• Den som Längtar

Kommer maten räcka?

Hej alla underbara medlemmar.

Vi ska ha inflyttningsfest på jobbet och vi beräknar att ha mellan 60-80 gäster.

Nedan är ett förslag som jag satt ihop på en buffé.
    Tror ni denna mat kommer räcka?

Vi har två muslimer som inte äter kött.
    Har ni andra förslag på vad som bör vara med på buffén?

Tack för hjälpen!

Produkt
    Mängd
    Kött

Rostbiff
    2kg
    Serranoskinka
    2kg
    Rökt Kalkon
    2kg

Fisk

Skagenröra
    2kg
    Varmrökt Lax
    3kg

Tillbehör

Tzatziki
    3kg
    Romsås
    1,6kg
    Ostar
    10kg
    Sallad
    60 port
    Potatissallad
    12kg
    Västerbottenpaj
    4,8kg
    Baguette
    20 st
  • Svar på tråden Kommer maten räcka?
  • Rödtjärnens Anna

Brukar räkna 75 g kött i skivor/varmrökt fisk per person.

Röra typ skagen/sås 1/2 dl per person

Potatissallad 125 g per person

Paj 100-150 g per person

Sallad 30 g.

Det finns säker andra mått men det är vad jag har i huvudet som vi körde med då jag jobbade på restaurang.

• Carambolan

Är det drop in eller kommer alla äta samtidigt? Min erfarenhet är att folk förser sig måttligt till en början, men sedan småäter resten av tiden de är på plats. Jag tror att din buffé kommer att räcka, men det är ju synd om pajfaten är tomma innan alla gäster har hunnit komma om det är drop in.

• Den som Längtar
    Carambolan skrev 2017-04-03 10:07:16 följande:

Är det drop in eller kommer alla äta samtidigt? Min erfarenhet är att folk förser sig måttligt till en början, men sedan småäter resten av tiden de är på plats. Jag tror att din buffé kommer att räcka, men det är ju synd om pajfaten är tomma innan alla gäster har hunnit komma om det är drop in.

Tanken är att det ska börja en viss tid men självklart är det så att vissa kan komma senare också.

Min tanke är att eftersom det är ganska mycket mat tar man mindre portion av pajen än normalt eller tänker jag fel?
  • Kjell2

Har ni hård budget? Se till att det finns rejält med bröd, potatisallad, sallad odyl.

Jag skulle räkna med ca 150 g rent kött och fisk per person.

Efterrätt?

• Rödtjärnens Anna
    Kjell2 skrev 2017-04-03 10:12:33 följande:

Har ni hård budget? Se till att det finns rejält med bröd, potatisallad, sallad odyl.

Efterrätt?

150 g kött låter väldigt mycket i en buffé. Det är väl ungefär man beräknar i en varmrätt bestående av kött.
  • Den som Längtar

Efterrätt?

Hej.

Har tyvärr inte fått budget ännu men för detta blir det ca 108kr/pp

Så jag borde öka mängden fisk, bröd, sallad och potatissallad?

Just nu vad gäller kött är det 75g per person om 80 personer kommer. så det borde väl räcka?
  • Kjell2
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-04-03 10:18:07 följande:
    150 g kött låter väldigt mycket i en buffé. Det är väl ungefär man beräknar i en varmrätt bestående av kött.
    Det kommer säkert bli över men då då det är svårt att förutse exakt vad som blir populärt kan det vara bra med lite marginaler.

• Den som Längtar

Efterrätt?

Vad gäller efterrätt kommer det vara massor med chips, nötter osv som man kan småäta på efter 
  • Carambolan

Jag tror också att 150 g kött är rejält i överkant men det handlar ju om att köpa sig fri från att vissa fat blir tomma. Kan man leva med att utbudet krymper för de som kommer sent så är situationen en annan :) Och det kanske man kan göra om kalaset har en given starttid och eftersläntrare kommer sent på egen risk.

• Kjell2
    Den som Längtar skrev 2017-04-03 10:21:09 följande:
    Hej.

Har tyvärr inte fått budget ännu men för detta blir det ca 108kr/pp

Så jag borde öka mängden fisk, bröd, sallad och potatissallad?

Just nu vad gäller kött är det 75g per person om 80 personer kommer. så det borde väl räcka?
    Bröd, sallad och potatis är billig mat. Se till att det finns marginaler där.

Jag skulle se till att det finns totalt 150 g fisk och kött per pers. Kanske uppdelat på 100 g kött och 50 g fisk.

Det är alltid surt om något tar slut så därför bra med lite överskott.

• Kjell2
    Den som Längtar skrev 2017-04-03 10:22:00 följande:
    Vad gäller efterrätt kommer det vara massor med chips, nötter osv som man kan småäta på efter 
    Ingen sött, tårta, paj, bakverk?

• Den som Längtar
    Kjell2 skrev 2017-04-03 10:24:51 följande:
    Ingen sött, tårta, paj, bakverk?
    Jag tror inte vi tänkt ha det då vi kommer ha snacks och alkohol som man sedan kan ta obegränsat utav.
  • Rödtjärnens Anna
    Kjell2 skrev 2017-04-03 10:21:31 följande:

Det kommer säkert bli över men då då det är svårt att förutse exakt vad som blir populärt kan det vara bra med lite marginaler.

Jag håller med om att man vill ha en säkerhetsmarginal så att inget tar slut.. menrisken blir då att det blir mycket över och vad gör man med det? I en restaurangverksamhet kan man ju alltid "återanvända" rester, i sådana här sammanhang finns det dåligt med möjligheter att frysa in mm.
  • Kjell2
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-04-03 10:33:43 följande:
    Jag håller med om att man vill ha en säkerhetsmarginal så att inget tar slut.. menrisken blir då att det blir mycket över och vad gör man med det? I en restaurangverksamhet kan man ju alltid "återanvända" rester, i sådana här sammanhang finns det dåligt med möjligheter att frysa in mm.
    Nästan allt som serveras håller sig ett par dagar om det kylförvaras. Blir bra lunchmat resten av veckan.

Det är svårt att planera exakt åtgång för allt vid en buffé för 60 till 80 personer. Så det blir en balansgång mellan ta slut och bli över. En del kommer säkert bli över oavsett.

• Rödtjärnens Anna

Kanske satsa på flera typer av bröd så att folk provar flera brödskivor.. Bröd är ju en bra bakfylla.

Salladen kanske kan innehålla ost, krutonger, frön mm. Inte bara grönsallad alltså.

Finns det möjlighet att frysa in rester? Bröd kan ju tas fram på fikarasten och håller sig länge fryst. Kalkon och rostbiff kan fungera som pålägg eller ev. nöd-matlåda om någon glömt en sådan.

Såser är väldigt svårt att återvinna och har en begränsad hållbarhet..

Föresten, hört dig för om någon är allergisk?

• Den som Längtar
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-04-03 10:43:33 följande:

Kanske satsa på flera typer av bröd så att folk provar flera brödskivor.. Bröd är ju en bra bakfylla.

Salladen kanske kan innehålla ost, krutonger, frön mm. Inte bara grönsallad alltså.

Finns det möjlighet att frysa in rester? Bröd kan ju tas fram på fikarasten och håller sig länge fryst. Kalkon och rostbiff kan fungera som pålägg eller ev. nöd-matlåda om någon glömt en sådan.

Såser är väldigt svårt att återvinna och har en begränsad hållbarhet..

Föresten, hört dig för om någon är allergisk?

Vi kommer förmodligen beställa allt från en delikatessaffär så utbudet av bröd beror på vad de har.

Salladen får jag kolla med dem om de har andra ingredienser att ha med.

Vi har en liten frys så en del kan vi absolut frysa in.

Allergier har vi ännu inte kollat (ny på jobbet) men så fort vi bestämt datum så kommer frågan även skickas ut till alla så vi vet exakt vad som kan beställas i matväg. Men de jag har frågat vet inte med sig att det finns några allergier eller intolleranser förutom att vi har två muslimer.
  • kvarnfot
    Rödtjärnens Anna skrev 2017-04-03 10:18:07 följande:
    Nej! Beställer du tex på restaurang så är medel köttbiten 250g och något större mellanstor bit 300g.
    Är det buffé tror jag personligen man tar mer än vad man får på restaurang.
    Tycker det låter väldigt lite av det mesta förrutom ost på ts buffé.
Svar på tråden Kommer maten räcka?