• Mila

Behandling vid upprepade missfall?

Vi blev gravida en tredje gång med hjälp från fertilitetsenheten med Letrozol. Blev missfall i vecka 6, förmodligen ofostrig graviditet. Så nu har jag bett om en missfallsutredning så vi ska lämna massa nya prover.

Jag fick denna graviditet progesteron vagitorier, men det fördröjde bara missfallet. Jag har läst att det finns en del mediciner som man kan få. Bland annat Trombyl och fragmin?

Vad ska jag be om? (Känns tyvärr som att man får kräva själv för att få ordentlig hjälp)

Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Behandling vid upprepade missfall?
  • Mila
    Pimpinellan skrev 2017-04-04 22:02:47 följande:

En sorts steroid som dämpar immunförsvaret. För starkt immunförsvar kan orsaka m.f enligt vissa studier.

Brukar man få det i Sverige?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ MF i juni, MA i december ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Nykär15
    Mila skrev 2017-04-11 15:35:36 följande:

Grattis! Så otrolig glad för er skull. Vi har ju pratat lite här och där.

Vi har tagit prover nu. De vi fått svar på ser bra ut ocj sen skickas kromosonprov till Uppsala.

Oavsett svar så kommer jag be om Lutinus och Trombyl sen när det är dags igen.

Tack <3 så ofattbart ännu, påbörjar v 6 i morgon!

Skönt med proverna, hoppas du får stöttning med lite mediciner inför en kommande graviditet.
  • UndrandeSökare
    Mila skrev 2017-04-11 15:36:32 följande:
    Brukar man få det i Sverige?
    Prednisolon är kortisontabletter som används för att lugna immunförsvaret.
    Används regelbundet av läkare utomlands, vill du ha det utskrivet i Sverige
    sök dig till en privat gyn i Stockholm eller Göteborg eller res till Aten
    för där säljs alla mediciner receptfritt på apoteken....!
    Mycket svårt att få utskrivet av en läkare inom Landstinget när syftet är fertilitetsproblem.

Vi hade upprepade missfall men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet så vi reste till Dr Dimitri på Life Clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där.
    Han hittade att jag hade en koagulationssjukdom och jag fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och IL-dropp.

Om du misstänker att ditt immunförsvar är problemet så är du välkommen till denna tråd. Där hittar du massor med tjejer/kvinnor som fått barn
    tack vara Dr Ds hjälp.
    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2809

Annars om du inte får några mediciner utskrivet här i Sverige
    så kan du köpa dessa istället.
    Får man inte Trombyl 75mg utskrivet så kan man istället köpa
    receptfria Albyl Minor 250mg. Innehåller samma sak som Trombyl dvs Acetylsalisylsyra, men 250mg istället för 75mg.
    OBS ! Man måste dela varje Albyl Minor i 3 delar och
    ta en tredjedelstablett per dag.
    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

Får man inte Lutinus utskrivet (Progesteronvaggissar, brist på det orsakar missfall) så kan man istället köpa denna progesteronkräm receptfritt på nätet:
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

Lycka till !
  • Virja
    UndrandeSökare skrev 2017-04-12 23:13:15 följande:
    Prednisolon är kortisontabletter som används för att lugna immunförsvaret.
    Används regelbundet av läkare utomlands, vill du ha det utskrivet i Sverige
    sök dig till en privat gyn i Stockholm eller Göteborg eller res till Aten
    för där säljs alla mediciner receptfritt på apoteken....!
    Mycket svårt att få utskrivet av en läkare inom Landstinget när syftet är fertilitetsproblem.

Vi hade upprepade missfall men missfallsutredningen i Sverige visade inget för de tog för få prover. Jag misstänkte att mitt immunförsvar var problemet så vi reste till Dr Dimitri på Life Clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där.
    Han hittade att jag hade en koagulationssjukdom och jag fick behandling med Trombyl, Fragmin, kortisontabletter och IL-dropp.

Om du misstänker att ditt immunförsvar är problemet så är du välkommen till denna tråd. Där hittar du massor med tjejer/kvinnor som fått barn
    tack vara Dr Ds hjälp.
    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/2809

Annars om du inte får några mediciner utskrivet här i Sverige
    så kan du köpa dessa istället.
    Får man inte Trombyl 75mg utskrivet så kan man istället köpa
    receptfria Albyl Minor 250mg. Innehåller samma sak som Trombyl dvs Acetylsalisylsyra, men 250mg istället för 75mg.
    OBS ! Man måste dela varje Albyl Minor i 3 delar och
    ta en tredjedelstablett per dag.
    www.apoteket.se/produkt/albyl-minor-tablett-250-mg-50-styck-burk-56921/

Får man inte Lutinus utskrivet (Progesteronvaggissar, brist på det orsakar missfall) så kan man istället köpa denna progesteronkräm receptfritt på nätet:
    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

Lycka till !
    Bra svar här med US :) Undrar, har du eller någon av er andra koll på fertilitetplus.se
  • Tumvante

Min tanke är att du måste utredas innan du provar ditten och datten. Att ta hormoner och preparat utan diagnos kan påverka barnet.

Tyvärr tror man inte så mycket på immunförsvarsproblem i Sverige, men i Danmark (Vitanova) kan du testas och få behandling, eller om du går vägen via Athen.

Jag hade också velat utesluta bakterier som ex ureaplasma genom att skicka mensblodstest till Serum i Athen.

Utreder inte din läkare i Sverige något? Vad har du kollats för hittills?

• UndrandeSökare
    Virja skrev 2018-08-07 08:45:00 följande:

Bra svar här med US :) Undrar, har du eller någon av er andra koll på fertilitetplus.se

Jag hållered Tumvante att det är ett bra förskag att börja med ivfSerums mensblodtest.

Samt köp "is your body babyfriendly" boken av Dr Alan E Beer på Adlibris eller Bokus kostar ca 200kr.

Kolla också in www.fertilitetsguiden.com

Samt att du är välkommen till Atentråden. Båd jag och Tumvante är aktiva i Atentråden.

Vissa i Atentråden går till Marie på Fertilitetplus för droppsättning EFTER att de gjort sin immunutredning i Aten. Men jag rekommendera inte att man gör Maries så kallade utredning för den är inget värt så släng inte bort pengar på det.

Kan man inte resa till Aten så kan man bli Dr Ds patient och han skickar papper och man tar proven på Sophiahemmet själv och skickar dem via Fedex till labbet i USA. Kostar ca 20.000kr.
  • Virja
    Tumvante skrev 2018-08-07 23:25:28 följande:

Min tanke är att du måste utredas innan du provar ditten och datten. Att ta hormoner och preparat utan diagnos kan påverka barnet.

Tyvärr tror man inte så mycket på immunförsvarsproblem i Sverige, men i Danmark (Vitanova) kan du testas och få behandling, eller om du går vägen via Athen.

Jag hade också velat utesluta bakterier som ex ureaplasma genom att skicka mensblodstest till Serum i Athen.

Tack till er bägge för tipset om Serum. Jag har skrivit dem för mer info och tänker att det kan vara vettigt att ta provet. Har faktiskt tänkt i banor av bakterier (och problem med immunsystemet), men inte fått det fördjupat utrett så långt. En fråga till bara, vad skrev ni på paketet?? Är det inte knöligt att skicka blodprover själv via PostNord eller UPS? :) 

Jag har blivit ordentligt utredd vad avser fertilitet i Sverige och erbjöds (precis innan tiden för landstingsstöd för detsamma löpte ut) även en test med IVF utan positivt resultat. Jag har också fått operera bort ett (väldigt litet) myom och tagit en låg dos Levaxin för optimala värden.  Dock kan ju ingen svara på varför missfallen uppstår (troligen för att man verkligen inte kan svara på det) men de gör också att jag känner mig ytterst tveksam till att fortsätta att utsätta kroppen för hormonbehandlingar som alla bara slutar på samma sätt. 
  • Virja
    Tumvante skrev 2018-08-07 23:25:28 följande:

Tack till er bägge för tipset om Serum. Jag har skrivit dem för mer info och tänker att det kan vara vettigt att ta provet. Har faktiskt tänkt i banor av bakterier (och problem med immunsystemet), men inte fått det fördjupat utrett så långt. En fråga till bara, vad skrev ni på paketet?? Är det inte knöligt att skicka blodprover själv via PostNord eller UPS? :) 

Jag har blivit ordentligt utredd vad avser fertilitet i Sverige och erbjöds (precis innan tiden för landstingsstöd för detsamma löpte ut) även en test med IVF utan positivt resultat. Jag har också fått operera bort ett (väldigt litet) myom och tagit en låg dos Levaxin för optimala värden.  Dock kan ju ingen svara på varför missfallen uppstår (troligen för att man verkligen inte kan svara på det) men de gör också att jag känner mig ytterst tveksam till att fortsätta att utsätta kroppen för hormonbehandlingar som alla bara slutar på samma sätt. 
  • Tumvante
    Virja skrev 2018-08-10 22:26:42 följande:

PS: Tog bort en pytteliten polyp (inte myom)

Ok, polyp är ju inget stort ingrepp :)

Jag skrev

Georgia Chronis

Serum

8 Evinou str

11527, Athens

Greece

Körde postnord... men Gud vilken tid det tog, de fick det efter 2 veckor. Post snigel kallar vi i DK det. Så jag hade nog valt något annat.

Men så fort de fick testet gick det undan!

De hittade ureaplasma, jag visade resultatet för min gyn, och jag fick recept enligt serums förslag till mig och min sambo.

Vips blev jag gravid igen, är i v. 22, och om det är tack vare antibiotika eller den ivig behandling jag fått vet vi inte. Men efter 6 missfall på raken så har något gjort susen. Våra test har annars inte visat något, men läkaren tänkte immunförsvar ändå.

Önskar er lycka till!
Svar på tråden Behandling vid upprepade missfall?