• Juddy

Ni/de som somnar 'för' tidigt motionerar ni?

Jag somnar oftast som en stock med barnen och det ställer till med problem:

-min sambo får roa sig själv på kvällarna och relationen blir trist

-jag får inget gjort. Skulle tex behöva jobba hemifrån någon timme i veckan när barnen somnat

-hinner inte träna eller få passion för någon aktivitet

Min fråga är egentligen:

Du som somnar tidigt eller bor med någon som gör det. Vad tror du är orsaken? Motionerar du eller den du vet somnar 'för' tidigt?

• Svar på tråden Ni/de som somnar 'för' tidigt motionerar ni?
  • Anonym (Ndndb)

Jag somnar för tidigt i perioder - de perioder jag inte är ute och rör mig regelbundet. Så jag VET att det beror på min brist på motion.

• Juddy

Tack för din input, tror att nyckeln kan ligga i motionen.

Någon mer som tror sig se ett samband mellan motion och pigghet?

• Griseknoen35

Har jag tränat/ motionerat så somnar jag tidigare och fortare.. sitter jag bara i soffan och ser på tv/läser en hel dag så har jag som typ överskottsenergi på kvällen och tar typ halva natten att somna.

• Anonym (J)

De dagar jag lämnar hemmet får jag mycket mer energi. Vet inte om det beror på motionen, solen eller friska luften. Men jag vet också att jag äter dåligt (inget kött, hatar mat) så då blir jag ju extra trött.

Oftast är jag bara hemma och sover, äter, ligger i soffan med telefon eller tv de dagar jag inte jobbar. Deppig och trött som fan dygnet runt. Speciellt nu när jag är höggravid :)

• Farfallos

Jag kör ett snabbt pass på gymmet varje morgon och kommer hem igen vid 6, väcker sambon och fixar frukost. Pigg som attan då, men är rätt trött redan vid 21.

• Juddy

Intressanta inlägg... Tycker själv att jag bara blir trött och sjuk av att träna men kanske det är för att jag saknar rutiner för träning (och passion, motivation). Kanske det är någon slags spark till att leta motivation för träning som jag ställt frågan här.

• Juddy
    Farfallos skrev 2017-03-27 16:56:06 följande:

Jag kör ett snabbt pass på gymmet varje morgon och kommer hem igen vid 6, väcker sambon och fixar frukost. Pigg som attan då, men är rätt trött redan vid 21.

Imponerad!
  • cosinus

Mycket träning = mycket sömn för mig. Var galet trött när jag tränade inför en mara.

Lagom träning = piggare

Ingen träning = seg, trött

Men jag har alltid behövt mycket sömn. Vaknar många ggr per natt och det är nog mitt problem. De få ggr jag får sova 4-5 timmar i sträck utan uppvak är jag som dopad oavsett hur resten av natten löper

• Juddy

Vad är då lagom träning, såklart individuellt, men en rekommendation till en otränad? Något som är möjligt med småbarn hemma. Har ej närhet till gym. Är i hemskt dålig kondition men inte överviktig. Bara trött, ofta sjuk, blek, grå och låg. Promenerar i rask takt till färdmedel idag ca 40 min dag.

• Anonym (Lagom motion)

Jag är ute och går 1-2 ggr i veckan, ca 1 mil per gång. Vet inte om det har någon påverkan på insomningen.

Jag är 50+ och vet bara att när jag jobbar mycket är jag kvällstrött och morgontrött. Vissa perioder kan jag vara kvällspigg men morgonpigg har jag aldrig varit. Morgonen har alltid varit en plåga för mig och nu när vi ställt om till sommartid blir det inte lättare...

• Snuttis2

Är en morgon människa o kvällstrött oavsett vardag eller helg ! Har mest energi i början på dagen, så har därför som rutin att helst träna på morgonen innan jobbet ! Snabbt effektivt o en bra start på dagen för mig!

Svar på tråden Ni/de som somnar 'för' tidigt motionerar ni?