• modsey

Ni med ovaccinerade barn skulle ni berätta på ett föräldrar möte

Om frågan kommer upp berättar och informerar ni då andra föräldrar att era barn är ovaccinerade?

• Svar på tråden Ni med ovaccinerade barn skulle ni berätta på ett föräldrar möte
  • snabelap
    Anna74a skrev 2017-03-19 21:14:27 följande:

Tbc har ju kommit tillbaka till Sverige igen, och vaccinationssköterskan berättade att det vaccinet knappt fungerar så att det inte är någon idé att ta.
    Tjolahopp tjolahej.
    Vad det gäller frågeställningen i ts så håller jag med om vad någon skrev, vad skulle man göra med den informationen om man visste?
    Byta dagis?
    Det lär vara likadant överallt.

Fast det är ju inte sant, TBC blev ju utrotat i Sverige en kortare period just för att det ingick i den allmäna vaccinationsprogrammet ett tag . Alltså effektivt vaccin.Backar du 100 år var det ju tvärtom vanligt att barn dog i TBC. Det finns t o m specifika barnkyrkogårdar för barn som dog i TBC (bland annat i Varberg). Anledningen till att TBC åter är på g in i sverige är för att det rör sig större folkmassor över gränserna nu, och många av de flyktingar som kommer hit, har inte vaccinerats mot TBC. 
  • snabelap
    Octavia skrev 2017-03-19 21:58:57 följande:

Jag delar med mig så lite som möjligt av min egen och familjens sjukdomshistoria och val av behandlingar eller vacciner till utomstående. De som har med det att göra är vi i familjen och vår läkare, om det nu inte är något som skolan måste veta, så jag hade inte berättat.

En annan sak vad gäller vaccineringar: ska man inte förnya dem då och då för att de ska skydda? Jag har inte fått ett enda vaccin sedan jag gick i mellanstadiet och har heller inte haft några av barnsjukdomarna. Riskerar jag att bli smittad eller är vaccinet fortfarande verksamt?

Vissa räcker livet ut, vissa måste förnyas. Man kan kolla med blodprov, hurvida man är i behov av förnyelse eller ej. Då kollar man antikropparna i blodet mot vaccinet.
  • Themis

Jag delar med mig så lite som möjligt av min egen och familjens sjukdomshistoria och val av behandlingar eller vacciner till utomstående. De som har med det att göra är vi i familjen och vår läkare, om det nu inte är något som skolan måste veta, så jag hade inte berättat.

En annan sak vad gäller vaccineringar: ska man inte förnya dem då och då för att de ska skydda? Jag har inte fått ett enda vaccin sedan jag gick i mellanstadiet och har heller inte haft några av barnsjukdomarna. Riskerar jag att bli smittad eller är vaccinet fortfarande verksamt?

Det beror på. Vissa sjukdomar får man livslång immunitet av att ha, men du vet ju säkert själv att man inte blir immun mot vanliga förkylningar. Vaccination ger ofta lång immunitet också men inte alltid livslång.

Däremot ger vaccinet ofta ett bredare skydd, de olika varianterna av sjukdomen kallas serotyper och blir du sjuk så får du immunitet mot en viss serotyp, men vaccinet kan vara gjort av en "mix" av de olika serotyper av viruset eller bakterien som förekommer i världen och skyddar på det viset bättre.

Här finns en tabell med uppskattad livslängd för olika vaccin, även om det nu är Wiki, scrolla ner lite bara:

sv.wikipedia.org/wiki/Vaccination
    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Randig skrev 2017-03-19 11:14:10 följande:

Den här dyker upp i mitt flöde på fejjan av folk som är lite anti vaccination. Är det relevant forskning i den? Stämmer sakerna? Finns det motsägelser?

http://www.thenhf.se/nej-din-son-kommer-inte-att-do-pa-grund-av-mitt-ovaccinerade-barn-replik-av-marina-ahlm/

Nej, det är inte relevant forskning och påståenden backas inte upp av välgjord vetenskap.

Skribenten använder dessutom post hoc ergo propter hoc-argumentation. "X hände, sedan hände Y. X orsakade därför Y".
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • sextiotalist

Exakt, vi gör detsamma, vi har följt vaccinationsprogrammet och jag tillhör de som anser att man bör vaccinera. Men jag ser inte det nödvändiga i att de som är ovaccinerade (oavsett orsak) måste redogöra det publikt.
    Som du skriver räcker det med att läkare, kanske lärare, skolsköterskan är de som vet om det.
    Finns det ett infektionskänsligt barn i klassen, så får man agera utifrån detta. Det kan räcka med att säga att det finns barn som är ovaccinerade i klassen, däremot behöver man inte säga varför och vilka.

Om det kommer utbrott av någon sjukdom (oavsett om det är en sjukdom som man vaccinerar mot eller någon annan) så är dessa sjukdomar tillräckligt allvarliga för ett infektionskänsligt barn, så då bör ju den vårdpersonal som omger barnet agera.

Så för mig är det viktigt med vaccinerade barn för att hindra att dessa sjukdomar får fäste, så att de utbrott som kommer bli begränsade och man kan hindra spridning.

Dessutom är ju inte vaccinationerna 100%, så även det MPR-vaccinerade barnet kan komma till klassrummet med mässlingen.

• läs på

Ja det skulle jag alla dagar i veckan göra. Jag skulle också framföra varför och varna föräldrarna till mitt barns skolkamrater som kanske inte har en aning om vad vaccin egentligen är och vad det kan orsaka!

www.innandetarforsent.se

• modsey
    läs på skrev 2017-05-02 19:32:50 följande:

Ja det skulle jag alla dagar i veckan göra. Jag skulle också framföra varför och varna föräldrarna till mitt barns skolkamrater som kanske inte har en aning om vad vaccin egentligen är och vad det kan orsaka!

www.innandetarforsent.se

vad bra, du är i alla fall öppen om det då ditt val kan påverka andras barn negativt
    Men heder åt dig att du i alla fall inte skulle dölja det!
  • Anaerob

Jag tycker det är märkligt att vuxna individer inte kan se helheten, ett ovaccinerat barn på förskolan är nog ert minsta problem. Ni som vaccinerat er tordes ju utifrån ert resonemang vara skyddade från div. sjukdomar, vad är ni så rädda för?

Antar att ni vuxna regelbundet sedan barnaåren fyllt på ert vaccin.. ?

Vaccin är inte riskfritt och biverkningarna tas inte på allvar. Sjukdomar är heller inte riskfritt. Välj och vraka för din egen del, men låt andra välja för sin del!

Gällande sjukdomar så har kurvorna planat ut rejält redan INNAN vaccin infördes, och mycket annat ökat bl.a cancer och onormala beteendemönster.

Kemikalier och liknande påverkar människa och miljö, och vad jag utav ingredienslistan (den publika delen) kan se så är det inga trevliga ämnen.

• modsey
    Anaerob skrev 2017-05-02 20:55:12 följande:

Jag tycker det är märkligt att vuxna individer inte kan se helheten, ett ovaccinerat barn på förskolan är nog ert minsta problem. Ni som vaccinerat er tordes ju utifrån ert resonemang vara skyddade från div. sjukdomar, vad är ni så rädda för?

Antar att ni vuxna regelbundet sedan barnaåren fyllt på ert vaccin.. ?

Vaccin är inte riskfritt och biverkningarna tas inte på allvar. Sjukdomar är heller inte riskfritt. Välj och vraka för din egen del, men låt andra välja för sin del!

Gällande sjukdomar så har kurvorna planat ut rejält redan INNAN vaccin infördes, och mycket annat ökat bl.a cancer och onormala beteendemönster.

Kemikalier och liknande påverkar människa och miljö, och vad jag utav ingredienslistan (den publika delen) kan se så är det inga trevliga ämnen.

det är nog snarare så att det är Herd Immunity vi är ute efter och kanske inte i första hand friska vaccinerade barn. utan dem som inte av medicinska skäl KAN vaccineras
  • Red123

Vår dotter blev väldigt sjuk av sin 3-månaders spruta, vi har därför inte kunnat ta fler, och hon räknas därför som ovaccinerad. Efter att ha läst den här tråden skulle jag nog välja att inte berätta.

Många som har vaccinerade barn och som inte stött på problem är tyvärr väldigt dåligt pålästa... Det är bara cirka 3/4 av vaccinen som funkar (ja, det står även på alla officiella sidor) och vaccinet skyddar i många fall mot att sjukdomen inte bryter ut inte mot smittan i sig. Alltså kan även många vaccinerade barn vara smittbärare.

Det finns även mängder av mer eller mindre farliga sjukdomar som ingen är vaccinerad mot.

Den här hetsen mot oss som av någon anledning inte kan eller vill vaccinera våra barn är hemsk. Om ni kunde fatta hur det känns att inte kunna vaccinera sitt barn och sen konstant bli påhoppad för det.... Det är just den här häxjakten som gör att man inte vill berätta och som gjorde att vi tappade värdefull tid när vår dotter blev sjuk eftersom inte ens sjukvården tog det på allvar till en början. Fattar ni hur det är att komma till sjukhuset med ett vaccinskadat barn och det första man får höra är att "ni vet väl att man inte kan få autism av vaccin". Sen visar det sig att vår dotter fått encefalit av vaccinet och det tog 6 månader innan hon blev helt återställd.

• modsey
    Red123 skrev 2017-05-02 22:43:24 följande:

Vår dotter blev väldigt sjuk av sin 3-månaders spruta, vi har därför inte kunnat ta fler, och hon räknas därför som ovaccinerad. Efter att ha läst den här tråden skulle jag nog välja att inte berätta.

Många som har vaccinerade barn och som inte stött på problem är tyvärr väldigt dåligt pålästa... Det är bara cirka 3/4 av vaccinen som funkar (ja, det står även på alla officiella sidor) och vaccinet skyddar i många fall mot att sjukdomen inte bryter ut inte mot smittan i sig. Alltså kan även många vaccinerade barn vara smittbärare.

Det finns även mängder av mer eller mindre farliga sjukdomar som ingen är vaccinerad mot.

Den här hetsen mot oss som av någon anledning inte kan eller vill vaccinera våra barn är hemsk. Om ni kunde fatta hur det känns att inte kunna vaccinera sitt barn och sen konstant bli påhoppad för det.... Det är just den här häxjakten som gör att man inte vill berätta och som gjorde att vi tappade värdefull tid när vår dotter blev sjuk eftersom inte ens sjukvården tog det på allvar till en början. Fattar ni hur det är att komma till sjukhuset med ett vaccinskadat barn och det första man får höra är att "ni vet väl att man inte kan få autism av vaccin". Sen visar det sig att vår dotter fått encefalit av vaccinet och det tog 6 månader innan hon blev helt återställd.

Nu räknas ju ditt barn till ett av de barnen jag pratade om som behöver skyddas . Alltså ett barn som har medicinska skäl och är beroende av att herd imunitete är hög.
  • Iarwain

Hur blev det fastställt att det var just vaccinet som orsakade det?
  • annaerikssonsv

Jag undrar lite nyfiket varför denna fokus på ovaccinerade BARN? Jag har kontrolierat mina "titers" då jag reser mycket utomlands (vet ej exakt vad det heter på svenska) för att se vilka sjukdomar jag ännu är "skyddad" mot (är fullt vaccinerad mot allt hela mitt liv) i och med att jag kanske behövde fler sprutor och börjat bli lite tveksam mot det hela. Och - surprise! - som 35 åring visade det sig att jag är princip ovaccinerad! Effekten av alla vaccin jag tagit är som bortblåst, och egentligen skulle jag behöva vaccinera mig mot precis allt (utom stelkrampen som jag ännu verkade uppvisa viss immunitet mot). 

Men jag gissar att jag inte är ensam, men vi kollar inte vuxna människors blod för detta. Mitt råd är att de VUXNA som sitter och bedriver hetsjakt mot ovaccinerade barn skulle kolla upp sig själva först, eftersom de riskerar att vara "helt ovaccinerade" själva, trots en massa vaccin.

• modsey
    annaerikssonsv skrev 2017-05-19 03:27:39 följande:

Jag undrar lite nyfiket varför denna fokus på ovaccinerade BARN? Jag har kontrolierat mina "titers" då jag reser mycket utomlands (vet ej exakt vad det heter på svenska) för att se vilka sjukdomar jag ännu är "skyddad" mot (är fullt vaccinerad mot allt hela mitt liv) i och med att jag kanske behövde fler sprutor och börjat bli lite tveksam mot det hela. Och - surprise! - som 35 åring visade det sig att jag är princip ovaccinerad! Effekten av alla vaccin jag tagit är som bortblåst, och egentligen skulle jag behöva vaccinera mig mot precis allt (utom stelkrampen som jag ännu verkade uppvisa viss immunitet mot). 

Men jag gissar att jag inte är ensam, men vi kollar inte vuxna människors blod för detta. Mitt råd är att de VUXNA som sitter och bedriver hetsjakt mot ovaccinerade barn skulle kolla upp sig själva först, eftersom de riskerar att vara "helt ovaccinerade" själva, trots en massa vaccin.

För mig är det en självklarhet att man uppdaterar sina vaccinationer. Så om frågan var ställd till mig om det så är svaret:redan gjort !
  • Litet My

Har faktiskt aldrig stött på någon som klagat över barn som inte kan vaccineras, det är ju de man vill skydda genom att vaccinera alla andra. Däremot personer med barn som som aktivt väljer att inte vaccinera.
Svar på tråden Ni med ovaccinerade barn skulle ni berätta på ett föräldrar möte