• shibainun1234

Var otrogen så nu hatar alla mig

Hej allesammans. Det är så att jag var otrogen en dag innan jag planerat att göra slut med min dåvarande flickvän (som även är min arbetskollega), På något sätt fick en av hennes bästa kompisar (en annan arbetskollega) reda på det och har konfronterat mig om det jag gjorde. Hon har sagt att hon kommer berätta för henne oavsett vad och ville veta min anledning till varför jag inte berättade det när jag gjorde slut. Anledningen till varför jag inte sa något var för att jag inte ville såra henne ännu mer än vad jag skulle göra.
    Det jag är rädd för nu är att bli svartmålad på jobbet eftersom jag med säkerhet vet att alla kommer börja hata/ogilla mig. Det värsta är att jag och mitt ex hade samma vänskapskrets på jobbet så nu vet jag att ingen kommer uppskatta att ha mig där. 

Vad borde jag göra tycker ni? Vet att jag förtjänar detta för att jag var otrogen. Uppskattar ärliga svar.

• Svar på tråden Var otrogen så nu hatar alla mig
  • Fairydust
    fjanten skrev 2017-03-12 22:22:03 följande:

Alltså, såklart det inte är rätt att vara otrogen - men jag tycker ändå att det är "självklart" att hon inte behöver veta om du ändå gjorde slut dagen efter. Varför eventuellt förstöra hennes tillit till män bara för att du var en gris den sista dagen av er relation liksom..?

Håller faktiskt med om det här.
  • nokitus

Att berätta att du varit otrogen är ju egentligen bara att strö salt i såren, och det tycker jag hennes " vänner " också borde tänka på. Om du redan har dumpat är det ju bara onödigt att berätta.

• Spagettimonstret
    Loriyana skrev 2017-03-12 07:04:17 följande:

Fult gjort av dig. Men det borde inte vara något som påverkar dig på jobbet tycker man. Dock hände liknande incident på mitt förra arbete. En gift kollega var otrogen med en annan kollega på en jobbfest. Många tyckte det var väldigt fult gjort (särskilt med tanke på att de var relativt nygifta) och det tisslades och tasslades en del. Jag höll mig utanför och tänkte att hans privatliv inte har något med hans jobb att göra. Betydde inte att jag tyckte det var moraliskt ok det han gjorde, utan snarare att det helt enkelt var något som jag inte hade att göra med. Situationen blev så pass jobbig för kollegan att han valde att byta jobb.

Fast har man varit otrogen med en kollega på jobbfest så har man ju själv raderat gränset mellan privat och arbete. Låter som att han fick vad han förtjänade tycker jag.
  • Loriyana
    Spagettimonstret skrev 2017-03-12 23:00:40 följande:
    Fast har man varit otrogen med en kollega på jobbfest så har man ju själv raderat gränset mellan privat och arbete. Låter som att han fick vad han förtjänade tycker jag.
    Ja han fick vad han förtjänade. Däremot så var han en väldigt duktig lärare och jag tyckte synd om eleverna när han slutade. Var ett helvete att ersätta honom och eleverna fick en vikarie efter en annan under nästan ett år. Tyckte inte om honom alls som person och han skulle nog vara den siste man jag hade velat ta en kaffe med och snacka privat, MEN han var bra på sitt jobb.
  • Anonym (typiskt)
    Det här är så jäkla typiskt. Folk intalar sig själva att de kan "skona" någon genom att ljuga för personen. För det är ju snällast så intalar man sig, man är ju inte alls falsk, man är ju bara snäll, och man gör ju inte alls det för sin egen skull det är baaaara för den andres skull man ljuger. Funkar säkert skitbra i ens eget huvud. Men sen så kommer lögnen fram och det visar sig att, ojdå, alla självlögner var ju totalt värdelösa, folk gillar ju inte alls att man ljuger för dem, fan va konstigt. 
  • Anonym (Lollo)

Själv göre, själv ha.

• Anonym (typiskt)
    nokitus skrev 2017-03-12 22:44:46 följande:

Att berätta att du varit otrogen är ju egentligen bara att strö salt i såren, och det tycker jag hennes " vänner " också borde tänka på. Om du redan har dumpat är det ju bara onödigt att berätta.

Det är det väl inte alls, skulle du vilja att din kompis fortsatte umgås med ett ex som vänner utan att ha en aning om att exet bedrog henne?

Hans otrohet är helt avgörande för om de kommer fortsätta ha en relation till varandra som vänner efter att de gjort slut. Det är väl självklart att hon ska veta vem det är hon har att göra med så hon själv kan avgöra om hon vill fortsätta vara vän med honom.

Fattar inte den här mentaliteten att man ska ljuga för folk eller göra sig till medhjälpare till någon annans lögner för att "skona" personen. Vem fan ger en rätt att avgöra vad en person ska eller inte ska få veta? Personligen hade jag bett samtliga sk vänner som medverkar i att dölja en otrohet mot mig dra åt helvete. Såna människor vill jag inte ha i mitt liv.
  • fjanten
    Anonym (typiskt) skrev 2017-03-13 11:25:53 följande:

Det här är så jäkla typiskt. Folk intalar sig själva att de kan "skona" någon genom att ljuga för personen. För det är ju snällast så intalar man sig, man är ju inte alls falsk, man är ju bara snäll, och man gör ju inte alls det för sin egen skull det är baaaara för den andres skull man ljuger. Funkar säkert skitbra i ens eget huvud. Men sen så kommer lögnen fram och det visar sig att, ojdå, alla självlögner var ju totalt värdelösa, folk gillar ju inte alls att man ljuger för dem, fan va konstigt. 

Anonym (typiskt) skrev 2017-03-13 11:43:17 följande:

Det är det väl inte alls, skulle du vilja att din kompis fortsatte umgås med ett ex som vänner utan att ha en aning om att exet bedrog henne?

Hans otrohet är helt avgörande för om de kommer fortsätta ha en relation till varandra som vänner efter att de gjort slut. Det är väl självklart att hon ska veta vem det är hon har att göra med så hon själv kan avgöra om hon vill fortsätta vara vän med honom.

Fattar inte den här mentaliteten att man ska ljuga för folk eller göra sig till medhjälpare till någon annans lögner för att "skona" personen. Vem fan ger en rätt att avgöra vad en person ska eller inte ska få veta? Personligen hade jag bett samtliga sk vänner som medverkar i att dölja en otrohet mot mig dra åt helvete. Såna människor vill jag inte ha i mitt liv.

För det första; vem har sagt att TS och exet ska fortsätta vara vänner? För det andra; hade TS fortsatt vara tillsammans med exet så hade jag tyckt att han skulle berätta. För det tredje; jag personligen hade mest troligt haft svårt att lita på män om jag vetat om att jag blivit bedragen (en expojkvän var otrogen mot mig, vilket jag tyvärr tog ut på min nuvarande man i början). Expojkvännen var otrogen i slutet av vår relation, så det hade varit bättre för mig om jag aldrig fått veta det. Varför utgår du ifrån att det är bättre för TS ex att veta vad hennes expojkvän gjorde kvällen innan han dumpade henne?

Har en väninna som nyligen avslutade en sex år lång relation. Fick i efterhand veta (av henne) att hon vid ett tillfälle under deras sista månad tillsammans (hon hade tänkt göra slut) att hon varit otrogen mot honom. Såklart helt fel att vara otrogen, hur svårt är det att avsluta relationen innan man har sex med någon annan..? Men hon ville ju inte förstöra hans tillit till kvinnor efter det. Jag anser att otroheten var fel, men att det var lika bra att inte berätta i detta fall (det skulle enbart lätta HENNES samvete, men hur i hela fridens namn skulle det hjälpa exet?). Skillnaden mot min väninnas snedsteg och TS snedsteg är att en av hans ex väninnor vet om detta: då kanske det är bättre att exet får höra om otroheten den sista kvällen ifrån TS än någon annan.

Du lever i en illusion om du tror att allt är så svart eller vitt som du får det att verka.
  • Anonym (typiskt)
    fjanten skrev 2017-03-13 12:18:48 följande:
    Anonym (typiskt) skrev 2017-03-13 11:43:17 följande:

För det första; vem har sagt att TS och exet ska fortsätta vara vänner? För det andra; hade TS fortsatt vara tillsammans med exet så hade jag tyckt att han skulle berätta. För det tredje; jag personligen hade mest troligt haft svårt att lita på män om jag vetat om att jag blivit bedragen (en expojkvän var otrogen mot mig, vilket jag tyvärr tog ut på min nuvarande man i början). Expojkvännen var otrogen i slutet av vår relation, så det hade varit bättre för mig om jag aldrig fått veta det. Varför utgår du ifrån att det är bättre för TS ex att veta vad hennes expojkvän gjorde kvällen innan han dumpade henne?

Har en väninna som nyligen avslutade en sex år lång relation. Fick i efterhand veta (av henne) att hon vid ett tillfälle under deras sista månad tillsammans (hon hade tänkt göra slut) att hon varit otrogen mot honom. Såklart helt fel att vara otrogen, hur svårt är det att avsluta relationen innan man har sex med någon annan..? Men hon ville ju inte förstöra hans tillit till kvinnor efter det. Jag anser att otroheten var fel, men att det var lika bra att inte berätta i detta fall (det skulle enbart lätta HENNES samvete, men hur i hela fridens namn skulle det hjälpa exet?). Skillnaden mot min väninnas snedsteg och TS snedsteg är att en av hans ex väninnor vet om detta: då kanske det är bättre att exet får höra om otroheten den sista kvällen ifrån TS än någon annan.

Du lever i en illusion om du tror att allt är så svart eller vitt som du får det att verka.
    Varför jag utgår ifrån det? Av precis samma anledning jag redan skrev. Så att hon får en möjlighet att välja vilken slags relation hon ska ha till sitt ex. Och för att kunna avgöra det behöver hon alla fakta.

Ang din väninna, hur VET du att hennes enda anledning var att "skona" sin partner? Hur vet du att den primära anledningen till att inte berätta var för att skona sig själv? 

Det finns miljontals anledningar och förklaringar som folk intalar sig rättfärdigar att ljuga för andra. Men ALLA dessa blir totalt värdelösa när sanningen sen kommer fram. Jag tror snarare det är du som lever i en illusion där du tror man kan lösa saker genom att ljuga, det om något är en illusion. TS trodde förmodligen på samma illusion och det gick ju sådär.....
  • fjanten
    Anonym (typiskt) skrev 2017-03-13 14:06:38 följande:

Varför jag utgår ifrån det? Av precis samma anledning jag redan skrev. Så att hon får en möjlighet att välja vilken slags relation hon ska ha till sitt ex. Och för att kunna avgöra det behöver hon alla fakta.

Ang din väninna, hur VET du att hennes enda anledning var att "skona" sin partner? Hur vet du att den primära anledningen till att inte berätta var för att skona sig själv? 

Det finns miljontals anledningar och förklaringar som folk intalar sig rättfärdigar att ljuga för andra. Men ALLA dessa blir totalt värdelösa när sanningen sen kommer fram. Jag tror snarare det är du som lever i en illusion där du tror man kan lösa saker genom att ljuga, det om något är en illusion. TS trodde förmodligen på samma illusion och det gick ju sådär.....

Men varför ska hon välja relation till sitt ex? Vem har sagt att de ska ha en fortsatt relation till varann? Vem har sagt att TS vill fortsätta vara vän med henne..?

Hennes anledning var definitivt att skona honom. Hon hade redan skaffat nytt boende på sin hemort (vi bor nu i samma stad) och det skulle liksom inte ha spelat någon egentlig roll för henne om han visste eller inte - han, å andra sidan, skulle ha blivit totalt bränd om han fått veta. Så skulle hans nästa tjej eventuellt ta den smällen.

Jag rättfärdigar inte att ljuga i största allmänhet, men tror samtidigt att sanningen inte alltid är det bästa. Ljuger du aldrig om något?
  • Anonym (typiskt)
    fjanten skrev 2017-03-13 15:53:46 följande:
    Men varför ska hon välja relation till sitt ex? Vem har sagt att de ska ha en fortsatt relation till varann? Vem har sagt att TS vill fortsätta vara vän med henne..?

Hennes anledning var definitivt att skona honom. Hon hade redan skaffat nytt boende på sin hemort (vi bor nu i samma stad) och det skulle liksom inte ha spelat någon egentlig roll för henne om han visste eller inte - han, å andra sidan, skulle ha blivit totalt bränd om han fått veta. Så skulle hans nästa tjej eventuellt ta den smällen.

Jag rättfärdigar inte att ljuga i största allmänhet, men tror samtidigt att sanningen inte alltid är det bästa. Ljuger du aldrig om något?
    Jag har inte sagt att han KOMMER vara vän med henne, det jag säger är att det är upp till henne att avgöra det och för att göra det behöver hon få alla fakta. Om vi vänder på det, varför anser du att man inte kan vara vänner med ett ex?

Det är väl klart att det spelar henne någon roll om han fått veta, då hade hon behövt stå för det inför honom och det kanske hon inte var så sugen på. Klart lättare att bara ljuga så slipper man komplikationer. Det är bara naivt att påstå att hon inte tjänade på det alls.

Du tror inte det är skillnad på att ljuga om någons arsel ser bred ut i ett par brallor  eller att ljuga om en otrohet?  Jo faktiskt rättfärdigar du visst att ljuga om en otrohet, det är väl precis det du säger, om man ändå ska lämna så är det ok att ljuga enligt dig. På vilket annat sätt ska man tolka det tycker du?
  • fjanten
    Anonym (typiskt) skrev 2017-03-13 16:39:48 följande:

Jag har inte sagt att han KOMMER vara vän med henne, det jag säger är att det är upp till henne att avgöra det och för att göra det behöver hon få alla fakta. Om vi vänder på det, varför anser du att man inte kan vara vänner med ett ex?

Det är väl klart att det spelar henne någon roll om han fått veta, då hade hon behövt stå för det inför honom och det kanske hon inte var så sugen på. Klart lättare att bara ljuga så slipper man komplikationer. Det är bara naivt att påstå att hon inte tjänade på det alls.

Du tror inte det är skillnad på att ljuga om någons arsel ser bred ut i ett par brallor  eller att ljuga om en otrohet?  Jo faktiskt rättfärdigar du visst att ljuga om en otrohet, det är väl precis det du säger, om man ändå ska lämna så är det ok att ljuga enligt dig. På vilket annat sätt ska man tolka det tycker du?

Och jag säger att även TS har något att säga till om angående en eventuell vänskapsrelation med exet eller inte. Om han inte vill vara vänner anser jag inte att han borde berätta, men om han vill det (och i förlängningen hon med), då bör han vara ärlig. Där håller jag med.

Jag säger inte att det hade varit LÄTT att berätta att hon var otrogen mot honom under deras sista månad - men jag tror att det 1. hade skadat honom mer än det hade varit svårt att berätta och 2. att det hade lättat hennes samvete på en eventuell bekostnad för hans tillit till kvinnor. Jag tror alltså att de båda vann mer på att han aldrig fick veta om snedsteget, hur svårt eller lätt det än hade varit för henne att berätta.

Och nej, jag rättfärdigar varken att ljuga i största allmänhet eller om att ljuga om otroheter i synnerhet. Rättfärdigar inte otrohet, rättfärdigar inte att man "får" vara otrogen om man ändå ska göra slut, men jag tror ändå att det för den som blir dumpad blir en mindre smäll om han/hon inte får reda på en otrohet som skedde precis innan den andre gjorde slut (om nu inte de två ska vara vänner efteråt).

På vilket sätt gynnar det den bedragna att veta om otroheten om man inte ska vara vänner efteråt..?
  • Anonym (typiskt)
    fjanten skrev 2017-03-13 16:54:43 följande:
    Och jag säger att även TS har något att säga till om angående en eventuell vänskapsrelation med exet eller inte. Om han inte vill vara vänner anser jag inte att han borde berätta, men om han vill det (och i förlängningen hon med), då bör han vara ärlig. Där håller jag med.

Jag säger inte att det hade varit LÄTT att berätta att hon var otrogen mot honom under deras sista månad - men jag tror att det 1. hade skadat honom mer än det hade varit svårt att berätta och 2. att det hade lättat hennes samvete på en eventuell bekostnad för hans tillit till kvinnor. Jag tror alltså att de båda vann mer på att han aldrig fick veta om snedsteget, hur svårt eller lätt det än hade varit för henne att berätta.

Och nej, jag rättfärdigar varken att ljuga i största allmänhet eller om att ljuga om otroheter i synnerhet. Rättfärdigar inte otrohet, rättfärdigar inte att man "får" vara otrogen om man ändå ska göra slut, men jag tror ändå att det för den som blir dumpad blir en mindre smäll om han/hon inte får reda på en otrohet som skedde precis innan den andre gjorde slut (om nu inte de två ska vara vänner efteråt).

På vilket sätt gynnar det den bedragna att veta om otroheten om man inte ska vara vänner efteråt..?
    Bra, då är vi överens om att alla slags relation bör bygga på ärlighet och inte lögner.

Givetvis är det svårare att vara ärlig än att ljuga, det är ju hela poängen med att ljuga.

1 Vad får dig att tro att bli sårad är det värsta som kan drabba en? Rätt många skulle påstå att veta sanningen om saker och ting överväger att bli sårad.

2 Vad får dig att tro att han skulle fått bestående men med tillit för kvinnor? Ganska många resonerar som att , hon var ett asshole, men alla är inte så.

3 Vad får dig att tro att en lögn aldrig kommer fram? Det kan komma fram åratal senare, hur tror du den som blev bedragen och dessutom ljugen för kommer reagera när personen får reda på det?

4 Du ignorerar fortfarande att hon öht skulle ha tjänat på att inte berätta, du tar bara fram hur sårad han skulle ha blivit, och hur hon stoiskt offrade sig enbart för hans skull men vill inte kännas vid att hon faktiskt också tjänade på att ljuga. Tycker det är rationellt att påstå att folk som klantat sig oftast ljuger för att skydda andra och inte sig själva?

Nja, nu pratar vi inte om det är rätt eller fel att vara otrogen , där tror jag vi båda är överens om att det är fel. Vad vi diskuterar nu är om det är rätt eller fel i att ljuga om sin otrohet för sin partner. Och där menar du att det är befogat att ljuga för att inte såra, det om något är väl att rättfärdiga att ljuga?
  • fjanten
    Anonym (typiskt) skrev 2017-03-13 17:19:59 följande:
    Bra, då är vi överens om att alla slags relation bör bygga på ärlighet och inte lögner.

Givetvis är det svårare att vara ärlig än att ljuga, det är ju hela poängen med att ljuga.

1 Vad får dig att tro att bli sårad är det värsta som kan drabba en? Rätt många skulle påstå att veta sanningen om saker och ting överväger att bli sårad.

2 Vad får dig att tro att han skulle fått bestående men med tillit för kvinnor? Ganska många resonerar som att , hon var ett asshole, men alla är inte så.

3 Vad får dig att tro att en lögn aldrig kommer fram? Det kan komma fram åratal senare, hur tror du den som blev bedragen och dessutom ljugen för kommer reagera när personen får reda på det?

4 Du ignorerar fortfarande att hon öht skulle ha tjänat på att inte berätta, du tar bara fram hur sårad han skulle ha blivit, och hur hon stoiskt offrade sig enbart för hans skull men vill inte kännas vid att hon faktiskt också tjänade på att ljuga. Tycker det är rationellt att påstå att folk som klantat sig oftast ljuger för att skydda andra och inte sig själva?

Nja, nu pratar vi inte om det är rätt eller fel att vara otrogen , där tror jag vi båda är överens om att det är fel. Vad vi diskuterar nu är om det är rätt eller fel i att ljuga om sin otrohet för sin partner. Och där menar du att det är befogat att ljuga för att inte såra, det om något är väl att rättfärdiga att ljuga?

Du svarar fortfarande inte på frågan: Vad tjänar den bedragne på att få reda på att exet var otrogen just innan denne gjorde slut? Vad tjänar min väns ex på att få reda på att hon var otrogen just innan hon gjorde slut?

"Givetvis är det svårare att vara ärlig än att ljuga, det är ju hela poängen med att ljuga." Inte alltid. I vissa fall finns det personer som erkänt sin otrohet just för att lätta på sitt samvete, det var för svårt att leva med lögnen (om vi nu ska tala om lögner och ärlighet när det kommer till otrohet). 

"1 Vad får dig att tro att bli sårad är det värsta som kan drabba en? Rätt många skulle påstå att veta sanningen om saker och ting överväger att bli sårad." Jag tror inte att det är det värsta som kan drabba en är att bli sårad, kan komma på väldigt många värre saker faktiskt. Däremot ser jag inte poängen med att såra någon onödigt mycket, om det nu är så att otroheten med allra största sannolikhet inte skulle komma fram - och den skedde när personen ändå snart skulle göra slut (även fast det var fel gjort). I min väninnas fall skulle det komma fram om jag ur det blå berättade för hennes ex (det kommer jag inte göra). I TS fall kan det mycket mycket väl komma fram till exet genom exets väninna, varför det i sådant fall vore bättre om TS sa det till henne själv.

"2 Vad får dig att tro att han skulle fått bestående men med tillit för kvinnor? Ganska många resonerar som att , hon var ett asshole, men alla är inte så." Jag säger inte att han skulle få bestående men, utan jag talade från början ifrån egen erfarenhet där min nuvarande make i början av vårt förhållande fick oförtjänt lite tillit från min sida p.g.a. ett otroget ex - jag skulle ha föredragit att inte veta om exets otrohet. Det finns däremot en risk att han skulle ha fått väldigt svårt att lita på kvinnor när hans partner sedan år tillbaka, som han litat blint på, var så fruktansvärd att hon inte ens hade anständigheten att avsluta deras relation INNAN hon låg med någon annan. Visst, han hade inte nödvändigtvis fått svårt att lita på kvinnor efter det, men han skulle gått ur relationen mer skadad än om han inte fått veta det (vilket han inte fick).

"3 Vad får dig att tro att en lögn aldrig kommer fram? Det kan komma fram åratal senare, hur tror du den som blev bedragen och dessutom ljugen för kommer reagera när personen får reda på det?" Jag har aldrig påstått att en lögn aldrig kan komma fram, det kan den göra. Om den skulle komma fram åratal senare, i TS ex situation, så tror jag personligen att hon skulle få en mycket mindre smäll av det efter x antal år (potentiellt med en ny partner hon älskar, kanske gift, kanske har barn med) i och med att hon inte längre är olycklig av att TS gjorde slut med henne, det blir liksom inte dubbla smällar i ansiktet på en gång. Däremot kanske hon blir arg på sin väninna som inte berättade.

"4 Du ignorerar fortfarande att hon öht skulle ha tjänat på att inte berätta, du tar bara fram hur sårad han skulle ha blivit, och hur hon stoiskt offrade sig enbart för hans skull men vill inte kännas vid att hon faktiskt också tjänade på att ljuga. Tycker det är rationellt att påstå att folk som klantat sig oftast ljuger för att skydda andra och inte sig själva?" Jag skrev ju att båda vann mer på att hon inte berättade, det vill säga att även hon tjänade på att ljuga. Hon tjänade på det genom att inte behöva berätta vilken idiot hon var just innan de gjorde slut, och hur han 'tjänade' på det har vi redan gått igenom. Jag har aldrig sagt att hon stoiskt offrat sig utan att tjäna någonting själv. Jag personligen anser att hon gjorde rätt i att inget säga, du anser att hon gjorde fel. Din sista mening är en fråga till mig..? Menar du tycker DU att det är rationellt att..? I så fall beror det helt klart på vad som har hänt. Ibland kan den som klantat sig, vad det nu handlar om, ljuga för att skydda sitt eget skinn (ganska ofta skulle jag vilja påstå), men i just TS fall tror jag att han inte sa sanningen för att skydda sig själv  (men jag tror ändå att exet mår bäst av att inget veta, eftersom han gjorde slut dagen efter, och hade tänkt lämna henne ändå. Tycker däremot att exet bör höra om otroheten från honom än från exets väninna om hon nu måste få reda på det). Här tycker vi uppenbarligen olika, du tycker inte att man någonsin ska ljuga om sådant här, medan jag tycker att det finns fall där lögnen är bättre för den bedragne (ÄVEN fast lögnen även skyddar den som bedragit). Men nej, jag tror inte att det alltid är bättre att ljuga när man klantat sig - eller att det är bättre för den man klantat sig mot att alltid bli ljugen för.

"Nja, nu pratar vi inte om det är rätt eller fel att vara otrogen , där tror jag vi båda är överens om att det är fel. Vad vi diskuterar nu är om det är rätt eller fel i att ljuga om sin otrohet för sin partner. Och där menar du att det är befogat att ljuga för att inte såra, det om något är väl att rättfärdiga att ljuga?" Jag rättfärdigar i TS fall och i min väninnas fall att det är bättre (rättfärdigat) att ljuga, inte att personer som är otrogna i största allmänhet bör ljuga för sina partners. Alltså diskuterar vi INTE huruvida det är fel att ljuga för sin partner i största allmänhet, utan huruvida det är fel att ljuga om ett snedsteg just innan man gör slut. Här tycker vi olika.

• Anonym (typiskt)
    Du svarar fortfarande inte på frågan: Vad tjänar den bedragne på att få reda på att exet var otrogen just innan denne gjorde slut? Vad tjänar min väns ex på att få reda på att hon var otrogen just innan hon gjorde slut?
    Jag har redan svarat på den frågan flera ggr, att du tycker de argumenten är oviktiga (för dig) är en helt annan sak,
    fjanten skrev 2017-03-13 18:32:06 följande:

"Givetvis är det svårare att vara ärlig än att ljuga, det är ju hela poängen med att ljuga." Inte alltid. I vissa fall finns det personer som erkänt sin otrohet just för att lätta på sitt samvete, det var för svårt att leva med lögnen (om vi nu ska tala om lögner och ärlighet när det kommer till otrohet). 

Finns undantag till allt, men i 9 fall av 10 är syftet med att ljuga alltid att slippa ta konsekvenserna för sitt agerande. Ska vi diskutera undantagen eller ska vi diskutera normen?

"1 Vad får dig att tro att bli sårad är det värsta som kan drabba en? Rätt många skulle påstå att veta sanningen om saker och ting överväger att bli sårad." Jag tror inte att det är det värsta som kan drabba en är att bli sårad, kan komma på väldigt många värre saker faktiskt. Däremot ser jag inte poängen med att såra någon onödigt mycket, om det nu är så att otroheten med allra största sannolikhet inte skulle komma fram - och den skedde när personen ändå snart skulle göra slut (även fast det var fel gjort). I min väninnas fall skulle det komma fram om jag ur det blå berättade för hennes ex (det kommer jag inte göra). I TS fall kan det mycket mycket väl komma fram till exet genom exets väninna, varför det i sådant fall vore bättre om TS sa det till henne själv.

Är inte det exakt samma sneda mentalitet som alla som är otrogna använder för att rättfärdiga sin otrohet för sig själva? "Det kommer aldrig komma fram"? Känns ju inte så smart att övriga människor i den bedragnes omgivning ska anamma och delta i. Bevisligen kommer saker fram rätt ofta ändå, hur kommer den bedragne känner sig då, när personen får reda på att även sk vänner har varit delaktiga i att dölja en otrohet för personen? Jag tror inte personen då kommer köpa argument som "vi ville bara skona dig"

Motsäger du inte dig själv när du först säger att det är bättre att inte säga något, men sen säger att det är bättre att den som bedragit säger det själv?

2 Vad får dig att tro att han skulle fått bestående men med tillit för kvinnor? Ganska många resonerar som att , hon var ett asshole, men alla är inte så." Jag säger inte att han skulle få bestående men, utan jag talade från början ifrån egen erfarenhet där min nuvarande make i början av vårt förhållande fick oförtjänt lite tillit från min sida p.g.a. ett otroget ex - jag skulle ha föredragit att inte veta om exets otrohet. Det finns däremot en risk att han skulle ha fått väldigt svårt att lita på kvinnor när hans partner sedan år tillbaka, som han litat blint på, var så fruktansvärd att hon inte ens hade anständigheten att avsluta deras relation INNAN hon låg med någon annan. Visst, han hade inte nödvändigtvis fått svårt att lita på kvinnor efter det, men han skulle gått ur relationen mer skadad än om han inte fått veta det (vilket han inte fick).

Alla hanterar motgångar olika. Jag är väldigt tacksam mot personerna som meddelade mig om mitt ex otrohet så jag kunde dumpa henne och gå vidare med mitt liv och träffa något trevligare person. Med min nya partner hade jag inga som helst problem med tillit, jag valde att lita på henne eftersom jag resonerade som att hon inte är mitt ex, mitt ex var ett asshole, men min nuvarande sambo är en annan människa som borde få en chans att visa vad hon går för utan att dömas på förhand pga saker en annan människa gjort. Jag tycker det är naivt att tro att man kan skydda sig själv eller andra från att bli sårad. Livet är ingen skyddad verkstad, alla åker på smällar då och då, det är så vi lär oss. Att svika sina vänner genom att undanhålla en otrohet för personen för att "skona personen" är enligt mig fel, dels är det detsamma som att idiotförklara personen och anse sig veta bäst vad personen klarar av att höra, och dels är det fel i sig att hålla på och ljuga eller undanhålla viktiga saker för sina vänner

"3 Vad får dig att tro att en lögn aldrig kommer fram? Det kan komma fram åratal senare, hur tror du den som blev bedragen och dessutom ljugen för kommer reagera när personen får reda på det?" Jag har aldrig påstått att en lögn aldrig kan komma fram, det kan den göra. Om den skulle komma fram åratal senare, i TS ex situation, så tror jag personligen att hon skulle få en mycket mindre smäll av det efter x antal år (potentiellt med en ny partner hon älskar, kanske gift, kanske har barn med) i och med att hon inte längre är olycklig av att TS gjorde slut med henne, det blir liksom inte dubbla smällar i ansiktet på en gång. Däremot kanske hon blir arg på sin väninna som inte berättade.

Jag tror inte alls smällen blir lättare om personen i samma veva får reda på att personens vänner, bekanta eller familjemedlemmar har varit delaktiga i att dölja saker för honom/henne. Jag tror smällen blir 100 värre då.

4 Du ignorerar fortfarande att hon öht skulle ha tjänat på att inte berätta, du tar bara fram hur sårad han skulle ha blivit, och hur hon stoiskt offrade sig enbart för hans skull men vill inte kännas vid att hon faktiskt också tjänade på att ljuga. Tycker det är rationellt att påstå att folk som klantat sig oftast ljuger för att skydda andra och inte sig själva?" Jag skrev ju att båda vann mer på att hon inte berättade, det vill säga att även hon tjänade på att ljuga. Hon tjänade på det genom att inte behöva berätta vilken idiot hon var just innan de gjorde slut, och hur han 'tjänade' på det har vi redan gått igenom. Jag har aldrig sagt att hon stoiskt offrat sig utan att tjäna någonting själv. Jag personligen anser att hon gjorde rätt i att inget säga, du anser att hon gjorde fel. Din sista mening är en fråga till mig..? Menar du tycker DU att det är rationellt att..? I så fall beror det helt klart på vad som har hänt. Ibland kan den som klantat sig, vad det nu handlar om, ljuga för att skydda sitt eget skinn (ganska ofta skulle jag vilja påstå), men i just TS fall tror jag att han inte sa sanningen för att skydda sig själv  (men jag tror ändå att exet mår bäst av att inget veta, eftersom han gjorde slut dagen efter, och hade tänkt lämna henne ändå. Tycker däremot att exet bör höra om otroheten från honom än från exets väninna om hon nu måste få reda på det). Här tycker vi uppenbarligen olika, du tycker inte att man någonsin ska ljuga om sådant här, medan jag tycker att det finns fall där lögnen är bättre för den bedragne (ÄVEN fast lögnen även skyddar den som bedragit). Men nej, jag tror inte att det alltid är bättre att ljuga när man klantat sig - eller att det är bättre för den man klantat sig mot att alltid bli ljugen för.

Exakt, då kan vi vara överens om att den otrogne så gott som alltid har något att tjäna på att ljuga. Tror du inte att det då är väldigt lägligt att rationalisera fram att det alltid är bäst att inte säga något oavsett fall? Jag menar den som är otrogen och inte alls tänkt göra slut resonerar ju oftast precis likadant, med exakt samma argument. "varför såra i onödan", "det man inte vet....", "jag kommer ju aldrig göra om det ändå". Jag tror att den primära anledningen till att ljuga så gott som alltid är att skydda sig själv fört, resten är ren rationalisering. Jag tror faktiskt att det kvittar om man tänkt göra slut eller ej, den som varit otrogen ljuger i 9 av 10 fallen ändå. Om det sen råkar sammanfalla med att man tänkt göra slut är sekundärt.

Nu kan jag bara spekulera för jag känner inte din kompis. Men om jag ska gissa så gissar jag på att hon förmodligen inte hade sagt något om sin otrohet även om hon inte tänkt göra slut.

"Nja, nu pratar vi inte om det är rätt eller fel att vara otrogen , där tror jag vi båda är överens om att det är fel. Vad vi diskuterar nu är om det är rätt eller fel i att ljuga om sin otrohet för sin partner. Och där menar du att det är befogat att ljuga för att inte såra, det om något är väl att rättfärdiga att ljuga?" Jag rättfärdigar i TS fall och i min väninnas fall att det är bättre (rättfärdigat) att ljuga, inte att personer som är otrogna i största allmänhet bör ljuga för sina partners. Alltså diskuterar vi INTE huruvida det är fel att ljuga för sin partner i största allmänhet, utan huruvida det är fel att ljuga om ett snedsteg just innan man gör slut. Här tycker vi olika.

Japp vi diskuterar inte om det är fel att ljuga i största allmänhet, dock ÄR det lögner och rättfärdigande av dem vi pratar om. Det var det som var min poäng. Vi pratar om att ljuga för andra människor. I den otrognes fall för att primärt skydda sig själv, det vi är oeniga om är om det är något även den drabbade tjänar på eller inte och om det i så fall skulle rättfärdiga lögnerna.
  • Anonym (samma)

Mitt ex skulle flytta tillbaka sådär 30 mil om jag dumpade då han inte har någonstans att ta vägen annara och jag ville inte ha mer kontakt med honom. Jag hade mina kompisar och han hade sina på sin hemort. Dom få gemensam vi hade var inga jag ville fortsätta umgås med ändå. Så såg våran situation ut.

Nu till frågan, varför skulle jag berätta att jag var otrogen dagen innan? Hade jag mått bättre, ja. Skulle det påverka mitt jobb? Nej, mina vänner? Nej då jag berättade för dom och dom var med på festkvällen och såg allt. Dom visste att jag skulle dumpa då jag berättade de innan vi drog ut.

Så kort och gått, jag skulle inte påverkas negativt även om jag berättade för honom då folk i MIN omgivining som jag umgås med redan visste, skulle hans vänner få reda på det skulle det inte hända så mycket heller mer än att dom skulle vara sura på mig inte vilja umgås. Vilket ändå skulle ske för jag ville inte ha kontakt med dom.

Summan av det hela, skulle jag berätta skulle exakt samma sak ske som hände bortsett från att jag fick lätta på mitt tryck och samvete och dumpa av det på honom. Han skulle bli helt knäckt och inte lita på kvinnor. Jag ville inte att han skulle behöva gå in i en ny relation och vara skeptiskt mot henne. Hon har inte gjort något fel, så jag får bära på detta istället.

Hade jag velat såra honom hade jag utan problem berättat för att vrid om kniven i hjärta extra mycket. Han var redan så förstörd som det var när jag dumpade. Bara onödig fakta som bara skulle göra honom mer ont. Så vad skulle det gynna honom, inte mig utan honom att jag berättade? Så han skulle kunna bestämma villen relation han vill ha till mig? De va ju redan klargjort från min sida tycker jag och det är inget han skulle kunna påverka eller ändra.

Allt är inte svart eller vitt.

• Anonym (Svin)

Du sa redan svaret själv... du vet du får vad du förtjänar. Varför vara otrogen om du ändå skulle göra slut? Snacka om att vara en riktig skit. Du tänker bara på dig själv. Oj vad synd om dig att du blir svartmålad på jobb.. blah blah blah. Ditt ex då??? Hur tror du inte hon kommer att känna sig.? Eller det skiter du i? Imed du bara tänker bara på dig själv. Blir så arg av äckliga människor.

• Anonym (rätt)

"Var otrogen så nu hatar alla mig"

Med all rätt. Du förtjänar allt hat du får. 

• KlunsSmurfen
    shibainun1234 skrev 2017-03-12 02:54:34 följande:

Hej allesammans. Det är så att jag var otrogen en dag innan jag planerat att göra slut med min dåvarande flickvän (som även är min arbetskollega), På något sätt fick en av hennes bästa kompisar (en annan arbetskollega) reda på det och har konfronterat mig om det jag gjorde. Hon har sagt att hon kommer berätta för henne oavsett vad och ville veta min anledning till varför jag inte berättade det när jag gjorde slut. Anledningen till varför jag inte sa något var för att jag inte ville såra henne ännu mer än vad jag skulle göra.
    Det jag är rädd för nu är att bli svartmålad på jobbet eftersom jag med säkerhet vet att alla kommer börja hata/ogilla mig. Det värsta är att jag och mitt ex hade samma vänskapskrets på jobbet så nu vet jag att ingen kommer uppskatta att ha mig där. 

Vad borde jag göra tycker ni? Vet att jag förtjänar detta för att jag var otrogen. Uppskattar ärliga svar.

Jobbet skulle du ha tänkt på innan. Om det påverkar beror helt på hur dina arbetskamrater är.

Det är inte så jäkla smart att berätta på en gång, hon kan i alla fall vänta ett tag.
    Risken är att det ändå kommer fram förr eller senare.
    John22 skrev 2017-03-12 05:48:16 följande:

Ni hade inte gjort slut än och du var otrogen. Du förtjänar allt hat och all svartmålning du får. Hoppas du får ett riktigt helvete.

I alla fall halvt jag tycker inte att det är ett lika stort svek med en dag före men fortfarande respektlöst.
    Håller med om att lögner och tystnad oftast är för att skydda sina egna känslor, ego och självbild. Människor utan integritet är oftast fega, egocentrerade, falska, manipulativa, har ett jäkla bekräftelsebehov och är styrda av sin låga självkänsla. Självbilden ljuger inte men man kan förneka sanningen och det fungerar halvt genom att vägra stå för det man gör, de som inte kan stå för något saknar ofta konsekvenstänk eftersom de sällan tänker på andra eller konsekvenserna i de situationerna.
    Det kan bli en ond cirkel med ökat bekräftelsebehov, att de själva inte mår bra av det och bara blir fegare är rätt åt dem.
    fjanten skrev 2017-03-13 12:18:48 följande:

Jag vill veta vilka det är jag umgås eller umgåtts med, det samma gäller flickvänner.
    Om kompisar döljer något för mej surar jag ihop.
    Redan när jag var liten bestämde jag mej att alltid stå för mina handlingar, man får ett jäkla konsekvenstänk om man är medveten om att man kommer att berätta alla jävelskaper man gör.

1. Hade hon haft samma värderingar hade hon inte varit otrogen i en månad, men egot gick före och sen blev det jobbigt för henne.
    på 2 svarar jag 1.

Däremot ser jag inte poängen med att såra någon onödigt mycket

Det finns däremot en risk att han skulle ha fått väldigt svårt att lita på kvinnor när hans partner sedan år tillbaka, som han litat blint på, var så fruktansvärd att hon inte ens hade anständigheten att avsluta deras relation INNAN hon låg med någon annan

Man kan ju ge fan i att vara otrogen så slipper man fundera på det.
    Anonym (samma) skrev 2017-03-12 03:36:22 följande:

Jag var också otrogen dagen innan jag skulle dumpa, men de berättade jag ju såklart inte pga samma anledning som dig. Jag skulle ju ändå dumpa, i mitt huvud var jag singel. Kille hade varit borta i 5 dagar och det var vid dag 3 jag insåg att jag inte saknade honom och ville inte att han skulle komma tillbaka. Dag 4 festade jag och ansåg mig som singel, vaknade dag 5 i annans lägenhet och dumpade kanske 3-4 timmar efter jag kom hem. Ville inte göra det över telefon.

Förstår faktiskt inte varför hon behövder veta alls, du dumpade. Hade du varit kvar är det helt fel, men att berätta gör henne bara ledsen, det gynnar inte henne alls på något sätt.

Du ansåg dig som singel "Det man inte vet, lider man inte av", du klarade helt enkelt inte av att tänka utanför ditt eget ego. Det är det som är problemet med vissa människor. Är du lättkränkt och får offerkofta när du får skit för det du gör också?

• Anonym (typiskt)
    KlunsSmurfen skrev 2017-05-15 16:42:17 följande:
    Jobbet skulle du ha tänkt på innan. Om det påverkar beror helt på hur dina arbetskamrater är.

Det är inte så jäkla smart att berätta på en gång, hon kan i alla fall vänta ett tag.
    Risken är att det ändå kommer fram förr eller senare.I alla fall halvt jag tycker inte att det är ett lika stort svek med en dag före men fortfarande respektlöst.
    Håller med om att lögner och tystnad oftast är för att skydda sina egna känslor, ego och självbild. Människor utan integritet är oftast fega, egocentrerade, falska, manipulativa, har ett jäkla bekräftelsebehov och är styrda av sin låga självkänsla. Självbilden ljuger inte men man kan förneka sanningen och det fungerar halvt genom att vägra stå för det man gör, de som inte kan stå för något saknar ofta konsekvenstänk eftersom de sällan tänker på andra eller konsekvenserna i de situationerna.
    Det kan bli en ond cirkel med ökat bekräftelsebehov, att de själva inte mår bra av det och bara blir fegare är rätt åt dem.Jag vill veta vilka det är jag umgås eller umgåtts med, det samma gäller flickvänner.
    Om kompisar döljer något för mej surar jag ihop.
    Redan när jag var liten bestämde jag mej att alltid stå för mina handlingar, man får ett jäkla konsekvenstänk om man är medveten om att man kommer att berätta alla jävelskaper man gör.

1. Hade hon haft samma värderingar hade hon inte varit otrogen i en månad, men egot gick före och sen blev det jobbigt för henne.
    på 2 svarar jag 1.Man kan ju ge fan i att vara otrogen så slipper man fundera på det.
    Anonym (samma) skrev 2017-03-12 03:36:22 följande:

Jag var också otrogen dagen innan jag skulle dumpa, men de berättade jag ju såklart inte pga samma anledning som dig. Jag skulle ju ändå dumpa, i mitt huvud var jag singel. Kille hade varit borta i 5 dagar och det var vid dag 3 jag insåg att jag inte saknade honom och ville inte att han skulle komma tillbaka. Dag 4 festade jag och ansåg mig som singel, vaknade dag 5 i annans lägenhet och dumpade kanske 3-4 timmar efter jag kom hem. Ville inte göra det över telefon.

Förstår faktiskt inte varför hon behövder veta alls, du dumpade. Hade du varit kvar är det helt fel, men att berätta gör henne bara ledsen, det gynnar inte henne alls på något sätt.

Du ansåg dig som singel "Det man inte vet, lider man inte av", du klarade helt enkelt inte av att tänka utanför ditt eget ego. Det är det som är problemet med vissa människor. Är du lättkränkt och får offerkofta när du får skit för det du gör också?

+1
Svar på tråden Var otrogen så nu hatar alla mig