• Glinda från Oz

Tips på påskmat

Jag behöver tips på förrätt och efterrätt till en påskmiddag. Jag är ute i god tid. Till huvudrätt blir det lamm, potatisgratäng och myntasås, och en sallad såklart. Finns det några påskiga för- och efterrätter som passar till? Inte memma, det gillar jag inte alls.

• Svar på tråden Tips på påskmat
  • Glinda från Oz
    MAN78 skrev 2017-03-15 23:20:00 följande:

Aha, låter bra. Vi brukar vara väldigt traditionella vid påsk. Skärtorsdag kväll lite kallskuret och vin. Långfredag hel ugnsstekt fisk, t.ex. gös. Påskafton klassisk påskbuffé med fokus på ägg givetvis. Påskdagen lammstek och på annandagen rester från de tidigare dagarna :)

Vi är också väldigt traditionella i vår familj, vi äter inte ens lamm (det är en hyfsat ny tradition i Sverige) däremot en massa finska rätter då jag är halvfinsk. Med mina vänner skulle det vara kul att testa något halvnytt. Jah tycker jag har fått jättemycket bra tips i tråden. Det blir nog ett mini- påskbord till förrätt med några små potionsförpackade saker och pavlovatårta med citronkräm till efterrätt.
  • Klickerträna
    Aniiee skrev 2017-03-15 16:20:03 följande:

Vi firar ju alltid en judisk-betonad påsk (pesach/passover om någon har lust att googla och läsa mer), så vi brukar ha såna klassiker vid påsk.

I år ska vi ha 3-rätters till påsk istället. Funderingarna går ungefär; Laxsallad, Lamm & Gratäng, citronpaj. Men det är mest för att vi (eh...JAG, för det är alltid jag....) inte orkat tänka så långt än. Min vår är alltid fullspäckad med saker som ska firas med massa mat.....

Efter vi har firat min fördelsedag, brorsans födelsedag, lillungens födelsedag, Vårdagjämningen, Hanami, MEA, Tolkien Reading Day, Världsteaterdagen, Barn på sjukhus-dagen, surdegsdagen och Bulle med bullens dag så kan jag fundera över påskmiddagen.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
    Oj vad ni firar! Vad äter man på Tolkien reading day och barn-på-sjukhusdagen?
  • Aniiee
    Klickerträna skrev 2017-03-15 23:43:42 följande:
    Oj vad ni firar! Vad äter man på Tolkien reading day och barn-på-sjukhusdagen?
    Ja, vi är lite... höll jag på att säga, judiska i min familj. =P Men, ja, vi är knäppa på att fira saker. Lite "finns det ingen orsak så skaffar man sig en".

I år på Tolkien Reading day så blir det något inspirerat av Tom Bombadills Äventyr. Pojkarna har lunchen och "Mångubben ute för tidigt", tjejerna har middagen och "Bojklockan" och jag har nattamaten och "Det sista skeppet". Vi får se vad det blir av det. Förra året hade vi Gondor som tema, då lagade tjejerna lunchen med bondsoppa, grovt bröd och äppelmust/juice, jag hade middagen med stoppad kyckling, rostade grönsaker, skysås och vin/saft, och sockerkaka och bärkompott till efterrätt, och killarna hade nattamaten med kallskuret, fint bröd, pastejer och marmelader.

Vi älskar att laga mat inspirerade av böcker, film, tv och tvspel.... lite utmaning så där.

På Barn på sjukhus-dagen ska jag volontärkocka för en organisation som ordnar aktiviteter för barn med div. sjukdomar som cancer mm. Det är faktiskt en ren och skär slump att det blev just den dagen, jag brukar volontärkocka där när jag är hemma i Tokyo. Vet inte vad de har tänkt än, men jag får väl se. Jag brukar inte laga mat på just den dagen för att det är just den dagen, men jag tänkte att eftersom jag ändå är i Japan på blixtvisit då så får jag väl klämma in ett pass. Det gör jag så gärna.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Domesticgoddess
    MAN78 skrev 2017-03-15 23:20:00 följande:

Aha, låter bra. Vi brukar vara väldigt traditionella vid påsk. Skärtorsdag kväll lite kallskuret och vin. Långfredag hel ugnsstekt fisk, t.ex. gös. Påskafton klassisk påskbuffé med fokus på ägg givetvis. Påskdagen lammstek och på annandagen rester från de tidigare dagarna :)

Gud så underbart det låter! Ni är inte sugna på vuxenadoption möjligen?:)
  • modsey

Har nässlorna kommit så gör jag en krämig nässelsoppa med rökt lax eller räkor i.

Eller kokt vit sparris mex hollandeisås!

• Ynvelinda

Vi äter så gott som alltid nässlor till påsk. Små portionspajer med fetaost och småtomater kanske?

• Ynvelinda

Och efterrätt också, ja. Jag tycker lätta, fräscha smaker hör våren till. Citronmaräng, något med mynta till kanske?

• Glinda från Oz
    Ynvelinda skrev 2017-03-19 15:58:38 följande:

Vi äter så gott som alltid nässlor till påsk. Små portionspajer med fetaost och småtomater kanske?

Ynvelinda skrev 2017-03-19 16:00:26 följande:

Och efterrätt också, ja. Jag tycker lätta, fräscha smaker hör våren till. Citronmaräng, något med mynta till kanske?

Tack för tipset! Nässlor är ju väldigt vårigt.
  • MammaBella

Förrätt

Tre snittar på tema påskbuffé

Knäckebröd med gubbröra

Räkcheesecake  /(bra recept på jennys matblogg)

kavring med rökt lax och hovmästarsås samt ärtskott

Svar på tråden Tips på påskmat