• CrookedTail

Tillfälligt deltid - mindre föräldrapenning?

Hej. Jag har försökt läsa mig till svar på min fråga, men blir bara mer förvirrad. Kanske någon här kan hjälpa mig?

Säg att jag ska få barn inom 1 år och vill plocka ut föräldrapenning från runt förlossningsdatum. Om jag under dessa 12 månader fram till förlossingen tillfälligt går ner till deltid (80%) under, säg 3 månader och sedan fortsätter heltid som vanligt resternade 9 månader, kommer det innebära att min föräldrapenning blir lägre då? Finns det något enkelt sätt att räkna ut hur mycket lägre i så fall?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Tillfälligt deltid - mindre föräldrapenning?
  • CrookedTail

Sorry, jag kanske skulle berättat hur min situation ser ut för övrigt :)

Jag har heltidsjobb sedan 4 år tillbaka och vill gå ner tillfälligt i tid för att få mer tid till renovering. När renoveringen är klar vill jag gå upp till heltid igen.

• CrookedTail

Och med tillfälligt menar jag kanske 3-4 månader. Det beror ju då lite på hur mycket jag kan gå ner utan att minska FP.

• Seven Costanza
    CrookedTail skrev 2017-03-17 08:07:36 följande:

Och med tillfälligt menar jag kanske 3-4 månader. Det beror ju då lite på hur mycket jag kan gå ner utan att minska FP.

Ok. Då hade jag rått dig till att antingen 1) gå ned i tid nu så snart som möjligt så att du kan gå upp till heltid i minst sex månader och ändå ha en bra marginal till beräknad förlossning efter att de sex månaderna har gått så att du säkert kan gå hem och vila någon vecka före förlossning om du vill det. Eller 2) jobba heltid tills du blir gravid och en bit in, sedan kan du när det är mindre än sex månader till BF gå ner i tid så mycket du vill eller sluta jobba helt utan att din SGI påverkas.
  • CrookedTail

Vad bra! Tack så mycket för svar! Jag har kontaktat FK oxå, men det tar ju sådan tid att få svar + att jag inte är helt säker på att jag kan få ett svar jag förstår. Men nu anser jag att jag fått svar på det jag undrade iaf :)

Tack så mycket för hjälpen allihop! <3

• AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-03-16 23:16:06 följande:
    AnkiC skrev 2017-03-16 22:47:08 följande:

Citerar vad jag läst om föräldraförsäkringen.

"En gravid kvinna som får ett heltidsjobb och går upp i heltid varaktigt, alltså även ska jobba heltid efter föräldraledigheten, kan också höja sin ersättning även om personen bara hinner arbeta någon månad innan barnet kommer."

Nu menade jag ju att tipset var bättre på så sätt att det är säkrare att det blir rätt gentemot FK, inte om det personligen är bättre eller sämre att gå ner i tid i början eller slutet av graviditeten för den enskilda. I det du citerar här ovan får man ju inte heller reda på det som min invändning gällde, dvs om man kan gå upp i tid sex månader före BF men sedan medvetet frivilligt gå ner i tid eller gå hem några veckor före BF och ändå höja sin SGI. Det undrar jag om det verkligen går. Dvs att bevisa avsiktsfrågan är oklart.

Ditt citat gäller väl mer en sits där man t ex blir inlasad och får en fast heltidstjänst säg tre månader före BF och jobbar heltid fram till BF och efter föräldraledigheten. Inte att man medvetet gått ner från heltid till deltid under en tid och sedan upp igen sista sex månaderna men inte ens jobbar dessa sista sex månader om man självmant går hem i förväg. Sedan undrar jag vidare, i citatet ovan står det att man "ska jobba heltid" även efter föräldraledigheten, kommer då FK kolla att man faktiskt gör det eftersom det förutsattes när man fick höja sin SGI? Vad händer då om man inte gör det utan vill jobba deltid och skydda sin höjda SGI med FP? Då har man ju lyckats höja sin SGI på ett lite falskt sätt kan jag tycka. Avsiktsfrågan är alltså oklar här också.

Jag tycker bara att det verkar märkligt att FK skulle vara så generösa med att få höja SGI:n/föräldrapenningen som gravid, när många å andra sidan vittnar om att det är jättehårda regler om att få behålla sin SGI efter att barnet fyllt ett eller t ex när man blir arbetslös, då påstår ju folk att en enda dags glapp förstör allting. Konstigt då om man kan "ha för avsikt" att jobba heltid i sex månader före BF och sedan ändå få lov att gå hem på FP eller semester i några veckor och inte alls jobba de sex månaderna men ändå få höja sin SGI.
    Om du vill få exakt svar på om det jag säger är sant får du väl kontakta FK och fråga men ja enligt mig blir det rätt gentemot FK. Man kan gå upp i tid 6 månader innan bf men sen gå ned igen med fp, semester, sjukskrivning osv. och ändå behålla sin SGI. Nej mitt citat gäller även fastanställa som tillfälligt går ned i tid med tjänstledighet och sedan upp igen. Nej FK kollar inte upp i efterhand utan om man har en heltidstjänst som på pappret sträcker sig till efter föräldraledigheten så räcker det för skyddad SGI under föräldraledigheten. Enligt mig låter det inte falskt men vi kanske har svårt att förstå varann. Du får utforska vidare i frågan helt enkelt.
  • AnkiC
    CrookedTail skrev 2017-03-17 11:38:38 följande:

Vad bra! Tack så mycket för svar! Jag har kontaktat FK oxå, men det tar ju sådan tid att få svar + att jag inte är helt säker på att jag kan få ett svar jag förstår. Men nu anser jag att jag fått svar på det jag undrade iaf :)

Tack så mycket för hjälpen allihop! <3

• Seven Costanza
    AnkiC skrev 2017-03-17 14:47:41 följande:

Om du vill få exakt svar på om det jag säger är sant får du väl kontakta FK och fråga men ja enligt mig blir det rätt gentemot FK. Man kan gå upp i tid 6 månader innan bf men sen gå ned igen med fp, semester, sjukskrivning osv. och ändå behålla sin SGI. Nej mitt citat gäller även fastanställa som tillfälligt går ned i tid med tjänstledighet och sedan upp igen. Nej FK kollar inte upp i efterhand utan om man har en heltidstjänst som på pappret sträcker sig till efter föräldraledigheten så räcker det för skyddad SGI under föräldraledigheten. Enligt mig låter det inte falskt men vi kanske har svårt att förstå varann. Du får utforska vidare i frågan helt enkelt.

Det kan ju mycket väl stämma så som du säger men jag tycker ändå det är konstigt att man ska kunna gå upp i tid sex månader före BF men sedan ändå inte jobba hela de sex månaderna utan ta ut _planerad_ ledighet såsom FP eller semester. Då har man ju inte _avsikt_ att jobba i sex månader och det var ju det som förutsattes. För egen del har jag inget behov av svaret men jag tycker det är intressant som sagt om FK är så generös före födsel men ökänt nitiska efter barnets ettårsdag och vid arbetslöshet.
  • Seven Costanza

Anki: vill tillägga att jag inte alls menat att påstå att det du säger inte stämmer, utan mina ifrågasättanden handlar om att jag anser att FK har oklara regler i de frågor jag nämner och att jag därför blev förvånad att du gav så tvärsäkra råd.

• AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-03-17 18:03:42 följande:
    Det kan ju mycket väl stämma så som du säger men jag tycker ändå det är konstigt att man ska kunna gå upp i tid sex månader före BF men sedan ändå inte jobba hela de sex månaderna utan ta ut _planerad_ ledighet såsom FP eller semester. Då har man ju inte _avsikt_ att jobba i sex månader och det var ju det som förutsattes. För egen del har jag inget behov av svaret men jag tycker det är intressant som sagt om FK är så generös före födsel men ökänt nitiska efter barnets ettårsdag och vid arbetslöshet.
    Ja alltså de är ju noga med att man inte får ha sysslolösa dagar efter barns 1-årsdag och mellan jobb osv. Då sänks ju sgi direkt. Men att ta ledigt med fp, semester och sjukskrivning räknas som en syssla i den bemärkelsen att det skyddat sgi.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2017-03-17 20:06:27 följande:

Ja alltså de är ju noga med att man inte får ha sysslolösa dagar efter barns 1-årsdag och mellan jobb osv. Då sänks ju sgi direkt. Men att ta ledigt med fp, semester och sjukskrivning räknas som en syssla i den bemärkelsen att det skyddat sgi.

Jo det vet jag ju - det jag tyckte var märkligt var ju dock att du sa att man kan använda FP eller semester inte bara för att _skydda_ en SGI man redan har (för det vet jag att man kan) utan för att _bygga upp_ en sänkt SGI från deltid till heltid genom att ta ut semester eller FP sista tiden före förlossningen så att jobb plus semester eller FP blir sex månader. Dvs inte jobba hela sex månaderna trots att man inte är sjuk. Mitt intryck har varit att om man inte blir sjukskriven så måste man faktiskt jobba under de sex månaderna som man skulle gå upp och jobba heltid.

Om man jämför med reglerna efter ettårsdagen så kan man ju t ex inte gå ner till 80%, låta bli att ta ut en dags FP för att skydda SGI och sedan tro att man kan höja den sänkta SGI:n genom att när barnet t ex är 15 månader helt plötsligt börja fylla upp med en dags FP, utan har SGI:n sänkts så måste man som jag förstått det gå upp och faktiskt jobba heltid i sex månader för att höja den igen. Så jag tycker det låter konstigt om man får lov att använda FP eller semester för att _höja_ sin SGI under graviditet när det inte går att göra så annars.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-03-17 20:36:29 följande:
    Jo det vet jag ju - det jag tyckte var märkligt var ju dock att du sa att man kan använda FP eller semester inte bara för att _skydda_ en SGI man redan har (för det vet jag att man kan) utan för att _bygga upp_ en sänkt SGI från deltid till heltid genom att ta ut semester eller FP sista tiden före förlossningen så att jobb plus semester eller FP blir sex månader. Dvs inte jobba hela sex månaderna trots att man inte är sjuk. Mitt intryck har varit att om man inte blir sjukskriven så måste man faktiskt jobba under de sex månaderna som man skulle gå upp och jobba heltid.

Om man jämför med reglerna efter ettårsdagen så kan man ju t ex inte gå ner till 80%, låta bli att ta ut en dags FP för att skydda SGI och sedan tro att man kan höja den sänkta SGI:n genom att när barnet t ex är 15 månader helt plötsligt börja fylla upp med en dags FP, utan har SGI:n sänkts så måste man som jag förstått det gå upp och faktiskt jobba heltid i sex månader för att höja den igen. Så jag tycker det låter konstigt om man får lov att använda FP eller semester för att _höja_ sin SGI under graviditet när det inte går att göra så annars.
    Att jämföra med föräldraledigt går inte då man varit stadigvarande ledig längre än sex månader. Ts har ju arbetat heltid i mer än sex månader. Blir osäker på fp och sem nu. Det beror på hur länge hon arbetar deltid. Det finns ju tremånadersregeln. Efter heltidsarbete mer än sex månader är SGI skyddad i tre månader. Då kan hon gå ned i tid utan att den påverkas. Efter dessa tre månader måste hon börja skydda SGI med fp, sem, hp eller sjukskrivning om hon inte går upp till heltid. Arbetar hon däremot deltid längre än tre månader måste avsikten vara att arbeta 6 månader heltid innan bf. Sjukskrivning och hp påverkar då inget men kanske fp och sem.
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2017-03-17 22:31:47 följande:

Att jämföra med föräldraledigt går inte då man varit stadigvarande ledig längre än sex månader. Ts har ju arbetat heltid i mer än sex månader. Blir osäker på fp och sem nu. Det beror på hur länge hon arbetar deltid. Det finns ju tremånadersregeln. Efter heltidsarbete mer än sex månader är SGI skyddad i tre månader. Då kan hon gå ned i tid utan att den påverkas. Efter dessa tre månader måste hon börja skydda SGI med fp, sem, hp eller sjukskrivning om hon inte går upp till heltid. Arbetar hon däremot deltid längre än tre månader måste avsikten vara att arbeta 6 månader heltid innan bf. Sjukskrivning och hp påverkar då inget men kanske fp och sem.

Ja tremånadersregeln skulle hon troligen kunna utnyttja men i övrigt är vi säkert överens om att vissa regler är lite oklara, så TS bör ju förstås dubbelkolla mer exakt med FK vad som gäller innan hon bestämmer sig.
  • AnkiC
    Seven Costanza skrev 2017-03-18 17:00:07 följande:
    Ja tremånadersregeln skulle hon troligen kunna utnyttja men i övrigt är vi säkert överens om att vissa regler är lite oklara, så TS bör ju förstås dubbelkolla mer exakt med FK vad som gäller innan hon bestämmer sig.
    Hon har dock fått svar på sin fråga i ts så då borde det inte vara några oklarheter längre.
  • CrookedTail

Nu har jag fått svar från FK oxå, och precis som jag trodde så svarade dom inte bara ja eller nej på min fråga, utan skulle inveckla det så att jag blev mer förvirrad. Men om jag förstår det rätt, så spelar det ingen roll när jag tar ut min deltid, bara jag jobbar heltid 6 månader av 12 innan jag börjar ta ut FP?

Mailet från FK:

Om du går ner i tid till 80 % så kan din kommande föräldrapenning blir grundad på den inkomst du har på 80 %. För att få upp din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) till 100 % ska det finnas en avsikt att arbeta 100 % i minst 6 månader utan avbrott.

SGI-skydd gäller för en gravid kvinna som avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast sex månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen.

• AnkiC
    CrookedTail skrev 2017-03-21 16:04:16 följande:

Nu har jag fått svar från FK oxå, och precis som jag trodde så svarade dom inte bara ja eller nej på min fråga, utan skulle inveckla det så att jag blev mer förvirrad. Men om jag förstår det rätt, så spelar det ingen roll när jag tar ut min deltid, bara jag jobbar heltid 6 månader av 12 innan jag börjar ta ut FP?

Mailet från FK:

Om du går ner i tid till 80 % så kan din kommande föräldrapenning blir grundad på den inkomst du har på 80 %. För att få upp din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) till 100 % ska det finnas en avsikt att arbeta 100 % i minst 6 månader utan avbrott.

SGI-skydd gäller för en gravid kvinna som avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast sex månader före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen.

Ja precis, du ska ha för avsikt. Om du blir sjukskriven då under e sex månaderna borde det inte påverka. Fråga också efter 3-månadersregeln. Man ska rätt till att gå ned i tid i 3 månader utan att behöva jobba upp SGI igen. Den ska vara skyddad dessa månader.
Svar på tråden Tillfälligt deltid - mindre föräldrapenning?