Jag har haft fyra missfall, har två barn, och en gravidmage i v.32.
Missfall ett och två fick jag innan första barnet. Det första i vecka 6. Det började med bruna flytningar och efter någon vecka kom en större blödning med klumpar.
Missfall två kom i v. 9. Bruna flytningar, på ett VUL såg de att det var en ickefungerande graviditet. Blödningarna satte igång v. 11, fick fruktansvärda smärtor och blödningar, blödde igenom en binda på två minuter och tuppade till slut av i hallen där jag vandrade fram och tillbaka mellan toan och sovrummet. Mamma hittade mig, och fick köra mig till gyn, sex mil bort där jag blev inlagd en natt.
Efter detta struntade mannen och jag i att försöka bli gravida ett tag och gifte oss istället, planerade ett stort, härligt bröllop och tog det allmänt lugnt.
Efter bröllopet blev vi dock gravida igen. Fick en brun flytning i v. 11, och blev skräckslagen. VUL visade levande bebis. De färgade flytningarna berodde på att moderkakan växte lite för öppningen till livmodern och nötte där när jag gick. De stannade kvar i några veckor innan moderkakan växte uppåt i takt med att livmodern växte. En alldeles perfekt liten son blev resultatet, ett antal månader senare.
När sonen var tre började vi syskonförsök och blev gravida direkt. Lillasyster föddes utan minsta tendens till brun flytning eller blödning.
Förra hösten började vi syskonförsök tre. Blev gravid direkt och fick ett VUL ganska tidigt pga min historia. VUL visade ickefungerande graviditet och dagen efter kom en brun flytning som övergick i blödning (v. 7). Väntade in en mens och blev sen gravid direkt igen. Fick ett VUL igen, i v. 9, som inte alls såg ut som en levande bebis. Doktorerna kunde dock inte säga säkert, då mina hormoner låg högt och man faktiskt såg något i livmodern. Jag blev hemskickad för ett nytt VUL veckan senare. Jag var dock rätt säker på att det var en ickefungerande graviditet då jag väl kom ihåg hur sonen sett ut på de tidiga VUL:en och det liknande inte detta. Så jag gick och kände mig jättegravid och jätteledsen i en vecka tills nästa VUL. Skuggan hade vuxit något men det lutade ff åt en ickefungerande graviditet. Läkaren kunde dock inte vara helt säker då hormonvärdena stigit kraftigt från veckan innan. Nytt VUL veckan efter bokades in. Jag hann inte mer än åka hem så ringde min mobil (som sagt, sex mil till gyn för mig) och det var gyn. Då misstänkte de mola, pga de höga hormonvärdena och ville att jag skulle komma tillbaka redan dagen efter. Då hade jag fått nog av att aldrig få veta och att ligga i gynstol, så efter VUL:et dagen därpå sa jag att jag ville göra en abort/missfallsbehandling. Jag fick direkt piller som avslutar "graviditeten" hormonellt och en tid bokades två dagar senare för cytotecbehandling på sjukhuset. Den utfördes, men blev inte fullständig förstod jag sen, då jag blödde fyra veckor, innan jag gav upp och ringde gyn igen. Ett nytt VUL visade på rester av graviditeten i livmodern och en tid sattes upp dagen efter för skrapning. Den funkade alldeles utmärkt - blödde två dagar och fick sen mensen 28 dagar efter skrapningen. Två månader senare blev jag gravid igen och beräknas nu då föda vår lilla trea om åtta veckor så där.
Lycka till! Min erfarenhet är alltså att bruna flytningar oftast, men inte alltid, betyder att något inte är okej och att man också mycket väl kan ha ett avvaktande missfall utan att märka det på sina symptom. Med denna lilla trea valde jag dessutom att inte göra VUL, eftersom det var en sån sjukt jobbig cirkus med missfallet för ett år sen. Jag antar att kroppen tids nog hade skött det själv och det hade varit skönare att få vara lycklig under de veckorna än att gå som jag gjorde mellan mina olika VUL.