• Deceree1

Min fläskpannkaka fastnar alltid på plåten. Tips ?

Hej.

Vad gör jag för fel? Jag har provat att vispa mjölet med lite av mjölken, sen ägg och resten av mjölken. Jag har provat att vispa ägg och mjöl först. Jag smörjer alltid plåten. Vad gör jag för fel? Den fastnar jämt. Blir så trött på det här då min kille och jag älskar fläskpannkaka. Kan ni ge nåt tips ?

• Svar på tråden Min fläskpannkaka fastnar alltid på plåten. Tips ?
  • Deceree1
    Jag är bara jag skrev 2017-03-29 14:00:00 följande:

Jag strör mjöl på plåten innan smeten och då fastnar inte pannkakan.

Bara mjöl? Inget smör innan då?
  • amia01
    Occam skrev 2017-03-29 10:41:36 följande:

Bakplåtspapper behövs inte om inte plåten har en massa fastbränd smuts. Maskindiskmedel är bra för att få bort sådant.

Viktigt enligt min erfarenhet är att smöret man smörjer med inte ska ha smält, då hinner det flyta bort när man häller i smeten innan gräddningen börjar.

Bäst är alltså att (i) smeta ut rumstempererat smör (jag har nog 30-50 g) med lite hushållspapper och (ii) steka fläsket separat (inte i plåten i ugnen) och låta det svalna lite innan det läggs på.

Precis så! Ren plåt, rejält tjockt lager med kallt smör på den, och sen i med smeten, fläsket i smeten, in i ugnen, grädda, och sen lossnar den utan problem
  • Deceree1

Nu gick jag på det första rådet denna gång. Smörplåtspapper. Får se hur det blir. Lite lägre värme i början sa nån. Kör på 190 i varmluftsugn en stund. Ska nog inte upp till 225 då det är varmluft ? Nåja, va e en bal på slottet. Hoppas det blir någorlunda lyckat iaf.

• Nyfikna72

Har nog aldrig sett nån som inte fastnat..........jag fräser alltid fläsket först och fett på plåten saknas inte direkt.

• Deceree1
    Nyfikna72 skrev 2017-03-29 16:22:37 följande:

Har nog aldrig sett nån som inte fastnat..........jag fräser alltid fläsket först och fett på plåten saknas inte direkt.

Jag använder bacon och steker inte. Dom bakas med pannkakan. Jag tror att nån av oss ( min kille eller jag) fick en fläskbog med brosk eller nåt och då kunde vi inte äta sidfläsk mer så nu kör vi alltid med bacon. Vi är väldigt ben och broskkänsliga. Hu...
  • Deceree1

Den blev jättebra och jättegod :)

Ingenting fastnade :)

Tack så mycket för tips

• driver28

Smörj in plåten med smör. Funkar alltid för mig. Blev förresten sugen nu. Var länge sen...

Svar på tråden Min fläskpannkaka fastnar alltid på plåten. Tips ?