• modsey

Börja gå hem från skolan själva någon timme

När har era barn börjat gå hem o varit själva någon timme?

Våra är snart 9 år och de har nu varit själva ca en timme innan vi kommit från jobb i bland.

För visso så gör de inget mer än typ spelar spel . Men öndå är det lite lugnare mot fritids tänker vi.

Nu kan de då vara hemma runt 15-15.30 mot ca 17.

Hur har ni andra resonerat?

• Svar på tråden Börja gå hem från skolan själva någon timme
  • Anotherone
    Femblirsex skrev 2017-03-07 13:44:13 följande:
    Åh vad smidigt!! Vilken lyx
    Ja det är lite lyxigt! Har inte alltid varit så (vi bytte skola nu i höstas) men det är skönt, och jag och sonen går samma väg på mornarna så vi säger hejdå utanför skolan.

Det jag tänker kan bli en nackdel när han blir äldre är just att vi har så nära. Risken finns ju att vårt hus blir ett kul "tillhåll" på raster och efter skolan sen när man inte har fritids längre. Men jag hoppas det blir åt det positiva hållet i så fall. Han och hans vänner får gärna vara här, och ingen blir gladare än jag om de trivs hos oss.
  • modsey
    Alexi skrev 2017-03-07 10:39:28 följande:

Vad gör era barn när de är ensamma hemma? Har de fri tillgång till tv/spel?

Allt från tv spel till att läsa eller lyssna på en bok. Lego. Göra lite läxa.
  • Annica71

Min stora tjej började gå hem själv i 4:an och min yngsta har börjat gå hem själv nu i 3:an.
    Vi bor ca 3 km från skolan och de går, cyklar eller åker buss själva om vädret är uselt.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Gustie

Vår son fick nyckel och larmkod när han började 4:an.

Han cyklar eller går till och från skolan, ofta i sällskap med en kompis, det tar ca 5 minuter att cykla dit och det är cykelväg nästan hela vägen så det är inte mycket trafik.

Han är ensam (eller med en kompis) i ca 3 timmar innan vi kommer de dagar han slutar som tidigast.

Han spelar, ritar eller leker med hunden, ofta har han kompis med sig hem.

Vi har pratat mycket om det eftersom jag har lite dåligt samvete att han är själv så länge, men han säger hela tiden att det är OK och det känns som att han faktiskt tycker det

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • LHUF

Min dotter snart 9, har gått fr skolan själv 2 dagar i v sedan i höstas. Då åkte hon till mitt jobb 2 dagar så hade vi sällskap hem. Nu åker hon till mitt jobb en dag och en dag åker hon hem så möts vi hemma. Då är hon själv 30 minuter.

Hon åker tåg 1-2 stationer och har alltid telefonen med då.

• Fru Ve

Min son började gå hem själv nu i åk 3. Han trivdes inte på fritids då det är väldigt stora barngrupper (ca 50 barn på e.m. med 3 personal). Hemma blir det mycket att han sitter och spelar eller ser TV när han kommer hem. Och det är väl inte så bra egentligen. Men fritids är ändå mest förvaring tyvärr som jag upplever det. Och jag förstår honom att han inte vill vara med 50 andra barn efter en skoldag, jag skulle också hellre gått hem. Beror säkert på hur barnet är också. Min mellanson är jättesocial och jag kan aldrig tänka mig att han skulle vilja gå hem och vara ensam så pass mycket som storebror är nu. Stora är mycket mer introvert av sig och älskar att vara ensam i lugn och ro.

• modsey
    Fru Ve skrev 2017-03-21 10:59:53 följande:

Min son började gå hem själv nu i åk 3. Han trivdes inte på fritids då det är väldigt stora barngrupper (ca 50 barn på e.m. med 3 personal). Hemma blir det mycket att han sitter och spelar eller ser TV när han kommer hem. Och det är väl inte så bra egentligen. Men fritids är ändå mest förvaring tyvärr som jag upplever det. Och jag förstår honom att han inte vill vara med 50 andra barn efter en skoldag, jag skulle också hellre gått hem. Beror säkert på hur barnet är också. Min mellanson är jättesocial och jag kan aldrig tänka mig att han skulle vilja gå hem och vara ensam så pass mycket som storebror är nu. Stora är mycket mer introvert av sig och älskar att vara ensam i lugn och ro.

Det är lite där vi börjar hamna. Stort fritids och en del tjafs där med olika barn på olika vis.

Gillar inte heller att de bara går hem o spelar men kanske hellre det än ett stort och stundtals stökigt fritids.
  • Fru Ve
    modsey skrev 2017-03-21 11:11:16 följande:

Det är lite där vi börjar hamna. Stort fritids och en del tjafs där med olika barn på olika vis.

Gillar inte heller att de bara går hem o spelar men kanske hellre det än ett stort och stundtals stökigt fritids.

Ja jag tycker uppriktigt synd om barnen att vistas i den miljön många timmar per dag. Min son promenerar 1 km till och från skolan så han får lite motion och luft då i alla fall. På fritids sitter han ändå mest och ritar så det blir inte så mycket motion där heller....
  • modsey
    Fru Ve skrev 2017-03-21 12:55:04 följande:

Ja jag tycker uppriktigt synd om barnen att vistas i den miljön många timmar per dag. Min son promenerar 1 km till och från skolan så han får lite motion och luft då i alla fall. På fritids sitter han ändå mest och ritar så det blir inte så mycket motion där heller....

Här med. De går till l från skolan och har som ni 1 km enkel väg.

Blir mer och mer övertygad att börja fasa ut fritids. En dag i veckan har de en sport aktivitet där som de gillar. Den dagen tänker jag att de är kvar till 16. Annars överväger jag att de börjar gå hem kl 14. 30 max
  • Stårschan

Som det introverta ensambarn jag är så har jag alltid sett det som en "barnslig rättighet" att få möjlighet till ensamtid i hemmet om man så önskar, så vi fasade ut fritids så snart vi märkte att barnen hellre gick hem och slappade - med eller utan kompisar - efter skolan. Så i praktiken hade vi kvar fritidsplatsen under hela åk 2 för säkerhets skull, men de nyttjade det väldigt sällan under vårterminen.

• Gustie

Jag håller med om att jag inte tror fritids är det bästa för barnen alltid. Vårt fritids var väldigt duktiga på att hitta på saker på loven, men på vardagarna kändes det mest som en förvaringsplats.

Vår son har fått mycket mer kvalitetstid med kompisar sen de började gå hem efter skolan istället. De kan göra vad de vill och leka i mycket mindre grupper.

Även om det säkert blir lite för mycket spel och TV, så tycker jag han är mer harmonisk nu än när han hade långa dagar på fritids.

Men det beror säkert mycket på hur barnet är, vår son tycker det är jätteskönt att vara ensam, lika gärna som han är med kompisar. Nu har han friheten att välja vad han vill göra efter skolan.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
Svar på tråden Börja gå hem från skolan själva någon timme