Virja skrev 2018-08-12 15:04:43 följande:
Jag beklagar verkligen djupt att er resa till en familj varit så utmanande och komplicerad. Det måste slita fruktansvärt själsligen på er bägge. Kanske ffa dig som erfar missfallen i din egen kropp. Har du gott stöd av din partner i detta? Jag är tacksam att du delar med dig av alla erfarenheter och din stora kunskap för att hjälpa andra. Och hoppas såklart innerligt att det ska gå väl i nästa försök! Blir ödmjuk inför allt du fått ta reda på själv och allt du investerat i för att lära dig saker som kanske kunde önskas att sjukvårdspersonalen fanns där för att informera om. Hade du haft energin skulle det vara fint om allt sammanställdes på en websida eller i en bok! Tack också för infon om Marie. Jag ska ha med mig det i beaktande. Tyvärr är min partner väldigt ovillig att investera pengar, tid och känslomässig möda i fördjupade utredningar och försök. Lång historia om bakgrunden till det, vilken jag väljer att utelämna. Det gör dock situationen ytterligare komplicerad, för med den bakgrunden spelar kunskapen om alternativa vägar ingen roll eftersom jag inte är fri i besluten...
Tråkigt att höra att din man inte är så intresserad av att lägga ner tid eller pengar på detta. Det är jobbigt att kämpa ensam. Jag har ensam gjort att dektektivarbete, läst artiklar och försökt fundera ut hur vi kommer vidare. Min man har stått för majoriteten av den ekonomiska delen, och jag har gjort resten av arbetet. Men jag har haft god hjälp att "is your body babyfriendly" boken,
www.fertilitetsguiden.com, tidigare medlemmar i Atentråden, samt internetsidor som Pubmed där man hittar mycket intressanta medicinska artiklar.
Min man var också tveksam till Aten först (liksom många andra av Atentrådens parters också varit) men lät sig övertygas sen när han insåg att hjälpen var helt otillräcklig i Sverige.
Jag förstår att den ekonomiska biten kan vara jobbig, men de flesta verkar lyckas redan på första försöket med Dr Ds behandling, jag och min man är lite ovanliga i att vi har fått besöka så många kliniker i jakt på rätt hjälp. Så bli inte avsträckt av vår långa resa.
Någon webbsida blir det inte, mer än min presentationssida här på Familjeliv. Det blir nog tyvärr ingen bok heller, även om andra inom sjukvården tyckt att jag borde skriva en....Vi har ju inte lyckats än, och en bok med tragiskt slut vill jag ändå inte skriva.
Men jag hoppas verkligen att vi kan lyckas under 2019, för det har varit en lång och hård kamp och jag vill gå i mål snart.
Om du vill läsa böcker av andra som lyckats trots lång och hård kamp mot infertilitet så kan jag varmt rekommendera dessa två som jag läst :
" Den tuffaste ronden" av Åsa Sandell
" Operation barn, om kampen för att bli förälder" av Marie Granmar.
Båda finns att köpa på Adlibris och Bokus. Mycket bra och intressanta böcker !