Seven Costanza skrev 2017-03-16 23:16:06 följande:
AnkiC skrev 2017-03-16 22:47:08 följande:Citerar vad jag läst om föräldraförsäkringen.
"En gravid kvinna som får ett heltidsjobb och går upp i heltid varaktigt, alltså även ska jobba heltid efter föräldraledigheten, kan också höja sin ersättning även om personen bara hinner arbeta någon månad innan barnet kommer."
Nu menade jag ju att tipset var bättre på så sätt att det är säkrare att det blir rätt gentemot FK, inte om det personligen är bättre eller sämre att gå ner i tid i början eller slutet av graviditeten för den enskilda. I det du citerar här ovan får man ju inte heller reda på det som min invändning gällde, dvs om man kan gå upp i tid sex månader före BF men sedan medvetet frivilligt gå ner i tid eller gå hem några veckor före BF och ändå höja sin SGI. Det undrar jag om det verkligen går. Dvs att bevisa avsiktsfrågan är oklart.
Ditt citat gäller väl mer en sits där man t ex blir inlasad och får en fast heltidstjänst säg tre månader före BF och jobbar heltid fram till BF och efter föräldraledigheten. Inte att man medvetet gått ner från heltid till deltid under en tid och sedan upp igen sista sex månaderna men inte ens jobbar dessa sista sex månader om man självmant går hem i förväg. Sedan undrar jag vidare, i citatet ovan står det att man "ska jobba heltid" även efter föräldraledigheten, kommer då FK kolla att man faktiskt gör det eftersom det förutsattes när man fick höja sin SGI? Vad händer då om man inte gör det utan vill jobba deltid och skydda sin höjda SGI med FP? Då har man ju lyckats höja sin SGI på ett lite falskt sätt kan jag tycka. Avsiktsfrågan är alltså oklar här också.
Jag tycker bara att det verkar märkligt att FK skulle vara så generösa med att få höja SGI:n/föräldrapenningen som gravid, när många å andra sidan vittnar om att det är jättehårda regler om att få behålla sin SGI efter att barnet fyllt ett eller t ex när man blir arbetslös, då påstår ju folk att en enda dags glapp förstör allting. Konstigt då om man kan "ha för avsikt" att jobba heltid i sex månader före BF och sedan ändå få lov att gå hem på FP eller semester i några veckor och inte alls jobba de sex månaderna men ändå få höja sin SGI.
Om du vill få exakt svar på om det jag säger är sant får du väl kontakta FK och fråga men ja enligt mig blir det rätt gentemot FK. Man kan gå upp i tid 6 månader innan bf men sen gå ned igen med fp, semester, sjukskrivning osv. och ändå behålla sin SGI. Nej mitt citat gäller även fastanställa som tillfälligt går ned i tid med tjänstledighet och sedan upp igen. Nej FK kollar inte upp i efterhand utan om man har en heltidstjänst som på pappret sträcker sig till efter föräldraledigheten så räcker det för skyddad SGI under föräldraledigheten. Enligt mig låter det inte falskt men vi kanske har svårt att förstå varann. Du får utforska vidare i frågan helt enkelt.