• MeAndBaby

Rått nötkött i rumstemperatur, vem har rätt?

Jag och sambon har en liten dispyt om rått kött. Han låter det gärna stå framme flera timmar i rumstemperatur i marinad innan han grillar det. Från kylen. Jag menar på att man ska vara försiktig med otilllagat kött (i detta fall både nöt och fläsk) eftersom bakterietillväxten blir stor i rumstemp. Han tycker att jag överdriver och menar att ev bakterier dör under grillningen.

(Han kan även ta en odiskad tallrik när han ska tina upp t ex frysta kycklingfiléer i micron, ja eftersom de ju ska stekas och ev bakterier då dör.)

Vem har rätt?

• Svar på tråden Rått nötkött i rumstemperatur, vem har rätt?
  • klyban
    Losan skrev 2017-03-26 21:34:35 följande:
    Värt att notera är att det finns bakterier som bildar toxiner och även om bakterierna i sig dör vid upphettning så bryts inte toxinet ner och det är det som gör oss sjuka.

/Nördig mikrobiolog med bakterier som specialintresse  

Intressant länk i ämnet

www.akademiska.se/Global/DAT/V%C3%A5rdhygien/...

Vad är det för bakterier du tänker på här?

Länken funkade inte, blev en 404 på den.
    Sen om denna funkar istället.
    www.akademiska.se/Global/vårdrdhygien/Dokument/9. Livsmedelshygien.pdf
    Om det inte funkar, så kan man ändra så det står vårdhygien istället för de konstiga tecknen.
    Allt är familjelivs fel i att det inte fungerar, ingen aning varför siten ändrar det man lägger in.

• klyban
    Monchichier skrev 2017-03-26 21:43:37 följande:
    Får man fråga hur mycket toxiner man måste få i sig för att det ska bli skadligt, eller få en effekt?
    Jag förstår ju såklart att det kan variera väldigt, men om man säger mellan tumme och pekfinger på genomsnittet. Måste man få i sig typ 20kg toxinerat kött som legat i rumstemperatur i två dygn. Eller räcker det med en halv köttbit som legat ute i 30min?

De flesta som kan komma på tal ger smärta i mage, och dålig mage, som spy och diarré.
    Det är väl bara botulism som är dödligt, men sker sällan idag då folk inte skapar anaeroba miljöer för mat.
    Men konserver och sånt av vissa saker kan vara känsligt.
    Denna dör inte av uppvärmning.

EHEC blir vanligare också, men här vi ca 50/50 smitta från djur/växtriket.
    Och på kött är det ofta köttfärs som är boven, och sen inte tillräcklig tillagning för döda EHEC.

Alla bakterier har olika antal som krävs för bli smittad, och i vissa fall ansenliga mängder som krävs.

Men detta ändrar inget, ha fram köttet i par timmar spelar ingen roll.
    Hade det varit köttfärs, så är den känsligare.

• Themis
    Monchichier skrev 2017-03-26 21:43:37 följande:
    Får man fråga hur mycket toxiner man måste få i sig för att det ska bli skadligt, eller få en effekt?

Jag förstår ju såklart att det kan variera väldigt, men om man säger mellan tumme och pekfinger på genomsnittet. Måste man få i sig typ 20kg toxinerat kött som legat i rumstemperatur i två dygn. Eller räcker det med en halv köttbit som legat ute i 30min?
    Där snackar vi inga mängder direkt.

Toxinet från clostridium botulinum är det mest akut dödliga ämnet som är känt (för människor), och uppskattningsvis är 1.3?2.1 nanogram/kg är den medeldos som en människa dör av. Dvs 0.000000002 g toxin/kilo dödar dig troligen.

Och detta sprutar då folk i sig frivilligt i form av botox för att slippa rynkor, vilket jag tycker är otroligt lustigt.

Fram tills 2011 eller så var det dessutom ingen vidare djurvänligt det där som alla modeller och Hollywoodstjärnor höll på med. Man måste döda några hundra möss för varje batch botox som framställs, för att fastställa den exakta koncentrationen så man inte skadar eller dödar kunderna av misstag. Eftersom toxinet framställs biologiskt genom odling så kan man inte veta styrkan utan att testa.

Får man i sig mat med botulinumtoxin så är det snabbaste testet att ta blod från patienten och injicera i en mus- dör den så vet man att det är taskigt läge. Det finns motgift om man får vård tidigt men du kommer att ligga på sjukhus flera veckor.

Risken för botulinförgiftning ligger bland annat bakom rekommendationen att inte ge honung till små barn.

källa: wikipedia och

www.foodborneillness.com/botulism_food_poisoning/
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Praktisk59

Håll dig borta från köket bara om HAN lagar mat.

Kärringar som skall lägga sig i när JAG lagar mat är det värsta som finns.
    Köp en sallad om det inte passar.

• klyban
    Themis skrev 2017-03-26 22:13:52 följande:
    Där snackar vi inga mängder direkt.

Toxinet från clostridium botulinum är det mest akut dödliga ämnet som är känt (för människor), och uppskattningsvis är 1.32.1 nanogram/kg är den medeldos som en människa dör av. Dvs 0.000000002 g toxin/kilo dödar dig troligen.

Och detta sprutar då folk i sig frivilligt i form av botox för att slippa rynkor, vilket jag tycker är otroligt lustigt.

Fram tills 2011 eller så var det dessutom ingen vidare djurvänligt det där som alla modeller och Hollywoodstjärnor höll på med. Man måste döda några hundra möss för varje batch botox som framställs, för att fastställa den exakta koncentrationen så man inte skadar eller dödar kunderna av misstag. Eftersom toxinet framställs biologiskt genom odling så kan man inte veta styrkan utan att testa.

Får man i sig mat med botulinumtoxin så är det snabbaste testet att ta blod från patienten och injicera i en mus- dör den så vet man att det är taskigt läge. Det finns motgift om man får vård tidigt men du kommer att ligga på sjukhus flera veckor.

Risken för botulinförgiftning ligger bland annat bakom rekommendationen att inte ge honung till små barn.

källa: wikipedia och

www.foodborneillness.com/botulism_food_poison.../

Chansen är extrem låg, skulle påstå NOLL, inte alls aktuellt här.
    20 fall på vuxna och 5 på barn på 50år.
    Just pga vi slutat med dessa dåligt svetsade burkar, nitrit/salpeter, och en ökad förståelse för hur man undviker detta.
    Risken är egna konserver, eller andra anaeroba miljöer med mat.

Sen om det inte hade varit för denna , så hade vi inte haft nitrit som livsmedelstillsats.
    Men visst den behåller färgen på köttet också, men att folk slutade att dö var nog positivt för denna användning.

Och utan blir det skoj, som när jag gör bacon.
    Så blir en del förskräckta när de ser färgen på baconen, men det slutar sen när dom äter baconen Flört
    Då de blir de godaste baconen de någonsin smakat, då de allra flesta bara testat tex scan och tulip innan.
    Men en del är galet skeptiska på den färgen som det får utan nitrit.

• monkees
    Nyfikna72 skrev 2017-03-26 18:04:45 följande:

Nötkött kan ju snudd på ligga i flera dagar i rumstemperatur utan att nåt händer annat än att mörningsprocessen går fortare. Butiksköpt kött blir hundra ggr bättre till och med om det får möras på det viset.

Helt otroligt! Jag minns när vi bodde i husvagn och hade kött i kylen och så blev det fel med elen och kylen stängdes av under natten. Vi slängde allt kött.
  • kvarnfot

Man SKA ta ut köttet från kylen ca 2 timmar innan man grillar eller steker det. Att steka/grilla kött som inte har rumstemperatur är inte nåt bra.

• Gustie

Men det gäller bara nötfärs och hela köttbitar eller (det har vi nästan aldrig nämligen)?

Mald färs ska inte tas fram, väl, och hur är det med kyckling, den har jag alltid marinerat i kylen?

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • klyban
    Gustie skrev 2017-03-27 11:09:32 följande:
    Men det gäller bara nötfärs och hela köttbitar eller (det har vi nästan aldrig nämligen)?

Mald färs ska inte tas fram, väl, och hur är det med kyckling, den har jag alltid marinerat i kylen?

Det beror väl på hur länge man vill marinera kycklingen.
    En annan som kan köra par dagar, så är ju det tokigt att ha den framme hela tiden.

• klyban
    kvarnfot skrev 2017-03-27 08:47:53 följande:
    Man SKA ta ut köttet från kylen ca 2 timmar innan man grillar eller steker det. Att steka/grilla kött som inte har rumstemperatur är inte nåt bra.

När jag kör en hel rostbiff, så räcker inte två timmar.
    Det får man nästan dubbla trippla.
    Samma som skivor kan jag välja 30min före och ta fram.

• John22

Ni kan börja med att sluta "marinera" köttet i flera timmar.

Att kött skulle "absorbera" smak på det sättet är en seglivad myt. Marinaden ligger endast på ytan och gör precis lika mycket nytta om den läggs på fem minuter eller 24 timmar innan man börjar grilla. Använder man till exempel citron i sin marinad kommer man dessutom ge köttet en mosig, äcklig yta om man låter det "marinera" i flera timmar.

• klyban
    John22 skrev 2017-03-27 11:53:42 följande:

Att kött skulle "absorbera" smak på det sättet är en seglivad myt. Marinaden ligger endast på ytan och gör precis lika mycket nytta om den läggs på fem minuter eller 24 timmar innan man börjar grilla. Använder man till exempel citron i sin marinad kommer man dessutom ge köttet en mosig, äcklig yta om man låter det "marinera" i flera timmar.

Problemet är väl att ordet marinad används mcyket slarvigt.
    Och betyder oftast smaksätta.
    Men visst går smaken in, men kanske inte så fort man försöker påstå i en del recept.
    Och kör man olja så fördröjer man både marinering och smaksättning.

• kvarnfot
    John22 skrev 2017-03-27 11:53:42 följande:

Skitsnack! Köttet suger åt sej av smakerna. Har grillat i ca 30 år och vet dess längre det får ligga i kylen i marinad = mer smak. Händer ibland när vi spontangrillar att marinaden bara får sitta på någon timma, då blir det inte mycket smak.
  • kvarnfot
    klyban skrev 2017-03-27 11:18:53 följande:

När jag kör en hel rostbiff, så räcker inte två timmar.
    Det får man nästan dubbla trippla.
    Samma som skivor kan jag välja 30min före och ta fram.

Det är klart att man får ta fram det i tid som överensstämmer med storleken. Jag har 2 timmar för biffar/karréskivor,
  • John22
    klyban skrev 2017-03-27 12:19:25 följande:

Problemet är väl att ordet marinad används mcyket slarvigt.
    Och betyder oftast smaksätta.
    Men visst går smaken in, men kanske inte så fort man försöker påstå i en del recept.
    Och kör man olja så fördröjer man både marinering och smaksättning.

Nej, smaken går inte "in" i någon märkbar utsträckning, oavsett hur länge man låter det ligga.

Mest smak får man enligt mig med en så kallad "rub" som man gnider in i köttet precis innan man grillar. Rått kött har för stort innehåll av vatten för att olja och dylikt ska kunna tränga in.

Jag har gjort flera blindtester med "marinerat" kontra "penslat fem minuter innan grillning", och det är ingen som helst skillnad på smaken. Visst kan köttet på gott och ont få en annorlunda konsistens om man har något mörande eller syrligt i marinaden, men då pratar vi inte längre om att marinera för att få bättre smak.
  • John22
    kvarnfot skrev 2017-03-27 13:14:42 följande:
    Skitsnack! Köttet suger åt sej av smakerna. Har grillat i ca 30 år och vet dess längre det får ligga i kylen i marinad = mer smak. Händer ibland när vi spontangrillar att marinaden bara får sitta på någon timma, då blir det inte mycket smak.
    Nej, det gör det inte :)

Det är om något en placeboeffekt.
  • kvarnfot
    John22 skrev 2017-03-27 13:35:46 följande:
    Nej, det gör det inte :)

Det är om något en placeboeffekt.
    Jag vet att det som föredrar rubb brukar säga det om marinering. Men som jag sa har jag grillat och marinerat kött i över 30 år och märker en klar skillnad.
    Personligen har jag provat att rubba också men tycker inte att det sätter tillräcklig smak.
  • John22
    kvarnfot skrev 2017-03-27 13:40:26 följande:
    Jag vet att det som föredrar rubb brukar säga det om marinering. Men som jag sa har jag grillat och marinerat kött i över 30 år och märker en klar skillnad.
    Personligen har jag provat att rubba också men tycker inte att det sätter tillräcklig smak.
    Jag sa inte att rub var bättre, utan att det ger mest smak. Att föredra marinad har dock inget med saken att göra. Det kommer smaka precis likadant om du marinerar i 8 timmar som om du marinerar i tio minuter.
  • klyban
    John22 skrev 2017-03-27 14:04:25 följande:
    Jag sa inte att rub var bättre, utan att det ger mest smak. Att föredra marinad har dock inget med saken att göra. Det kommer smaka precis likadant om du marinerar i 8 timmar som om du marinerar i tio minuter.

Det kan man inbilla sig.

Rub är väldigt bra det med.
    Men visst ger en smakmarinad mer smak på kycklingen.

• Aniiee
    John22 skrev 2017-03-27 13:33:39 följande:
    Nej, smaken går inte "in" i någon märkbar utsträckning, oavsett hur länge man låter det ligga.

Mest smak får man enligt mig med en så kallad "rub" som man gnider in i köttet precis innan man grillar. Rått kött har för stort innehåll av vatten för att olja och dylikt ska kunna tränga in.

Jag har gjort flera blindtester med "marinerat" kontra "penslat fem minuter innan grillning", och det är ingen som helst skillnad på smaken. Visst kan köttet på gott och ont få en annorlunda konsistens om man har något mörande eller syrligt i marinaden, men då pratar vi inte längre om att marinera för att få bättre smak.
    Kockar som varit med ett tag vet dock att man inte marinerar med olja, för det är en smakbarriär. Olja lägger sig som ett "täcke".

Marinerar gör man UTAN olja. Möjligen med smör. Stora köttstycken späckar man dock hellre.
    I'm better than you because I'm better than you. It's that simple.
Svar på tråden Rått nötkött i rumstemperatur, vem har rätt?