helt lediga.
  • Ms H
    Wooden skrev 2017-03-05 18:50:33 följande:
    Ja, det utgår jag ifrån, men han måste ju vårda barnet de dagar han tar ut fp. Men om han är egen företagare och kan jobba vilka tider som helst så kanske han då lika gärna kan ha sina arbetsdagar tis-lör och ledigt söndag och måndag.

Tyvärr klurigt för egenföretagare eftersom de sällan är helt lediga.
    Fast då uppfyller han ju i alla fall inte kravet om att man måste ta en ledig dag från jobb i anslutning till (sin) helg.
  • Wooden
    Ms H skrev 2017-03-05 18:54:51 följande:

Fast då uppfyller han ju i alla fall inte kravet om att man måste ta en ledig dag från jobb i anslutning till (sin) helg.

Nej, det har du helt rätt i! Tänkte faktiskt inte på det...

Det är väl helt enkelt så att man inte kan jobba 100% och dessutom ta ut 2 dagar fp på sjukpenningnivå. Tänkte inte så långt. Man måste liksom ta ledigt för att få ta ut föräldradagar. Och ekonomiskt lär det ju vara ett bra alternativ att vara ledig mån eller fre och på så vis få rätt att ta ut 3 föräldradagar. Samtidigt kan mamma bara ta ut 4 dagar då. Om man inte vill ta dubbeldagar men det är ju kanske att slösa med dagar.
  • Crazy catlady

Tack för alla svar ! Detta är en djungel för mig.. vi kan tänka helt fel nu.. 
    Just för att mannen är egenföretagare så blir det mer komplicerat då han inte kan vara hemma flera dagar/månader på raken.. 
    Om han tar söndag och måndag (heldagar) så kommer han så klart jobba tisdag-lördag.. 

Jag tjänar mest och har högst SGI så därför är jag den som kommer vara hemma mest.. 
    Skulle det funka för mannen och ta 2 dagar i veckan så kan han göra det till mars 2018.. sedan kör jag istället 5 dagar sgi och 2 dagar lägsta nivå tills barnet ska börja förskolan.. 

förstår ni hur jag tänker ? 

• Eivie
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 19:19:15 följande:

Just för att mannen är egenföretagare så blir det mer komplicerat då han inte kan vara hemma flera dagar/månader på raken.. 
    Om han tar söndag och måndag (heldagar) så kommer han så klart jobba tisdag-lördag.. 

Jag tjänar mest och har högst SGI så därför är jag den som kommer vara hemma mest.. 
    Skulle det funka för mannen och ta 2 dagar i veckan så kan han göra det till mars 2018.. sedan kör jag istället 5 dagar sgi och 2 dagar lägsta nivå tills barnet ska börja förskolan.. 

Fast du kan inte ta 7 dagar föräldrarpenning, oavsett typ av ersättningsdag, samtidigt som din man tar två sgi-dagar samma veckor. Då anses ni få ersättning för samma tid vilket gör det till dubbeldagar. Det är ok med dubbeldagar under barnets första år men det finns inte obegränsat antal sådana (är väl 30?) och det tar från båda era dagar (alltså blir det totalt 60 ersättningsdagar som dras från barnet) vilket förkortar er totala tid för möjlighet till ersättning för föräldrarledighet

Det går inte heller att göra dubbeldagar av de öronmärkta dagarna som hör till vardera förälder.
  • Crazy catlady
    Eivie skrev 2017-03-05 19:41:06 följande:
    Fast du kan inte ta 7 dagar föräldrarpenning, oavsett typ av ersättningsdag, samtidigt som din man tar två sgi-dagar samma veckor. Då anses ni få ersättning för samma tid vilket gör det till dubbeldagar. Det är ok med dubbeldagar under barnets första år men det finns inte obegränsat antal sådana (är väl 30?) och det tar från båda era dagar (alltså blir det totalt 60 ersättningsdagar som dras från barnet) vilket förkortar er totala tid för möjlighet till ersättning för föräldrarledighet

Det går inte heller att göra dubbeldagar av de öronmärkta dagarna som hör till vardera förälder.
    Som jag skrev i mitt inlägg så tänkte jag ta ut mina 7 dagar EFTER mannen har tagit ut sina reserverade dagar... Alltså i mars 2018 typ.. 
    Så fram till mars 2018 (när hans reserverade dagar är slut) så tar jag 5 dagar och han 2 dagar i veckan... 
  • Eivie

Då missförstod jag dig. Läste inlägget som att du avsåg plocka 7 dagar samtidigt som din man tog två, inte därefter.
  • Crazy catlady
    Eivie skrev 2017-03-05 19:54:26 följande:
    Då missförstod jag dig. Läste inlägget som att du avsåg plocka 7 dagar samtidigt som din man tog två, inte därefter.
    Okej =) 
  • Ms H

Det är som sagt var inte tillåtet att arbeta fulltid och ta ut föräldradagar samma vecka.
  • Crazy catlady
    Ms H skrev 2017-03-05 20:01:22 följande:
    Det är som sagt var inte tillåtet att arbeta fulltid och ta ut föräldradagar samma vecka.
    Så om han skulle gå ner i tid och jobba 85 % istället för 100% .. får han ta ut 2 dagar då?
  • Seven Costanza
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 20:17:38 följande:

Så om han skulle gå ner i tid och jobba 85 % istället för 100% .. får han ta ut 2 dagar då?

Nej. Varje arbetsdag är ju 20% så eftersom man måste avstå = vara hemma en hel dag av sina vanliga arbetsdagar för att få ta ut hela SGI-dagar på anslutande lediga dagar så blir det ju max 80% man går jobba. SGI-dagarna är ju till för att fylla upp en del av FÖRLORAD arbetsinkomst som föräldraledig så givetvis är ju tanken att man ska avstå arbete för att få ta ut SGI-dagar.

Varför har ni bråttom att ta ut hans dagar ifall han har så svårt att ta ledigt nu? Ni kan ju istället som sagt räkna på hur mycket pengar ni behöver få in och anpassa antalet dagar ni tar ut efter vilken inkomst ni behöver istället för att räkna på hur ni ska få ut flest dagar. När företaget är mer etablerat kanske det blir lättare för honom att ta ledigt. Han har ju tolv år på sig att ta ut sina 90 dagar så framöver lär han väl kunna avstå arbetstid en hel eller halv fredag och/eller måndag då och då och kunna få ut flera SGI-dagar i rad inkl lör-sön. Då får han ju ut mer pengar på t ex fyra dagars jobb mån-tor och tre dagars FP än på fem dagars jobb och noll FP-dagar.
  • Seven Costanza

Två hela Sgi-dagar går alltså inte att ta ut uyab att gå ner till att arbeta max 80%. Dock om han avstår en halv dags arbete en fredag eller måndag kan han dock ta ut 1,5 dagars FP (halv fredag plus halv lördag och halv söndag eller halva dagar lör tom måndag).

• nnnnnnnn
    Crazy catlady skrev 2017-03-05 20:17:38 följande:

Ja, det går bra!

FÖr då tar han 3/4 dag på tex måndagen och om han inte jobbar mer än max 1/4 (= 2h) dag på lördagen och söndagen så kan han ta ut 3/4 dag även dessa dagar = får maximalt ut 2 heldagar och 1/4 dag.

Så han kan ta 1/2 dag lördag + 3/4 söndag + 3/4 måndag = 2 heldagar.

• Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-03-06 11:49:45 följande:

Ja, det går bra!

FÖr då tar han 3/4 dag på tex måndagen och om han inte jobbar mer än max 1/4 (= 2h) dag på lördagen och söndagen så kan han ta ut 3/4 dag även dessa dagar = får maximalt ut 2 heldagar och 1/4 dag.

Ja just det. Jag tänkte inte på i mitt svar att man kan ta 3/4 dag.
  • Ms H
    nnnnnnnn skrev 2017-03-06 11:49:45 följande:

Ja, det går bra!

Fast om man jobbar 8h per dag de övriga dagarna (förutsatt att normalarbetstiden är 40h/vecka) är det väl inte tillåtet att jobba även på helgen med det upplägget? Hela grejer med SGI-dagarna är ju att de är för att man AVSTÅR att arbeta, inte för att man jobbar de timmarna någon annan dag.
Svar på tråden Planera föräldraledigt...