• Idaoettersson

Flervarnsföräldrar se hit!

Hej!

Jag är en enbarnsmamma, men jag och min man har börjat prata om att skaffa en till. Våren son är 1 om några dagar, vilket skulle betyda att om man räknar med att jag skulle bli gravid idag så är han nästan 2 när den nya skulle födas.

Men jag minns att jag hade det rätt jobbigt när sonen var liten, kan dock ha varit för att jag var 18 och van vid att sova till 12 och sen inte göra så mycket så det vart en väldigt stor omställning som var svår att hänga med i. Men jag fick mycket hjälp. Det jag vill fråga er flervarnsföräldrar föräldrar är hur det blir när ett till litet barn kommer in i bilden.

Jag har en väldigt snäll mamma som tar min son ungefär en helg i månaden så jag får ensam tid, vilket är en stor avlastning för mig och jag är säker på att fler har det så. Men hur är det sen? Jag vill veta allt. Hur reagerade era barn på nya barn? Hur gamla var era första när ni skaffade det andra? Hur har det funkat?

Vill verkligen ha ett till barn, nu har jag kommit in i mammalivet men mitt huvud vill fortfarande explodera ibland av ett argt barn som vägrar sluta skrika eller vägrar göra något annat än följa efter mig och gnälla för att jag ska bära honom hela dagen... jag ni vet vad jag menar. Jag vill också veta hur ni hanterar sådana situationer med flera barn!

• Svar på tråden Flervarnsföräldrar se hit!
  • fjanten
    Idaoettersson skrev 2017-04-12 12:03:35 följande:

Min man har 90 dagar kvar på sin föräldraledighet. Eftersom jag inte riktigt hunnir börja jobba då jag va 17 och blev gravid(2 veckor innan jag fyllde 18) så skrev han över alla dagar på mig, utom dom 90 han var tvungen att behålla från försäkringskassan.

Så jag har varit hemma med sonen hela året medans han jobbat, eftersom då fick vi båda betalt.

Men jag ska börja jobba snart så då blir det ju annorlunda.

Då känns det ju smartare att vänta lite tills du jobbat upp en vettig sgi, blivit tillsvidareanställd och sedan försöka sig på barn..?

Har själv två barn tätt, men då har vi båda bra sgi:er så vi inte behöver slösa upp dagarna fort och sätta bebisar på dagis liksom. Det är tufft att ha barnen tätt, och tänk om det andra barnet får kolik, hur ska ni orka med det lilla storasyskonet om dagarna? Vi har valt att vara hemma tillsammans, har ni råd med det? Då har vi ingen kolikbebis, och som sover bra, och en lugn liten storebror - ändå är det ganska tungt.

Sedan dina tankar om att skaffa ett till barn för att få en flicka. Alltså det är 52% chans att det blir en pojke, så skaffa inte ett till barn förrän du vill ha just ett BARN, inte en vagina på en människa. Ingenting säger att en dotter gillar flickiga saker och blir mammas lilla prinsessa, precis som ingenting säger att din pojke blir jättepojkig och bara ser upp till pappa.

Få en vettig grund. Mogna lite. Kom över dina dotter-fantasier. Skaffa barn. Så skulle jag rekommendera.
  • Fru Ve

Jag tycker 2 år emellan är alldeles för tätt för min smak. Rekommenderar 3-4 års skillnad mellan syskon, eller t.o.m. mer är ingen nackdel. Om du är väldigt ung dessutom, varför stressa med fler barn?

Det är roligt men tuffare att ha fler barn än ett. Barnvakter kanske inte orkar med att ta hand om mer än ett av dina barn samtidigt, så då får man bara barnvakt åt ett barn eller måste hitta två barnvakter om man vill göra något. Egentiden blir helt klart mindre.

Vi har tre barn och mellan de två äldsta är det 3 år 9 mån, och mellan tvåan och trean 5 år 8 mån. Tycker det sistnämnda har varit jättebra eftersom storebror är för stor för att vara svartsjuk på bebisen och är ganska självgående. Med en tvååring får man ju räkna med att båda barnen behöver mycket mer hjälp.

• Lena

Även jag rekommenderar längre isär och att pappan får egen ledighet med barnen medan du söker jobb.

• Linda2barnsmamma
    Idaoettersson skrev 2017-04-11 22:35:45 följande:

Men stackars liten, vad hemskt, tur att det gick bra för henne!

Nej vad spännande, Åh hoppas det händer igen för er snart. Gick det fort för dig att bli gravid igen med din andra?

Ja de va ganska omtumlande faktiskt. Men de gick så bra så o hon piggade på sig fort ..

Jag blev gravid inom 8 veckor med båda efter avslut med p-sprutan. Första flickan var 10 månader när jag blev gravid igen :) ..

Så ja säger tvärtemot alla andra... ja tyckte det inte var några problem alls med barn tätt o jag är fortfarande ung. Det är ju lite hur man är som person oxå , om man är villig att ge upp festande och uteliv och sena sovmornar.

Vi har barnvakt ca 1 helg i månaden (hos samma barnvakt varje gång ). Sedan någon natt hit o dit hos deras mormor. Vi har egentid varje dag efter 19.00 då barnen sover och vill vi göra något så bokar vi det och då även med barnvakten.

Har fungerat jättebra. Och nu va de inte menat att ni som tycker man ska vänta , att det är helt fel. Utan beror helt enkelt på hur mogen man är för sin ålder och hur man prioriterar
  • Dixie

Om du nu får avlastning en gång i månaden för att få egentid - då tycker jag du ska avvakta att skaffa fler barn då tätt!

• nnnnnnnn
    Idaoettersson skrev 2017-04-12 12:03:35 följande:
    Min man har 90 dagar kvar på sin föräldraledighet. Eftersom jag inte riktigt hunnir börja jobba då jag va 17 och blev gravid(2 veckor innan jag fyllde 18) så skrev han över alla dagar på mig, utom dom 90 han var tvungen att behålla från försäkringskassan.
    Så jag har varit hemma med sonen hela året medans han jobbat, eftersom då fick vi båda betalt.
    Men jag ska börja jobba snart så då blir det ju annorlunda.
    Ni hade säkert tjänat mer pengar på att han tog ledigt 20% (varje måndag eller fredag) och tog ut SGI-dagar över helgen dvs 3 SGI-dagar varje vecka + att han tar ut SGI-dagar om han råkar få arbetsfria dagar i anslutning till dessa dagar tex röd dag en fredag eller tisdag + att han tar ut SGI-dagar även över semestern.

Han borde alltså ta ledigt ALLA måndagar under hela året, även under semesterveckorna. Så tar han ut 4 semesterdagar under semestern och fortsätter ta ut 3SGI-dagar hela året.

Dina dagar är värda 250 kr/dag. Om han har en bra inkomst så är hans dagar värda MYCKET mer (upp till 4 ggr så mycket).

Ni kanske ska fundera på om ni ska göra så om ni får ett barn till.

Det man bör tänka på är att ni bör pensionsspara till dej, men om du inte är hemma så länge med barnen utan tex pluggar deltid (distans?) under tiden för att bli klar med dina studier och sen börjar jobba, så kanske det inte behövs. Det är ju långt kvar till pensionen!

Lycka till!
  • Linda2barnsmamma
    Dixie skrev 2017-04-12 18:28:23 följande:

Om du nu får avlastning en gång i månaden för att få egentid - då tycker jag du ska avvakta att skaffa fler barn då tätt!

Vi har det en gång i månaden för att barnen vill mer en vi. Vi har inget behov av det. Tror barnen mår bra av att få vara iväg från oss oxå.

Sen finns det inget rätt o fel med att skaffa fler barn. Känner man att det funkar och resten av familjen med vill så varför inte ? Om ekonomi är bra , relation , boende m.m ... det finns faktiskt ingen som kan säga bu eller bä om det blir jobbigt eller inte då det är helt individuellt.
  • Dixie
    Linda2barnsmamma skrev 2017-04-13 10:02:22 följande:

Vi har det en gång i månaden för att barnen vill mer en vi. Vi har inget behov av det. Tror barnen mår bra av att få vara iväg från oss oxå.

Sen finns det inget rätt o fel med att skaffa fler barn. Känner man att det funkar och resten av familjen med vill så varför inte ? Om ekonomi är bra , relation , boende m.m ... det finns faktiskt ingen som kan säga bu eller bä om det blir jobbigt eller inte då det är helt individuellt.

Men TS barn är 1 år, tror inte han har en önskan att vara hos mormor var 4e vecka - inte för att det är fel att göra få, men det görs ju inte primärt av barnens önskan när de är så små.....

Sen har jag svårt att förstå att barnen skulle ha ett behov att vara utan sina föräldrar, för mig är det ett konstigt resonemang.....
  • Hi5

Ett barn är inget barn, brukar jag säga. Två barn är tio gånger värre. Sedan är det bara att köra på, det blir mest svårt med det praktiska.

Men med detta sagt, så har jag tre barn och det är fantastiskt. Fick första när jag var 21, andra 25 och tredje 31.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Linda2barnsmamma
    Dixie skrev 2017-04-13 15:17:33 följande:

Men TS barn är 1 år, tror inte han har en önskan att vara hos mormor var 4e vecka - inte för att det är fel att göra få, men det görs ju inte primärt av barnens önskan när de är så små.....

Sen har jag svårt att förstå att barnen skulle ha ett behov att vara utan sina föräldrar, för mig är det ett konstigt resonemang.....

Nej och Det är inget jag skrivit heller. Jag skrev om hur VI har det här eftersom TS undrade hur det fungerade med två täta barn o hur man få egentid . Ja förklarade hur vi har det , inte hur ALLA ska ha det. Förstår inte att det ska behöva bli så sura miner varje gång någon frågar hur det är att ha barn tätt !

Här inne frågar man för att få goda råd och skriva av sig. Det räcker med att skriva att man inte tycker det eller om man nu tycker det. Behöver inte bli sura konversationer.

Nu hoppas ja TS ger sig på ett syskon för det är SÅ roligt att få se dom växa upp och ha varandra. Man orkar om man vill ! :)
  • Dixie
    Linda2barnsmamma skrev 2017-04-13 18:08:03 följande:

Nej och Det är inget jag skrivit heller. Jag skrev om hur VI har det här eftersom TS undrade hur det fungerade med två täta barn o hur man få egentid . Ja förklarade hur vi har det , inte hur ALLA ska ha det. Förstår inte att det ska behöva bli så sura miner varje gång någon frågar hur det är att ha barn tätt !

Här inne frågar man för att få goda råd och skriva av sig. Det räcker med att skriva att man inte tycker det eller om man nu tycker det. Behöver inte bli sura konversationer.

Nu hoppas ja TS ger sig på ett syskon för det är SÅ roligt att få se dom växa upp och ha varandra. Man orkar om man vill ! :)

Men varför citerade du mitt inlägg då?!
  • Linda2barnsmamma
    Dixie skrev 2017-04-13 19:13:54 följande:

Men varför citerade du mitt inlägg då?!

Ja varför ger du otrevliga svar ?!
  • Idaoettersson

Nä uteliv och festande har jag aldrig varit mycket för faktiskt så det är ingen svår match att ge upp, sovmornarna har jag vant mig med att dom existerar knappt längre och behöver dom faktiskt inte så mycket längre :) så på så sätt så känner jag mig 200% redo haha!

Och sen det här med att barnen inte skulle vilja åka bort, det tycker jag knappast är ett konstigt resonemang. Min son älskar att åka till sin mormor, ett barn är faktiskt kapabel till att visa känslor. Alla barn kanske inte gillar att bli bortlämnade mer än någon dag, några timmar eller alls för den delen men det har att göra med att alla barn är unika och min son är helt okej med någon helg i månaden. Min åsikt är att det är väldigt nyttigt för barnet också för sen blir separationsångesten mindre när man börjar lämna dom på dagis. :)

Svar på tråden Flervarnsföräldrar se hit!