• Anonym (Camilla)

3barn på lvu

Hej jag har rätt stort problem med soc de tog mina barn för 3år sedan jag o pappan är gifta bor ihop. Då vi har 4 barn ihop så får vi har minsta tösen hemma jag väntade henne när våra andra barn omhändertogs 2013. Nu till frågan vi har fått utökat umgänge på pojken en helg i månaden med över nattning o sedan våra två flickor får bara ha umgänge var tredje lördag 09:00-17:00 sen händer de inte mer med soc. Trots allt vi varit på o frågat om varför inte de får utökat umgänge någon mer som kan ge mig lite tips på hur jag ska försöka får hem våra barn

• Svar på tråden 3barn på lvu
  • Anonym (charly)

Märkligt att ett barn får bo hos er samtidigt som soc inte ger svar angående de omhändertagna barnen. Hur kommer det sig att ni nu fått utökat umgänge med pojken?

Det kanske handlar om att flickorna inte vill övernatta? Det har ju gått 4 år så de känner er inte särskilt väl, de kanske var väldigt små när de omhändertogs?

• Anonym (Camilla)

Hur tar man bort jag vill inte bli kränkt

• elyse
    Anonym (Camilla) skrev 2017-03-15 13:06:31 följande:

Hur tar man bort jag vill inte bli kränkt

Du kan anmäla inlägg. Tryck på "blomman" längst upp till höger på inlägget.

Handläggaren av barnens ärenden måste väl exakt kunna ange vad som behöver åtgärdas för att ni ska få hem barnen? Om ni inte anses behöva någon hjälp alls med ert yngsta barn så bör väl umgänget med övriga barn också kunna utökas? Vad hade ni för krav på åtgärder för att pojken skulle få börja sova över och varför räcker inte det för flickornas del?
  • Anonym (?)

Men det är omöjligt för folk att svara på när vi inte har en aning om omständigheterna.

• Anonym (Jag)
    elyse skrev 2017-03-15 13:14:10 följande:
    Du kan anmäla inlägg. Tryck på "blomman" längst upp till höger på inlägget.

Handläggaren av barnens ärenden måste väl exakt kunna ange vad som behöver åtgärdas för att ni ska få hem barnen? Om ni inte anses behöva någon hjälp alls med ert yngsta barn så bör väl umgänget med övriga barn också kunna utökas? Vad hade ni för krav på åtgärder för att pojken skulle få börja sova över och varför räcker inte det för flickornas del?
    Troligen bor pojken i ett bättre familjehem där de har förstått att barn ska jobbas hem, medan flickorna bor i ett hem där hemflytt motverkas av hemmet som inte vill förlora inkomsten?!
  • Anonym (Barnsekreterare)

Hej TS.
    Tråkigt att du känner att du inte får respons från dina barns handläggare.
    Två tips.
    Socialnämnden är skyldigt att var sjätte månad pröva om lvu vården fortfarande behövs. Görs vanligtvis genom att ansvarig handläggare skriver ihop lite om hur barnens situation, bakgrund planering framåt samt kort om föräldrarnas nuvarande situation samt en analys om vad som gör att vården fortfarande behövs.
    Be din handläggare att få läsa senaste övervägandet så kan du se hur de resonerar. Du har rätt att ta del av detta utifrån förvaltningslagens bestämmelser om partsinsyn.

Du har också rätten att när som helst göra en begäran om hemtagning av barnen. Socialtjänsten är då skyldiga att göra en utredning kring förutsättningarna för att avbryta vården.

• profy

Arbetat som jour och familjehem i lite mer än 8 år.
    Först väldigt svårt att svara på din fråga då du egentligen inte säger bakomliggande skälen till de LVU som tagits, att barnen bara skulle ha kommit med illaluktande kläder näää det tar de inget LVU för, något mer måste det vara allt.
    Men det jag vet är att OM ni vill ha barnen tillbaka till er ja då måste ni arbeta med SOC och göra de förändringar de önskar, men ni borde ha en advokat som kan se till era intressen , kan vara lite svårt att förstå vad SOC egentligen önskar ibland,
    Sen måste jag säga en sak, och det kanske inte gäller er, MEN en sak som alltid verkar finnas när man sitter och pratar med föräldrar till de barn/ungdomar som bott hos oss, är det att de absolut inte tycker de gör något fel, vilket de uppenbarligen gör då soc blivit inkopplat, av alla de barn som bott hos oss längre eller kortare tid har bara ett barn haft problem som man kan härleda till en mentalsjukdom, alla andra när de landar i en STABIL TRYGG STRUKTURERAD miljö mår bra, vad dessa föräldrar till dessa barn borde göra tycker jag är att sluta tycka så fruktansvärt synd om sig själva för det hör man ofta, alla är så dumma mot dem ingen förstår dem, hmmm kanske de som inte förstår sina barn vilket borde vara prio 1 i deras live, och inte de själva,

• Anonym (soc sekr)

Umgänge kan vara olika beroende på vad som är bäst för barnet. Ibland kan det vara bäst för barnet att inte ha för tät kontakt med föräldrarna eftersom det blir svårt för dem att knyta an till familjehemmet. Det kan vara så att era barn blir stressade efter umgänge och då begränsas det för barnets skull. 

Förvaltningsrätten släpper inte igenom ett LVU enbart på grund av hygien. De räknar inte ihop anmälningarna bara sådär. Jag gissar att det finns ett mönster av att ni inte klarar av att tillgodose barnens grundläggande behov och det spelar såklart roll om det har uppmärksammats i flera utredningar utan någon förändring. 

• Anonym (Ett omplacerat barn själv)
    Anonym (Camilla) skrev 2017-03-15 10:51:00 följande:

Hej jag har rätt stort problem med soc de tog mina barn för 3år sedan jag o pappan är gifta bor ihop. Då vi har 4 barn ihop så får vi har minsta tösen hemma jag väntade henne när våra andra barn omhändertogs 2013. Nu till frågan vi har fått utökat umgänge på pojken en helg i månaden med över nattning o sedan våra två flickor får bara ha umgänge var tredje lördag 09:00-17:00 sen händer de inte mer med soc. Trots allt vi varit på o frågat om varför inte de får utökat umgänge någon mer som kan ge mig lite tips på hur jag ska försöka får hem våra barn

Det skär i mitt hjärta att höra du fått genomlida denna trasiga LVU lag.
    Är själv ett barn som blev omplacerat för 22 år sen men fick komma hem ganska fort dock fick bara 3 barn av 5 kommer hem medans dom två bördrarna till mig föll under LVU. Den ena dog i vårdhem den andra har varit under LVU fram tills en forced adoption genomfördes och han har bott i fosterhem i 22 år.

Kanske inte är lättast att hjälpa dig här via men vet vilket helsike du genomgår.
    Håller på med ett fall själv där min mamma va anklagad för MsbP trots hon är helt oskyldig. Vill du så kontakta mig på privat. 

Finns på e-post johansson_rebecka@outlook.com vilket är den mejl som bara har sånna ärenden som jag försöker hjälpa och använder för egen hjälp via kontakter!
  • Anonym (S)

Men något fel måste det ju vara på socialtjänsten om de anser att tre barn måste omhändertas men ett får stanna kvar i familjen? Låter ju inte vettigt för fem öre.

• Anonym (I magen)
    Anonym (S) skrev 2017-04-02 11:54:41 följande:

Men något fel måste det ju vara på socialtjänsten om de anser att tre barn måste omhändertas men ett får stanna kvar i familjen? Låter ju inte vettigt för fem öre.

Det fjärde barnet fanns ju inte när tre barn luv:ades. Hon var gravid med det fjärde då och har ingen ny anmälan inkommit eller om omständigheterna förbättrats luv:as ju inte fjärde barnet per automatik vid födseln. 
  • Anonym (S)
    Anonym (I magen) skrev 2017-04-02 15:14:35 följande:

Det fjärde barnet fanns ju inte när tre barn luv:ades. Hon var gravid med det fjärde då och har ingen ny anmälan inkommit eller om omständigheterna förbättrats luv:as ju inte fjärde barnet per automatik vid födseln. 

Och det tycker du låter vettigt? Antingen har de ju inte kapacitet att ta hand om några barn alls eller så kan de ta hand om alla och ska då ha tillbaka barnen. Så sjukt.
  • Anonym (I magen)
    Anonym (S) skrev 2017-04-02 19:46:46 följande:
    Och det tycker du låter vettigt? Antingen har de ju inte kapacitet att ta hand om några barn alls eller så kan de ta hand om alla och ska då ha tillbaka barnen. Så sjukt.

Jag har ingen aning, ts har ju avslöjat extremt lite. Men växte själv upp i min biologiska familj medan mina tre syskon var placerade hela uppväxten. Jag var yngst och saker hade hunnit ordna upp sig tills jag föddes, min uppväxt var långt ifrån optimal men jag är glad att jag slapp placering. 

• Anonym (S)
    Anonym (I magen) skrev 2017-04-02 20:08:39 följande:

Jag har ingen aning, ts har ju avslöjat extremt lite. Men växte själv upp i min biologiska familj medan mina tre syskon var placerade hela uppväxten. Jag var yngst och saker hade hunnit ordna upp sig tills jag föddes, min uppväxt var långt ifrån optimal men jag är glad att jag slapp placering. 

Beklagar det du varit med om. Tycker bara att soc borde vara snabbare med att föra tillbaka alla barn till familjen så fort det är möjligt. Det borde väl vara prio ett? Och anses man vara nog förälder till ett barn borde man vara det till alla? Känns så fel att splittra barnen.
  • Anonym (I magen)
    Anonym (S) skrev 2017-04-02 20:18:16 följande:
    Beklagar det du varit med om. Tycker bara att soc borde vara snabbare med att föra tillbaka alla barn till familjen så fort det är möjligt. Det borde väl vara prio ett? Och anses man vara nog förälder till ett barn borde man vara det till alla? Känns så fel att splittra barnen.

Jag håller till viss del med dig. Det känns som att det är alldeles för godtyckligt vad som gäller. Men, i vår familj fanns det nog tyvärr inte kapacitet att ta hand om fyra barn, hade de andra flyttat hem hade vi nog alla blivit placerade igen så småningom. Mina föräldrar var nyktra före detta missbrukare och jag är övertygad om att de hade återfallit helt under den stress som skulle blivit av många barn hemma. (De hade mindre återfall efter längre besök av syskonen då vi alla gnabbades som barn gör, de klarade inte ett "rörigt" hem). Så även om det låter konstigt och även om det är fruktansvärt orättvist mot barnen tror jag inte alltid det är så att alla eller ingen kan bo hemma. Tyvärr. 

Men har ju som sagt ingen aning om hur det är för ts barn. Kanske borde alla hens barn vara placerade, eller ingen. 

Svar på tråden 3barn på lvu