• Lola M

Lämna 8-åring själv hemma?

Behöver rådfråga er härinne!

Jag har en 8-åring, kan jag lämna hen själv ca 20-25 minuter då jag tar en löprunda?

Hen har telefon och kan ringa mig.

Vågar jag ge mig ut?

• Svar på tråden Lämna 8-åring själv hemma?
  • modsey

jag skulle och har gjort så. Men det beror ju på hur barnet är och vad han vill?
    Mina går själva hem från skolan och är hemma innan vi kommer från jobbet ca 2 timmar då och då. De blir 9 år i höst

• Stårschan

I den åldern går ju många hem själva efter skolan och är ensamma tills föräldrarna kommer hem. Så jag förstår egentligen inte frågan.

• viseversa

Min 8åring har varit själv hemma när jag hämtade hennes småsyskon på förskolan. Hon var sjuk. Gick toppenbra. Så ja jag hade lämnat min 8 åring i 25min

• Dixie

Jag hade utan problem gjort det - mina barn fixar det lätt - men det beror ju på hur ditt barn är, men generellt bör en 8 åring klara det!

• Lola M

Jag tror att hen fixar det, bara jag som är lite överbeskyddande kanske....

Hen blir 9 år i höst.

Tack för era svar.

• Fru Ve

Ja det kan du absolut säger jag. Min äldsta började vara ensam kortare stunder i f-klass. När han var 8 år kunde han vara ensam 1-2 timmar. 

• Maddi

De är ju du som känner ditt barn bäst och borde kunna svara på frågan.

Mina barns två kusiner, en 11 åring och omogen till sättet skulle jag inte lämna själv, 9 åringen skulle jag kunnat lämna själv.

• Alexi

Min åttaåring har varit hemma 15-30 min i typ 1.5 år. Och många i tvåan går hem ensamma från skolan och är hemma på em.

• fluu

I den åldern var jag ensam hemma i timmar...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Lola M

Tack så mycket för era svar, känns bra.

Då blir det löpturer i ljusa vårkvällar!

• Linux1003
    Lola M skrev 2017-03-30 20:57:56 följande:

Tack så mycket för era svar, känns bra.

Då blir det löpturer i ljusa vårkvällar!

Det enda är väl om du blir fördröjd eller råkar ut för någon olycka. Försäkra dig om att hon vet vart/vem hon ska vända sig till och var rädd om dig på spåret.
  • ymmmi

När jag var liten gick jag hem efter skolan vid 8 -9 års ålder och var hemma tills mina föräldrar kom hem, hade en granne att gå till om det var något.
    Ville verkligen inte vara på fritids.

• milli79

Håller med att det beror på barnet. Vår snart 8åriga pojk vågar inte vara själv hemma ens när jag går ner i tvättstugan om inte hans yngre syster är med.

Syrran däremot som är 6år är ibland hemma när jag går och handlar vilket tar ca 15 min.

• Alexi

Vi tränar barnen på att aldrig öppna ytterdörren när de är ensamma hemma och de ska kunna hantera en telefon.

• Lola M

Ser till att hen ringer ett annat nummer om jag inte svarar.

Kan också be mormor kontrollringa någon gång under tiden jag är borta.

Svar på tråden Lämna 8-åring själv hemma?