• lizanilander

Är det normalt?

Jag har en fråga angående små barn och sömn.
    Man kommer ibland över texter där föräldrar pratar om att deras barn sover dåligt och att de fick hjälp via bvc/läkare o.s.v. för att problemen var så stora. Man läser då om barn som har lite olika bekymmer gällande sömnen, t.ex. många uppvak, vaknar på nätterna och är vakna länge, vaknar tidigt, svåra att få att somna och liknande.
    Vi har vid varje bvc-besök påpekat att sömnen är dålig hos vårt ena barn (eller blivit tillfrågade om sömnen). Vi har också sagt att så har det ju alltid varit. Inget mer med det. Det man hör då från andra föräldrar eller på bvc är att det rättar till sig, det kommer bli bättre, det är normalt. Då undrar jag om det verkligen är normalt att ett barn vaknar 20-25 gånger hela sitt första år och BARA skriker och gråter, går ej att trösta.
    10-15 uppvak andra året, går ej att trösta.
    Tredje året 5-10 uppvak, totalt sjövild, går ej att trösta, kan ej ta i/hålla om barnet (nattskräck?), blir då mycket våldsam och slåss/sparkar runt sig, på oss och väggar.
    Sedan 3 års ålder bara 1-3 uppvak, gärna vaknar och ligger vaken 1-2 timmar men LUGN. Går sällan upp senare än 05:30.
    Mellan 2 och 3 års ålder var han alltid upp 04:30-05:00.
    Känns som man är ensam om detta för det är inte många andra man hör om som har/haft det såhär, men alla säger att det är normalt? Finns det fler därute som har det såhär (eller haft)? Nu har vi ju dock vant oss, men är ständigt slutkörda känns det som. Vi har liksom accepterat läget för det har ju faktiskt blivit bättre! Men ändå, eftersom man hela tiden hört att det "ska vara" såhär så har man svalt det och accepterat läget. Jag vet att det inte går att göra nåt åt men man känner sig så ensam i detta.

Kram <3
  • Svar på tråden Är det normalt?
  • Alexi

Det är väl inte alltid normalt. Många som haft barn som sovit extremt dåligt har ju sen konstaterat allergier, reflux osv och när barnen fått hjälp med det börjat sova bättre. Så jag ser det nog som självklart att man analyserar sånt. När barnet är runt 2-årsåldern och stökar nattetid måste dagsömnen ses över.

Sen verkar ju många barn plötsligt börja sova bättre. Men en 2-3-åring ska väl inte hålla på och dribbla på nätterna, det verkar inte normalt. 

• lizanilander

ja precis, jag känner också lite så. Men tycker det vart så märkligt att inte ens nån på BVC har reagerat mer på det utan verkat tycka att det är mer regel än undantag. De kanske har trott att man överdrivit? Allergi är han utredd för, inget där. Vi har nu (efter att ha bytt bvc) fått remiss till ÖNH för att kolla upp han då han snarkar en del nu och alltid haft problem med maten. Han slutade med middagssömnen när han var runt 2. Tror att vi kommer få bra hjälp från detta BVC men som sagt, man känner sig så ensam.....

• JosephineW

Vi har en dotter som är 1,5år som alltid sovit dåligt. En bra natt så vaknar hon 5ggr och en dålig natt 30ggr. Vi har sökt vård för detta och är nu under utredning på ett par olika spår. Det första vi tittat på är reflux. Sen dricker hon väldigt mycket på nätterna(främst vatten) så tittar även om det kan vara fel på njurar. Det är superskönt att vi äntligen får attention på detta. Vet inte hur vi ska klara att jobba annars framöver. Hur sjutton har ni klarat det SÅ länge?! Jag skulle gå till en barnläkarmottagning. BVC är inga proffs på det.Jag tycker de säger att allt är normalt där...

• lizanilander

oj....30 gånger? :O jadu...alla vi pratat med säger att det är normalt att de vaknar mkt och att det skulle gå över så vi trodde alltid att det skulle vara såhär. Vi började båda jobba när han var drygt 1 år och hur vi har orkat undrar jag också såhär i efterhand. Det är inte en enda som har nämnt det här med reflux, däremot har vi precis bytt BVC som har skickat remiss till ÖNH eftersom han snarkar mkt och har alltid haft problem med maten. Vi ska även på bedömningssamtal imorgon och jag tror ju att allt hänger ihop på nåt vänster. 
    Nu har han precis somnat för natten och varit uppe och varit duracellkanin HELA dagen sen kl 06 imorse. Förstår inte vart orken kommer från. Inte är det från oss iaf, hahaha! Ja vi får se vad de säger nu på bedömningssamtalet och när vi varit på ÖNH. Men som sagt, nu har han ju lugnat sig otroligt mkt, men man får ju många funderingar när man fått barn nr 2 som följer genomsnittet och äter, sover och är nöjd. Då fattar man ju varför det inte känts helt ok med första :/
    Skönt att ni ska få hjälp nu då, vad är nästa steg om det inte visar på reflux?

Svar på tråden Är det normalt?