• Anonym (DIANA)

Åka utomlands utan barnen?

Har sambons 2 barn varannan vecka och vi har under våra 9 år tagit med dom på 2 utomlandsresor. En period innan vi fick egna barn åkte jag och sambon utomlands 2 gånger per år och barnens mamma har överfört negativa tankar på barnen om det och dom tycker vi är orättvisa som åkt så ofta.. 

Har inte varit iväg på 3 år och jag och sambon känner att vi verkligen måste komma iväg bara vi två. Vet att bonusbarnen kommer säga något om ifrågasätta varför dom inte får följa och även igen kommer biomamman överföra vad hon tycker. 

En vecka själva som vuxna borde man väl ändå få åka iväg själva kan jag tycka utan massa sura miner..

• Svar på tråden Åka utomlands utan barnen?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2017-05-09 12:14:30 följande:

Ja och med enbart bonusarna ibland utan de gemensamma.

Beroende på situation kan jag tycka.

Bor ett barn växelvis eller vh så fortsätter livet "som vanligt" även när det barnet är hos sin andra förälder. Man åker på resor och gör aktiviteter- är alla barnen där följer alla med (detta får man naturligtvis planera i så att det ibland inträffar när alla familjemedlemmar är där). Men ibland inträffar resorna när en del av familjen är i sitt andra hem. Det är inte samma sak som att lämna bort de barn som bor heltid för att göra en resa. De har ingen andra förälder att vara hos och det går inte riktigt att jämföra.
  • smulpaj01
    Brumma skrev 2017-05-09 12:43:42 följande:

Bor ett barn växelvis eller vh så fortsätter livet "som vanligt" även när det barnet är hos sin andra förälder. Man åker på resor och gör aktiviteter- är alla barnen där följer alla med (detta får man naturligtvis planera i så att det ibland inträffar när alla familjemedlemmar är där). Men ibland inträffar resorna när en del av familjen är i sitt andra hem. Det är inte samma sak som att lämna bort de barn som bor heltid för att göra en resa. De har ingen andra förälder att vara hos och det går inte riktigt att jämföra.

Vilka resor bara "inträffar" utan att man själv planerar in resorna?

Ts gemensamma har ju tydligen barnpassning iaf så de kan gott resa med enbart bonusarna ibland.
  • Froken Lokens
    Brumma skrev 2017-05-09 12:43:42 följande:

Jag antar att du, utifrån alla de inlägg du skriver om bonusfamiljer, inte är separerad från ditt/dina barns pappa? För din uppfattning av familjer och särbehandling av barn genomsyrar alla dina inlägg.
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2017-05-09 12:56:06 följande:

Ts gemensamma har ju tydligen barnpassning iaf så de kan gott resa med enbart bonusarna ibland.

Det kan de absolut om vill det.

Jag har inte sagt att man inte får ;)
  • Anonym (Kulla)

Har ni gemensamma barn? Som inte ska med?

Hur gamla är barnen?

• Brumma
    Froken Lokens skrev 2017-05-09 12:57:50 följande:

Jag antar att du, utifrån alla de inlägg du skriver om bonusfamiljer, inte är separerad från ditt/dina barns pappa? För din uppfattning av familjer och särbehandling av barn genomsyrar alla dina inlägg.

Vad bra att du tolkar in saker ;)

Både jag och min man reser själva med bonus.

Men, nu handlade inte detta om mig, eller hur :)

Särbehandling är om man behandlar barnen olika utifrån deras olika förutsättningar. Nu HAR barn som bor heltid med båda föräldrarna inte samma förutsättningar som ett barn som tex bor med ena föräldern på heltid, förutom säg vh.
  • Anonym (DIANA)
    Det måste väl ändå ligga i pappans intresse? Jag skulle aldrig kosta på mig en sol och bad resa med enart hans barn utan våra gemensamma men skulle inte sätta emot om han skulle spara ihop en resa för honom och dom stora och åkt själva.
  • smulpaj01
    Anonym (DIANA) skrev 2017-05-09 13:24:25 följande:
    Det måste väl ändå ligga i pappans intresse? Jag skulle aldrig kosta på mig en sol och bad resa med enart hans barn utan våra gemensamma men skulle inte sätta emot om han skulle spara ihop en resa för honom och dom stora och åkt själva.
    VA? Det där låter ju jätteilla. Jag har betalt flera resor till Thailand med enbart hans och mitt barn, ser absolut INGET fel med det. Sen har vi ifs träffat sambofn i Thailand men att jag är den som betalar och reser utan honom känns helt rätt. Hans barn tillhör ju min familj lika mycket som sambon och hans ungar.

Men ni lever alltså som två familjer under samma tak? Så tragiskt, vilken usel man du skaffat ungar med!

Men men....... får väl hoppas att din sambo väljer att resa med enbart alla barnen utan dig ett par gånger för att jämna ut orättvisorna lite.
  • smulpaj01
    smulpaj01 skrev 2017-05-09 13:37:16 följande:
    VA? Det där låter ju jätteilla. Jag har betalt flera resor till Thailand med enbart hans och mitt barn, ser absolut INGET fel med det. Sen har vi ifs träffat sambofn i Thailand men att jag är den som betalar och reser utan honom känns helt rätt. Hans barn tillhör ju min familj lika mycket som sambon och hans ungar.

Men ni lever alltså som två familjer under samma tak? Så tragiskt, vilken usel man du skaffat ungar med!

Men men....... får väl hoppas att din sambo väljer att resa med enbart alla barnen utan dig ett par gånger för att jämna ut orättvisorna lite.
    Eller utan de gemensamma och endast med de äldre/förstfödda barnen utan dig!
  • Anonym (Ylva)

Åk ni två bara! Vuxna behöver ju också lite egentid ibland. Sen är det ju skillnad också om man åker på en weekend eller bara en vecka, och om man åker nästan en månad... Tycker heller inte att det är snålt eller orättvist att barnen inte får följa med varje gång. Åker biomamman med med dem, någon gång?

• Brumma

Alla ser inte sin partners barn som familj. Och nej, det innebär inte att man behandlar dem illa.

Det är väl inte speciellt konstigt att det ligger i pappans intresse?

Varför i hela friden ska TS "sättas dit" när det är pappan som väljer att inte åka mer med sina barn? För det är alltid bonusmamman fel eller hur var det nu?
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2017-05-09 13:37:57 följande:

Eller utan de gemensamma och endast med de äldre/förstfödda barnen utan dig!

Eller bara med TS. Bara med de gemensamma. Med TS och de gemensamma. Med gemensamma och tidigare barn. Med tidigare barn enbart.

Pappans val :D
  • Brumma
    smulpaj01 skrev 2017-05-09 12:56:06 följande:

Glömde ju svara på din fråga vilka resor som inträffar utan att man planerar dem.. Lägger dock till - man planerar dem men styr inte alltid över de händelser som leder till valet av resdatum..

När en närstående fyller 60 och hela familjen reser dit för att fira. Eller iväg med den som fyller.

När systern gifter sig utomlands. När bästa kompisen har plats i semesterlägenheten i Spanien- men bara just den veckan. Tex.

När man bara har tre veckors semester och ens vecka med barnen blir den veckan man inte kan åka (tex pga att barnen har inplanerade aktiviteter de värderar högre än en resa). När den andra föräldern ändrar planeringen redan efter att man bokat resan.

Osv.
  • Anonym (H)

Men det ska väl ändå ligga i pappans intresse att resa med alla sina barn? Det är ju knappast något ts ska "straffas" för. Han väljer helt själv att ibland resa utan alla sina barn!

Så löjligt att alltid få det till att det är bonusmannans fel. Finns absolut inget som säger att man måste se sin bonusmamma, pappa eller sitt bonusbarn som en familjemedlem. Det betyder såklart inte att man behandlar någon illa!

Jag skulle lätt kunna resa utan min mans barn men med mitt, men jag skulle aldrig vilja resa med bara hans barn.
    Däremot så tror jag inte min man skulle vilja resa utan sitt barn, så jag skulle inte ens föreslå det.
  • såkalladbonusmamma

Men usch, varför skulle man systematiskt lämna hemma de gemensamma barnen som enbart har en familj? Bonusarna har ju två familjer och får sannolikt göra saker i den andra familjen också. Helt okej att åka bara vuxna, men sedan ska ju givetvis de gemensamma barnen alltid med, och bonusarna i den mån det går. Fattar inte varför de gemensamma barnen ska straffas för att den en föräldern har barn sedan innan. Orättvist är ju att bonusarna särbehandlas och får åka med mer för att kompensera för skuldkänslor osv, och stackars gemensamma barn lämnas hemma. Gemensamma är som sagt självskrivna i alla resor som inte är öronmärkta för vuxna. Allt annat otänkbart.
  • Brumma
    såkalladbonusmamma skrev 2017-05-23 08:01:39 följande:

Men usch, varför skulle man systematiskt lämna hemma de gemensamma barnen som enbart har en familj? Bonusarna har ju två familjer och får sannolikt göra saker i den andra familjen också. Helt okej att åka bara vuxna, men sedan ska ju givetvis de gemensamma barnen alltid med, och bonusarna i den mån det går. Fattar inte varför de gemensamma barnen ska straffas för att den en föräldern har barn sedan innan. Orättvist är ju att bonusarna särbehandlas och får åka med mer för att kompensera för skuldkänslor osv, och stackars gemensamma barn lämnas hemma. Gemensamma är som sagt självskrivna i alla resor som inte är öronmärkta för vuxna. Allt annat otänkbart.

Jag håller inte med om att man inte skulle kunna lämna gemensamma hemma och bara åka med bonusarna. Beror helt på resans karaktär - min bonusdotter är närmare 20 än 15 och vi kan självklart åka på helt andra resor med henne än våra gemensamma på 7 och 4år. Våra gemensamma åker dessutom på en hel del med sin mormor och sin morfar. Att då resa med enbart bonus passar perfekt :)
Svar på tråden Åka utomlands utan barnen?