• eviz08

Föräldrapenning istället för semester?

Vi väntar vårt tredje barn i juni och jag försöker planera föräldraledigheten. Jag funderar nu på att under sommaren istället för att min man tar 5bdagar/vecka semester och jag tar 3 dagar/vecka fp låta min man ta 4dagar/vecka semester och fredag-söndag föräldraledigt och att jag inte tar något alls. Han har högre SGI än mig och då borde väl detta vara smartare, eller?

Tanken var att han skulle vara föräldraledig när skolan börjar och skola in mellanbarnet som börjar förskoleklass, men då har han ju semester kvar som han kan ta då istället...

Är det något jag missar eller funderar jag fel?

Tacksam för feedback ????

• Svar på tråden Föräldrapenning istället för semester?
  • Carambolan

Det enda jag tänker att du missar är att du går miste om pensionsinsättningar om han tar all fp och du ingen, men i övrigt låter det som ett klokt val. Jag hade gjort likadant.

• cb66

Det finns regler för semester och arbetsgivaren kan tvinga dig att att ut minst 3 veckor under sommarmånaderna. Alla arbetsgivare tillåter inte heller att man sparar hur mycket semester som helst.

Sen kan man se det som ett moraliskt dilemma att man låter alla skatebetalare stå för din semester och inte företaget - men det är upp till dig och din moral.

• mammalovis

Föräldraledighet har du rätt att få ut om du ansöker rätt tid i förväg, oftast 2-3 månader i förväg, det står i kollektivavtalet. Semester när du önskar har arbetsgivaren rätt att neka.

• nnnnnnnn

Borde funka bra!

Som vanligt gäller det att man håller koll på sin pension och kanske att ni öronmärker vissa pengar för att kompensera för att du får mindre pension.

En liten tanke bara - tar du då semester ? ELler hur gör du för att inte förlora din SGI (Om barnet är över 1 år)?
    Du har rätt att ta ut 5 veckors semester, men ska informera FK om att du inte kommer att ta ut FP dessa dagar/veckor för att du tar din semester då.

• Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-03-24 16:16:41 följande:

Borde funka bra!

Som vanligt gäller det att man håller koll på sin pension och kanske att ni öronmärker vissa pengar för att kompensera för att du får mindre pension.

En liten tanke bara - tar du då semester ? ELler hur gör du för att inte förlora din SGI (Om barnet är över 1 år)?

Du har rätt att ta ut 5 veckors semester, men ska informera FK om att du inte kommer att ta ut FP dessa dagar/veckor för att du tar din semester då.

Det står i TS att de väntar ett nytt barn i juni så bådas SGI är ju skyddad i ett år från födseln.

Gör det verkligen så stor skillnad på pensionen att hon under en sommar inte tar ut FP? Jag var hemma hela första året utan att ta ut FP och vi gjorde ingenting aktivt gällande min pension. I och för sig tror jag att inte att pensionssystemet kommer att vara något att hänga i julgranen när vår generation går i pension men berätta gärna hur du menar att man bör göra. Jag har hört talas om det där med "barnår" - har inte satt mig in i hur det funkar men som jag förstod det så kompenseras man åtminstone lite grann vad gäller pensionen under barnets första fyra år.
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2017-03-24 18:26:02 följande:
    Det står i TS att de väntar ett nytt barn i juni så bådas SGI är ju skyddad i ett år från födseln.

Gör det verkligen så stor skillnad på pensionen att hon under en sommar inte tar ut FP? Jag var hemma hela första året utan att ta ut FP och vi gjorde ingenting aktivt gällande min pension. I och för sig tror jag att inte att pensionssystemet kommer att vara något att hänga i julgranen när vår generation går i pension men berätta gärna hur du menar att man bör göra. Jag har hört talas om det där med "barnår" - har inte satt mig in i hur det funkar men som jag förstod det så kompenseras man åtminstone lite grann vad gäller pensionen under barnets första fyra år.
    jag är nog inte läskunnig idag...
    fredagstrött...
    tur att du korrekturläser!
  • nnnnnnnn
    Seven Costanza skrev 2017-03-24 18:26:02 följande:

som jag förstått det så gäller kompensationen för de dagar man tar ut FP.

vi gjorde som ni, var hemma utan FP första året, räknar kallt med att vi har amorterat av en del eller hela huset när det är dags för pension och jag sparar mer än maken (av våra gemensamma pengar) till pensionen för säkerhets skull, även om det inte är stora pengar ( några hundralappar varje månad)
  • Seven Costanza
    nnnnnnnn skrev 2017-03-24 18:27:16 följande:

jag är nog inte läskunnig idag...

fredagstrött...

tur att du korrekturläser!

nnnnnnnn skrev 2017-03-24 18:29:29 följande:

som jag förstått det så gäller kompensationen för de dagar man tar ut FP.

vi gjorde som ni, var hemma utan FP första året, räknar kallt med att vi har amorterat av en del eller hela huset när det är dags för pension och jag sparar mer än maken (av våra gemensamma pengar) till pensionen för säkerhets skull, även om det inte är stora pengar ( några hundralappar varje månad)

Haha själv är jag fortfarande föräldraledig så jag är lite sådär jämntrött alla dagar i veckan . Okej, ja jag tror amortering och andra investeringar/sparanden än just pensionssparande kommer vara mer säkert och mer fördelaktigt än att spara mycket på ett regelrätt pensionskonto. Gick säkert miste om en massa pension under första året men för mig kändes det mer värt att ha kvar föräldradagarna till senare.
  • Carambolan

Jag tror också att pensionen i det här fallet verkligen kvittar :) Om man mer systematiskt över flera år vill låta den med högst sgi ta alla föräldradagar kan det däremot bli mer kännbart för den andre. Pensionen är dels baserad på uttagen föräldrapenning och dels kompenseras man genom att den av föräldrarna som tjänar minst får pensionsrätt för barnår (en mindre summa som baseras på en genomsnittlig inkomst och inte alls har att göra med uttag av fp).

• Seven Costanza
    Carambolan skrev 2017-03-24 18:46:59 följande:

Jag tror också att pensionen i det här fallet verkligen kvittar :) Om man mer systematiskt över flera år vill låta den med högst sgi ta alla föräldradagar kan det däremot bli mer kännbart för den andre. Pensionen är dels baserad på uttagen föräldrapenning och dels kompenseras man genom att den av föräldrarna som tjänar minst får pensionsrätt för barnår (en mindre summa som baseras på en genomsnittlig inkomst och inte alls har att göra med uttag av fp).

Tack för svar! Så vem som tar ut mest FP gör alltså större skillnad för pensionen än vem som får summan för barnår? Följdfråga: Kompensationen man får för barnår, vet du om den sätts in på den lägst avlönade förälderns pensionskonto som en klumpsumma efter fyra år då eller? Har pensionsmyndigheten då alltså räknat ut en totalsumma (eller ett snitt) på vardera förälders inkomster i Sverige över dessa fyra år för att komma fram till vem som tjänar minst?
  • eviz08
    cb66 skrev 2017-03-24 15:13:58 följande:

Det finns regler för semester och arbetsgivaren kan tvinga dig att att ut minst 3 veckor under sommarmånaderna. Alla arbetsgivare tillåter inte heller att man sparar hur mycket semester som helst.

Sen kan man se det som ett moraliskt dilemma att man låter alla skatebetalare stå för din semester och inte företaget - men det är upp till dig och din moral.

Jag kommer ta mina semesterveckor delvis innan bebisen föds och delvis när den har kommit så det har inte så mycket med det här att göra.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang, jag kommer ju vara föräldraledig och jag kan ju välja om jag vill vara det utan betalt eller med föräldrapenning. Detta handlar alltså inte om min semester...
  • eviz08

Tack för era svar, min pension är nog körd som det är, några veckor kommer inte påverka... Jag har ju jobbat deltid under de senaste 8 åren då jag haft småbarn så detta är en droppe i havet av förlorad pension. Men jag vet att jag borde kompensera detta på något sätt men hoppas väl som någon annan sa att huset är som en pensionsförsäkring...

• Carambolan
    Seven Costanza skrev 2017-03-24 18:59:03 följande:

Tack för svar! Så vem som tar ut mest FP gör alltså större skillnad för pensionen än vem som får summan för barnår? Följdfråga: Kompensationen man får för barnår, vet du om den sätts in på den lägst avlönade förälderns pensionskonto som en klumpsumma efter fyra år då eller? Har pensionsmyndigheten då alltså räknat ut en totalsumma (eller ett snitt) på vardera förälders inkomster i Sverige över dessa fyra år för att komma fram till vem som tjänar minst?

Jag är tyvärr inte helt hundra på de tekniska detaljerna, men det är en klumpsumma som man får per år. Den tillfaller automatiskt den förälder som tjänat minst (vet inte om de går på pensioninbetalning eller på deklarerad inkomst) men det finns också möjlighet att ge bort den rätten till den andra föräldern med en särskild blankett. Pensionpengarna är däremot låsta så att man inte får dem förrän man varit åter i arbete under fem år. Så här står det i en not i mitt orangea kuvert: "Värde 2016-12-31: Din inkomstpension innehåller ett innestående belopp, ett så kallat latent belopp på XXX XXX kr. Beloppet består av pensionsrätter som du har tjänat in genom att du haft små barn, studerat eller gjort plikttjänst. Ett latent belopp ger pension först när du har haft inkomster på minst två inkomstbasbelopp per år under fem år innan du fyller 70 år. Inkomstbasbeloppet för 2017 är 61 500 kr."
  • Seven Costanza
    Carambolan skrev 2017-03-24 22:10:47 följande:

Jag är tyvärr inte helt hundra på de tekniska detaljerna, men det är en klumpsumma som man får per år. Den tillfaller automatiskt den förälder som tjänat minst (vet inte om de går på pensioninbetalning eller på deklarerad inkomst) men det finns också möjlighet att ge bort den rätten till den andra föräldern med en särskild blankett. Pensionpengarna är däremot låsta så att man inte får dem förrän man varit åter i arbete under fem år. Så här står det i en not i mitt orangea kuvert: "Värde 2016-12-31: Din inkomstpension innehåller ett innestående belopp, ett så kallat latent belopp på XXX XXX kr. Beloppet består av pensionsrätter som du har tjänat in genom att du haft små barn, studerat eller gjort plikttjänst. Ett latent belopp ger pension först när du har haft inkomster på minst två inkomstbasbelopp per år under fem år innan du fyller 70 år. Inkomstbasbeloppet för 2017 är 61 500 kr."

Aha, tack. Så de kollar från år till år. Vore intressant att veta hur det blir om båda föräldrarna är hemma första året utan att ta ut FP, då har ju ingen av dem någon inkomst (förutom möjligen lite föräldralön) så då lär det ju gå till den av dem som har sämst eller ingen föräldralön. Jaja vi lär väl se det i kommande orange kuvert.
Svar på tråden Föräldrapenning istället för semester?