• Anonym (Luna)

Har pratat med soc, nu då?

Hej. Jag är 18 år och bor i Sthlm med pappa och bonusmamma. För tillfället befinner jag mig hos min mamma i Sundsvall pga den grava psykiska misshandeln min bonusmamma utsatt mig för i flera år, och som även min pappa börjat bidra till. Jag får höra att jag är elak, tjock, egoistisk, lat osv. Det är mkt prat bakom min rygg om saker jag sagt och jag blir hela tiden nedklankad på pga min Asperger. Det har även pratats om min mamma(hora, misshandlar sina barn osv.), min lillasyster(hoppas hon dör, hennes våldtäkt var hennes fel m.m.) och jag orkar inte mer. Jag känner att jag kommer ta mitt liv om jag tvingas bo kvar där och jag vill verkligen inte dö. Så idag ringde jag socialtjänsten och bad om hjälp att få komma därifrån. Har även pratat med lss och psykiatrin om min situation.

Men jag är väldigt orolig över vad som kommer hända nu. Kommer jag bli trodd och tagen på allvar? Kommer jag få hjälp? Vad för hjälp kan jag vänta mig? Kräver inte att ni ska berätta exakt vad som kommer hända, för alla fall och utredningar ser olika ut. Men det skulle vara skönt och intressant att höra historier från folk med liknande erfarenheter så att jag möjligtvis labb få en aning om vad som kommer hända. Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Har pratat med soc, nu då?
  • Carambolan

Du är ju vuxen och kan välja att flytta därifrån när du vill. Vilken hjälp är det du behöver, ekonomisk? Pluggar du fortfarande? (Det påverkar om din pappa har försörjningsansvar för dig eller inte.)

• Anonym (Luna)
    Carambolan skrev 2017-03-27 23:50:05 följande:

Du är ju vuxen och kan välja att flytta därifrån när du vill. Vilken hjälp är det du behöver, ekonomisk? Pluggar du fortfarande? (Det påverkar om din pappa har försörjningsansvar för dig eller inte.)

Jag går andra året på gymnasiet (gick om en årskurs pga min diagnos) och därför är tyvärr pappa försöjningsskyldig. Det är väl ekonomin som blir det svåraste, men egentligen vill jag bara därifrån. Kan inte bo hos mamma pga komplicerade familjeförhållanden och för att hon bor så långt bort. Jag är mest orolig över hus själva processen kommer gå till, att inte bli trodd osv
  • Anonym (Luna)

Såg att jag klantat mig med en grej när jag startade tråden, så jag kommer att göra en ny likadan där jag åtgärdar problemet :)

• Anonym (mm)

Du är myndig och får bo var du vill. Men att du är myndig innebär också att du har ett ansvar att fixa ditt egna boende.

Varför kan du inte flytta till din mamma istället? Vill hon inte det? Eller har hon också problem? Kan lss hjälpa dig med boende? Vill du bo i Stockholm eller Sundsvall? Varför?

• Anonym (Luna)
    Anonym (mm) skrev 2017-03-28 00:52:32 följande:

Du är myndig och får bo var du vill. Men att du är myndig innebär också att du har ett ansvar att fixa ditt egna boende.

Varför kan du inte flytta till din mamma istället? Vill hon inte det? Eller har hon också problem? Kan lss hjälpa dig med boende? Vill du bo i Stockholm eller Sundsvall? Varför?

Jag bor hos min pappa pga extremt stökiga förhållanden gos min mamma, och pga att min skolgång inte fungerade i Sundsvall.
  • Anonym (Luna)

Det var inte stök pga mig utan för att min lillasyster som är 17 år har sådana extrema svårigheter, vilket jag som då trettonåring for illa av. Men min mamma har aldrig någonsin sagt ett ont ord om mig eller mina systrar.

• Anonym (Luna)

Det var inte stök pga mig utan för att min lillasyster som är 17 år har sådana extrema svårigheter, vilket jag som då trettonåring for illa av. Men min mamma har aldrig någonsin sagt ett ont ord om mig eller mina systrar.

• Anonym (Z)

Jag vet tonåringar som fått egna lägenheter av soc och jag vet även en (myndig) tonåring som blev placerad i familjehem. Jag vill ogärna spekulera, men jag gissar på att det är ganska svårt att få en lägenhet av soc i Sthlm. Men det är ju lite lättare att få en lägenhet utanför. Du får pendla till skolan, du har ju inte så långt kvar. Du kan byta gymnasium till en skola som har boende (internat eheter det, va?). Hade två kompisar när jag var yngre som pluggade naturbruk och bodde på sina skolor. 

• Anonym (Z)

Hur är situationen idag hos din mamma? Får din lillasyster hjälp? Beklagar din situation. Förjävligt av din pappa att välja en sådan avskyvärd kvinna framför sina egna barn.

• Anonym (Luna)
    Anonym (Z) skrev 2017-03-28 01:15:45 följande:

Hur är situationen idag hos din mamma? Får din lillasyster hjälp? Beklagar din situation. Förjävligt av din pappa att välja en sådan avskyvärd kvinna framför sina egna barn.

Min syster är för tillfället lvuad för sin egen säkerhet, men det har tagit lång tid för henne att få hjälp. Just nu är läget här ok, men min mamma är helt slut efter år av tjat och oro.

Min pappa har inte alltid varit så här. Han har sagt att han ska lämna min bonusmamma om det inte blir bättre, men under de senaste veckorna har jag fått skulden för hennes utbrott. Det kan vara att jag pratar för mkt eller glömmer att sätta dit en ny toarulle. Pappa har alltid varit bra på att bända sanningen och ge mig dåligt samvete för bråk jag inte deltagit i eller startat. Men nu på senare tid har han sagt att jag överdriver, att jag är taskig som reagerar som jag gör(gå in på rummet och undvika situationen) och att jag inte behandlar familjen rättvist när jag är ledsen över saker som har sagt osv.

Lägenhet är som sagt inte det jag kräver(även om det vore fantastiskt) utan bara nån stans att ta vägen. Men just nu skulle jag vilja få lite info om hur processen inom soc kan gå till
  • Anonym (Z)
    Anonym (Luna) skrev 2017-03-28 01:25:52 följande:
    Min syster är för tillfället lvuad för sin egen säkerhet, men det har tagit lång tid för henne att få hjälp. Just nu är läget här ok, men min mamma är helt slut efter år av tjat och oro.

Min pappa har inte alltid varit så här. Han har sagt att han ska lämna min bonusmamma om det inte blir bättre, men under de senaste veckorna har jag fått skulden för hennes utbrott. Det kan vara att jag pratar för mkt eller glömmer att sätta dit en ny toarulle. Pappa har alltid varit bra på att bända sanningen och ge mig dåligt samvete för bråk jag inte deltagit i eller startat. Men nu på senare tid har han sagt att jag överdriver, att jag är taskig som reagerar som jag gör(gå in på rummet och undvika situationen) och att jag inte behandlar familjen rättvist när jag är ledsen över saker som har sagt osv.

Lägenhet är som sagt inte det jag kräver(även om det vore fantastiskt) utan bara nån stans att ta vägen. Men just nu skulle jag vilja få lite info om hur processen inom soc kan gå till
    Jag vet som sagt tonåringar som fått lägenheter av soc, men det var inte i Sthlm och det var ett antal år sedan. 

Men det är ok att bo hos din mamma för tillfället. Förstår att din mamma är sluktkörd. Men hur är din och din mammas relation? 

Har du kikat på några skolor som har boende/internat? 

Hur trivs du på din gymnasieskola? Skulle du kunna tänka dig att byta skola?
  • Anonym (Z)

För övrigt måste jag säga att det är starkt gjort av dig att bryta dig loss från din hemsituation hos din pappa och hans sambo. Jag tycker att du gör helt rätt i att inte bara vänta på bättre tider. Din pappa kanske aldrig lämnar sin sambo - tyvärr. Att han dessutom själv börjat behandla dig illa tar jag som ett tydligt tecken på att han inte kommer ta ditt parti eller lämna sin sambo. 

Vad säger din mamma om allt det här? Vill hon att du bor hos henne? Eller är det du själv som känner att du inte kan bo hos henne?

• Anonym (Luna)
    Anonym (Z) skrev 2017-03-28 01:33:40 följande:

Jag vet som sagt tonåringar som fått lägenheter av soc, men det var inte i Sthlm och det var ett antal år sedan. 

Men det är ok att bo hos din mamma för tillfället. Förstår att din mamma är sluktkörd. Men hur är din och din mammas relation? 

Har du kikat på några skolor som har boende/internat? 

Hur trivs du på din gymnasieskola? Skulle du kunna tänka dig att byta skola?

Har en fantastisk relation med min mamma, och hon försöker verkligen hjälpa mig på alla sätt hon kan. Jag trivs väldigt bra på min skola och vill helst inte byta. Vi är en bra kombination och jag tycker väldigt mkt om lärarna och kompisarna, vilket jag aldrig fick uppleva i grundskolan(mobbning under grundskolan)
  • Anonym (Z)
    Anonym (Luna) skrev 2017-03-28 01:38:26 följande:
    Har en fantastisk relation med min mamma, och hon försöker verkligen hjälpa mig på alla sätt hon kan. Jag trivs väldigt bra på min skola och vill helst inte byta. Vi är en bra kombination och jag tycker väldigt mkt om lärarna och kompisarna, vilket jag aldrig fick uppleva i grundskolan(mobbning under grundskolan)
    Ett alternativ är ju att du flyttar in hos en av dina kompisar. Du bör ju få underhållsstöd från dina föräldrar, och då kan du ju bidra med en slant till din kompis familjs hushållskassa. 

Vet dina vänner om hur din hemsituation ser ut? 
  • Anonym (Luna)
    Anonym (Z) skrev 2017-03-28 01:56:25 följande:

Ett alternativ är ju att du flyttar in hos en av dina kompisar. Du bör ju få underhållsstöd från dina föräldrar, och då kan du ju bidra med en slant till din kompis familjs hushållskassa. 

Vet dina vänner om hur din hemsituation ser ut? 

De känner till situationen till viss del, men de vet inte riktigt hur allvarligt det är. Jag har inte den typen av relation med mina kompisar, utan vi umgås bara i skolan
  • Anonym (Bddb)

En bekant fick egen lägenhet av soc när han gick i tvåan pga av att han och hans mamma inte kom överens. Dock åkte han ut ur den så fort han slutade gymnasiet. Soc hjälpte bara sålänge han gick i skolanZ

• Anonym (fhs)

Ett alternativ skulle kunna vara att läsa färdigt gymnasiet på en folkhögskola med internat.

Svar på tråden Har pratat med soc, nu då?