• LaFontaine

Recept på bebismat som går att få bort i tvätt!

Jag har en halvårsgammal bebis som fortfarande är en liten kräkis. Mestadels äter hon ersättning, men vi har kommit upp i ett till två mål mat om dagen (och barnet kräks mindre, halleluja!). Det är dock lite oberäkneligt när hon kräks. Det händer att dagens rejäla kräkning kommer med maten och inte med ersättningen och det är så trist med alla fläckar som inte går bort. Inte bara på hennes kläder, men också på våra, på möbler och sängkläder och liknande.

Så, nu är jag ute efter kul bebismat utan tomat, morot eller curry som färgar nåt vansinnigt. Sitter ni på några skojiga och smakrika recept? Barnet i fråga äter både, kött, fisk och grönsaker med god aptit, så alla typer av (färglösa eller lättborttagna kryddor och grönsaker) är välkomna!

• Svar på tråden Recept på bebismat som går att få bort i tvätt!
  • Bjussiga Bullen

Har tyvärr inget på rak arm, men måste bara säga att ditt användarnamn i kombination med ämnet är fantastiskt.

• Bjussiga Bullen

Nu kom jag på lite:

Pasta med broccoli och ostsås.

Potatismos med röra på röda linser, olivolja, lök, vitlök och basilika.

• Fjäril kär

Jag skulle nog i första hand ta bort sånt som uppenbart ger fläckar. Sånt kan man ge mer sällan eller vänta med tills barnet blir lite äldre och kräks mindre. Också tänka på att inte allt måste vara såsigt. En klick smör eller bara ordentligt mosat kan räcka som sås.

Kokt fisk, potatis och gröna ärtor - gör mos av potatis och blanda ihop med ärtor, en klick smör på fisken, mina barn älskade det och var lätt att variera med annan fisk och annan kokt grönsak (majs, broccoli etc)

• LaFontaine

Tack för bra inspiration!

Nej, jag undviker såsig mat, men när det varit i magen och vänt blir det rätt blött hur man än gör

Svar på tråden Recept på bebismat som går att få bort i tvätt!